Hur påverkar bedömnings-systemet för tävlig vår träning?

Sv: Hur påverkar bedömnings-systemet för tävlig vår träning?

Boj skrev:
I islandhästridning nöjer man sig inte med det, för här vill man samtidigt ha allt detta som ovan men med en massa energi, rörelse och volym. Varför nöja sig med den lägre rangen, när man kan komma längre än så?
Det behöver man inte, nöja sig alltså.
Det som jag ser som ett fel, det är när man skippar grunden och går "genvägen" via dra upp huvudet, pressa ner ryggen eller allmänt klämma ihop hästen för att få betalt för en "poängridning" på snabbast möjliga vis.

Man kan/eller kunde i alla fall, klämma sig upp över 6or på bara takt, tempo och aktion.
Och dessa går att pressa ur talangfulla hästar utan att man för den skull lagt grunden i ridningen.

Man kan/eller kunde i alla fall, sätta en 7a på en scwungfull trav med hängmatterygg och hopkrullad nacke.
Och det är inget som jag kan sympatisera med.
Jag gillar inte hängmatteryggar.

Man kan/eller kunde i alla fall, sätta en 7a på en scwungfull trav med hängmatterygg och hopkrullad nacke.

Ja för här har man inte bedömt formen, endast hästens gång och rörelse. Förstå då hur mycket poäng en sådan häst skulle inbringa om den blev tränad rätt, med rätt form torde ju traven bli ännu mer scwungfylld och följdaktligen betala sig i höga poäng och inte en simpel 7:a. :smirk:

Boj skrev:
Nej precis att ha enbart höga benlyft räcker inte, det finns säkert mer än så. Problemet med formen som man ser på tävlingsbanorna nu, speciellt i öppen klass och nedåt är att hästen är ihop bänd.

Dvs släpper ryttaren taget om tygeln lär hästen falla ner i en liten hög, eller så går den omkull med ryttaren. Varför? Jo ryttaren har ridit in hästen hårt i handen, följden blir att pållen kommer kraftigt på framdelen. Ingen kraft kommer bakifrån, all kraft som pållen uppbringar ligger i ryttaren hand.

Eller också går de med huvudet som stjärnkikare, svällande underhals och ryggen sänkt. Och ett "tjusigt" viftande på frambenen. Jag tycker ofta att dessa ekipage får höga poäng.

Boj skrev:
Förstå då hur mycket poäng en sådan häst skulle inbringa om den blev tränad rätt,
Jo, det är just det.
Men bedömnings-systemet premierar inte sådan ridning, för formen kommer så sent i trappan.
Det gör att de icke tålmodiga ryttarna med stort poängsug, de orkar inte backa och börja om från början med ridningen.
För det skulle göra att de först tappar massor av poäng, och det smärtar för mycket.
De vill ha www.snabba.tävlingsresultat.nu helst genom att klicka på länken.
De orkar inte lägga all den tid på grundridningen, för de får inte betalt för den fort nog.

Eller också går de med huvudet som stjärnkikare, svällande underhals och ryggen sänkt. Och ett "tjusigt" viftande på frambenen. Jag tycker ofta att dessa ekipage får höga poäng.

Ja en 5:a kan de få om takten är ok, om man nu tycker att det är högt på en poängskala upp till 10.

Du har rätt i att man sällan ser hästar som går i rätt form i lägre klasser även om det finns ett eller annat ekipage som gör det.Tyvärr vinner aktion :smirk:

Tyvärr vinner aktion

Om en häst med bra eller massor av aktion får högre poäng än de som ser ut att rida sina hästar i form, då beror det på något helt annat. Takten kan faktiskt vara bättre på hästen med mycket aktion, mot tex den häst som ser ut att gå i en god form men blir istället bunden. Detta påverkar takten i allra högsta grad, således även poängen.

Jag vill mena att det är skillnad att träna sin häst på hemmaplan jämfört med att rida hästen på tävling och att det inte behöver innebära något negativt för hästen.

Lite kortfattat skulle man kunna uttrycka sig som att vi i träningen på hemmaplan plockar fram hästens svagheter och jobbar med dessa, medan vi på tävlingsbanan lyfter fram hästens styrkor, framhäver dessa, samt döljer dess svagheter. Detta behöver ju inte vara negativt för hästen.

Huvudsaken är ju att vi vet att skilja på grunträning och show. För show är ju vad våra ovalbanegrenar egentligen är, en bedömningssport!

Att bedömningsmomentet sits och inverkningar kommer så långt ned på trappan om vad som anser vara viktigast i bedömningsunderlaget, torde också bero på att det är ett oerhört svårt moment att bedöma för en domare. Egentligen är det bara hästen som kan bedöma det och det brukar ge utslag på de andra momenten takt, tempo, form...

Inte_Ung skrev:
Så är det ju när man vill ha snabba resultat.
Det kommer att gå bra, mycket bra t.o.m. i början.
Du har en rutinerad häst som kan sina saker.

Man när man skall forma ett råmaterial, som en unghäst är, så blir det en annan sak.
Jag antar att dess instruktörer är väl medvetna om din målsättning med att tävla.
Och då så är det detta som de koncentrerar sig på.
Att få dig tävlingsmässig.

Jag anser fortfarande inte att det är god ridning.
Effektivt - ja.
Bra - tveksamt.

Jag kan rida så där, men jag vill inte.

Jodå båda instruktörerna vet min målsättning, både på kort och lång sikt. Anser att det är fullständigt nödvändigt att upplysa sin instruktör om målet med verksamheten (och det tror jag du också håller med om!).

Har ingen ambition att rida unghästar heller. Varför måste man kunna det?

Inte_Ung skrev:
Den som jag tror att det är, har i alla fall tidigare varit expert på att "poängrida".
Och är det den som jag tror, så har jag en gammal bild på när han, för det är en han, rider sin häst i en vad jag kallar god form.
Men så har jag aldrig sett honom göra på tävlingsbanan, för det betalar sig inte i poäng.

Och känner jag honom rätt, så är det "poängridning" som han lär dig.
Och känner jag dig rätt, så är det också vad du vill ha.

Jag tror inte vi har börjat med "poängridning" ännu. Vi koncentrerar oss på att tölta taktrent och med ryggen uppe. Inga instruktioner till hur lyften maximeras eller något sådant.

Tillägg: Den andra instruktören koncentrerar arbetet på grundjobb som att vända för ytterskänkel och sitta rakt över hästen. Tror inte det är "poängridning" heller.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för stödet Freyr!

Inte_Ung skrev:
Men jag vet att Båbbes mål är att klämma ett visst antal poäng på tävling, och det vet nog tränaren också.
Och han kommer att få henne att göra det med minsta möjliga ansträngning.

Varför är det skamligt att vilja uppnå något du redan har gjort? Tog du allting från grunden redan på den tiden då du tävlade? Eller red du på en lite äldre häst som kunde en del redan för att lära dig från?

Men jag ser när en häst trampar bakbenen under sig å vet när den går i form å tycker ändå det finns såna oxå. även om de flesta fuskar,men ajg tycker ändå ite höga benlyft ska vara viktigare men det har ju kanske att göra med mer takt som du skriver.Däremot tycker ajg inte takt ska komma före form men så är det ju i systemet.Form är ju grunden för ridning, hästen ska ju gå rätt å kunna bära upp sig själv å sin ryttare å det gör den inte med enbart höga frambenslyft :smirk:
En dressyr domare som dömer lägre klasser ger hellre lite högre poäng till en häst som går finare med halsen, även om den inte går i form, än ger poäng till en häst som går med nosen högst å riktig hjorthals om du förstår vad jag menar.Av två onda ting liksom.

Klickade på länken :o :D

Båbbe skrev:
Har ingen ambition att rida unghästar heller. Varför måste man kunna det?
Det man lär sig genom att kunna rida unghästar, det är att använda sin egen kropp så att man hjälper hästen så mycket som möjligt.
Det är något som även den äldre hästen har nytta av att ryttaren kan.
Och mest om ridning har jag lärt mig av de unga hästar som jag har ridit in och utbildat.

Boj skrev:
Ja en 5:a kan de få om takten är ok, om man nu tycker att det är högt på en poängskala upp till 10.

Jag har sett ekipage som fått uppåt 7 för detta och vunnit sina klasser. Lovar :bow:

OA

Båbbe skrev:
Varför är det skamligt att vilja uppnå något du redan har gjort?
Att vilja uppnå det är inte skamligt.
Men vägen dit kan bli det om man inte är villig att göra jobbet, utan försöker att gå genvägar i sin ridning.

Tog du allting från grunden redan på den tiden då du tävlade?
Jag tog det från grunden.
Innan jag började med islandshästar, så utbildade jag ett halvblod från grundriden till Lätt:A.
Vi kom tyvärr inte ut på tävlingsbanorna p.g.a. min begränsade ekonomi och att hästen (från uppfödning eller arv) hade ett skört skelett som inte höll tillräckligt länge för att jag skulle kunna göra det när ekonomin så tillät.
Det blev då Islandshäst-tävlingar i stället.

Eller red du på en lite äldre häst som kunde en del redan för att lära dig från?
Nej, min första tävlingskompis tränade jag själv, han hade startat lätt klass med medelmåttiga resultat när jag jag tog över honom.
Det var en rysare om det skulle bli trav alls eller rätt galopp varje gång i början.

Jag har sett ekipage som fått uppåt 7 för detta och vunnit sina klasser. Lovar

Då svara jag dig som alla andra, då har det funnits mer som man har bedömt. Många glömmer lätt rörelsen i hästen, en häst med bra takt och mycket rörelser, dvs en sådan som får anses som flott trots att den är felaktigt riden får naturligtvis mer poäng än den hästen som har en ok takt men något bättre form.

En 7:a talar ju väl för att den hästen inte kommer längre upp på skalan än så, om inte ryttaren lär sig rida sin häst på ett bättre sätt. Härifrån kan den bara bli sämre, medan den första har alla möjligheter att bli bättre trots att kvaliten av hästen är lite lägre men i gengäld med en bättre ryttare.

Tycker faktiskt också att aktionen är jätteviktig.
Vet inte hur jag ska uttrycka mig men det är ju ändå glöden, aktionen, farten o fläkten som gör att jag fastnat för islänningar!!!

Annars hade jag kunnat skaffa mig en dressyrhäst, igen...

För nog för att hästen skall jobbas rätt, men på tävling tycker jag att aktionen skall gå före formen. Annars blir det dressyrklass...

Så för mig, på tävling, prioriterar jag:

Takt
Aktion
Tempo
Form
Sits o inverkningar

Fast när jag tränar så går formen och takten före allt anant.

Genom att träna "rätt" kan man på tävling anpassa sig lite till bedömningssystemet utan att det gör något.

Dessutom, har man en häst som bruakr jobbas i form så är den ändå van vid att ha bakkärran under sig, så om jag släpepr lite mer och driver på rejält, så slänger han inte automatiskt upp huvvet och släpper baken...

Herrejisses vad rörigt det blev :D

Boj skrev:
Då svara jag dig som alla andra, då har det funnits mer som man har bedömt. Många glömmer lätt rörelsen i hästen, en häst med bra takt och mycket rörelser, dvs en sådan som får anses som flott trots att den är felaktigt riden får naturligtvis mer poäng än den hästen som har en ok takt men något bättre form.

En 7:a talar ju väl för att den hästen inte kommer längre upp på skalan än så, om inte ryttaren lär sig rida sin häst på ett bättre sätt. Härifrån kan den bara bli sämre, medan den första har alla möjligheter att bli bättre trots att kvaliten av hästen är lite lägre men i gengäld med en bättre ryttare.

Jo, det är ju det som är grejen. Att hästen har taktren tölt och mycket rörelse trots den, faktiskt, fruktansvärda formen. Vad jag menar med fruktansvärd är i och för sig inte fruktansvärt ful, utan fruktansvärd på det sättet att hästen får belastningsskador och hältor på grund av att den går på framdelen, kortar halsen och får tornutskott som går ihop. Då tycker jag att en 7:a är alldels för hög trots att hästen går taktrent och med mycket rörelse.

Därför håller jag med Inte_Ung i att bedömningsgrunderna är fel, just för att det man lägger mest vikt på kan vara fullt genomförbart på en häst som går i en form den blir sjuk av. Den kan också ridas av en ryttare placerad på hästens njurar, i vattenskidåkarstil och som rider synnerligen grovt. Och få skyhöga poäng.

Sen finns det massor av ryttare (oftast ryttarinnor) som rider sina hästar föredömligt och ändå i god form med både rörelse och takt. De får också höga poäng, men skillnaden mellan dessa ryttares poäng och de som rider sin häst till skador är alldeles för liten.

OA

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Kropp & Själ hej! Finns säkert fler sånahär inlägg sen tidigare men hittar inga. Hur får ni tid till att träna? Jag jobbar heltid & har sambo...
Svar
8
· Visningar
922
Senast: GotAsecret
·
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 527
Senast: Wildhearts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka