Hur påverkar bedömnings-systemet för tävlig vår träning?

Sv: Hur påverkar bedömnings-systemet för tävlig vår träning?

Jag menade inte den aktionen man kan göra ngt åt utan den individuella på hästar.Alla hästar har inte vinkelhöga lyft :smirk:

Nej alla hästar har inte vinkellyft, men jag vill nog påstå att det åtminstone går att träna de flesta hästar till en ok aktion även om de ser horribelt tråkiga ut med släpande framben i vanliga fall. De flesta hästar kan förbättre sin aktion med rätt träning.

Precis på samma sätt kan man rida ner/bort vinkellyft, genom att träna och rida hästen helt inkorrekt och felaktigt. Det finns exempel på det med, där aktionen är som bortblåst från att ha varit enorm.

Senast ändrad:

Ja träna kan man ju försöka med, klart att samling gör att de lyfter mer på frambenen men alla är inte födda med extrema rörelser å jag anser personligen att vissa lyft man ser på tävling inte är naturligt alls.Jag skule heller inte dröma om att ha boots på mina hästar om det inte var för att träna bort grisepass tex.Många rörelser kommer ju av mekanisk doping å jag anser inte att man bedömer hästarna för hur de är som "naturliga" ridhästar utan att man faktiskt på vissa hästar inte kan få fram dessa lyft utan tyngder.
Den finns ju andra tvivelaktiga metoder som används av tränare som skulle bli avstängda om förbundet visste ngt :smirk:

Nu ökar man inte lyften med hjälp av boots, däremot kan volymen i steget bli större. På så sätt kan man komma tillrätta med tex en viss passtakt, genom att förlänga steget mot det normalt korta för hästen.

De rörelser hästen har, finns i dem från början. Detta är också det som skiljer hästarna åt, och kvaliten på dem. Fast även det är lätt att trolla bort, fast i många fall kan man ana att där finns i botten något riktigt fint.

Visst, men tycker fortfarande att amn manipulerar rörelserna.Det akn finnas hästar som egentligen är bättre ridhästar men man sätter inte på boots å då får en annan häst bättre poäng fast det inte var dens "riktiga" rörelser.
KOmmer säkert få alla islandsmänniskor på mej men jag tycker tyngdboots är fusk, det är en snabbare väg å varför sänker amn inte bara kraven å inser att de flesta hästar måste ha boots nuförtiden för att få bra poäng, varför inte låta det vara naturligt å inse att de flesta hästar inte skulle ha dessa extrema rörelser om det inte var för tex mekanisk doping.

Nu finns det ju boots av alla möjliga slag, alla boots har inte för avsikt att vikta utan fungerar även som skydd.
När det gäller exempelvis passtakt så har ju den ofta grunden i något helt annat, och viktboots kan iofs vara en hjälp i vissa lägen men då måste man även hitta orsaken till varför hästen blir eller är passtaktig.

Grunden kan finnas i allt från fysiska problem, till felaktig utrustning eller ett rent ryttarproblem. Den kan även vara så stel i muskler, ingen aktivitet i bakben och pga det bli passtaktig. Det finns säkert en hop med orsaker till, men just nu kommer jag inte på fler. :angel:

Senast ändrad:

Precis !Det är det jag menar, varför ska det inte löna sig att träna till en riktigt passaktig häst istället för att bara sätta på boots, travtaktiga hästar måste ju tränas ordentligt tex(åtminstone är det vanligare att man lägger ner mer arbete på en sån tycker jag).
Jag tycker fortfarande det är fusk med boots på en passtaktig häst, det visar ju inte dess naturliga rörelser, å en grisepassare tex är ju inte allför smickrande :smirk:

Blanda inte ihop hästens rörelser med takten, för även om hästen är passtaktig utesluter inte det att hästen har rörelser. Det kan hänga ihop hur/varför hästen uppvisar passtakt, en sådan häst kan tex trampa över rejält i skritt vilket i sig INTE innnebär att skritten är bra.

sambaengi skrev:
Sådant kan man kanske skylla på okunskap i träningen men se på Keskitalo. Sådan extrem form som hon har på sina hästar är inte heller rolig att se.

Anette

Den korta tölt som Nina Keskitalo och hennes Brana presterade på SM var riktigt vacker tyckte jag. Inte såg jag många hästar som var så positiva, mjuka och bäriga som Brana var. Hon var också en av de få som höll ett korrekt tempo utan att det såg ansträngt ut.

sambaengi skrev:
Någon skrev i en annan tråd att det var bra folk gav sig ut att tävla tidigt så de fick kritik. Men för det första får de inte rätt kritik och för det andra så anser jag att man skall känna sig ordentligt mogen och ha gått och tränat så mycket så man kommit i alla fall nöjaktigt på väg i sin och hästens förberedelser för tävling.

Anette

Om du har läst på ännu en annan tråd här på forumet nu så skulle du inse att du precis har sagt till nästan alla här att vi inte borde tävla.

Jag förstår inte ditt motstånd mot ryttare som inte rider perfekta program. Varför får inte alla tävla som tycker att detta är utvecklande? För att det ger dålig reklam för Islandshästen? Har du samma tankar kring de ponnyryttare som vägrar ut sig på första hindret?

Alla tävlar ju i olika klasser. Ingen förväntar dig att se stordåd i debutantklasser ponnydressyr lika lite som man förväntar sig det i Lätt fyrgång.

Isold skrev:
Om du har läst på ännu en annan tråd här på forumet nu så skulle du inse att du precis har sagt till nästan alla här att vi inte borde tävla.

Jag håller med, man kan ju vara med på tävling av många olika anledningar, alla satsar ju inte på SM :D

Jag skulle tycka att det var bra om fler amatörer var med, det är väl det som de lätta klasserna är till för. Det kan vara jättenyttigt för en ryttare att veta om hästen går i tex passtakt eller travtakt, och få en bedömning överhuvudtaget. Alla har ju inte tillgång till bra instruktörer, och om inte annat kan ett dåligt tävlingsresultat leda till att man vill förbättra sin ridning, så funakr det i alla fall för mej.

Sedan ska man naturligtvis ha tränat hästen så att den fysiskt klarar av att tävla, och inte pressa/kräva mer av hästen än det klarar.

Men man kan ju rida runt i både lätt tölt och fyrgång i relativt fri form, och det kan ju knappast skada vare sej häst, ryttare eller sporten i sig.

Själv tycker jag att det är roligt när många ekipage av olika kunskapsnivå är med och tävlar, det visar vilken bredd det finns av ekipage och hästar.

Det värsta med tävlingar är inte nybörjare som rider i grisepass, utan det är kvalificerade ekipage som rider i lätt klass för att knipa rosetter och glänsa. Eller publik som ser ned på amatörer för att de inte lyckas prestera ett perfekt program :(

josse skrev:
Jag skulle tycka att det var bra om fler amatörer var med, det är väl det som de lätta klasserna är till för. Det kan vara jättenyttigt för en ryttare att veta om hästen går i tex passtakt eller travtakt, och få en bedömning överhuvudtaget. Alla har ju inte tillgång till bra instruktörer, och om inte annat kan ett dåligt tävlingsresultat leda till att man vill förbättra sin ridning, så funakr det i alla fall för mej.
Men det är ju just där och med det målet, som det är så viktigt att bedömnings-systemet premierar det som verkligen för fram ryttarna.
Och inte lurar ryttare på låg nivå att ta genvägar till poängen som föser in dem i återvändsgränder.
För i det läget blir det inte en hjälp att komma framåt, utan bara någon sorts show helt frikopplad från hur man bör utföra den dagliga träningen.

Egentligen är det ju tokigt att prioritera något alls (alltså påstå att det ena kommer före det andra). Allting hänger ju ihop s a s. Kanske ekipaget istället skulle bedömas efter hur komplett det är/inte är? (Fast det kanske är självklart att det fungerar så? :o Jag är inte alls insatt i bedömningssystemet...förutom att denna "prio-ordning brukar diskuteras...)

Inte_Ung skrev:
Men det är ju just där och med det målet, som det är så viktigt att bedömnings-systemet premierar det som verkligen för fram ryttarna.
Och inte lurar ryttare på låg nivå att ta genvägar till poängen som föser in dem i återvändsgränder.
För i det läget blir det inte en hjälp att komma framåt, utan bara någon sorts show helt frikopplad från hur man bör utföra den dagliga träningen.

Jo det är helt riktigt, men jag tycker inte att jag känner mej lurad, har fått kommentarer typ, lite på framdelen, passaktig takt, eller ok takt och tempo, fri form osv. Vilket oftast har stämt, men lite undrar man ju om en domare ser passtakt och en annan travtakt :smirk: . Det skulle vara intressant däremot och se kommentarerna på de som får höga poäng, tex hästar med naturligt höga benlyft, men som ändå går på framdelen, om de får såna kommentarer eller om det är idel rosor. Jag tror fortfarande inte att det är bedömningssystemet som brister utan domarnas kunskaper :o . När man ser vissa domare hur de rider sina hästar (trycker ihop de fram tex)så borde deras sätt att se på korrekt form tex avspegla sig i deras sätt att bedöma form. Det finnns säkert duktiga domare, men långt i från alla.

Om en domare inte kan se skillnad på trav å pass takt är det mkt illa, dom ska ju vara utbildade för sånt.Dessutom är det ett krav att ha kunskap om olika gångarter å avvikelser när man söker till en domarkurs har jag för mej.
Man ska alltså kunna sånt före man går kursen.

Men egentligen är det ju så att ekipaget som är mest harmoniskt ska få bäst poäng men då måste hästen oxå ha DET.

Om en domare inte kan se skillnad på trav å pass takt är det mkt illa, dom ska ju vara utbildade för sånt.

Nu skall gnällfia påpeka igen, det är inget som ingår i utbildningen för det skall man kunna när man påbörjar den.

Som jag skrev i ett inlägg ovan :smirk:

Jag menar att man måste kontrollera domare så man inte bara godkänner vemsomhelst som sedan ger sig ut på tävlingar å ger felaktiga bedömningar.
Jag tycker det är självklart att man redan ska kunna pass å travtakt å andra avvikelser, domare ska ju trots allt inte vara nybörjare som gått en kort utbildning å sedan fått domarstatus utan faktiskt ha kunskap erfarenhet sedan tidigare.

Domarutbildningen är väl inte känd för att vara "lätt" att ta sig igenom?
Jag tycker visserligen inte att man ska få en titel "hipp som happ" men vill påstå att det finns många som är mycket duktiga utan att för den skull ha presterat "massor" inom hästeriet.
Däremot tror jag, som sagt, att det inte är de utan erfarenhet som blir domare. Det finns väl en hel del krav redan på lokalklubbdomarnivå (*pust* det bidde långt ord).

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Kropp & Själ hej! Finns säkert fler sånahär inlägg sen tidigare men hittar inga. Hur får ni tid till att träna? Jag jobbar heltid & har sambo...
Svar
8
· Visningar
922
Senast: GotAsecret
·
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 527
Senast: Wildhearts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka