Hur påverkar bedömnings-systemet för tävlig vår träning?

Sv: Hur påverkar bedömnings-systemet för tävlig vår träning?

Båbbe skrev:
Borde vara den äldre, men jag är inte helt säker...
Nej, det är den yngre.

Jag sitter visst inte i stolsits längre, tyvärr har jag överkorrigerat så nu ska jag FRAM med skänklarna istället... :D
Det blir lätt så, man åker fram och tillbaka över det korrekta läget.
Det är samma med tölten.
Den brukar också göra så.
Man åker från travaktig över till passaktig och så mot travaktig igen o.s.v. för varje gång så blir det mera korrekt takt för att slutligen bli ren fyrtakt.

Inte_Ung skrev:
Nej, det är den yngre.

Det blir lätt så, man åker fram och tillbaka över det korrekta läget.
Det är samma med tölten.
Den brukar också göra så.
Man åker från travaktig över till passaktig och så mot travaktig igen o.s.v. för varje gång så blir det mera korrekt takt för att slutligen bli ren fyrtakt.

Tacka vet jag klockrena naturtöltare med klockrena gångarter! Då slipper man sånt krångel! O vad jag saknar min lille Silfur-Reynir som var så lättlärd och okomplicerad! Suck! Jag har inte hittat någon så lättriden igen men jag hoppas en viss 1-åring skall visa sig vara det jag vill ha men det är så lååångt fram. Suck! Fast jag har ju en o annan godbit att rida in innan dess.

Apropå det där med skänklarna längre fram; de förbaskade sadlarna är ju konstruerade så att man måste föra fram skänkeln om man inte skall spänna sig och dra bak stigbygeln. Jag tänker då på placeringen av stigläderkrampan som tyvärr är helt felaktig på de flesta sadlar. Släpper jag stigbyglarna så hamnar automatiskt skänklarna rätt! Men de blir något framåtskjutna om jag skall sitta avslappnat i min sadel! Då tar jag hellre det än att bli spänd i underskänklarna och fortplanta detta till min övriga kropp samt till hästen!

Förresten läste ni artikeln i Ridsport om att skrota den lodräta sitsen för den är inte den korrekta sitsen i balans?! Det var för ett par nr sedan.

Anette

Senast ändrad av en moderator:

sambaengi skrev:
Förresten läste ni artikeln i Ridsport om att skrota den lodräta sitsen för den är inte den korrekta sitsen i balans?! Det var för ett par nr sedan.
Anette

Suck...suck...suck igen :confused: tänk jag som efter mkt blod, svett och tårar årminstone i vissa gyllen ögonblick börjar närma mej något som liknar en lodrät sits.

Vilken sits menade de var den rätta i så fall? :confused:

Utan ngn vetenskaplig undersökning så håller jag nog ändå på den lodräta sisten, den bygger ju på samma hållning som man har i klassisk balett, yoga etc.

Å andra sidan är det ju viktigt att sitsen diskuteras och ffa funktionen av sitsen, för det är ju det allt handlar om !

Det jag ibland saknar är just helhetsperspektivet när det gäller sitsen, allt för ofta stöter man på (´ffa på en del ridskolor)att sitsen ska kommenteras så som, trampa ner hälarna, luta dej inte framåt, dra bak axlarna osv. Att korrigera delar av kroppen, leder oftast bara att man får en spänning i ryttare. Det viktiga är ju att man sitter i balans, så löser sej ju allt annat automatiskt, men det är ju lite lättare än det låter.... :smirk:

Jag tror att många dåliga sitsar ursprungligen kommer av rädsla och spänning(detta är helt ovetenskapligt :o ).
, och att man koncenterar sej så mkt på att rida rätt vägar, få stopp eller i gång hästen i diverse gångarter mm
Nä alla borde få börja sin ridkarriär på lugna trygga hästar där man kan koncentrera sej på sin sits tills man känner sej trygg med hästens rörelser, sen kan man börja tänka på hur man ska inverka med sin sits och hjälper. :) :d :love:

Nu får man ofta först lära sej hjälper för att sedan (i bästa fall) få jobba med att lära sej att bara sitta rätt, och då har man redan lagt sej till med en massa dåliga vanor, som är enorm svåra att korrigera i efterhand.

josse skrev:
Suck...suck...suck igen :confused: tänk jag som efter mkt blod, svett och tårar årminstone i vissa gyllen ögonblick börjar närma mej något som liknar en lodrät sits.

Vilken sits menade de var den rätta i så fall? :confused:

Utan ngn vetenskaplig undersökning så håller jag nog ändå på den lodräta sisten, den bygger ju på samma hållning som man har i klassisk balett, yoga etc.

Det var just det som den inte gjorde! Enligt artikelförfattaren behövde den justeras efter balanspunkter i dessa. Bla stod det att man inte skall ha tyngden i hälarna och det lärde jag mig för flera år sedan att det är inte tån som skall stöda mot stigbygeln utan balanspunkten och den sitter faktiskt mitt i foten lite bakom trampdynan! Man kan knacka under foten så känner man var den sitter. Likaså fick jag lära sama sak igen när jag tränade kroppsmedvetenhet efter min whiplashskada.

Balanspunkt och tyngdpunkt = vad du har i stigbygeln skall alltså enligt detta överensstämma, dvs inte stigbygeln under tårna och inte lodlinjen genom hälen! I artikeln pratade man om att den skall gå genom ankelleden. Det var en helsida och jag har ärligt talat inte lusläst men jag har artikeln kvar. Skall kolla vilket nr det var.

josse skrev:
Å andra sidan är det ju viktigt att sitsen diskuteras och ffa funktionen av sitsen, för det är ju det allt handlar om !

Det jag ibland saknar är just helhetsperspektivet när det gäller sitsen, allt för ofta stöter man på (´ffa på en del ridskolor)att sitsen ska kommenteras så som, trampa ner hälarna, luta dej inte framåt, dra bak axlarna osv. Att korrigera delar av kroppen, leder oftast bara att man får en spänning i ryttare. Det viktiga är ju att man sitter i balans, så löser sej ju allt annat automatiskt, men det är ju lite lättare än det låter.... :smirk:

Jag tror att många dåliga sitsar ursprungligen kommer av rädsla och spänning(detta är helt ovetenskapligt :o ).
, och att man koncenterar sej så mkt på att rida rätt vägar, få stopp eller i gång hästen i diverse gångarter mm
Nä alla borde få börja sin ridkarriär på lugna trygga hästar där man kan koncentrera sej på sin sits tills man känner sej trygg med hästens rörelser, sen kan man börja tänka på hur man ska inverka med sin sits och hjälper. :) :d :love:

Nu får man ofta först lära sej hjälper för att sedan (i bästa fall) få jobba med att lära sej att bara sitta rätt, och då har man redan lagt sej till med en massa dåliga vanor, som är enorm svåra att korrigera i efterhand.

:bow: :bow: :bow: Håller med till 100%! Jättebra skrivet! :banana: :bump:

sambaengi skrev:
Det var just det som den inte gjorde! Enligt artikelförfattaren behövde den justeras efter balanspunkter i dessa. Bla stod det att man inte skall ha tyngden i hälarna och det lärde jag mig för flera år sedan att det är inte tån som skall stöda mot stigbygeln utan balanspunkten och den sitter faktiskt mitt i foten lite bakom trampdynan! Man kan knacka under foten så känner man var den sitter. Likaså fick jag lära sama sak igen när jag tränade kroppsmedvetenhet efter min whiplashskada.

Balanspunkt och tyngdpunkt = vad du har i stigbygeln skall alltså enligt detta överensstämma, dvs inte stigbygeln under tårna och inte lodlinjen genom hälen! I artikeln pratade man om att den skall gå genom ankelleden.
:

Jag tror på att foten ska fjädrai stigbygeln, det är det viktigaste att man inte spjärnar oavsett vart stigbygeln är placerad, ofta har man fått höra traaaampa ned hälen i stigbygeln, vilket om man följer rådet leder till att man får en statisk spänning i vaden och hela benet :( , uppdragna hälar är ju inte heller bra då det lätt göra tt man hamnar i obalans. OM man sitter rätt och följer med hästens rörelser tycker jag att stigbygeln hamnar rätt av sej själv dvs mitt under tyngdpunkten, och då möter foten stigbygeln i varje steg så att säja :angel: . Ja tänkt vilken expert man är teoretiskt, men det är ju alltid en början, och vilken skön känsla när det fungerar i praktiken, även om det än så länge bara håller korta stunder.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Kropp & Själ hej! Finns säkert fler sånahär inlägg sen tidigare men hittar inga. Hur får ni tid till att träna? Jag jobbar heltid & har sambo...
Svar
8
· Visningar
922
Senast: GotAsecret
·
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 527
Senast: Wildhearts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka