Hur överlever man utan hund? När är det ok att ge upp en hund och se sig besegrad?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jodå, det är i sverige. Tack och lov bor jag hos en vettig hyresvärd som tänker på att alla ska trivas. Och jag är inte ensam, vad jag läser i tråden, att bo på ett ställe som har 3 varningar innan dom har rätt att vräka en.
Det finns i Sverige ingen rätt för en hyresvärd att vräka en hyresgäst.
Den rätten har bara Kronofogden.
Och för att de skall hända så måste antingen Hyresnämnden beslutat om det eller så är det så illa att Kronofogden kan besluta det på egen hand.

Din hyresvärd kan inte bestämma om det enligt de lagar som vi har i Sverige.

Här är det inte så iallafall. Tack och lov för jag hade blivit tokig av att ha en byggarbetsplats ovanför mig hela tiden. Som sagt, nödvändiga grejer för lägenheten absolut. Men när dom renoverade hela lägenheten ovanför mig i nästan 2 veckors tid pga att den förra hyresgästen rökt och misskött den så kunde jag såklart inte säga något. Men det är som sagt nödvändiga renoveringar och dom får låta.
Jo det är så.
Enligt lagen.
Det finns ingen väg runt det för en hyresvärd.

Och det hjälper liksom inte att försöka övertyga mig om annat.
Jag vet precis hur den lagen fungerar efter att ha försökt att bli av med en hyresgäst i över 3 års tid.

Det finns i Sverige ingen rätt för en hyresvärd att vräka en hyresgäst.
Den rätten har bara Kronofogden.
Och för att de skall hända så måste antingen Hyresnämnden beslutat om det eller så är det så illa att Kronofogden kan besluta det på egen hand.

Din hyresvärd kan inte bestämma om det enligt de lagar som vi har i Sverige.
Det är så här iallafall, folk har blivit vräkta pga störande beteende som stört grannarna. Kronofogden har ingenting för övrigt med folk att göra sålänge dom inte har ekonomiska problem.

Det är så här iallafall, folk har blivit vräkta pga störande beteende som stört grannarna. Kronofogden har ingenting för övrigt med folk att göra sålänge dom inte har ekonomiska problem.

Vad har du fått det det ifrån? Hört talas om handräckning?

Från Kronofogdens hemsida:

Du kan ansöka om vår hjälp med att vräka (avhysa) en hyresgäst eller bostadsrättsinnehavare. Då ska du ansöka om vanlig handräckning så att du kan få ditt krav fastställt.

Du kan ansöka om vanlig handräckning för att få en hyresgäst, företag eller bostadsrättsinnehavare vräkt från en lägenhet, lokal eller bostadsrätt. De vanligaste orsakerna till att en person eller företag blir vräkt är att hen eller företaget

• inte betalar hyran eller avgiften
  • stör grannarna
  • vanvårdar lägenheten, lokalen eller bostadsrätten
  • hyr ut i andra hand utan att hyresvärden eller bostadsrättsföreningen har godkänt det eller har en giltig ursäkt.
Man vänder sig ju även till Kronofogden om man vill bli av med andras egendom från sin fastighet. Ägaren behöver absolut inte ha ekonomiska problem 🤷‍♀️

Gissningsvis fick ni som grannar inte höra hela historien om varför personerna blev vräkta…

Edit: går av någon anledning inte att bli av med fetstilen…

Jo det är Kronofogden som utför alla lagliga vräkningar i Sverige.

Störande beteende kan ju dessutom vara av typen hot eller att grilla i källaren.
Extremt allvarlig störning sköta av Kronofogden och då kan en vräkning gå fort.

Men nu så handlar tråden om oljud och inte en hund som äter grannarna.

Sluta nu med att sprida felaktigheter om hur hyresrätten fungerar enligt lagar och regler.
Det blir så fel att du sprider det på ett öppet forum.

Jag skulle tro att de flesta som får sitt hyreskontrakt uppsagt av hv flyttar frivilligt och inte sitter och väntar på kfm.

X antal varningar leder alltså till uppsagt kontrakt, vilket -gissningsvis- nog är vad ganska nånga i vardagstal benämner som vräkning.
Det är oerhört lämpligt att använda korrekt vokabulär när det gäller så viktiga saker som människors bostäder.
En uppsägning behöver inte leda till någonting alls.

Fast hunden har ylat i en timme en gång som du vet om. Det tycker jag inte är att vara känslig.
Du vet ju att ena grannen hörde några minuter, men har du full koll på hur luftrummor osv sitter ihop och kan vara helt säker på hur mycket den klagande grannen faktiskt har hört? Har de hört en timme så är det en ordentlig störning.

Men jag förstår absolut problematiken med att man tror att hunden är tyst, och sen är det inte så. Och jag förstår stressen och uppgivenheten till 1000%.
Fan vad elak du är!
INGENSTANS har jag skrivit att han har ylat i en TIMME! Han har inte gjort det heller vad jag ens vet om! Det skulle vara trevligt om folk slutar hitta på scenario som inte stämmer. Att ljuga för att få det att låta värre än det är faktiskt inte ok! Om man ska påstå något vore det klädsamt att dubbelkolla vad som står i tråden, speciellt eftersom jag skrivit det upprepade gånger...

Jag VET hur mycket han låtit och jag har spelat in, och det tillfället du syftade på så var det pip och gnäll, och det var på en sådan nivå att det inte kan ha stört grannen. Alla hundljud hörs inte till grannar, vore det så skulle de även höra när jag trycker på tangentbordet, hostar eller pratar. Eller varför inte fnissar. Det är överhuvudtaget inte så lyhört här alls.

Fan vad elak du är!
INGENSTANS har jag skrivit att han har ylat i en TIMME! Han har inte gjort det heller vad jag ens vet om! Det skulle vara trevligt om folk slutar hitta på scenario som inte stämmer. Att ljuga för att få det att låta värre än det är faktiskt inte ok! Om man ska påstå något vore det klädsamt att dubbelkolla vad som står i tråden, speciellt eftersom jag skrivit det upprepade gånger...

Jag VET hur mycket han låtit och jag har spelat in, och det tillfället du syftade på så var det pip och gnäll, och det var på en sådan nivå att det inte kan ha stört grannen. Alla hundljud hörs inte till grannar, vore det så skulle de även höra när jag trycker på tangentbordet, hostar eller pratar. Eller varför inte fnissar. Det är överhuvudtaget inte så lyhört här alls.

Så jag är elak för att jag missade att timmen bestod av gnäll, tillomed "fan vad elak"? Check och block på den.

Så jag är elak för att jag missade att timmen bestod av gnäll, tillomed "fan vad elak"? Check och block på den.
Det har jag ju skrivit otaliga gånger i tråden! Det kanske är trist att läsa en lång tråd, men en fördel kanske om du ska komma med påståenden sådär.

men har du full koll på hur luftrummor osv sitter ihop och kan vara helt säker på hur mycket den klagande grannen faktiskt har hört? Har de hört en timme så är det en ordentlig störning.
Det är helt separat ventilation med värmeåtervinning på varje lägenhet där @Enya bor.
Det står så i den pärm som hör till lägenheten, så det vet hon faktiskt med säkerhet.
Därför är det inte mycket ljud som hörs mellan lägenheterna.

Vet säkert då jag har sovit middag på @Enya s soffa då jag var hundvakt.

Det han gör räcker inte för att jag ska bli vräkt härifrån, men det räcker för att jag ska må dåligt för att han mår dåligt, och för att grannen störs och för att relationen med hyresvärden kommer påverkas i längden.
Det där blir ju en ond cirkel tyvärr. Hundar är ju högsensitiva, så han mår ju sämre och får mer separationsångest desto sämre du mår. Så är den onda cirkeln igång :(

Jag har inte haft något att tillföra, men läst tråden och det är jättebra att du kan få veta hur svårt det är att vräka någon från @Inte_Ung som kan det där. Men det betyder ju inte att du mår bättre eller känner dig tryggare, det har jag full förståelse för.

Men som jag ser det så har du bara två (tre) val just nu. 1: att flytta. 2: att omplacera spionen. (3: avliva)
Eftersom jag förstått att du verkligen inte vill flytta, så återstår bara nr 2 och i sista hand nr 3 att förhålla dig till.

Jag tycker att du ska försöka omplacera han. Det verkar ju inte vara någon komplicerad hund för övrigt. En helt vanlig glad husky :heart
Finns det grupper för huskys och slädhundar någonstans? Jag tror att han borde hamna hos en som vet vad en Husky innebär.

Det där blir ju en ond cirkel tyvärr. Hundar är ju högsensitiva, så han mår ju sämre och får mer separationsångest desto sämre du mår. Så är den onda cirkeln igång :(

Jag har inte haft något att tillföra, men läst tråden och det är jättebra att du kan få veta hur svårt det är att vräka någon från @Inte_Ung som kan det där. Men det betyder ju inte att du mår bättre eller känner dig tryggare, det har jag full förståelse för.

Men som jag ser det så har du bara två (tre) val just nu. 1: att flytta. 2: att omplacera spionen. (3: avliva)
Eftersom jag förstått att du verkligen inte vill flytta, så återstår bara nr 2 och i sista hand nr 3 att förhålla dig till.

Jag tycker att du ska försöka omplacera han. Det verkar ju inte vara någon komplicerad hund för övrigt. En helt vanlig glad husky :heart
Finns det grupper för huskys och slädhundar någonstans? Jag tror att han borde hamna hos en som vet vad en Husky innebär.
Alternativet dagmatte eller aktiveringskompis finns också på tapeten. :)

Nu har jag last traden, eller skummat igenom stora delar, och vill bara saga att om det vore jag skulle jag spela in varje gang jag lamnade hunden ensam hemma. Ifall att det skulle behova bevisas hur mycket han stor.

@Enya , nu vet jag inte hur det ar i Sverige langre, men om barnen sparkade pa en blind pinne och kastade saker pa nagon som gick med en pinna och storde henne's hund skulle jag ringa polisen och fraga vad man kan gora. Kanske Polisen kan ga till skolan och utbilda barnen? Det ar ett sa forfarligt beteende att jag blir aldeles for upprord har dar jag sitter pa andra sidan varlden. :rage:

Min Malle blir GALEN om nagon ringer pa dorren (aven ibland om det ar pa TV 🙄) Han skaller aldeles valdsamt ... kanske tva minuter ... innan han slutar och gar runt och muttrar och smamorrar. Om jag bodde dar @Enya bor skulle jag alltsa ligga riktigt illa till for att min hund vacker en granne. Det ar hapnadsvackande!

Nu har jag last traden, eller skummat igenom stora delar, och vill bara saga att om det vore jag skulle jag spela in varje gang jag lamnade hunden ensam hemma. Ifall att det skulle behova bevisas hur mycket han stor.

@Enya , nu vet jag inte hur det ar i Sverige langre, men om barnen sparkade pa en blind pinne och kastade saker pa nagon som gick med en pinna och storde henne's hund skulle jag ringa polisen och fraga vad man kan gora. Kanske Polisen kan ga till skolan och utbilda barnen? Det ar ett sa forfarligt beteende att jag blir aldeles for upprord har dar jag sitter pa andra sidan varlden. :rage:

Min Malle blir GALEN om nagon ringer pa dorren (aven ibland om det ar pa TV 🙄) Han skaller aldeles valdsamt ... kanske tva minuter ... innan han slutar och gar runt och muttrar och smamorrar. Om jag bodde dar @Enya bor skulle jag alltsa ligga riktigt illa till for att min hund vacker en granne. Det ar hapnadsvackande!
Visst låter det helt vansinnigt?!

Håller med dig ingen i mitt hyreshus skulle komma på tanken att gnälla på att någons hund eller barn låter några gånger om dagen (eller natten heller för den delen)

Verkar bero mycket på var man råkar bo.

Håller med dig ingen i mitt hyreshus skulle komma på tanken att gnälla på att någons hund eller barn låter några gånger om dagen (eller natten heller för den delen)

Verkar bero mycket på var man råkar bo.
Eller vilken ens närmaste granne är. Många här har hund och när jag går förbi hus på väg till bussen när jag ska jobba eller när jag är ute med min hund så hör jag ibland mer än en hund som står och skäller, ungefär såsom hundar gör när matte/husse precis lämnat. Jag har aldrig tolkat att de står och skäller hela tiden för de är tysta andra tider jag kommer. Det har definitivt skett rätt ofta jag hört dem. Skulle aldrig falla mig in att klaga på det oavsett om jag vore närmaste granne och skulle sova dagtid. Djur låter och är det kortare stunder även om det sker varje dag så stör det inte mig.

Där jag bodde tidigare skällde och ylade grannens hund i 8 timmar oavbrutet, med pauser för att hämta andan ungefär. Toleransen fanns där eftersom hon gjorde sitt bästa för att träna den på olika sätt, dagmatte osv, men det påverkade mig när jag satt hemma och jobbade- det stressade. Eller när jag försökte sova pga migrän tex, att inte få kunna göra det någon gång under dagen pga hunden.

Eller vilken ens närmaste granne är. Många här har hund och när jag går förbi hus på väg till bussen när jag ska jobba eller när jag är ute med min hund så hör jag ibland mer än en hund som står och skäller, ungefär såsom hundar gör när matte/husse precis lämnat. Jag har aldrig tolkat att de står och skäller hela tiden för de är tysta andra tider jag kommer. Det har definitivt skett rätt ofta jag hört dem. Skulle aldrig falla mig in att klaga på det oavsett om jag vore närmaste granne och skulle sova dagtid. Djur låter och är det kortare stunder även om det sker varje dag så stör det inte mig.

Där jag bodde tidigare skällde och ylade grannens hund i 8 timmar oavbrutet, med pauser för att hämta andan ungefär. Toleransen fanns där eftersom hon gjorde sitt bästa för att träna den på olika sätt, dagmatte osv, men det påverkade mig när jag satt hemma och jobbade- det stressade. Eller när jag försökte sova pga migrän tex, att inte få kunna göra det någon gång under dagen pga hunden.
Ja du har nog haft oerhörd otur med din närmaste granne en del människor är ju tyvärr gnällspikar :(

Ja 8 timmar om dagen hade nog till och med jag sagt till om kanske inte som klagomål men att hunden är ledsen :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 871
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 628
Senast: Enya
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 040
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 023
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024