Hur påverkar bedömnings-systemet för tävlig vår träning?

Sv: Hur påverkar bedömnings-systemet för tävlig vår träning?

Jo, du förklarar det bra, jag förstår nu vad du menar, och tycker att det låter sunt och vettigt och logiskt. Jag kämpar med min sits och har provat det mesta, pendlat från helt slapp stolsits till att dra bak underskänkeln och klämma fast låren och längre bak med underskäkeln och mer statisk spänning i mina muskler, I bland måste ma testa ytterligheterna för att hitta balansen ngnstans mitt emellan :angel: .

Nu kan jag bitvis fixa att sitta lösgjort (som du beskriver)men ändå korrekt, och känner vilken skillnad det gör på min häst, speciellt för tölten :love: Härligt när allt bara stämmer om än för bara ngra sekunder.

Koncentrerar jag mej för mkt så blir jag för spänd, och tänker jag inte alls på sitsen blir jag som en hösäck, båda stilarna ger min Pålla omdelbart passaktig tölt. För att få till mer samling i skritt krävs däremot att jag spänner kroppen mer för att få upp ryggen(hennes), vet inte hur jag ska förklara, mer som täta täta halvhalter. Sitter jag för avslappnad så blir hon bara lååååång och framtung.

Kan nog stämma det där med att felridna hästar behöver mer annan ridning än rättridna, och min är nog lite felriden eftersom jag inte har ridit henne rätt. Just nu jobbar jag med att hon ska bli mer känslig för signaler, och då behöver hon mer tydliga signaler till en början, så att hon verkligen svarar med besked, naturligtvis också mer eftergift när hon svarar. Funkar bra tycker jag då hon blir mer alert och mer på bakdelen. Hon har nu börjat svara snabbare och mer elektriskt på hjälperna.

Jag har problem med att jag rider för inaktivt men samtidigt är för spänd, så vi jobbar på den lösgjorda sitsen som du så bra beskriver.

sambaengi skrev:
Jag håller med om att hård hans borde ge ordentliga poängavdrag.

:bow:

Jag som du använder 95% sätet då jag rider. Allt blir så mycket bättre, hästen blir lugnare, likaså ryttaren och det ser inte för j*vligt ut... :smirk: Som det gör med ryttare som har all tyngd i hästens mun.

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

*lånar knapp*

På tal om sits och inverkan.
Det borde bedömas högre än det gör.
Jag tävlar Fipo klasser och kan ärligt säga att min sits är för hemsk allt som oftast och jag vet att det påverkar mina hästar negativt.
Men ändå tycker jag det borde bedömmas högre.
Även om detta medför att jag skulle få sämre poäng pga flertalet rid och bil olyckor som gjort min sits sämre.
Har en nack skada och är ständigt spänd och vet med mig att jag gärna tappar fram axlarna. Det ser inte vackert ut men jag kan inte göra mycket mer åt det än jag redan gör. (sjukgymnastik och avslappning)
Kan tilläga att jag för att få min sits bättre har lagt till en hel del övningar till mitt sjukgymnastik program och hoppas att detta ska hjälpa. Funderar även på att hitta någon Feldenkrais instruktör.
För jag har aldrig suttit så bra på min häst som efter att vi fått prova på feldenkrais under en kurs hos min tränare i höstas och sedan fick ge oss ut och rida direkt efter.
Det var underbart. :love:
Om någon har tips på övningar man kna göra för att förbättra sitsen så tar jag tacksamt emot dessa.
Kan ju tänkas att ni har någon bra övning som jag och min sjukgymnast missat.

Men jag tävlar ändå.
Borde jag inte få göra detta pga att jag inte har korrekt sits???

Lycka till med sitsen allihopa....

Vala skrev:
Men jag tävlar ändå.
Jodå, men du borde få den bedömd efter vad den är.

Först och främst så gäller det ju att inte sitsen stör hästen.
Sedan så är det ju ännu bättre om den även hjälper hästen.

Domarhandledningen ger direktiv i hur man bedömer sitsen, och jag minns att jag tyckte att dessa var bra.
Jag skall leta fram dem så att jag inte återger något felaktigt ur minnet.

Låter toppen bra.
SKulle vara väldigt intressant att veta.

Tycker inte du ska vara så orolig, få av tävlingsryttarna har en korrekt sits, den kan vara bättre i skritt men i pass å tölt ser jag absolut stol sits på majoriteten :smirk: :devil:

den kan vara bättre i skritt men i pass å tölt ser jag absolut stol sits på majoriteten

Att man kan ha en korrekt sits i skritt är ju den enklaste delen att öva upp, när det gäller tölt kan det faktiskt vara så att ryttaren har en bra sits men ser ut att sitta i stolsits pga hästens sätt att resa sig i fram. (uppförsbacke).

Jag vill se den ryttare som presterar en lodrät sits på en riktig passhäst, för det är snudd på omöjligt om hästen får upp ett rejält tempo. Tävlar man dessutom på tid, ser man till att göra sig så liten som möjligt för vindfångets skull. :angel:

Jag har hittat domarhandledningen för sits och inverkningar.
Den var ganska så lång.

Det stod om lätthet, harmoni och små hjälper och om att det utseéndemässiga inte fick gå före funktion.

Jag kommer att skriva in den här när jag får tid.
Någon annan kanske har den och tid annars så kan jag faxa den till någon som har tid.
PMa ett faxnummer då.

josse skrev:
Jo, du förklarar det bra, jag förstår nu vad du menar, och tycker att det låter sunt och vettigt och logiskt. Jag kämpar med min sits och har provat det mesta, pendlat från helt slapp stolsits till att dra bak underskänkeln och klämma fast låren och längre bak med underskäkeln och mer statisk spänning i mina muskler, I bland måste ma testa ytterligheterna för att hitta balansen ngnstans mitt emellan :angel: .

Nu kan jag bitvis fixa att sitta lösgjort (som du beskriver)men ändå korrekt, och känner vilken skillnad det gör på min häst, speciellt för tölten :love: Härligt när allt bara stämmer om än för bara ngra sekunder.

Koncentrerar jag mej för mkt så blir jag för spänd, och tänker jag inte alls på sitsen blir jag som en hösäck, båda stilarna ger min Pålla omdelbart passaktig tölt. För att få till mer samling i skritt krävs däremot att jag spänner kroppen mer för att få upp ryggen(hennes), vet inte hur jag ska förklara, mer som täta täta halvhalter. Sitter jag för avslappnad så blir hon bara lååååång och framtung.

Kan nog stämma det där med att felridna hästar behöver mer annan ridning än rättridna, och min är nog lite felriden eftersom jag inte har ridit henne rätt. Just nu jobbar jag med att hon ska bli mer känslig för signaler, och då behöver hon mer tydliga signaler till en början, så att hon verkligen svarar med besked, naturligtvis också mer eftergift när hon svarar. Funkar bra tycker jag då hon blir mer alert och mer på bakdelen. Hon har nu börjat svara snabbare och mer elektriskt på hjälperna.

Jag har problem med att jag rider för inaktivt men samtidigt är för spänd, så vi jobbar på den lösgjorda sitsen som du så bra beskriver.

Man tackar för berömmet! Jag tycker det låter som du är på rätt väg och framför allt så får man inte vara rädd för att testa vad som funkar bäst för ekipaget, precis som du säger. Jag förstår lite vad du menar med att du kanske får strama upp dig mer om du vill ha en mer samlad skritt, men hoppas du inte menar att du sitter stelt för det. Vill du ha en mer samlad, aktiv skritt så rid i den takt, dvs rör dina höfter i den takt och steglängd du vill hästen skall gå med. Låt hästen bli dina förlängda ben!

När det gäller huvudet så kan du visa hästen genom att med tygelns hjälp flytta huvudet i den position du vill ha hästen, låt sedan tygeln vara lös men gör en korrigerande lyftande förhållning om hästen faller famåt med huvudet eller vill lägga sig i handen. Tillåt helt enkelt inte hästen att ändra positionen från den position du bett om! OBS! Du måste givetvis ta hänsyn till utbildnings- och mogenhetsnivå! det tar tid att forma om nacken och länga förkortade muskler! Du kan också trycka till lite hårdare med sittbenet när din höft är nere eller kort med skänkeln för att få en uppresande effekt.

Det är jobbigt med en felriden häst som kanske också är hård i mun. Då får man jobba. Men det är också jobbigt för hästen som plötsligt måste bära sig själv när den är van att ryttaren gör det åt den! Det får man inte glömma! Ha tålamod och var så medvetet avslappnad du kanoch jobba lagom länge. Hästen kanska bara orkar med den här formen några få minuter i början. Riktigt felridna hästar orkar bara några sekunder åt gången, sedan får de mjölksyra i nacken och det gör ont och man måste låta dem slappna av några sekunder. Jobba inte mer än att din hst inte visar tecken på obehag för då blir ni båda spända! Känn efter noga vad du kan kräva av din häst!

Så småningom blir både din sits och hästens form mer naturlig och självklar i takt med att både era muskler och nervsystem lär sig hur det skall vara. Du kommer att inte behöva tänka på det utan göra rätt automatiskt när du hittat rätt och din häst kommer så småningom också att reagera mer automatiskt. Då kommer mer och mer avslappning och hjälperna blir mindre och finare samtidigt som ni orkar mer och mer.

Om ni blir spända och stressade GÖR HALT! Få din häst att stå lugnt på slak tygel och ta 10 riktigt djupa andetag, slappna av varje muskel och sprid känslan vidare till din häst. Försök få hästen att sucka! Sedan börjar ni försöka igen, be din häst med små, mjuka tygeltag och se om det inte går bättre. Är båda spända blir det lätt blockeringar hos både ryttare och häst och en blockerad häst använder flykthjärnhalvan och inte den tänkande och lärande hjärnhalvan. Tänk också på att det tar ca 7 ggr så lång tid att lära sig av med en ovana än att lära in den!

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Vala skrev:
*lånar knapp*

På tal om sits och inverkan.
Det borde bedömas högre än det gör.
Jag tävlar Fipo klasser och kan ärligt säga att min sits är för hemsk allt som oftast och jag vet att det påverkar mina hästar negativt.
Men ändå tycker jag det borde bedömmas högre.
Även om detta medför att jag skulle få sämre poäng pga flertalet rid och bil olyckor som gjort min sits sämre.
Har en nack skada och är ständigt spänd och vet med mig att jag gärna tappar fram axlarna. Det ser inte vackert ut men jag kan inte göra mycket mer åt det än jag redan gör. (sjukgymnastik och avslappning)
Kan tilläga att jag för att få min sits bättre har lagt till en hel del övningar till mitt sjukgymnastik program och hoppas att detta ska hjälpa. Funderar även på att hitta någon Feldenkrais instruktör.
För jag har aldrig suttit så bra på min häst som efter att vi fått prova på feldenkrais under en kurs hos min tränare i höstas och sedan fick ge oss ut och rida direkt efter.
Det var underbart. :love:
Om någon har tips på övningar man kna göra för att förbättra sitsen så tar jag tacksamt emot dessa.

Men jag tävlar ändå.

Lycka till med sitsen allihopa....

Låter som en sund och självdistanserad inställning till dig själv! Jovisst skall du få tävla ändå och du har ju rätt inställning till hur det bör bedömas därefter. Tipsar dig om att gå till osteopat och prova poweryoga. Jag har själv whiplashskada och det har hjälpt mig. Läkarna dömde mig till att inte kunna arbeta mer än 25-50% men jag arbetar 100% tack vare min osteopat bla.

Anette

Anette

sambaengi skrev:
Felaktigt pratas mycket i dressyr om att spänna magen men det skall man inte, då andas man inte fritt och blir stel, oföljsam och spänd! Det kan hända du inte menar det så men det kunde tolkas så och den myten vill jag avliva! Man skall sitta på ett sådant sätt så man blir så rörlig, lösgjord och följsam som möjligt i höfter, midja och säte, vilket kan variera med kroppsbyggnaden.

Anette

Det här har jag funderat mycket på å det senaste. Har läst en del i en tråd på barockforumet där Mary Wanless kommit upp. Har även läst i Stallmagasinet eller Hästfynd, kommer inte ihåg vilken, där det var en kvinna som berättade att man skulle använda de magmuskler man använder då man blåser ut ett ljus, för att få ryggen fri.

Kollade in några filmer med Mary Wanless som jag hade i gömmorna och hon förespråkar ju mycket tonus och något som hon kallar "bear down". För mig låter det som att man sitter på hästens ryggmuskler och trycker ner dem, men troligen har jag missuppfattat. Jag håller itället på att lära mig att "cykla baklänges" för att hänga med i rörelsen och har fått för mig att jag måste slappna av för detta. Men i tråden tar några upp att man kan spänna vissa muskler (maggen) och ändå slappna av i vissa (rumpen) :angel: . Jag vet inte vad jag tycker utan håller på att testa och klura.

OA

Boj skrev:
Att man kan ha en korrekt sits i skritt är ju den enklaste delen att öva upp, när det gäller tölt kan det faktiskt vara så att ryttaren har en bra sits men ser ut att sitta i stolsits pga hästens sätt att resa sig i fram. (uppförsbacke).

Åh, om det vore så enkelt att öva upp sin sits. Jag tycker att det är det absolut svåraste som finns. Jättekrångligt att hålla reda på bäckenet så att det inte trycker ut hästen åt olika håll, svårt att sitta rak i midjan, ur-över-allra-svåraste-någonsin att hålla axlarna i linje med varandra, och ännu-allra-svårare att sitta jämnt på sittbenen, rakt över hästen mitt i sadeln.

Har jag problem, eller? Har nu kämpat med detta i flera år. På senare tid har jag ridit för instruktörer som ändå kan hitta var felen finns, inte bara säger "sträck på ryggen", "håll axlarna jämnt", "följ med i rörelsen", osv. Nu rider jag för instruktörer som verkligen hjälper mig med sitsen, men det är väldigt svårt ändå.

Har även gått på lektioner i Alexanderteknik som hjälpt en del.

Med detta förvirrade inlägg vill jag nog egentligen säga att sitsen betyder massor för hur man inverkar. Släpp tyglarna och försök rida på en jämn volt med bara kroppen, då märks det direkt hur man sitter.

OA - sned och vind

Handledning för bedömning av sits och inverkningar.

Allmänt.
Vid värderingar av sits och inverkningar skall hela tiden balans och följsamhet väga tyngre än formell korrekthet. Till grund för detta ligger att de deltagande ryttarna befinner sig i en mycket viktig och känslig utbildningsfas och om till synes formellt korrekt sits utan följsamhet belönas riskeras att det grundläggande för en god sits, balans och följsamhet, förbigås.

Terminologi.
Det är viktigt att komplettera poängvarderingen av sitsen med fylliga kommentarer, tillägna er en precis terminologi! Särskild nogrannhet bör iaktagas vid granskning av övergångar.

***** Nu så är kaffet nästan slut, så ni får poängdelen senare.
Noteras kan dock att detta är skrivet av en av Båbbes Instruktörer år 1993.
Och att det gäller Ungdomsklass.

Uuuu den är gammal, har du inget nyare. ;)

Nej, det har jag inte.
Men det borde väl du ha, eller?

I alla fall, så här kommer resten:

Poänghandledning:
Poäng 1,2,3
Rytteren har en mycket dåligt utvecklad balans och följsmhet eller rider med utpräglat grova och oprecisa hjålper. Bristfällig harmoni.

Poäng 4,5
Ryttarens sits har inga kraftiga brister men precisionen i hjälpgivningen är ännu inte så utvecklad. Effektiv men ej följsam ridning.

Poäng 6,7
Ryttaren har god balans och följsamhet och har börjat att uttnå precision och enhet i hjälpgivningen.
Större formella brister, t.ex. tydligt inkorrekt handställning eller påfallande avvikelser från den lodräta sitsen är inte längre tillåtna.

Poäng 8,9,10
Ryttaren har utpräglat god balans och följsamhet och sitsen en hög grad av korrekthet. Hjälpgivningen är precis ochhästen är lösgjord och väl under hjälperna. God harmoni.

Jag tycker Denni verkar ha bra sits i de flesta lägen(men det kan ju vara tillfällighet ibland oxå) :smirk:

Feldenkraispedagogiken kan säkert vara till hjälp precis som du nämner. Jag arbetar själv som sjukgymnast och tycker att kroppskännedomsövningar på marken är en utmärkt start för att såsmåningom finna en god kroppskännedom även på hästryggen.

Tycker också att Centrerad Ridning (CR) ligger min yrkesproffession väldigt nära till hands. Inom denna ridlära finns flera bra övningar genom vilka man arbetar med ryttarens sits på ett mycket pedagogiskt och träffsäkert sätt. Det är mer fokuserat på hur din kropp påverkar hästens rörelser än hur det ser ut för ögat.

Men jag tävlar ändå.
SJÄLVKLART ska du tävla om du finner detta utvecklande för dig och din häst!

Tack för tipset.
Jag kanske skulle läsa lite mer om centrerad ridning.
Du har inget tips på någon instruktör här i skåne om jag skulle råka få för mig att prova rida för någon?
Kan vara nyttigt att prova på det där med CR kanske.
Är beredd att prova allt som kan hjälpa mig till en bättre sits och att därmed bli en bättre ryttare för mina hästar. :)

/

Ann-Sofie

Det finns bara en kvinna i Sverige som utbildar CR-tränare. Hon är utbildad i USA och har gått sin grundutbildning för Sally Swift. Hon finns i Stockholm men åker runt hela landet och håller kurser och har säkerligen utbildat tränare i ditt närområde också.

PM:a mig så kan du få hennes adress och kontakta henne själv om du är intresserad.

Inte_Ung skrev:
Noteras kan dock att detta är skrivet av en av Båbbes Instruktörer år 1993.
Och att det gäller Ungdomsklass.

Borde vara den äldre, men jag är inte helt säker...

Fick en rejäl sits-lektion av den yngre idag. Är helt ledbruten redan så jag lär inte kunna gå imorgon... :p Men nu har jag faktiskt fattat hur jag kan sitta rakt utan att svanka och samtidigt kunna använda ryggen rätt! ;) Vill du höra nåt nytt? Jag sitter visst inte i stolsits längre, tyvärr har jag överkorrigerat så nu ska jag FRAM med skänklarna istället... :D

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Kropp & Själ hej! Finns säkert fler sånahär inlägg sen tidigare men hittar inga. Hur får ni tid till att träna? Jag jobbar heltid & har sambo...
Svar
8
· Visningar
922
Senast: GotAsecret
·
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 527
Senast: Wildhearts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka