Hur påverkar bedömnings-systemet för tävlig vår träning?

Sv: Hur påverkar bedömnings-systemet för tävlig vår träning?

Líf skrev:
Problemet idag tycker jag är att många, många ryttare rider ned sina hästar i "form" så att att all aktion försvinner. Såg en tävlingshäst förra året som gick i form och faktiskt var samlad, men mulen var så nere att den inte fick upp bogarna. Trist.
På den beskrivningan så kan jag nog helt säkert säga att det inte var vare sig vad jag kallar form eller samlig.
Det var nog bara nack-krull.
Det jag kallar form, det ger bärighet.
Dessutom så tror jag att även sådana avarter som du beskrivit ovan, de skulle också sorteras bort om formen bedömdes högre i tävlings-sammanhang.

..... se på Keskitalo. Sådan extrem form som hon har på sina hästar är inte heller rolig att se.
Vad i det tycker du inte är så bra?
Och på vilket vis med vilken motivering?

Jag har inte sett henne rida på några år, så jag har ingen åsikt om dagsläget.
Finns det några bilder?

Jag tycker inte man kan kalla en häst samlad om den går på bogarna :smirk:

branakorttolt.jpg

branaokadtolt.jpg

Dessa hittade jag på en hemsida. de är tagna på Norrlandsmästerskapen. På bilden står det från vilken sida jag lånat bilderna.

/Malin

Tack!
Det ser väl ganska trevligt ut.
Men ryggen är sänkt i länden bakom sadeln och bäckenet har inte den vinkel som jag önskar.
Det är nog mera så som Unn menar att det skall vara.

Båbbe skrev:
Inte enligt de erfarenheter jag fått på sistone. En instruktör struntar i HUR jag sitter bara hästen går rätt. Den andra får mig visserligen att sitta bättre, men hästen går då sämre. Alltså är inverkning och sits helt olika saker för mig. När jag har goda inverkningar går hästen bra, när jag har god sits så går han mindre bra...

Enligt ny teknik kan man ha bäckenet i rätt vinkel och ändå svanka. Tycks ge goda poäng för instruktören åtminstone... :angel:

Rätt sits är den sits som för hästens utbildningsnivå underlättar för hästen att utföra en rörelse så korrekt som möjligt. Man sitter inte likadant på en unghäst som på en välutbildad och rätt tillriden häst och man sitter inte likdant på två unghästar där den ena kanske är passaktig 5-gångare och den andre kanske travaktig 4-gångare, för att ta två ytterligheter. Ryttaren måste använda sin sits och sina hjälper för att hjälpa hästen till bästa balans.

Rätt sits beror också av ryttarens byggnad. Det finna inte två ryttare som är likadant skapta. En skicklig domare skall i mina ögon kunna bortse från om någon inte sitter så "snyggt" men använder säte o hjälper på mjukt, korrekt och på ett fördelaktigt sätt, anpassat till hästens utbildningsnivå. Egentligen skulle jag vilja ändra bedömningspunkten till "ekipage, harmoni, inverkan och följsamhet" för det är vad det handlar om.

Om hästen går sämre, sitter du inte rätt. Det kanske ser så ut, men du gör det inte. Den rätta sisten får du facit på när hästen går som bäst i den gångart det rör sig om. Det går som du själv säger att fuska så det ser korrekt ut men alla låsningar i din kropp är en felaktig sits. Du skall vara lika lösgjord som hästen!

En häst kan gå i form utan att ha rätt takt och den kan gå i klockren fyrtakt utan korrekt form. Korrekt form och klockren takt där hästen bär sig själv på lös tygel borde ge de högsta poängen för då har hästen hittat formen och bärs inte upp av ryttarens hand och behöver inte det stödet/den hjälpen. Dessutom avsjlöjar det om ryttaren har förmågan att rida fram sin häst i rätt form, takt och bärighet med hjälp av sitt säte.

I övrigt håller jag med Inte Ung.

Anette

OlleAtlas skrev:
Det tror jag kan bero på att när man koncentrerar sig på att förändra en grej, i detta fallet sitsen, så försämras övriga delar ett tag. Därför går din häst sämre när du tänker mycket på sitsen. Den bättre sitsen är ännu inte automatiskt och då får du lägga fokus på den. Sitter du som vanligt, så rider du som vanligt. Fast jag vågar nästan lova att om du tragglar igenom sitsförbättringen så kommer din häst att gå ännu bättre.

Kollade på en av Kyra-videorna härom kvällen, just den om sits och balans. Där nämner hon just detta, att när man rättar till ett inlärt fel så får man räkna med att den övriga ridningen försämras under tiden.

OA

:bow: Väldigt bra sagt! Just det jag menar att man tror man sitter korrekt men gör det inte, låser sig och följer inte med som vanligt, avslappningen försvinner och annat hamnar fel, tex axlarna åker upp osv.

Anette

En häst kan vara samlad utan att lyfta på tassarna. Jag rider alltid mina hästar samlat när jag tränar (arbets-)tölt inför tävling men det är först när tävlingen närmar sig som jag börjar pressa fram maxlyften i hästen.

Keskitalo drar ihop sina hästar för mycket tycker jag. Det finns ingen glöd och glädje i ekipagen. Jmf ex Sigfus. Sitter inte jättesnyggt men hästarna är det liv i.

Inte_Ung skrev:
Ja, så är det ju med ridning.
Man kör fast i olika återvändsgränder och får backa , ibland ganska så långt, därifrån.
Och så får man ta om allt från början för att komma längre nästa gång.

Det är då som man upplever att man står helt stilla i ridningen och inte kommer framåt alls.

Eller när man som jag varje år börjar om med en eller fler nya hästar och inte har en häst som man jobbar framåt hela tiden utan ston som bitvis går i avel. Fast visst, jag lär mig massor av unghästridning och komma tillrätta med problem, men nivån går inte framåt sedan jag förlorade min favorit för 4 år sedan. Jag kan tala om att jag börjar bli rätt trött på unghästinridning/tillridning vid det här laget! Ibland undrar man verkligen varför man avlar?!? Kostar bara pengar, tar tid och innebär en massa risker med unghästar och att man står och stampar själv. Men fölen är ju så mysiga och... Suck!

Anette

Boj skrev:
Man kan ju faktiskt ha en bärighet utan att formen är optimal, det beror ju på vad du menar med form förstås. Jag menar att hästen kan ha en fri form med bärighet, bärigheten förvinner i samma stund som hästen går emot ryttarens hjälper/hand.

:bow: Precis vad jag menar!

Anette

Inte_Ung skrev:
Med form menar jag att bakdel, hasor och rygg är med.
Hela hästens form, inte bara halsen.
En tappad hängmatterygg, är för mig en inkorrekt form.

Formen kan vara helt korrekt, men fri.
Jag har inte lagt in samling i mitt begrepp av form.

:bow: :bow: :bow: (Ord överflödiga!)

Anette

Boj skrev:
Nej precis att ha enbart höga benlyft räcker inte, det finns säkert mer än så. Problemet med formen som man ser på tävlingsbanorna nu, speciellt i öppen klass och nedåt är att hästen är ihop bänd.

Dvs släpper ryttaren taget om tygeln lär hästen falla ner i en liten hög, eller så går den omkull med ryttaren. Varför? Jo ryttaren har ridit in hästen hårt i handen, följden blir att pållen kommer kraftigt på framdelen. Ingen kraft kommer bakifrån, all kraft som pållen uppbringar ligger i ryttaren hand.

:bow: Tyvärr har du alldeles för rätt! Det är bedrövligt!

Anette

Båbbe skrev:
. Japp och jag hävdar fortfarande att det är skillnad på en funktionell sits och en vacker sådan... I en bedömningssituation så riskerar vi att få resultatet att den vackra sitsen att får betydligt högre poäng än den funktionella...

Tror tyvärr att du har rätt och det är väl det även Inte Ung menar.

Anette

Inte_Ung skrev:
Så här.
Denna tränare är ett riktigt proffs.
Den ger eleven vad den vill ha, alla elever är alltid nöjda.

Du får gärna betala en lektion åt mig för den tränaren.
För jag kommer att få exakt vad jag vill ha utav den.
Jag har faktiskt tänkt att åka dit och träna, men har bara inte hunnit än.

Men jag vet att Båbbes mål är att klämma ett visst antal poäng på tävling, och det vet nog tränaren också.
Och han kommer att få henne att göra det med minsta möjliga ansträngning.
Men jag vill fortfarande inte rida så.
Och den tränaren skulle aldrig drömma om att be mig att göra det heller.

Om det är den jag tror, så har jag ridit för honom i en himla massa år förr i tiden.
Och jag var mycket nöjd med det, för jag fick vad jag ville ha och mer därtill.
Vi diskuterade det där med grundridning/hemmaridning jämfört med poängridning mycket på den tiden.
Och i alla fall då så påstod han att det var klart olika.
Och

Hm... Jag börjar förstå att vi avstår tävlingarna av samma skäl båda två. Någon skrev i en annan tråd att det var bra folk gav sig ut att tävla tidigt så de fick kritik. Men för det första får de inte rätt kritik och för det andra så anser jag att man skall känna sig ordentligt mogen och ha gått och tränat så mycket så man kommit i alla fall nöjaktigt på väg i sin och hästens förberedelser för tävling. Inga genvägar! De äro senvägar som bekant och man kan få ett himla jobb att rätta till det. Det tar 7 ggr så lång tid att lära sig av med en ovana än att lägga sig til med en enligt Einar Öder Magnusson. Så har man ridit hästen fel i 1 år så har man jobb några år framöver innan hästen går rätt av sig själv...

Anette

Muninn skrev:
Tycker faktiskt också att aktionen är jätteviktig.
Vet inte hur jag ska uttrycka mig men det är ju ändå glöden, aktionen, farten o fläkten som gör att jag fastnat för islänningar!!!

Annars hade jag kunnat skaffa mig en dressyrhäst, igen...

För nog för att hästen skall jobbas rätt, men på tävling tycker jag att aktionen skall gå före formen. Annars blir det dressyrklass...

Så för mig, på tävling, prioriterar jag:

Takt
Aktion
Tempo
Form
Sits o inverkningar

Fast när jag tränar så går formen och takten före allt anant.

Genom att träna "rätt" kan man på tävling anpassa sig lite till bedömningssystemet utan att det gör något.

Dessutom, har man en häst som bruakr jobbas i form så är den ändå van vid att ha bakkärran under sig, så om jag släpepr lite mer och driver på rejält, så slänger han inte automatiskt upp huvvet och släpper baken...

Herrejisses vad rörigt det blev :D

Jag tycker inte om att se hästar pressas fram i " flott aktion och glöd" med huvudet högt. Vem som helst med medelmåttiga ridkunskaper kan pressa fram en häst och få bättre aktion. Men så skall man inte göra! En häst skall inte pressas över den nivå den är utbildad för! Det är ingen glädje över en pressad häst. Det är stress! Sådant skall definitivt inte ge höga poäng!

Anette

OlleAtlas skrev:
Jo, det är ju det som är grejen. Att hästen har taktren tölt och mycket rörelse trots den, faktiskt, fruktansvärda formen. Vad jag menar med fruktansvärd är i och för sig inte fruktansvärt ful, utan fruktansvärd på det sättet att hästen får belastningsskador och hältor på grund av att den går på framdelen, kortar halsen och får tornutskott som går ihop. Då tycker jag att en 7:a är alldels för hög trots att hästen går taktrent och med mycket rörelse.

Därför håller jag med Inte_Ung i att bedömningsgrunderna är fel, just för att det man lägger mest vikt på kan vara fullt genomförbart på en häst som går i en form den blir sjuk av. Den kan också ridas av en ryttare placerad på hästens njurar, i vattenskidåkarstil och som rider synnerligen grovt. Och få skyhöga poäng.

Sen finns det massor av ryttare (oftast ryttarinnor) som rider sina hästar föredömligt och ändå i god form med både rörelse och takt. De får också höga poäng, men skillnaden mellan dessa ryttares poäng och de som rider sin häst till skador är alldeles för liten.

OA

:bow: Kan inte annat än hålla med både dig och Inte Ung!

Anette

Líf skrev:
Vilken nivå på tävling pratar vi om?

Jag hör nog till dem som tycker att om hästen går bra så är sitsen fullt funktionsduglig, oavsett om den ser lite spretig ut.

Angående bedömning av sits och inverkningar så har den punkten en låg faktor därför att den är svårbedömd. Jmf fd lynnesfaktorn vid avelsbedömningar. Bra sits och inverkningar är ju tämligen osynliga. det är på hästen man ser resultatet. Sedan tillämpas varningar och diskningar om ridningen är direkt skadlig för hästen (även om man kanske tycker att det kan användas lite oftare).

Kan inte annat än hålla med.

Anette

Líf skrev:
Min smak är att aktionen inte får gå ut över form eller sits, medan andra har andra åsikter.

Problemet idag tycker jag är att många, många ryttare rider ned sina hästar i "form" så att att all aktion försvinner. Såg en tävlingshäst förra året som gick i form och faktiskt var samlad, men mulen var så nere att den inte fick upp bogarna. Trist.

Sådant kan man kanske skylla på okunskap i träningen men se på Keskitalo. Sådan extrem form som hon har på sina hästar är inte heller rolig att se. I vårat redan formfixerade land får vi nog vänta med att prioritra formen mer på tävlingsbanorna, tror jag.[/QUOTE]

Men det är ju också FEL FORM som du pratar om! Vi vill se RÄTT FORM! Ok, kan hålla med om att alla inte vet vad det innebär men då är det väl hög tid att upplysa både ryttare och domare om det!

Anette

Líf skrev:

Sådant kan man kanske skylla på okunskap i träningen men se på Keskitalo. Sådan extrem form som hon har på sina hästar är inte heller rolig att se. I vårat redan formfixerade land får vi nog vänta med att prioritra formen mer på tävlingsbanorna, tror jag.

Men det är ju också FEL FORM som du pratar om! Vi vill se RÄTT FORM! Ok, kan hålla med om att alla inte vet vad det innebär men då är det väl hög tid att upplysa både ryttare och domare om det!

Anette

Samlingen har inte ngt med aktion tycker jag, vissa hästar har hög aktion å andra inte, visst kan en häst vara samlad fast den inte lyfter hovarna högt men en häst som går på bogarna bär inte sig själv , hänger i tyglarna å faller ihop när man släpper taget om tyglarna.Det är mina erfarenheter iaf.
Jag tyckte Ninas häst såg bättre ut i form än många andra.

Samlingen har inte ngt med aktion tycker jag, vissa hästar har hög aktion å andra inte,

Ja fast där har du faktiskt helt fel, samlingen har i allra högsta grad med aktionen att göra. Sen finns det iofs hästar som har en mer naturlig aktion utan samling, men de får i gengäld en ännu större sådan vid rätt ridning.

För en häst med mindre av varan aktion, bidrar just samlingen till att aktionen blir större. För en sådan häst ökar man ju luften sas framför hästen, av naturliga skäl blir aktionen större genom att hästen kommer mer på aktern (ryttaren sitter i uppförsbacke) och hästen lyfter bogarna uppåt bakåt.

När hästen är för mycket på framdelen (ryttaren sitter i nedförsbacke) blir utymmet framför hästen mindre således minskar även aktionen, hästen orkar helt enkelt inte med mera ansträngning på frambenen.

Alltså en häst med mindre aktion kan öka den genom att jobba utifrån bakbenen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Kropp & Själ hej! Finns säkert fler sånahär inlägg sen tidigare men hittar inga. Hur får ni tid till att träna? Jag jobbar heltid & har sambo...
Svar
8
· Visningar
922
Senast: GotAsecret
·
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 527
Senast: Wildhearts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka