Hur överlever man utan hund? När är det ok att ge upp en hund och se sig besegrad?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det kan säkert variera men jag valde en där jag inte kan prata med hunden. Hon är reaktiv på ljud vars källa hon inte ser, så att höra mig prata utan att kunna hitta mig ville jag inte utsätta henne för.
Ja det finns nog alla typer av reaktioner. Allt från att hunden bara "ok då, jag går o lägger mig, matte har koll". Till "AH PANIK" som mina fick. Det är bra att ha i bakhuvudet, det KAN bli bra, men det kan bli katastrof också. Så att hålla sig nära hemma ifall det blir katastrof är nog väldigt bra.

Och sen får man fundera på om det är värt risken att behöva börja om från början med ensamhetsträningen...
KL
Min ena hade lätt separationsångest, hon satt vid dörren och väntade. Jag började lägga hennes korg precis innanför dörren och efter några veckor med det så låg hon mest i korgen helatiden. Jag började då flytta korgen från dörren, 1 cm i taget, och sakta. Och numera går hon och lägger sig på deras "normala" plats, eller i sängen när hon är själv.

Lite bökigt att behöva gå över korgen helatiden när man kommer hem. Men det kan vara ett tips till någon med liknande hund kanske.

Ja det finns nog alla typer av reaktioner. Allt från att hunden bara "ok då, jag går o lägger mig, matte har koll". Till "AH PANIK" som mina fick. Det är bra att ha i bakhuvudet, det KAN bli bra, men det kan bli katastrof också. Så att hålla sig nära hemma ifall det blir katastrof är nog väldigt bra.

Och sen får man fundera på om det är värt risken att behöva börja om från början med ensamhetsträningen...
KL
Min ena hade lätt separationsångest, hon satt vid dörren och väntade. Jag började lägga hennes korg precis innanför dörren och efter några veckor med det så låg hon mest i korgen helatiden. Jag började då flytta korgen från dörren, 1 cm i taget, och sakta. Och numera går hon och lägger sig på deras "normala" plats, eller i sängen när hon är själv.

Lite bökigt att behöva gå över korgen helatiden när man kommer hem. Men det kan vara ett tips till någon med liknande hund kanske.
Mina blir också helt vilda och uppspelta - den ena blir busig och den andra blir rädd - om det kommer någon konstig ljudkälla dom inte fattar vart en kommer ifrån.

Det är lika ok som att hon slipade när jag skulle sova och när jag hade migrän. Lagen ser bara skillnad på om det är på natten. På dagen hänvisas man till att stoppa grejer i öronen.
Fast så är det inte riktigt, man får inte störa någon gång på dygnet. Däremot så är det ju klart att man måste få kortvarigt fixa i lägenheten på dagtid någon enstaka gång. Vardsgsljud däremot måste man stå ut med, som att folk går hårt på golvet, öppnar och stänger dörrar osv eller städar.

Fast så är det inte riktigt, man får inte störa någon gång på dygnet. Däremot så är det ju klart att man måste få kortvarigt fixa i lägenheten på dagtid någon enstaka gång. Vardsgsljud däremot måste man stå ut med, som att folk går hårt på golvet, öppnar och stänger dörrar osv eller städar.
Du får faktiskt renovera lägenheten i många veckor, bara det sker på dagtid.
Lagstiftningen kring buller ligger under Miljöbalken.

Här kan man läsa om vilket buller som anses som olägenhet för människors hälsa.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ljplanering/regler-och-riktvarden-for-buller/

Det görs en stor skillnad mellan dagtid och nattetid.

Jämför du renovering under en kortare period med hundskall/yl som kan pågå regelbundet i månader och år?

Totalt irrelevant.
Det räknas faktiskt lika ur lagens mening när det kommer till störning.
Det är bullernivån, tiden på dagen och hur länge det pågår totalt som gäller där.
Precis som med flygplan vid en flygplats.

Den egna upplevelsen går inte att mäta och går heller inte att hävda i en hyrestvist.

Du får faktiskt renovera lägenheten i många veckor, bara det sker på dagtid.
Lagstiftningen kring buller ligger under Miljöbalken.

Här kan man läsa om vilket buller som anses som olägenhet för människors hälsa.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ljplanering/regler-och-riktvarden-for-buller/

Det görs en stor skillnad mellan dagtid och nattetid.
Nödvändiga renoveringar sker inte hela tiden och visst dom får ju pågå sålänge dom pågår men det är ovanligt.

Nödvändiga renoveringar sker inte hela tiden och visst dom får ju pågå sålänge dom pågår men det är ovanligt.
De behöver inte ens vara nödvändiga.
De kan vara för nöjes skull.
Som grannen i en bostadsrättsförening som gillar att fixa hemma och håller på i princip hela tiden med det.
Det är samma regler för störningar i en bostadsrätt som i en hyresrätt.
En granne till min dotter höll på, och höll på, och höll på.
Först när den kom igenom golvet till en annan granne som bodde under så gick det att få stopp på det hela.

Det skrivs faktiskt väldigt mycket i tråden vad man tycker att en störning i bostaden är.
Men tyckande och personlig upplevelse har inte så mycket med det hela att göra från en hyresvärds synvinkel.
Det är mätningar av ljudet i styrka och förekomst som avgör.
Och det finns tabeller att utgå ifrån när det räknas som allvarlig störning som kräver en åtgärd.

Min ytterst amatörmässiga analys av det hela är att hunden saknar resten av familjen.
Och att saknaden kommer i vågor och ger en viss ångest.
Jag tror att det har en stor betydelse faktiskt, och har i sig också lett till ett starkare band till mig så ljuden som skrämt honom när jag inte varit hemma har fått en större inverkan på honom än om vi varit fler människor i hans närhet. Då lät saker mer runt honom och vi kom och gick helt olika. Olika ljud hela tiden, grannar som låter, trafik utanför ständigt osv. Här är i övrigt så tyst och lugnt. Inte konstigt att en hög smäll i väggen eller hård knackning på fönstret som han inte kan lokalisera och som inte leder till något är skrämmande. Man klagar ju på snöskottningen lite överallt men här sköts den exemplariskt, men jösses vad det låter när man skyfflar snö på trä! eller i en trätrappa och loftgång av trä! Eller när man slänger upp grus/småsten på loftgång, trappan och träet utanför dörrarna där vi bor... Jag fattar ju vad som låter, han gör inte.

400197122_10160151831913877_484342899953134113_n.webp

Det är tydligen kommunen som måste tillåta ormar i lägenhet.
https://www.hemhyra.se/nyheter/hundratusentals-hyresgaster-stor-sig-pa-grannens-husdjur/

Jag hyr ju ut små hus, så då går det väl bra där.
Vad jag har hört, från mamma som haft orm några gånger under åren, samt läst från andra som har olika sorters (gift/ ogiftiga) ormar så är det till och med olika i olika kommuner vad reglerna är, så man får höra sig för i varje kommun.

De behöver inte ens vara nödvändiga.
De kan vara för nöjes skull.
Som grannen i en bostadsrättsförening som gillar att fixa hemma och håller på i princip hela tiden med det.
Det är samma regler för störningar i en bostadsrätt som i en hyresrätt.
En granne till min dotter höll på, och höll på, och höll på.
Först när den kom igenom golvet till en annan granne som bodde under så gick det att få stopp på det hela.
Här hade det inte varit tillåtet iallafall att för nöjes skull renovera och fixa dagarna i ända. Man får inte väsnas hur som helst bara för att man vill. Ska man hålla på så så får man komma överens med grannen om vissa tider så den kan vara ute då om det stör väldigt.

Bor man i hyresrätter så måste man respektera varandra.

Ok, jag har kanske både missförstått och missat. Av trådrubriken verkade det som att du var nära att ge upp med hunden eftersom det inte funkar i lägenheten men så var det kanske inte.

Sen kom tråden att handla mycket om vad som är en störning, vid vilken nivå man har rätt att anse sig störd och vad den som stör riskerar.

Men jag tror fortfarande att fokus behöver ligga på separationsångest och ensamhetsträning och att försöka börja om från början med den. En kamera är ett måste enligt min mening och det finns jättebilliga såna, jag har en tidigare variant av den här:
https://www.kjell.com/se/produkter/...MIxOiU-PHZgwMVsk-RBR2kJAIGEAQYASABEgIlsfD_BwE

Hoppas det går att lösa med din hund!
Du har nog missförstått. Jo, jag är nära att ge upp. Jag försöker hela tiden att få det att fungera-fortfarande.

Fokus har legat på ensamhetsträning och att han inte kan vara ensam, jag har ensamhetstränat flitigt också. att folk tjafsar om min granne och jag måste förklara varför jag skrivit som jag gjort är inte mitt fel, men så är det på buke, man fastnar i en detalj och så handlar en tråd om det istället för vad som var meningen.

Tack för tips om kamera till dig också. Har funderat på en sådan, just så att man kan säga till när han börjar balla ur. Stänger jag in honom när jag är hemma fungerar det, någon gång har jag fått säga till honom och då har han tystnat. Tänkte att det kanske fungerar även när jag inte är hemma. Som en slags påminnelse "du, jag är i ett annat rum och hör dig så du är inte ensam" typ.

Här hade det inte varit tillåtet iallafall att för nöjes skull renovera och fixa dagarna i ända. Man får inte väsnas hur som helst bara för att man vill. Ska man hålla på så så får man komma överens med grannen om vissa tider så den kan vara ute då om det stör väldigt.

Jag tänker att man måste skillja på vad hyresvärden har för regler för hänsyn och respekt mot varandra så att det fungerar att bo i ett flerfamiljshus utan att skavas, och vad lagen säger vad som krävs innan man förlorar rätten till sin lägenhet. Det är lite olika.

Jag tänker att man måste skillja på vad hyresvärden har för regler för hänsyn och respekt mot varandra så att det fungerar att bo i ett flerfamiljshus utan att skavas, och vad lagen säger vad som krävs innan man förlorar rätten till sin lägenhet. Det är lite olika.
Det kan jag tänka mig, jag vet inte huruvida hyresvärden kan ha egna regler eller inte men här fungerar det iallafall så. Vardagsljud får man stå ut med men allt utöver det måste man vara försiktig med för allas trevnad.

KL

Det är bökigt med hund i allmänhet :D Så att gå över korgen hade ju varit det enkla i träningen! :D Tyvärr är min hunds korg topp-proppad med hans leksaker... Han har aldrig legat i den, föredrar golvet, varierar mellan golv, säng, soffa, matta och så golv på flera olika ställen då golvet han låg på blev varm av hans värme. Han har en bädd som vanligtvis är ute på balkongen, men nu när det är så mycket snö där är den inne och då ligger han på den ibland, men ytterst sällan.

i går när jag kom hem hade han öppnat grinden, vält ner en blomma i andra rummet och när jag öppnade ytterdörren (smög mig på som vanligt och öppnade tyst och snabbt) så hörde jag hur han hoppade ner från soffan och kom och sträckte på sig. Var "sovevarm". Så jag gissar att när jag gick på morgonen välte han ner blomman för att kika ut och se om jag kom där förbi och sedan öppnade han grinden.

Det kan jag tänka mig, jag vet inte huruvida hyresvärden kan ha egna regler eller inte men här fungerar det iallafall så. Vardagsljud får man stå ut med men allt utöver det måste man vara försiktig med för allas trevnad.
Hund ingår i vardagsljud dagtid, men sena kvällar, nätter och tidiga morgnar är reglerna hårdare för då sover man oftast. Så därför brukar det inte tas hänsyn till om en granne störs av en hunds ljud dagtid för att den vaknar pga nattjobb.

Hund ingår i vardagsljud dagtid, men sena kvällar, nätter och tidiga morgnar är reglerna hårdare för då sover man oftast. Så därför brukar det inte tas hänsyn till om en granne störs av en hunds ljud dagtid för att den vaknar pga nattjobb.

Om en granne står och skriker, bankar titt som tätt såpass att den stör ( hör inte till normala ljud) så kommer den få tillsägelse. Precis som en hundägare får räkna med att få klagomål om hunden titt som tätt ljudar så att andra störs.

Normalt förekommande vardagsljud är folk som går omkring, öppnar/stänger dörrar/skåp, duschar, barn som leker, f7lk sim pratar, musik på normalnivå (högt, störande dunkadunka titt som tätt är inte ok dagtid heller). Dvs normala, vanligt förekommande ljud av folk som existerar och lever i vardagen och som man kan höra sådär lite i bakgrunden.

Vem hade kunnat förbjuda det?
Och vad skulle kunna hända om man struntar i vad andra tycker om saken?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 871
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 627
Senast: Enya
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 038
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 021
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama