Vår granne hade hund som lämnades ute ensam i trädgården hela dagar och som skällde non stop. Hela tiden. Timma efter timma medan ägaren sov (hen jobbar natt). Detta var dagtid alltså, och både vi och andra grannar höll på att bli fullständigt vansinniga. Det anmäldes men klagomålen fick oftast bara tillfällig effekt. Jag jobbar hemifrån och hade den skällande hunden rakt nedanför mitt fönster. Och jag är hundmänniska och älskar hundar men detta var fruktanvärt jobbigt.
Nu tror jag verkligen inte att din hund väsnas SÅ mycket och så oavbrutet, men det där med dagtid vs nattetid tror jag inte avgör.
Jag vet inte vad jag ska tipsa dig om, det låter verkligen svårt. OM du kunde hitta rätt människa för omplacering av hunden, vore det ju idealet. En person på landet med andra hundar.
Jo dagtid och nattid avgör. Men självklart får en hund inte stå i lägenhet eller trädgård och skälla timme efter timme dagligen. Det är inte vardagsljud eller störning ibland som man får räkna med i ett flerfamiljshus. Det räknas mer som en ordentlig olägenhet.
Nej, jag jobbar 4 timmar om dagen, har aldrig varit borta mer än 6 timmar, utan det rör sig om allt från en stund till ca 5 timmar. Han har inte heller stört varje dag. Jag har beskrivit i tråden hur han stört. Jag tar det igen, tror folk tror att han står och ylar ständigt, det låter så.
Första samtalet från hyresvärden om att hunden störde var knappt ett år sedan när jag var nyinflyttad och jobbade hemma. Jag handlade en gång i veckan. Det tog 50 minuter, jag tog tiden. Jag handlade tre gånger, var på två besök på AF.
Så 50 minuter en gång i veckan.
2 timmar en vecka.
3 timmar en vecka.
5 tillfällen på fem veckor med andra ord, jag klockade det.
Redan då smög jag omkring utanför för att lyssna när jag kom och gick och han sa inget vare sig när jag kom och gick, så han ylade inte hela tiden jag var borta.
Jag ensamhetstränade honom mer intensivt och problemet löstes. Nästa tillfälle var i september. Ett nytt samtal. Jag började spela in honom för nu ansåg jag att jag ville ha både koll- och bevis på hur mycket han låter. Jag körde en ny "intensivkurs ensamhetsträning" med honom och spelade in varje gång när jag lämnade honom, spelade alltså in medan jag jobbade, jobbade på nytt jobb och inte hemma längre. De var det vid två tillfällen när han lät och sedan i mer än en månad då han inte lät alls. En gång lät han i en timme av tiden jag var borta, under den timmen ylade han, total tid med yl som grannen kunde höra var 6 minuter. Inget huskyvrål utan han är usel på att yla som en husky utan mer lågt åt baston. Tillräckligt för att störa upp gissar jag. Gnället var så pass lågt att det knappast kunde höras upp för då antar jag att grannen hör när jag har tvättmaskinen igång eller när man pratar normalt och det gör man inte här.
En gång var gnäll i 30 minuter på samma låga nivå varav 5 minuter av den tiden var yl på samma nivå.
Sedan inget, förrän nu när jag upptäckt att han först repat dörren, men inte hört honom, sedan en annan gång tagit bort en dörrlist, men inte hört honom, sedan en gång tagit bort andra dörrlisten men inte hört honom. Då har jag låtit honom vara i hela lägenheten och då har han nu i veckan öppnat grinden och krafsat på dörren och i går öppnat grinden. Båda de gångerna skällt precis när jag gått men tystnade efter en stund. Hur mycket han låtit efter det vet jag inte, men tyst när jag kom hem. "Sovevarm" i kroppen båda gångerna och i går sov han även i soffan när jag öppnade dörren.
Han står alltså inte dag och dag och skäller och ylar. Han har aldrig gjort det. Inte här där vi strax har bott i ett år och inte i förra stället där vi bodde i 3 år med honom. Det är ju det som är skillnaden mot de hundar som faktiskt gör det. Det är där man drar gränsen enligt lagen. Jag har åtgärdat så fort jag förstått att han låtit- för att det inte ska eskalera, för att inte störa osv. Ingen av oss är glada av att han är ledsen när jag inte är hemma. Inte grannen, inte jag som är hundens ägare och inte hunden själv. Jag har aldrig förstått de personerna som låter sina hundar ha det så utan att bry sig, men så har jag det inte.
Det han gör räcker inte för att jag ska bli vräkt härifrån, men det räcker för att jag ska må dåligt för att han mår dåligt, och för att grannen störs och för att relationen med hyresvärden kommer påverkas i längden.