Ja det finns nog alla typer av reaktioner. Allt från att hunden bara "ok då, jag går o lägger mig, matte har koll". Till "AH PANIK" som mina fick. Det är bra att ha i bakhuvudet, det KAN bli bra, men det kan bli katastrof också. Så att hålla sig nära hemma ifall det blir katastrof är nog väldigt bra.Det kan säkert variera men jag valde en där jag inte kan prata med hunden. Hon är reaktiv på ljud vars källa hon inte ser, så att höra mig prata utan att kunna hitta mig ville jag inte utsätta henne för.
Och sen får man fundera på om det är värt risken att behöva börja om från början med ensamhetsträningen...
KL
Min ena hade lätt separationsångest, hon satt vid dörren och väntade. Jag började lägga hennes korg precis innanför dörren och efter några veckor med det så låg hon mest i korgen helatiden. Jag började då flytta korgen från dörren, 1 cm i taget, och sakta. Och numera går hon och lägger sig på deras "normala" plats, eller i sängen när hon är själv.
Lite bökigt att behöva gå över korgen helatiden när man kommer hem. Men det kan vara ett tips till någon med liknande hund kanske.