Sv: Hur påverkar bedömnings-systemet för tävlig vår träning?
Isold skrev:
Om du har läst på ännu en annan tråd här på forumet nu så skulle du inse att du precis har sagt till nästan alla här att vi inte borde tävla.
Jag håller med, man kan ju vara med på tävling av många olika anledningar, alla satsar ju inte på SM
Jag skulle tycka att det var bra om fler amatörer var med, det är väl det som de lätta klasserna är till för. Det kan vara jättenyttigt för en ryttare att veta om hästen går i tex passtakt eller travtakt, och få en bedömning överhuvudtaget. Alla har ju inte tillgång till bra instruktörer, och om inte annat kan ett dåligt tävlingsresultat leda till att man vill förbättra sin ridning, så funakr det i alla fall för mej.
Sedan ska man naturligtvis ha tränat hästen så att den fysiskt klarar av att tävla, och inte pressa/kräva mer av hästen än det klarar.
Men man kan ju rida runt i både lätt tölt och fyrgång i relativt fri form, och det kan ju knappast skada vare sej häst, ryttare eller sporten i sig.
Själv tycker jag att det är roligt när många ekipage av olika kunskapsnivå är med och tävlar, det visar vilken bredd det finns av ekipage och hästar.
Det värsta med tävlingar är inte nybörjare som rider i grisepass, utan det är kvalificerade ekipage som rider i lätt klass för att knipa rosetter och glänsa. Eller publik som ser ned på amatörer för att de inte lyckas prestera ett perfekt program