Hur överlever man utan hund? När är det ok att ge upp en hund och se sig besegrad?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hund ingår i vardagsljud dagtid, men sena kvällar, nätter och tidiga morgnar är reglerna hårdare för då sover man oftast. Så därför brukar det inte tas hänsyn till om en granne störs av en hunds ljud dagtid för att den vaknar pga nattjobb.
Vår granne hade hund som lämnades ute ensam i trädgården hela dagar och som skällde non stop. Hela tiden. Timma efter timma medan ägaren sov (hen jobbar natt). Detta var dagtid alltså, och både vi och andra grannar höll på att bli fullständigt vansinniga. Det anmäldes men klagomålen fick oftast bara tillfällig effekt. Jag jobbar hemifrån och hade den skällande hunden rakt nedanför mitt fönster. Och jag är hundmänniska och älskar hundar men detta var fruktanvärt jobbigt.

Nu tror jag verkligen inte att din hund väsnas SÅ mycket och så oavbrutet, men det där med dagtid vs nattetid tror jag inte avgör.

Jag vet inte vad jag ska tipsa dig om, det låter verkligen svårt. OM du kunde hitta rätt människa för omplacering av hunden, vore det ju idealet. En person på landet med andra hundar.

Här blir man vräkt om man gång på gång stör grannarna.
Hur går det till?
Hyresnämnden måste ju besluta om det och sedan så kan det överklagas till Hovrätten.
Det är en lång väg att gå på ch störningen måste vara allvarlig och gå att bevisa.
För att bli vräkt via Kronofogden så måste det vara rent groteskt störande av typen elda en stor brasa i trapphuset.

Vår granne hade hund som lämnades ute ensam i trädgården hela dagar och som skällde non stop. Hela tiden. Timma efter timma medan ägaren sov (hen jobbar natt). Detta var dagtid alltså, och både vi och andra grannar höll på att bli fullständigt vansinniga. Det anmäldes men klagomålen fick oftast bara tillfällig effekt. Jag jobbar hemifrån och hade den skällande hunden rakt nedanför mitt fönster. Och jag är hundmänniska och älskar hundar men detta var fruktanvärt jobbigt.

Nu tror jag verkligen inte att din hund väsnas SÅ mycket och så oavbrutet, men det där med dagtid vs nattetid tror jag inte avgör.

Jag vet inte vad jag ska tipsa dig om, det låter verkligen svårt. OM du kunde hitta rätt människa för omplacering av hunden, vore det ju idealet. En person på landet med andra hundar.
Jo dagtid och nattid avgör. Men självklart får en hund inte stå i lägenhet eller trädgård och skälla timme efter timme dagligen. Det är inte vardagsljud eller störning ibland som man får räkna med i ett flerfamiljshus. Det räknas mer som en ordentlig olägenhet.

Nej, jag jobbar 4 timmar om dagen, har aldrig varit borta mer än 6 timmar, utan det rör sig om allt från en stund till ca 5 timmar. Han har inte heller stört varje dag. Jag har beskrivit i tråden hur han stört. Jag tar det igen, tror folk tror att han står och ylar ständigt, det låter så.

Första samtalet från hyresvärden om att hunden störde var knappt ett år sedan när jag var nyinflyttad och jobbade hemma. Jag handlade en gång i veckan. Det tog 50 minuter, jag tog tiden. Jag handlade tre gånger, var på två besök på AF.
Så 50 minuter en gång i veckan.
2 timmar en vecka.
3 timmar en vecka.
5 tillfällen på fem veckor med andra ord, jag klockade det.
Redan då smög jag omkring utanför för att lyssna när jag kom och gick och han sa inget vare sig när jag kom och gick, så han ylade inte hela tiden jag var borta.

Jag ensamhetstränade honom mer intensivt och problemet löstes. Nästa tillfälle var i september. Ett nytt samtal. Jag började spela in honom för nu ansåg jag att jag ville ha både koll- och bevis på hur mycket han låter. Jag körde en ny "intensivkurs ensamhetsträning" med honom och spelade in varje gång när jag lämnade honom, spelade alltså in medan jag jobbade, jobbade på nytt jobb och inte hemma längre. De var det vid två tillfällen när han lät och sedan i mer än en månad då han inte lät alls. En gång lät han i en timme av tiden jag var borta, under den timmen ylade han, total tid med yl som grannen kunde höra var 6 minuter. Inget huskyvrål utan han är usel på att yla som en husky utan mer lågt åt baston. Tillräckligt för att störa upp gissar jag. Gnället var så pass lågt att det knappast kunde höras upp för då antar jag att grannen hör när jag har tvättmaskinen igång eller när man pratar normalt och det gör man inte här.
En gång var gnäll i 30 minuter på samma låga nivå varav 5 minuter av den tiden var yl på samma nivå.

Sedan inget, förrän nu när jag upptäckt att han först repat dörren, men inte hört honom, sedan en annan gång tagit bort en dörrlist, men inte hört honom, sedan en gång tagit bort andra dörrlisten men inte hört honom. Då har jag låtit honom vara i hela lägenheten och då har han nu i veckan öppnat grinden och krafsat på dörren och i går öppnat grinden. Båda de gångerna skällt precis när jag gått men tystnade efter en stund. Hur mycket han låtit efter det vet jag inte, men tyst när jag kom hem. "Sovevarm" i kroppen båda gångerna och i går sov han även i soffan när jag öppnade dörren.

Han står alltså inte dag och dag och skäller och ylar. Han har aldrig gjort det. Inte här där vi strax har bott i ett år och inte i förra stället där vi bodde i 3 år med honom. Det är ju det som är skillnaden mot de hundar som faktiskt gör det. Det är där man drar gränsen enligt lagen. Jag har åtgärdat så fort jag förstått att han låtit- för att det inte ska eskalera, för att inte störa osv. Ingen av oss är glada av att han är ledsen när jag inte är hemma. Inte grannen, inte jag som är hundens ägare och inte hunden själv. Jag har aldrig förstått de personerna som låter sina hundar ha det så utan att bry sig, men så har jag det inte.

Det han gör räcker inte för att jag ska bli vräkt härifrån, men det räcker för att jag ska må dåligt för att han mår dåligt, och för att grannen störs och för att relationen med hyresvärden kommer påverkas i längden.

Om en granne står och skriker, bankar titt som tätt såpass att den stör ( hör inte till normala ljud) så kommer den få tillsägelse. Precis som en hundägare får räkna med att få klagomål om hunden titt som tätt ljudar så att andra störs.

Normalt förekommande vardagsljud är folk som går omkring, öppnar/stänger dörrar/skåp, duschar, barn som leker, f7lk sim pratar, musik på normalnivå (högt, störande dunkadunka titt som tätt är inte ok dagtid heller). Dvs normala, vanligt förekommande ljud av folk som existerar och lever i vardagen och som man kan höra sådär lite i bakgrunden.
Ja jag läste att en familj förlorade sin bostad pga tonårssonens utbrott när han gameade. Det är inte normala vardagsljud. En hund som står och skäller och ylar ständigt är inte normala vardagsljud. Men en hund som skäller eller ylar ibland är normala vardagsljud, även om det förekommer då och då. Det är när det rör sig om timtals och regelbundet som det börjar räknas som skadligt för grannarna och anledning för vräkning.

Jag tror att det är extra jobbigt när man hör hundens förtvivlan.

Jag blir betydligt mindre störd av glada hundskall som hörs mycket än av en förtvivlad ylande hund i fjärran som sitter ute ensam i lina över dagen.
Det är själva förtvivlan som stör.
Ett yl är ju i princip rop på flockmedlemmar så det känns ju värre än en hund som skäller tycker jag. Det känns i hjärtat på ett annat sätt alltså, menar jag. Avskyr hundar som ständigt skäller. Hör grannhundar ut som tidigare skrivit, så min hund är inte ensam om att låta när han är ensam, men de skäller, till skillnad mot min. Har mer tolerans när jag vet att man försöker träna sin hund i att vara ensam, som grannen där jag bodde tidigare, men även där började det påverka rejält till slut.

Hur går det till?
Hyresnämnden måste ju besluta om det och sedan så kan det överklagas till Hovrätten.
Det är en lång väg att gå på ch störningen måste vara allvarlig och gå att bevisa.
För att bli vräkt via Kronofogden så måste det vara rent groteskt störande av typen elda en stor brasa i trapphuset.
Man får inte störa grannarna. Vardagsljud är okej men inte mer än så.

Renovering och sådant räknas inte som vardagsljud, vardagsljud är sådana ljud som inte går att undvika när man lever ett vanligt liv.
Så är det kanske hos dig, men det är klart att man får renovera dagtid också.

Jag vet inte vad grannen slipade i sin lägenhet, möbel, golv eller vägg, ingen aning. Men det är inget som hon inte fick lov att göra även om jag tyckte det var jobbigt att höra på. Jag har all rätt att klaga, men det leder ju inte till något eftersom det inte är något hon inte får lov att göra bara för att jag stördes av det.

Eftersom hv har ett varningssystem och redan flaggat för att varning kan komma, så gissar jag att det är som med alla dylika varningssystem.
Dvs efter x antal varningar så ryker man.
Mjao, jag tror processen är betydligt längre och svårare än så. Det är Svårt att vräka folk och ska säkert till mätningar och bedömingar. Att en enda person klagat två gånger på ett år (eller hur det nu var) är knappast grund för vräkning - jäklar vad folk skulle bli utkastade till höger och vänster då.

Det han gör räcker inte för att jag ska bli vräkt härifrån, men det räcker för att jag ska må dåligt för att han mår dåligt, och för att grannen störs och för att relationen med hyresvärden kommer påverkas i längden.
Detta. (Det här är inget direkt svar till dig Enya, det råkade mer vara du som skrev det)

Det är väldigt mycket juridik i tråden, vad är en störning, när blir man vräkt osv. Men jag tycker att @Gnist och @Grazing är inne på en vettigare väg. Såklart ljud från en hund kan uppfattas som störande för många. Och inte ska man väl resonera som att ”Ok, min hund stör men inte så att jag kan bli vräkt, då är det lugnt”. Den relationen till grannar och hyresvärd vill väl ingen ha? Jag tycker att du Enya har helt rätt i det citerade. Och huvudproblemet är inte vad grannen hör, utan att hunden är ledsen.

Detta. (Det här är inget direkt svar till dig Enya, det råkade mer vara du som skrev det)

Det är väldigt mycket juridik i tråden, vad är en störning, när blir man vräkt osv. Men jag tycker att @Gnist och @Grazing är inne på en vettigare väg. Såklart ljud från en hund kan uppfattas som störande för många. Och inte ska man väl resonera som att ”Ok, min hund stör men inte så att jag kan bli vräkt, då är det lugnt”. Den relationen till grannar och hyresvärd vill väl ingen ha? Jag tycker att du Enya har helt rätt i det citerade. Och huvudproblemet är inte vad grannen hör, utan att hunden är ledsen.
Fast det var ju bland annat @Grazing som tog upp vräkning. Välmående djur, mindre vardagsstress och en trevlig och lagom grannsämja tror jag alla vill ha.

Eftersom hv har ett varningssystem och redan flaggat för att varning kan komma, så gissar jag att det är som med alla dylika varningssystem.
Dvs efter x antal varningar så ryker man.
Så var det hos min hv med när jag bodde i lägenhet. Efter 3 varningar åker man ut. Jag klagade på en granne en eller två gånger, störningen verifierades av störningsjouren och då hade den grannen samlat på sig tillräckligt (inte bara mina utan fler samtal från andra tider) för att inte få bo kvar. Och efter 3 månader så var han borta.

Som jag förstår det så har @Enya inte fått någon varning, utan hon har fått en förvarning att om hunden stör så kan det bli en varning. Helt rätt att informera att hunden låter så matte har en chans att lösa problemet. Tycker det är rätt poänglöst att sitta och hitta på en massa olika scenarier som inte är aktuella i det här fallet.

"Oj, oj, det är inte tillåtet att stycka gnälliga grannar i badkaret så det stör andra. Om det upprepas så får du en vaning."

"Ajabaja, inte svarva generatoraxlar på nätterna, sånt får du sköta dagtid när de som jobbar nätter ska sova."

"Nej, det är inte tillåtet med rodeoträning av tjurar i lägenheten, nästa gång blir det en varning om grannarna klagar."

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 871
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 627
Senast: Enya
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 038
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 021
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama