Hur påverkar bedömnings-systemet för tävlig vår träning?

Sv: Hur påverkar bedömnings-systemet för tävlig vår träning?

chrysler skrev:
Hur har du försökt påverkat menar du?Skrivit till SIF eller så? :)
Jag har varit aktiv i SIF.

Jag är en avhoppad domare.
Jag slutade döma för att jag inte kom överens med systemet.
Jag slutade att tävla av samma anledning.

Inte_Ung skrev:
Jag har varit aktiv i SIF.

Jag är en avhoppad domare.
Jag slutade döma för att jag inte kom överens med systemet.
Jag slutade att tävla av samma anledning.

Jag funderar också mycket i dessa termer, bra att tråden kommit upp. Skulle gärna vilja fråga dig Inte_ung eftersom du varit med som domare. Du behöver såklart inte alls svara.

När du dömde, gjorde du det då någonsin efter dina ideal? Vad hände i så fall då?

Dömer några domare idag efter andra ideal eller håller sig alla efter regelboken?

Tolkningen av begreppet form är olika, tror du att de flesta domare tittar efter samma sak?

Tror du att många domare tänker i dessa termer (det tror jag). Kommer det att ske någon förändring på långre sikt?

Spännande tråd

:bow: :bow:

OlleAtlas

Intressant tråd. Jag vill ha prio enling följande:

1. sits/inverkningar
2. Takt
3. Form
4. Tempo
5. Aktion

Tycker man ska lägga större vikt vid att hästen lyssnar på hjälperna och att det ser lätt ut. Då menar jag inte knähöga lyft, utan att samspelet mellan häst och ryttare fungerar och att de trivs ihop. :bump:

Jag är ganska ny inom islandshästvärlden och har funderat mycket på detta. På träning för seriösa tränare ska hästen länga överlinjen och bli lösgjord, men på tävling får man tyvärr inte tillräckligt betalt för det. Men kanske är det förändring på gång, många domare är ju aktiva ryttare och hänger med i utvecklingen. För jag antar att man tränade på ett annat sätt för typ 10 år sen?

Man kan inte dela på sits och inverkningar.
Sitsen ÄR inverkningar.

Inte enligt de erfarenheter jag fått på sistone. En instruktör struntar i HUR jag sitter bara hästen går rätt. Den andra får mig visserligen att sitta bättre, men hästen går då sämre. Alltså är inverkning och sits helt olika saker för mig. När jag har goda inverkningar går hästen bra, när jag har god sits så går han mindre bra...

Och i den korrekta sitsen så skall man INTE svanka, man skall hålla ländryggen rak eller t.o.m. böjd åt andra hållet, men samtidigt inte bli kutryggig.
Axlarna skall hållas raka i en avslappnad och balancerad position och skänklarna skall hållas i ett lodratt läga samt ligga stilla.

Det vet jag redan (teoretiskt åtminstone)

En svankrygg skulle jag ha givit låga poäng.
Den blir stel och oflexibel, samt placerar bäckenet i fel vinkel.

Enligt ny teknik kan man ha bäckenet i rätt vinkel och ändå svanka. Tycks ge goda poäng för instruktören åtminstone... :angel:

Inte_Ung skrev:
Nej det är ingen risk.
På domarubildningen så får man noga lära sig att formen kommer från hasorna och ryggen.

Konstigt att så många domare mest tittar på halsen då... Kanske utbildningen har försämrats de senaste åren? :D

OlleAtlas skrev:
Tror du att många domare tänker i dessa termer (det tror jag). Kommer det att ske någon förändring på långre sikt?

Enligt vissa instruktörer som varit med sedan 60-talet kommer inga hästar på Elitnivå att ridas i felaktig form sett på 10 års sikt... Instruktören ifråga är även FEIF-domare. ;)

Man kan inte dela på sits och inverkningar.
Sitsen ÄR inverkningar.

Inte enligt de erfarenheter jag fått på sistone. En instruktör struntar i HUR jag sitter bara hästen går rätt. Den andra får mig visserligen att sitta bättre, men hästen går då sämre. Alltså är inverkning och sits helt olika saker för mig. När jag har goda inverkningar går hästen bra, när jag har god sits så går han mindre bra...

Förmodligen är det inte hela sanningen. Vill man ha ett snabbt resultat så utgår man från vad man har och gör de nödvändigaste förändringarna. Ser man däremot framåt och har ett långsiktigt mål att få optimalt resultat i slutändan så händer det att man under vägens gång rider sämre. Det tar lång tid att arbeta bort en del fel och medans man kämpar med att hantera sin egen kropp så blir det lätt stelt och konstigt.

Dvs du fortsätter med ostbågestilen finns det i mina ögon en stor risk att du inte blir så bra du skulle kunna bli, men på kort sikt så kan det bli bättre. Man kan ju för all del diskutera vad som är den optimala sitsen och vad som är rätt, men det är nog mycket få som inte förordar lodrät sits före ostbågestuket ;)

OlleAtlas skrev:
När du dömde, gjorde du det då någonsin efter dina ideal? Vad hände i så fall då?
Nej jag följde alltid dommarhandledningen.
Och det känndes inte bra alla gånger, men det är den man skall följa.

Dömer några domare idag efter andra ideal eller håller sig alla efter regelboken?
Det vet jag inte.

Tolkningen av begreppet form är olika, tror du att de flesta domare tittar efter samma sak?
Det hoppas jag, men det är svårt att säga.
Ögat blir lätt lurat av hög halshållning och flott aktion.

Jag vet att i alla fall en hel del domare tänker på detta, och jag tror att det (äntligen) kommer en ändring så småningom.

Båbbe skrev:
Fel.
Har du god sits så går hästen bra.
Det andra handlar om att "sitta vackert" och är en anna sak än att sitta bra.
Man kan inte bara "sitta vackert" det blir fel, man måste få till bra först.

Enligt ny teknik kan man ha bäckenet i rätt vinkel och ändå svanka. Tycks ge goda poäng för instruktören åtminstone... :angel
Fel vinkel för att rida, rätt vinkel för att få höga poäng.

Då är vi inne på Unn Kroghens resonemang.
Där man genom att pressa ner ryggen till hängmatta och få upp huvud och framben får en flaschig aktion.

Just den ridning som jag inte gillar, men som ger höga poäng.
Och för dig som vill tävla, så är det ju poängen som räknas och inte det som jag kallar "god ridning".

Då så är vi tillbaka i om bedömnings-systemet är bra eller inte.

Båbbe skrev:
Konstigt att så många domare mest tittar på halsen då... Kanske utbildningen har försämrats de senaste åren? :D
Jag vet inte, eller så har modet förändrats.
Det har det ju inom aveln, där det bästa för dagen är svanhals.

Jag fick då lära mig att det utgick från has och rygg, och jag tror att det i alla fall bitvis är samma lärare nu som då.
Eller så gick inte den delen in.
Formen kommer först så högt upp i poängen att många aldrig får döma en god form.
Så man kan säkert klara examinationen på att se korrekt takt, tempo och aktion.

Båbbe skrev:
Enligt vissa instruktörer som varit med sedan 60-talet kommer inga hästar på Elitnivå att ridas i felaktig form sett på 10 års sikt... Instruktören ifråga är även FEIF-domare. ;)
Det beror då på vad vi anser är den korrekta formen.

Det är bl.a. här som deras och mina åsikter går isär.

Och Instruktören må vara hur mycket FEIF domare den vill, jag tycker i alla fall inte lika.

Så här har du mitt problem på silverfat.
Jag vill inte göra så som de tycker, för det bär mig emot att bända sönder överlinjen på det sättet som de gör.

Inte_Ung skrev:
Men skall det innebära att frambenslyft prioriteras före ryggaktivitet?
Att ryggen skall sänkas som en hängmatta för att frambenen skall vifta?

Kan inte hästen glöda utan att målet är att den slår sig i hakan med knäna?

NEJ, jag pratar inte om frambenslyft! Om det är bara är frambenslyft domarna tittar på när de bedömer aktion så blir jag förvirrad... :confused: Kan inte förstå att hängmattorna kan få höga poäng, säg mig, beror det på bedömningssystemet? :cool:

Men varför kan inte en häst arbeta i både rätt form och ha det? En häst som arbetar rätt = nöjd häst. Nöjd häst = glad häst. Och det är glädjen som gör det där lilla extra i gången. Det jag vill klassa som aktion.

Båbbe skrev:

Det tror jag kan bero på att när man koncentrerar sig på att förändra en grej, i detta fallet sitsen, så försämras övriga delar ett tag. Därför går din häst sämre när du tänker mycket på sitsen. Den bättre sitsen är ännu inte automatiskt och då får du lägga fokus på den. Sitter du som vanligt, så rider du som vanligt. Fast jag vågar nästan lova att om du tragglar igenom sitsförbättringen så kommer din häst att gå ännu bättre.

Kollade på en av Kyra-videorna härom kvällen, just den om sits och balans. Där nämner hon just detta, att när man rättar till ett inlärt fel så får man räkna med att den övriga ridningen försämras under tiden.

OA

Inte_Ung skrev:
Jag vet att i alla fall en hel del domare tänker på detta, och jag tror att det (äntligen) kommer en ändring så småningom.

Phew, det får vi verkligen hoppas. Jag tror också att det kommer att blir en förändring, i varje fall på lång sikt eftersom det ändå finns en diskussion. Jag har inte varit med i Islandsvärlden tillräckligt länge för att veta om liknande diskussioner förekommit tidigare, men debatten går ju ganska het nu för tiden. Vi får hålla tummar och tår för att något gott kommer ut av detta.

OA

Dolores_88 skrev:
NEJ,Kan inte förstå att hängmattorna kan få höga poäng, säg mig, beror det på bedömningssystemet? :cool:
JA!
Det beror på att man kan det om takt, tempo och aktion är tillräckligt bra.

OlleAtlas skrev:
Kollade på en av Kyra-videorna härom kvällen, just den om sits och balans. Där nämner hon just detta, att när man rättar till ett inlärt fel så får man räkna med att den övriga ridningen försämras under tiden.
Ja, så är det ju med ridning.
Man kör fast i olika återvändsgränder och får backa , ibland ganska så långt, därifrån.
Och så får man ta om allt från början för att komma längre nästa gång.

Det är då som man upplever att man står helt stilla i ridningen och inte kommer framåt alls.

För mig så kommer formen och bärigheten i överlinjen före fotlyft i prioritetordning.

Man kan ju faktiskt ha en bärighet utan att formen är optimal, det beror ju på vad du menar med form förstås. Jag menar att hästen kan ha en fri form med bärighet, bärigheten förvinner i samma stund som hästen går emot ryttarens hjälper/hand.

Boj skrev:
det beror ju på vad du menar med form förstås. Jag menar att hästen kan ha en fri form med bärighet, bärigheten förvinner i samma stund som hästen går emot ryttarens hjälper/hand.
Med form menar jag att bakdel, hasor och rygg är med.
Hela hästens form, inte bara halsen.
En tappad hängmatterygg, är för mig en inkorrekt form.

Formen kan vara helt korrekt, men fri.
Jag har inte lagt in samling i mitt begrepp av form.

Och det var vad jag ville ha bekräftat, för detta med form är en knepig fråga då många ser den endast som en böj/krök på nacken.

Formen kan vara fri, men med bibehållen bärighet och en viss eftergift i nacken.

För de instruktörer jag rider för har ingen ambition att bända in hästen, gör man det har man en pålle som strikt går på framdelen. I mitt fall vill jag absolut inte ha en sådan häst, min pålla skulle funka bra som ett sänke i Nybroviken under dessa förhållanden. I övrigt inte funka alls som ridhäst.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Kropp & Själ hej! Finns säkert fler sånahär inlägg sen tidigare men hittar inga. Hur får ni tid till att träna? Jag jobbar heltid & har sambo...
Svar
8
· Visningar
922
Senast: GotAsecret
·
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 527
Senast: Wildhearts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur