Enya
Trådstartare
Nu tar ju inte lagen hänsyn till att någon måste sova dagtid när de bedömer störningars karaktär eller hur pass störd den störda blir. Man går inte efter känsligheten hos en person när man bedömer om en störning är tillräcklig för att varna för. Skulle man göra det skulle folk kunna sätta i system att få otrevliga granna vräkta för skitsaker.Hurvida man störs eller inte är ju så otroligt individuellt. Förr vaknade jag när sambon ändrade sin andning. Så det spelar ingen roll hur lite hunden skällde - mig störde det ändå. Jag blev dessutom arg, eftersom ägaren aldrig sa till hunden, aldrig gjorde något åt det, och därav kunde jag heller inte somna om. Det är ju frågan om hyresvärden vidarebefodrar att det jobbas på? Och man sover faktiskt sämre dagtid, så jag ser det inte som speciellt konstigt att grannen upplever det som störande. Och egentligen så får man inte störa sina grannar oavsett tid på dygnet.
Och visst kan man tycka att grannen borde valt ett annat boende, tex hyra ett hus, om hen är känslig. Men verkligheten är ju inte alltid så enkel. Hyra av hus är ofta rätt dyrt, och ibland svårt att få tag på.
Sånthär är jättesvårt. Så vitt jag vet finns det inte reglerat exakt vad som räknas som störning i lagens mening. Utan att det regleras av ifall personen faktiskt blir stör. Jag kan ha fel i det dock.
Jag kan börja. Jag gillar inte barnfamiljen här. De vuxna slänger fimpar överallt och står och röker på loftgång och balkong- står klart och tydligt i kontraktet här att man inte får röka på något av ställena. De städar inte efter barnen när de lekt ute och säger inte åt barnen att städa heller så alla deras grejer ligger utanför min dörr i stort sett, där man går, så att jag snubblar över dem. De slängde ner burkar (pantburkar) och rakblad i barnpoolen under som tillhörde de som bodde under dem. De avskydde henne för att hon klagade på dem. Som hämnd slängde de det i hennes 1 årings pool. Men inget hände ens. Hon stördes av dem på natten, till den grad att hennes barn satte sig upp mitt i natten och skrek och var hysteriskt rädd pga av oljuden de förde. Det har pågått länge! Otroligt höga ljud, som om man slänger tunga stenblock på golvet, så att delar av lägenheten liksom gungar till av ljudet. på nätterna.
Sen röker grannen ovanför mig. Jag har svårt för cigarettrök, eftersom jag inte tål det.
Om det skulle baseras på hur mycket jag störs så skulle jag ju kunna få bort de här personerna (och alla andra rökare här). Men så fungerar det ju inte. Som tur är för oss alla.