Hur överlever man utan hund? När är det ok att ge upp en hund och se sig besegrad?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eller vilken ens närmaste granne är. Många här har hund och när jag går förbi hus på väg till bussen när jag ska jobba eller när jag är ute med min hund så hör jag ibland mer än en hund som står och skäller, ungefär såsom hundar gör när matte/husse precis lämnat. Jag har aldrig tolkat att de står och skäller hela tiden för de är tysta andra tider jag kommer. Det har definitivt skett rätt ofta jag hört dem. Skulle aldrig falla mig in att klaga på det oavsett om jag vore närmaste granne och skulle sova dagtid. Djur låter och är det kortare stunder även om det sker varje dag så stör det inte mig.

Där jag bodde tidigare skällde och ylade grannens hund i 8 timmar oavbrutet, med pauser för att hämta andan ungefär. Toleransen fanns där eftersom hon gjorde sitt bästa för att träna den på olika sätt, dagmatte osv, men det påverkade mig när jag satt hemma och jobbade- det stressade. Eller när jag försökte sova pga migrän tex, att inte få kunna göra det någon gång under dagen pga hunden.
Jag tycker i och för sig inte att det är normalt att hunden skäller när jag lämnar heller, det skulle tyda på ångest för mig. Mina hundar ligger kvar i sina sängar när jag går, eventuellt svansar efter mig lite när jag gör mig iordning om jag bryter rutinen men om de gav skall för att jag gick hemifrån hade jag funderat.

Jag tycker i och för sig inte att det är normalt att hunden skäller när jag lämnar heller, det skulle tyda på ångest för mig. Mina hundar ligger kvar i sina sängar när jag går, eventuellt svansar efter mig lite när jag gör mig iordning om jag bryter rutinen men om de gav skall för att jag gick hemifrån hade jag funderat.

Precis. Nar jag gar ar hundarna tysta, daremot lever Tate om som om han varit ensammen i flera veckor fran det att min bil kor in pa var garage uppfart tills att jag kommer till honom. Han skaller inte, men "den otalige" piper och gnaller (HOGT) och hoppar jamfota och... eftersom han ar i sovrummet med stangd dorr sa later han tills jag kommer dit.

Ibland far Diva spel pa hans "antics" och skaller ut honom ocksa ... men det hela handlar om ett par minuter och, anser jag, ar helt okay. Samma sak nar han ar ute pa tomten, skaller han ett par ganger och inte kommer direkt till altandorren ropar jag in honom sa han slutar. (Det finns nagon som gar forbi var tomt med en liten hund ... som hetsar ("Go get it, Good Boy, Get it") hunden mot Tate sa hanns hund skaller i aggressive hysteri, vilket naturligtvis satter fart pa Tate, aven den beskedliga Diva som nastan aldrig skaller blir vansinnig nar de kommer.

Aven om jag bodde i en hyresfastighet skulle jag nog narmast skratta om jag skulle fa klagomal for att vi stor. Man maste fa leva och att leva innebar att man later ibland. Sa lange det inte ar for mycket och for lange sa ar det bara att acceptera for omgivningen.

Nu har jag last traden, eller skummat igenom stora delar, och vill bara saga att om det vore jag skulle jag spela in varje gang jag lamnade hunden ensam hemma. Ifall att det skulle behova bevisas hur mycket han stor.

@Enya , nu vet jag inte hur det ar i Sverige langre, men om barnen sparkade pa en blind pinne och kastade saker pa nagon som gick med en pinna och storde henne's hund skulle jag ringa polisen och fraga vad man kan gora. Kanske Polisen kan ga till skolan och utbilda barnen? Det ar ett sa forfarligt beteende att jag blir aldeles for upprord har dar jag sitter pa andra sidan varlden. :rage:

Min Malle blir GALEN om nagon ringer pa dorren (aven ibland om det ar pa TV 🙄) Han skaller aldeles valdsamt ... kanske tva minuter ... innan han slutar och gar runt och muttrar och smamorrar. Om jag bodde dar @Enya bor skulle jag alltsa ligga riktigt illa till for att min hund vacker en granne. Det ar hapnadsvackande!
Jag tror inte polisen lägger resurser på det, om jag ska vara ärlig.

Men jag är själv förvånad eftersom jag inte tänkte det skulle förekomma i den utsträckningen här, det förekom när jag gick i Malmö och mötte ungdomar. Gällde att ha skinn på näsan och inte undvika deras blick när de såg på mig, det var ett bra sätt att minska på deras påhitt. jobbigast var kring nyår när de sprang omkring med smällare eller raketer av några slag och smällde i närheten av mig för att se om jag blev rädd. En gång slängde ett gäng killar något sådant i en soptunna när jag kom och precis när jag kom förbi (folk har en tendens till att tro att blindpinne =helt blind=ser inget ALLS) gick den av med en braksmäll. Jag rörde inte en min men stirrade stint på den som slängt i den hela vägen tills jag var framme och på väg förbi dem. Han frågade "Kan du se mig?" Jag svarade "Ja en blindkäpp behöver inte betyda att man är helt blind, så jag kan se dig".
Läste en för några år sedan om någon som kastat fyrverkerier eller smällare eller vad det är, efter en man och hans ledarhund så att hunden blev jätterädd.

Jag satt på tåget för några år sedan med min rottweilervalp på 16 veckor vid mina fötter. Hon sov i en boll. Lugn och sansad som hon alltid var. Hon visste att jag hade funktionsnedsättning, trots sin låga ålder, hon var verkligen mina ögon och öron den hunden. Några ungdomar en bit bort stimmade så jag höll koll på dem, tänkte att de skulle inte få en chans att vara dumma mot min valp. De satt och viskade och pekade mot oss. Så började en av dem, ivrigt påhejad av de andra, att gå fram och tillbaka mot mig och min hund, närmare för varje runda, flinade och fnissade, de andra kunde på typiskt ungdomars vis inte heller hålla sig för skratt. Började känna mig utsatt där, ensam i tåget med 4 ungdomskillar med en av dem som hela tiden ville komma närmare och närmare på något vis. Till slut, jag minns inte ens varför, vad det var som fick mig att känna mig hotad, men något var det, så rester jag mig upp och lyfter min pinne över huvudet utan ett ljud. I samma stund, samtidigt exakt som jag gör det reser min valp sig upp och morrar djupt från bröstkorgen och markerar tydligt att han gått för långt. Killen skriker "oh shit", de andra vrålar av skratt medan han springer tillbaka till dem, och så var det lugnt. Jag satte mig ner och hunden la sig som en boll och sov vidare. Den hunden var otroligt känslig för mina behov, och hade blivit bra som assistans-/servicehund, men dog knappt 6 månader gammal pga sitt hjärtfel.

När hon dog skulle jag inte ha fler hundar. Jag insåg ganska snart att jag inte är jag utan, att livet inte har någon mening utan.

Det bor en rottweiler här och när jag ser henne hugger det till i hjärtat av sorg, sorg för att min Zonya dog, men också sorg över att jag faktiskt inte har en servicehund i dag som kan hjälpa mig, att den hunden jag har aldrig kan bli det. Han har inte samma känsla riktigt. Men dobermann och rottweiler är mina favoritraser, ingen annan kan ju slå dem heller :D

Jag tror inte polisen lägger resurser på det, om jag ska vara ärlig.

Men jag är själv förvånad eftersom jag inte tänkte det skulle förekomma i den utsträckningen här, det förekom när jag gick i Malmö och mötte ungdomar. Gällde att ha skinn på näsan och inte undvika deras blick när de såg på mig, det var ett bra sätt att minska på deras påhitt. jobbigast var kring nyår när de sprang omkring med smällare eller raketer av några slag och smällde i närheten av mig för att se om jag blev rädd. En gång slängde ett gäng killar något sådant i en soptunna när jag kom och precis när jag kom förbi (folk har en tendens till att tro att blindpinne =helt blind=ser inget ALLS) gick den av med en braksmäll. Jag rörde inte en min men stirrade stint på den som slängt i den hela vägen tills jag var framme och på väg förbi dem. Han frågade "Kan du se mig?" Jag svarade "Ja en blindkäpp behöver inte betyda att man är helt blind, så jag kan se dig".
Läste en för några år sedan om någon som kastat fyrverkerier eller smällare eller vad det är, efter en man och hans ledarhund så att hunden blev jätterädd.

Jag satt på tåget för några år sedan med min rottweilervalp på 16 veckor vid mina fötter. Hon sov i en boll. Lugn och sansad som hon alltid var. Hon visste att jag hade funktionsnedsättning, trots sin låga ålder, hon var verkligen mina ögon och öron den hunden. Några ungdomar en bit bort stimmade så jag höll koll på dem, tänkte att de skulle inte få en chans att vara dumma mot min valp. De satt och viskade och pekade mot oss. Så började en av dem, ivrigt påhejad av de andra, att gå fram och tillbaka mot mig och min hund, närmare för varje runda, flinade och fnissade, de andra kunde på typiskt ungdomars vis inte heller hålla sig för skratt. Började känna mig utsatt där, ensam i tåget med 4 ungdomskillar med en av dem som hela tiden ville komma närmare och närmare på något vis. Till slut, jag minns inte ens varför, vad det var som fick mig att känna mig hotad, men något var det, så rester jag mig upp och lyfter min pinne över huvudet utan ett ljud. I samma stund, samtidigt exakt som jag gör det reser min valp sig upp och morrar djupt från bröstkorgen och markerar tydligt att han gått för långt. Killen skriker "oh shit", de andra vrålar av skratt medan han springer tillbaka till dem, och så var det lugnt. Jag satte mig ner och hunden la sig som en boll och sov vidare. Den hunden var otroligt känslig för mina behov, och hade blivit bra som assistans-/servicehund, men dog knappt 6 månader gammal pga sitt hjärtfel.

När hon dog skulle jag inte ha fler hundar. Jag insåg ganska snart att jag inte är jag utan, att livet inte har någon mening utan.

Det bor en rottweiler här och när jag ser henne hugger det till i hjärtat av sorg, sorg för att min Zonya dog, men också sorg över att jag faktiskt inte har en servicehund i dag som kan hjälpa mig, att den hunden jag har aldrig kan bli det. Han har inte samma känsla riktigt. Men dobermann och rottweiler är mina favoritraser, ingen annan kan ju slå dem heller :D
Fast faktiskt, jag hade också hört av mig till polisen (eller i alla fall till HV när det kommer till bankande på fönster och liknande) angående allt som händer i området och utanför din lägenhet. Anmäls inget görs ju inget heller. Det du beskriver är helt absurt i mina ögon (och öron).

Jag menar mer att en del hundar gör det ibland, det behöver inte vara alltid men inget konstigt heller att de gör det. Jag ser det som normalt ändå. tex om man varit hemma mycket, som efter julen osv innan man är inne i rutinerna igen. Ändå inget som tyder på att det pågår mer än precis när ägaren går.

Nu är hundarna inte mina så jag tänker inte stå till svars för deras eventuella ångest.

Fast faktiskt, jag hade också hört av mig till polisen angående allt som händer i området och utanför din lägenhet. Anmäls inget görs ju inget heller. Det du beskriver är helt absurt i mina ögon (och öron).
Vad ska jag berätta? Att ungdomar/barn ringer på, bankar på väggar och fönster? Det är väl ändå inget brott?

Ang. det här att annonsera efter dagmatte eller träningskompis till hunden. Nu gjorde jag det motsatta, jag annonserade efter hund att promenera med. Skrev i en lokal hundgrupp på facebook. Fick jättemånga svar men de allra flesta verkade mest vilja kunna höra av sig och be om hundvakt, inte intresserade av att regelbundet "låna ut" sin hund även om de kanske inte var i behov just varje gång. (Jag skrev alltså att jag ville ha hundsällskap, inte ha betalt för att vara hundvakt men de flesta verkade tolka det som gratis hundpensionat.)

Nu innan jag har egen hund hade jag älskat att ha en hund "på deltid" och det måste ju finnas fler som mig, din hund @Enya låter ju dessutom som en perfekt turkompis. Kanske är svårt att få tag i just den personen, men bör ju inte vara omöjligt.

Vad ska jag berätta? Att ungdomar/barn ringer på, bankar på väggar och fönster? Det är väl ändå inget brott?
Kanske inte ett straffbart brott, men om jag bodde på en "skolgata" till exempel och ungarna tog för vana att banka på mina fönster för att skrämma hunden (eller mig) när de passerade hade jag absolut kunnat höra av mig till polisen. Att folk går runt och slår på ens fönster är ingenting man ska behöva stå ut med.
Tänk om en vuxen granne gjort likadant när de passerat?

Kanske inte ett straffbart brott, men om jag bodde på en "skolgata" till exempel och ungarna tog för vana att banka på mina fönster för att skrämma hunden (eller mig) när de passerade hade jag absolut kunnat höra av mig till polisen. Att folk går runt och slår på ens fönster är ingenting man ska behöva stå ut med.
Tänk om en vuxen granne gjort likadant när de passerat?
Ska i alla fall ta upp det med hyresvärden tänkte jag. Och se om jag och en person till inte kan komma till skolan och prata, när det inte är så mycket snö.

Ang. det här att annonsera efter dagmatte eller träningskompis till hunden. Nu gjorde jag det motsatta, jag annonserade efter hund att promenera med. Skrev i en lokal hundgrupp på facebook. Fick jättemånga svar men de allra flesta verkade mest vilja kunna höra av sig och be om hundvakt, inte intresserade av att regelbundet "låna ut" sin hund även om de kanske inte var i behov just varje gång. (Jag skrev alltså att jag ville ha hundsällskap, inte ha betalt för att vara hundvakt men de flesta verkade tolka det som gratis hundpensionat.)

Nu innan jag har egen hund hade jag älskat att ha en hund "på deltid" och det måste ju finnas fler som mig, din hund @Enya låter ju dessutom som en perfekt turkompis. Kanske är svårt att få tag i just den personen, men bör ju inte vara omöjligt.
Det verkade rent allmänt svårt faktiskt. Förstår precis hur du tänker. Det var inte alls många svar om dagmatte jag fick, tror det vartre, varav en visade sig vara intresserad, men där det inte fungerade pga bussresorna.

Jag menar mer att en del hundar gör det ibland, det behöver inte vara alltid men inget konstigt heller att de gör det. Jag ser det som normalt ändå. tex om man varit hemma mycket, som efter julen osv innan man är inne i rutinerna igen. Ändå inget som tyder på att det pågår mer än precis när ägaren går.

Nu är hundarna inte mina så jag tänker inte stå till svars för deras eventuella ångest.
Det är ingenting jag varit med om, men det skulle inte vara någonting jag klagade på heller. Eventuellt upplysa hundägaren om jag visste vem det var.

Lite kl*
Jag har bott i lägenhet/hyrd bostad sedan jag flyttade hemifrån när jag var sexton och har aldrig någonsin vare sig klagat eller blivit klagad på. För mig ska det gå rejält över gränsen innan så sker. Bankande på fönster - ja. :p
Enda gången något liknande hänt var när jag spenderade helgen hos en vän och hennes lånehund (jag hade med min hund också). Vi var ute i skidspåren hela dagen, båda hundarna kände varandra, var trötta och helnöjda när vi lämnade dem för att åka och spela rollspel. Ungefär två timmar senare ringer polisen (!) till min vän och berättar att hundarna lever rövare!
Vi åker hem och hör dem (in i bilen!) när vi svänger in framför huset. Det ylas på riktigt varulvarnas vemod på högsta volym och vi undrar vad som hänt så vi Störtar in i lägenheten och där står de båda två - en terrier och en Dobbeblandis - mitt i vardagsrummet, tystnar genast och stirrar på oss med stora tefatsögon en sekund innan de rusar fram och hälsar. Aldrig sagt ett pip vare sig före eller efter. Det var så jäkla skumt! 😂
Min kompis blev inte vräkt, som en passus. ;)

Nej, det ar inget brott, men som @Sel sager sa hander ju inget om ingen sager nagot heller. Du kan be polisen om hjalp och saga att du forsokt prata med skolan men att de inte ar intresserade etc. Fraga om inte de kan prata med skolan om att barnen behover fa veta mer om syn och horsel nedsattningar. En hel generation av barn vaxer upp och blir mobbare med en stor brist av empati ... det ar helt forskrackligt. Bara tanken pa att barn sparkar undan blind pinnen for dig :rage:

Atminstone har skulle polisen vara mycket intresserade i att hora om det och garna prata med barnen pa skolan och om polisen hor av sig ar jag ganska saker pa att skolan ser vitsen med att samla alla elever till ett mote for att lyssna.

Sedan skulle jag ringa HV och be dem skicka ut en skrivelse, skriva pa forum/website for omradet och prata om barnens ofog att ringa pa dorrar, banka pa fonster och liknande. Det ar inte okay nagonstans och sakert nagot barnens foraldrar inte alls kanner till. Jag skulle ha blivit mycket upprord om mitt barn gjorde det och ingen berattade det for mig ... Det behovs verkligen en hel by for att uppfostra barn.

Jo om det görs för att störa.
Det är ofredande.

Brottsbalken 4 kap
7 § Den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. Lag (2017:1136)

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700/#K4

Jo om det görs för att störa.
Det är ofredande.

Brottsbalken 4 kap
7 § Den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. Lag (2017:1136)

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700/#K4

Jag tänker också att en polisanmälan att visa för hv kan ge @Enya lite mer på fötterna när hon pratar med honom. Förklara att hunden låter p.g.a. barn/ungdomar bankar på rutan osv. Det blir ju genast ett mycket svårare jobb att få hunden att vara tyst om den blir provocerad av folk utifrån. Det kan göra att hv får större tålamod med att hunden låter.

Fast faktiskt, jag hade också hört av mig till polisen (eller i alla fall till HV när det kommer till bankande på fönster och liknande) angående allt som händer i området och utanför din lägenhet. Anmäls inget görs ju inget heller. Det du beskriver är helt absurt i mina ögon (och öron).
Både och faktiskt.
Hyresvärden har ansvaret när det kommer till störningar och är den som borde kontakta den störande fastigheten, i det här fallet skolan.
Men Polisen är de som hanterar brottet ofredande.

Jag tänker också att en polisanmälan att visa för hv kan ge @Enya lite mer på fötterna när hon pratar med honom. Förklara att hunden låter p.g.a. barn/ungdomar bankar på rutan osv. Det blir ju genast ett mycket svårare jobb att få hunden att vara tyst om den blir provocerad av folk utifrån. Det kan göra att hv får större tålamod med att hunden låter.
Det blir en störning som hyresgästen inte kan råda över.
Yttre provokationer är ju svåra att undvika.

Sedan skulle jag ringa HV och be dem skicka ut en skrivelse, skriva pa forum/website for omradet och prata om barnens ofog att ringa pa dorrar, banka pa fonster och liknande. Det ar inte okay nagonstans och sakert nagot barnens foraldrar inte alls kanner till. Jag skulle ha blivit mycket upprord om mitt barn gjorde det och ingen berattade det for mig ... Det behovs verkligen en hel by for att uppfostra barn.
Det kan faktiskt vara värre än så.
Föräldrarna kan ligga bakom om de vill ha bort hunden.

Det blir en störning som hyresgästen inte kan råda över.
Yttre provokationer är ju svåra att undvika.

Precis, och en polisanmälan man kan visa upp ger lite mer tyngd till det påståendet. Även om polisen förmodligen inte gör nåt åt det. Jag hade kontaktat skolan också om det var tydligt att det är elever på väg till och från skolan som gör det. Och meddelat hv allt detta och att jag jobbar på det.

Precis, och en polisanmälan man kan visa upp ger lite mer tyngd till det påståendet. Även om polisen förmodligen inte gör nåt åt det. Jag hade kontaktat skolan också om det var tydligt att det är elever på väg till och från skolan som gör det. Och meddelat hv allt detta och att jag jobbar på det.
Alltså jag är inte så säker på att Polisen kommer att strunta i en sådan anmälan.
Det är mycket möjligt att de agerar.
Bäst är ju naturligtvis om man vet vem eller vilka det är.
Foto är bra.
Skolan kan säkert identifiera rätt barn utifrån det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 871
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 626
Senast: Enya
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 038
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 021
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama