Hur påverkar bedömnings-systemet för tävlig vår träning?

Sv: Hur påverkar bedömnings-systemet för tävlig vår träning?

Muninn skrev:
Genom att träna "rätt" kan man på tävling anpassa sig lite till bedömningssystemet utan att det gör något.
Men risken som jag ser den, är att man tränar efter bedömnings-systemet även hemma.
Och att det därför kan vara bra att via bedömnings-systemet påverka ryttarnas träning.

Dessutom, har man en häst som bruakr jobbas i form så är den ändå van vid att ha bakkärran under sig, så om jag släpepr lite mer och driver på rejält, så slänger han inte automatiskt upp huvvet och släpper baken...
Men menar du då form eller samling?
Man kan ju släppa på samlingen utan att formen för den skull blir fel.

Rätt form för skritt på lång tygel är ju ganska så osamlad.

Det är väl det som är tråkigt, att man kanske börjar jobba så på träning också. Detta försöker jag dock hålle mig ifrån. Jag rider mycket dressyr och mycket lösgörande hemma :)

Har kommit på att jag nog menade en annan sak med "form". "Form" för mig är en välvd rygg, undertramp, krökt hals med nacken som högsta punkt och så pass mycket samling som hästens utbildningsnivå tillåter.

vad jag gör på tävling är att jag låter hästen gå i en friare form, men form är det fortfarande.
Drar inte upp hästens huvud och hängmatte-sitter, utan släpper på tyglarna och låter hästen gasa på lite mer :)

Då går den ur det jag kallade form, men egentlgien går den ju bara i en FRIARE form..

jag hålelr med Boj (tror jag det var) som skrev att man på träning lyfter fram svagheterna och jobbar med dem, och på tävling gömemr man svagheterna och framhäver de starka sidorna.

jag är väl en "poängridare", på tävling. Annars hade jag inte tävlat :idea: På tävling försöker jag i så stor utsträckning jag kan, visa domarna vad de vill se.
Men INTE hemma. Absolut inte. Då gör jag vad hästen mår bra av.

Ursäkta om mina inlägg är virriga idag, precis kommit innanför dörren efter röjningsarbete efter stormen!

Och sen skall väl erkännas att jag alltid är lite virrig... :angel:

Muninn skrev:
Har kommit på att jag nog menade en annan sak med "form". "Form" för mig är en välvd rygg, undertramp, krökt hals med nacken som högsta punkt och så pass mycket samling som hästens utbildningsnivå tillåter.

vad jag gör på tävling är att jag låter hästen gå i en friare form, men form är det fortfarande.
Drar inte upp hästens huvud och hängmatte-sitter, utan släpper på tyglarna och låter hästen gasa på lite mer :)

Då går den ur det jag kallade form, men egentlgien går den ju bara i en FRIARE form..

Jag tycker att en korrekt form i tölt kan vara mycket fri. Faktiskt som i Benni Lindahlfilmen, skrev om det i den tråden. Där går hästarna väldigt fritt men i fin form. Fri och fin form i tölten tror jag att hästen måste vara ganska så stark för att klara.

En sådan form är väldigt annorlunda från underhalsen och på framdelen.

OA

Men menar du då form eller samling? Man kan ju släppa på samlingen utan att formen för den skull blir fel.

För en bibehållen samling i ett ökat tempo med mer aktion, det har jag faktiskt bara sett en prestera. Det kräver en våldsam styrka i hästens bakben, så det är till att förstå hur svårt det är att träna upp detta hos hästen. Att denna häst har en stor styrka i sina bakben, det har han visat om inte annat i de nedtagningar han får gjorda i tex stilpass. Här visar denna häst att han är en outstanding när det gäller dessa saker, jag har inte sett så många prestera detta mer än enstaka gånger.

Samma häst har uppvisat väldigt fina töltprogram på de senare året, något som han inte har gjort tidigare. Orsak, hästen kan hålla ett högt tempo med bibehållen samling och form i bla ökat tempo. Hästen faller ej isär under det korta programmet, den fortsätter med samma energi och bra samling. I momentet ökning på långsidan med nedtagning på kortsidan, är risken alltid att hästen blir för lång i nedtagningen den orkar inte hålla ihop. Denna häst håller ihop även här.

Grundträningen här är utifrån vad man kallar en god form, för det är här styrkan i hästens bakben kan tränas.

Boj skrev:
Grundträningen här är utifrån vad man kallar en god form, för det är här styrkan i hästens bakben kan tränas.
Men hur gör man då för att få den typen av ridning "på modet"?

I Dressyren så har man nu äntligen tagit bort den tramsiga rörelsen "framdelsvändning" som ju inte gagnar någon häst.

Ja, när man pratar om tölt tycker jag absolut att formen skall vara lite friare!

Men så tävlar jag T2 så min häst FÅR inte hänga sig på i handen...

Men i de andra gångarterna, så tycker jag också att det är ok med friare form.

Sedan är det klart att ju starkare hästen blir, desto mer orkar den. Som det här med ökningar med bibehållen samling (alltså utan att den slår sig fri från handen och delar sig på mitten :D ) Det krävs väldigt mycket styrka för att den ska klara det!
Det räcker ju med att man går ut och tittar på en klubbtävling i ponnydressyr och sen jämför med en Grand prix häst. Ökningarna ser VÄLDIGT olika ut!!!

Men hur gör man då för att få den typen av ridning "på modet"?

Jag tror ärligt talat att det är på modet, fast med en hel del problem. De flesta har nog en viss uppfattning om hur det ska se ut, men inte hur man kommer dit.
Det vittnar ju inte minst alla dessa ihopbända hästar om, man vet att hästen skall ha en krök någonstans och det kan man ju få om drar tillräckligt hårt. :angel:

Fast då har man inte fått lära sig att eftergiften verkligen kommer bakifrån, tom för väl etablerde ryttare kan detta medföra en del problem så varför skulle det vara bättre längre ner på skalan. :confused:

Jag tror att en instruktör som kan vägleda hela vägen från bakbenen och ända in vad som skall ske med handen, då har man nog skapat en grund för ryttaren. Idag tror jag att det kan vara precis tvärtom, att man rider hästen från handen mot ett par bakben som man aldrig når eller får kontakt med. Jag kan känna igen det själv eftersom jag kan hänfalla dit själv, något som vi arbetar mycket med. Trots att jag är mycket bättre i min hand, så visst :devil: kommer sådant som inte har där att göra. :o

För min pållas del så jobbar hon nu med en fin bärighet och en ok grundform, nu kommer kruxet nämligen att öka samlingen ytterligare samt att skapa en god form. Detta är inte så lätt vill jag lova, visst får hon en fin överlinje med ökad samling men sen har vi det här med att orka också. Och här måste man hitta en linje där hästen går bra för egen maskin med små hjälper, och hinna bryta av innan jag behöver öka hjälperna mycket för att hålla ihop allt sas.

Jag rider för en dressyrtränare 1 gång per vecka, orsaken är att öka hästens ridbarhet och förbättra grundgångarterna i takten. Men jag rider också för instruktörer som har erfrenhet av islandshäst och dess gångarter, det är en fin kombination och funkar åtminstone för mig utmärkt. Chansen att finna en rätt grund för form och samling kan finnas i någon form av dressyr, sen om det är i AR eller barock bör väl vara oväsentligt. Men är man den kategori av människa som vill tävla, är nog en pararell ridning lämplig annars har man säkert en mycket trevlig och hållbar ridhäst.

Lyllo dig!

Jag letar med ljus och lykta efter en islandsintruktör jag kan kombinera med. En av de stora från islands tycker jag att det funkar jättebra att rida för, men han kommer alltför sällan. Ifall någon har ett tips på en bra islandsintruktör som går att kombinera med dressyrarbete (för mig enligt AR) så får ni gärna PMa mig. Bor i Göteborg.

OA

Boj skrev:
Chansen att finna en rätt grund för form och samling kan finnas i någon form av dressyr, sen om det är i AR eller barock bör väl vara oväsentligt.
Fördelen med AR är att handen inte är någon väsentlig del av ridningen.
Utan man får ta och koncentrera sig på sin egen kropp i stället för att dra omkring hästen med tygeln.

Men är man den kategori av människa som vill tävla, är nog en pararell ridning lämplig
Det gäller ju då att den där parallella ridningen inte går på tvärs med Dressyre, AR ,Barock eller vad man nu ägnar sig åt.
Enligt Unn Kroghen så var ju den Islänska gångartsridningen inte riktigt förenlig med t.ex. AR.

Enligt Unn Kroghen så var ju den Islänska gångartsridningen inte riktigt förenlig med t.ex. AR.

Ok, men nu rider då i varje fall inte jag för Unn utan har andra instruktörer som faktiskt jobbar på precis samma sätt. Ren dressyr pararellt med gångartsridning. Så kanske är det då lämpligt att försöka kombinera de två så nära varann som möjligt, på så sätt når man det mesta av det bästa.

Men Unns sätt att träna och rida ger mycket bra betalt på tävlingsbanorna.
Hur skall man då kunna motivera tävlinsryttare och tävlingsryttar-"wannabies" att ta det långa, "tråkiga" och ganska sega arbetet med att "rida från grunden"?
Både när det gäller hästarnas träning och ryttarens träning?

Det är lättare och ger snabbare resultat på tävlingsbanan med "dra ihop och sparka på" än att lära sig sitta ordentligt och därmed kunna påverka hästen helt korrekt med sitsen.
Det går inte att komma ifrån.
Full egen kroppskontroll är svårt, tidsödande och tålamodskrävande att uppnå.
Och det kan t.o.m. krävas att man tränar det en hel del även helt utan häst.
Vilken ryttare vill träna ridning genom att t.ex. öva koordination framför en spegel eller ägna sig åt andra obskyra "torr-ridnings"-övningar?
Vad jag vet så brukar de mest vilja rida.

Ja du.. Inte alls kommit lika långt i min ridning som ni har men hästen jag rider försöker lära mej det.

Det vi vill ha ut av våra pass, är för det första att det är rätt gångart, har en riktig töltmaskin. Fått över 7.5(tror ja) på medeltempo(inte med mej). Våra poäng när vi tävla en klubb tävling var, 5.5 för medel tölt och 6 för ökade, 5 för skritten o 5 för galoppen(är klart sämst). Och då är hon 5-gångare. Traven våran är lite hipp som happ, rider matten så blir det ju bra i alla gångarterna, så sits o inverkan ligger högt på "listan" för det är helt enkelt det som får fram hur hästen går. Ägaren till hästen har tävlat ungdosm Sm och var själv domare på det -04, det är jätte bra, speciellt när hon ser precis när det är hundra procent rätt och när det är fel, hökögon;) Som i Fredas när vi red, först vart vår tölt jätte travaktig, hon sa det, vi gjorde halvhalter och ja sen så var tölten helt ren i perfekt form. De hade den inte blitt om hon inte sagt att tölten var alldeles för travaktig.. Sen så ökade vi tempot, hon kan tölta otroligt fort också, bara smacka på o hålla i, men då blev hon istället vädligt passaktig, hon sa åt mej o böja lite på henne och genast vart det mycket bättre. Jag säger bara det, ha någon duktig som tittar när du rider, för du känner inte alla fel du och hästen gör.
Vill tacka Ingaill och Hending för det ni lär mig.
Från att för ett halv år sen bara tölta omkring så travar jag och Hending på som inget annat, även i lågt tempo.
Senaste träningen är att tölta på volter, mycket svårt.

Bra tips på att stärka galoppen och övningar i skritt och trav?

Kom ifrån ämnet lite, jag vet, Sorry!

Mvh. petronella

Inte_Ung skrev:
Då är vi inne på Unn Kroghens resonemang.
Där man genom att pressa ner ryggen till hängmatta och få upp huvud och framben får en flaschig aktion.

Just den ridning som jag inte gillar, men som ger höga poäng.
Och för dig som vill tävla, så är det ju poängen som räknas och inte det som jag kallar "god ridning".

Jag förstår inte alla dessa attacker mot Unn på detta forum.

Jag har tränat och tränar för Unn. Och inte en enda gång utav dessa har hon sagt till mig att rida min häst med huvudet uppe i luften och ryggen som en hängmatta.

Konstigt tycker jag. Eller?

Jag är en av alla dom som gillar att rida för Unn.

Sen jag började träna för henne så har min häst börjat jobba bättre bakifrån, blivit lättare i munnen och börjat tölta som en klocka.
Så bra så att även den ökade tölten fallit på plats.

Hon har fått bättre ryggmuskler och helt enkelt blivit en mycket trevligare häst att rida.

Dessutom har jag förbättrat min sits avsevärt.

Och kom nu inte med några påhopp om att jag därmed inte vet vad jobba bakifrån är och så vidare.
För jag är en van ryttare som ridit i en hel del år, och då inte bara islandshästar utan jag har även ridit mycket dressyr och hoppning på halvblod och ponnier.

Jag vet flera andra som delar mina åsikter.
Tyvärr är det vad jag vet än så länge bara jag som reagerat och skrivit.

MvH

Ann-Sofie, Vala och Glampi

Vala skrev:
Jag förstår inte alla dessa attacker mot Unn på detta forum.
De kommer av en artikel som hon skrivit om Islandshästens form.
Och vi instämmer inte i vad som står där.

Jag har tränat och tränar för Unn. Och inte en enda gång utav dessa har hon sagt till mig att rida min häst med huvudet uppe i luften och ryggen som en hängmatta.
Konstigt tycker jag. Eller?
Hon kanske inte undervisar så som det står i artikeln.

Det som jag inte är överrens med Unn om, är ryggens hållning.
Bakdelen däremot är väl med, men hon tycker inte att vinkeln på bäckenet skall vara likadant som jag tycker.
Men det är det ju många dressyrryttare som inte heler tycker.

Och du, det är inte påhopp, det är olika åsikter.

Båbbe skrev:
Konstigt att så många domare mest tittar på halsen då... Kanske utbildningen har försämrats de senaste åren? :D
:bow: :bow: :bow:

Bedömningen prioriterar enligt:
1. Takt
2. Tempo
3. Aktion
4. Form
5. Sits och inverkningar
Detta är vad ni säger att domaren dömer i den ordningen.

Är nog inte så fel i mitt tycke längre.
För det är ju trots allt i gångartstävlingar, meningar att man ska döma hästens gångart.

Sits och inverkningar är viktiga, men om du kan få en bra häst att gå i topp men har du bara en skogsmulle häst så går de kanske inte att få dom i samma fina tölt tex. även fast du gör samma inverkningar m.m. Och då blir det ju fel om du dömer hur ryttaren rider när det är gångarten som ska dömas. Tror så jag iallafall.
Min lista är väll:
1. Takt.
2. Aktion
3. Form
4. Tempo
5. Sits och inverkningar.
Mvh. petro

Inte_Ung skrev:
Full egen kroppskontroll är svårt, tidsödande och tålamodskrävande att uppnå.
Och det kan t.o.m. krävas att man tränar det en hel del även helt utan häst.
Vilken ryttare vill träna ridning genom att t.ex. öva koordination framför en spegel eller ägna sig åt andra obskyra "torr-ridnings"-övningar?
Vad jag vet så brukar de mest vilja rida.

Hmmmm....jag försöker med torrsim :smirk: , men tortyr tycker jag inte att det är, men det ökar min kroppsmedvetnehet, vilket behövs.
Jag tränar fysisk träning genom stryketräning av olika slag, Yoga lär också vara utmärkt för sitsen. Allt handlar och hållning och balans och att kunna jobba med olika delar av kroppen relativt oberoende av varandra. Tycker själv att det krävs otroligt starka mag och ryggmuskler för att kunna sitta rätt till häst, själv orkar jag inte sitta korrekt särskilt länge utan att jag börjar svanka och magen putar ut :( .

Har svårt att tro att särskilt många ryttare har den rätta styrkan för rätt sits, men visst det finns ju också en möjlighet att träna upp styrkan även när man rider, men då har man ju så mkt annat att tänka på.

Tror precis som du att sitsen är superviktig, och att ryttare ofta vill se att det är hästen som gör fel och korrigera hästen, i stället för att rannsaka sin egen sits.

Sen finns det säkert ryttare som sitter som hösäckar och där hästen går bra ändå, de ryttarna har säkert andra kvaliteer, så som tex känsla, vilket också är en nödvändigthet för god ridning. Så visst sitsen är inte allt, men för oss amatörer är det det första vi borde lära oss innan vi börjar med annnat. :angel:

Vilken nivå på tävling pratar vi om?

Jag hör nog till dem som tycker att om hästen går bra så är sitsen fullt funktionsduglig, oavsett om den ser lite spretig ut.

Angående bedömning av sits och inverkningar så har den punkten en låg faktor därför att den är svårbedömd. Jmf fd lynnesfaktorn vid avelsbedömningar. Bra sits och inverkningar är ju tämligen osynliga. det är på hästen man ser resultatet. Sedan tillämpas varningar och diskningar om ridningen är direkt skadlig för hästen (även om man kanske tycker att det kan användas lite oftare). Hur man tränar hemma är upp till var och en. Domarnas uppgift är att bedöma det de ser just då.

Líf skrev:
Hur man tränar hemma är upp till var och en.
Men är det verkligen det?
Är inte sporten en fråga för alla, den visar ju vägen på något vis?
Ridningen har ju nästan alltid behandlats som ett kollektivt intresse med lärare, elever och olika utbildningar.

Domarnas uppgift är att bedöma det de ser just då.
Visst, men det går ju att göra efter olika kriterier som premierar olika saker.
Och det är där som tycke och smak blir olika.
Min smak är att aktionen inte får gå ut över form eller sits, medan andra har andra åsikter.

Min smak är att aktionen inte får gå ut över form eller sits, medan andra har andra åsikter.[/QUOTE]

Problemet idag tycker jag är att många, många ryttare rider ned sina hästar i "form" så att att all aktion försvinner. Såg en tävlingshäst förra året som gick i form och faktiskt var samlad, men mulen var så nere att den inte fick upp bogarna. Trist.

Sådant kan man kanske skylla på okunskap i träningen men se på Keskitalo. Sådan extrem form som hon har på sina hästar är inte heller rolig att se. I vårat redan formfixerade land får vi nog vänta med att prioritra formen mer på tävlingsbanorna, tror jag.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Kropp & Själ hej! Finns säkert fler sånahär inlägg sen tidigare men hittar inga. Hur får ni tid till att träna? Jag jobbar heltid & har sambo...
Svar
8
· Visningar
922
Senast: GotAsecret
·
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 527
Senast: Wildhearts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka