Hur påverkar bedömnings-systemet för tävlig vår träning?

Sv: Hur påverkar bedömnings-systemet för tävlig vår träning?

Båbbe, kanske skulle du ha stor glädje av att rida för en instruktör i centrerad ridning??

Efter sjukdom o lång sjukskrivning tappade jag mycket o gick en hel kurs fredag-söndag för en duktig instruktör i centrerad ridning. Först teori o sedan ridning, enbart skritt till o börja med. Det var ett lyft, både för mej o hästen! I stort gick vi på kursen igenom hela kroppen o dess påverkan på hästen. Sedan rida med enbart kroppshjälper, inga tyglar som styr.

Meningen är väl att en häst måste ha DET för att få högsta poängen men jag förstår inte att hästar med enbart höga benlyft kan få högre poäng än hästar som går i form. :smirk:

En medveten domare utan dubbelmoral :)

men jag förstår inte att hästar med enbart höga benlyft kan få högre poäng än hästar som går i form.

Nej precis att ha enbart höga benlyft räcker inte, det finns säkert mer än så. Problemet med formen som man ser på tävlingsbanorna nu, speciellt i öppen klass och nedåt är att hästen är ihop bänd.

Dvs släpper ryttaren taget om tygeln lär hästen falla ner i en liten hög, eller så går den omkull med ryttaren. Varför? Jo ryttaren har ridit in hästen hårt i handen, följden blir att pållen kommer kraftigt på framdelen. Ingen kraft kommer bakifrån, all kraft som pållen uppbringar ligger i ryttaren hand.

Sånt ser jag bland majoriteten av islandsryttare.
De flesta går ju å kröker på halsen, men sånt tycker ajg domare ska kunna skilja på.
Har sett hästar som inte ens kan lossa i nacken pga för kraftig underhals som vinner över många ekipage som åtminstone kan gå i form med rena gångarter :eek:

Balderum skrev:
Båbbe, kanske skulle du ha stor glädje av att rida för en instruktör i centrerad ridning??

Har jag redan provat. De instruktörer jag har nu ger mig betydligt mer...

Inte_Ung skrev:
Fel.
Har du god sits så går hästen bra.
Det andra handlar om att "sitta vackert" och är en anna sak än att sitta bra.
Man kan inte bara "sitta vackert" det blir fel, man måste få till bra först.

Ok det handlar nog mest om olika ord. "Bra sits" eller "vacker sits". För mig är det samma sak, men kanske inte för dig...

Fel vinkel för att rida, rätt vinkel för att få höga poäng.

Jovisst men det ger som sagt bra poäng och är något som lärs ut.

Då är vi inne på Unn Kroghens resonemang.
Där man genom att pressa ner ryggen till hängmatta och få upp huvud och framben får en flaschig aktion.

Just den ridning som jag inte gillar, men som ger höga poäng.
Och för dig som vill tävla, så är det ju poängen som räknas och inte det som jag kallar "god ridning".

Nej det tycker inte jag heller är god ridning. Unn sitter ju å andra sidan ganska snyggt även om inte den övriga ridningen är direkt vacker... Jag har inte så höga mål med mitt tävlande att resultatet äv beroende av "sits och inverkningar". Min häst är såpass bra att han ska kunna uppnå mina mål utan att det har någon större betydelse. Jag kan utan problem rida min häst i god form och ändå få tillräckliga poäng oavsett hur jag sitter så länge han går taktrent.

Då så är vi tillbaka i om bedömnings-systemet är bra eller inte

Japp och jag hävdar fortfarande att det är skillnad på en funktionell sits och en vacker sådan... I en bedömningssituation så riskerar vi att få resultatet att den vackra sitsen att får betydligt högre poäng än den funktionella...

Inte_Ung skrev:
Jag vet inte, eller så har modet förändrats.
Det har det ju inom aveln, där det bästa för dagen är svanhals.

Jag fick då lära mig att det utgick från has och rygg, och jag tror att det i alla fall bitvis är samma lärare nu som då.
Eller så gick inte den delen in.
Formen kommer först så högt upp i poängen att många aldrig får döma en god form.
Så man kan säkert klara examinationen på att se korrekt takt, tempo och aktion.

Man kan ju inte förvänta sig att ALLA elever hinner ta till sig allt på bara 2 helger... :p Den första domarkursen är ju faktiskt inte längre än så. Lokalklubbsdomare ska ju döma lätta klasser och öppna klasser främst och uppriktigt sagt är det knappast någon alls som ens försöker rida sin häst i trevlig form på den nivån... :(

Inte_Ung skrev:
Det beror då på vad vi anser är den korrekta formen.

Det är bl.a. här som deras och mina åsikter går isär.

Och Instruktören må vara hur mycket FEIF domare den vill, jag tycker i alla fall inte lika.

Så här har du mitt problem på silverfat.
Jag vill inte göra så som de tycker, för det bär mig emot att bända sönder överlinjen på det sättet som de gör.

Jag tror att du gissat fel på vilken instruktör jag menar. Denna instruktör är på god väg till en utmärkt form i tölt, han har inte tävlat på några år nu och jag tror att du skulle uppskatta att se någon tävling till våren där han deltar. Det jag sett på video ser mycket lovande ut. ;)

Båbbe skrev:
Har jag redan provat. De instruktörer jag har nu ger mig betydligt mer...
Så är det ju när man vill ha snabba resultat.
Det kommer att gå bra, mycket bra t.o.m. i början.
Du har en rutinerad häst som kan sina saker.

Man när man skall forma ett råmaterial, som en unghäst är, så blir det en annan sak.
Jag antar att dess instruktörer är väl medvetna om din målsättning med att tävla.
Och då så är det detta som de koncentrerar sig på.
Att få dig tävlingsmässig.

Jag anser fortfarande inte att det är god ridning.
Effektivt - ja.
Bra - tveksamt.

Jag kan rida så där, men jag vill inte.

Den som jag tror att det är, har i alla fall tidigare varit expert på att "poängrida".
Och är det den som jag tror, så har jag en gammal bild på när han, för det är en han, rider sin häst i en vad jag kallar god form.
Men så har jag aldrig sett honom göra på tävlingsbanan, för det betalar sig inte i poäng.

Och känner jag honom rätt, så är det "poängridning" som han lär dig.
Och känner jag dig rätt, så är det också vad du vill ha.

Har sett hästar som inte ens kan lossa i nacken pga för kraftig underhals som vinner över många ekipage som åtminstone kan gå i form med rena gångarter

Tänk något sådant har jag aldrig sett, för hästar som presterar någon form har jag bara sett i de högre klasserna.

Ta och ge dig nu, det är inte längre än att du kan ta din lilla bil och puttra över dit instruktören har lektioner. Ta gärna med dig ett släp också med en pålle i, jag kommer och betalar din lektion. Sen kan du skriva igen vad du vet, om lektionen skulle vara så vedervärdig lovar jag att jag betalar din bensin också.

Så här.
Denna tränare är ett riktigt proffs.
Den ger eleven vad den vill ha, alla elever är alltid nöjda.

Du får gärna betala en lektion åt mig för den tränaren.
För jag kommer att få exakt vad jag vill ha utav den.
Jag har faktiskt tänkt att åka dit och träna, men har bara inte hunnit än.

Men jag vet att Båbbes mål är att klämma ett visst antal poäng på tävling, och det vet nog tränaren också.
Och han kommer att få henne att göra det med minsta möjliga ansträngning.
Men jag vill fortfarande inte rida så.
Och den tränaren skulle aldrig drömma om att be mig att göra det heller.

Om det är den jag tror, så har jag ridit för honom i en himla massa år förr i tiden.
Och jag var mycket nöjd med det, för jag fick vad jag ville ha och mer därtill.
Vi diskuterade det där med grundridning/hemmaridning jämfört med poängridning mycket på den tiden.
Och i alla fall då så påstod han att det var klart olika.
Och

Inte_Ung skrev:
Och känner jag dig rätt, så är det också vad du vill ha.

Lite väl hårt nerrackat på Båbbe tycker jag!

Om instruktören i fråga rider i god form i vardagsridningen och "poängrider" på tävlingsdagen är ju ingen större skada skedd - för hästen.

/Malin

Freyr skrev:
Lite väl hårt nerrackat på Båbbe tycker jag!
Jag är mycket väl insatt i hur hon rider och vilka brister som hon har som ryttare.

Tålamod, är det som jag mest av allt skulle vilja lägga till där.
Jag har sett henne rida för AR instruktör.

Jag vet det och har också sett henne rida (inte lika mycket som du), men tycker ändå att det är hårt kritiserat!

/Malin

Ja, och som ni ser så har jag fortfarande en annan syn på vad som är viktigt i ridningen än vad bedömnings-systemet och vissa av er andra har.

Jag undrar då:
Varför blir ni så upprörda över att jag så styvnackat har denna inställning?

En god sits, är en sits är en god sits och är grunden till det hela.
Är det så provocerande?

Som man ropar i skogen får man svar.
Hennes inlägg inbjöd till det.

Och är det den som jag tror, så har jag en gammal bild på när han, för det är en han, rider sin häst i en vad jag kallar god form.

Ja detta är vad vi kallar grundträning av hästen, att rida hästen utifrån en god form.

Men så har jag aldrig sett honom göra på tävlingsbanan, för det betalar sig inte i poäng.

Nej, naturligtvis inte.

Varför, jo i våran grundträning ligger bla att öka ridbarheten av på hästen. Detta kan vi göra genom bla dressyrträning, samlande övningar som blir stärkande för hästen. Vi kan öka hästens lyhördhet genom att lydnadsträna, att få hästen att förstå ryttarens hjälper och ta emot dem och utföra dem på ett bra sätt. Här har vi en lösgjord häst som har en hög inlärningströskel, för det får en lösgjordhäst mycket lättare för att lära. Detta är vad vi rider när vi tränar för dressyr, barrock, AR eller kalla det vad du vill. Men här vill man ha fram hästens ridbarhet, punkt slut.

I islandhästridning nöjer man sig inte med det, för här vill man samtidigt ha allt detta som ovan men med en massa energi, rörelse och volym. Varför nöja sig med den lägre rangen, när man kan komma längre än så?

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Kropp & Själ hej! Finns säkert fler sånahär inlägg sen tidigare men hittar inga. Hur får ni tid till att träna? Jag jobbar heltid & har sambo...
Svar
8
· Visningar
922
Senast: GotAsecret
·
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 527
Senast: Wildhearts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka