Enya
Trådstartare
Den diskussion tror jag har uppkommit därför att folk genast har tagit för givet, trots att jag förklarade precis hur mycket min hund har stört, att han har stört jäääääääääättemycket och att det är självklart att han inte får störa, grannen har rätt och en husky kan inte bo i en lägenhet för den låter för mycket. Typ.Detta. (Det här är inget direkt svar till dig Enya, det råkade mer vara du som skrev det)
Det är väldigt mycket juridik i tråden, vad är en störning, när blir man vräkt osv. Men jag tycker att @Gnist och @Grazing är inne på en vettigare väg. Såklart ljud från en hund kan uppfattas som störande för många. Och inte ska man väl resonera som att ”Ok, min hund stör men inte så att jag kan bli vräkt, då är det lugnt”. Den relationen till grannar och hyresvärd vill väl ingen ha? Jag tycker att du Enya har helt rätt i det citerade. Och huvudproblemet är inte vad grannen hör, utan att hunden är ledsen.
Ingen har resonerat om att om man inte kan bli vräkt så är en störning från hunden lugnt, bara att djur faktiskt hart rätt att låta och att man som granne, faktiskt, får tåla en del. Bara för att min granne har klagat betyder inte det att hon per se har rätt i att min hund stör, enligt reglerna, vilket jag tycker att det är viktigt att komma ihåg. JAG skrev tråden för att jag inte tycker om situationen som blivit. Och det har trots allt varit huvudproblemet hela tiden. Anledningen, återigen, till att jag tagit upp mängden och hur han låtit har varit för att peka på att grannen är känslig och istället för ett slags samarbete med mig om det så det enklare och snabbare hade kunnat lösas så har hon vänt sig till hyresvärden. Jag vet inget, jag vet inget, jag vet inget och BOOOM, hyresvärden ringer och från det samtalet ska hunden vara tyst, han är ointresserad av några förklaringar på hur mycket jag lämnat honom, hyr mycket han låtit, varför, hur jag tänkt lösa det osv utan hans åsikt är-fixa så hunden är tyst NU.
Från början gick jag och trodde att hunden var tyst som han alltid var- och så var han inte det.... Sedan när jag fick samtalet insåg jag att grannen är knslig- hunden hade inte varit ensam längre stunder vid det tillfället, och hyresvärden var ointresserad av annat än "tyst, nu", så pressen och ångesten över "tänkt om han låter, bara han inte låter" kom då.
Varför folk hänger upp sig på grannen istället för känslan det skapade av grannen och hyresvärdens agerande- vilket var poängen med beskrivningen, min känsla, min stress, som påverkade och påverkar i hur noga jag ändå är att han ska vara tyst och hur påverkad jag blir när han ens låter, det förstår jag inte. Vissa kan tydligen inte läsa och förstå känslor även om de står klart och tydligt i texten utan måste peta ut delar av meningar och stycken och använda det som någon slags annan sanning än vad de står skrivna som.