Hur överlever man utan hund? När är det ok att ge upp en hund och se sig besegrad?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, det ar inget brott, men som @Sel sager sa hander ju inget om ingen sager nagot heller. Du kan be polisen om hjalp och saga att du forsokt prata med skolan men att de inte ar intresserade etc. Fraga om inte de kan prata med skolan om att barnen behover fa veta mer om syn och horsel nedsattningar. En hel generation av barn vaxer upp och blir mobbare med en stor brist av empati ... det ar helt forskrackligt. Bara tanken pa att barn sparkar undan blind pinnen for dig :rage:

Atminstone har skulle polisen vara mycket intresserade i att hora om det och garna prata med barnen pa skolan och om polisen hor av sig ar jag ganska saker pa att skolan ser vitsen med att samla alla elever till ett mote for att lyssna.

Sedan skulle jag ringa HV och be dem skicka ut en skrivelse, skriva pa forum/website for omradet och prata om barnens ofog att ringa pa dorrar, banka pa fonster och liknande. Det ar inte okay nagonstans och sakert nagot barnens foraldrar inte alls kanner till. Jag skulle ha blivit mycket upprord om mitt barn gjorde det och ingen berattade det for mig ... Det behovs verkligen en hel by for att uppfostra barn.
Då skulle det bli många parter inblandade egentligen. Dels är det äldre ungdomar som håller till på skolområdet som sparkar på pinnen och försöker skrämma mig och hunden osv och dels är det ungar/ungdomar från grannområdet samt ungar som går till och från skolan, och då också så tror jag, men vet förstås inte, att en del av de gångerna det rings på dörren, bankas osv så är det grannungar. De föräldrarna skulle inte bry sig ett skit (snarare heja på i smyg gissar jag, beter man sig som dem så har man inte mycket skam i kroppen allmänt).

Det jag och en från Arbetsförmedlingen som arbetar med döva och blinda tänkte var att besöka skolan, för även om de kanske inte är skyldiga så kan de ju få en annan syn, påverka varandra, sina syskon och föräldrar. På så vis kanske man inte kommer åt de som gör saker direkt, men kanske mer indirekt, är tanken.

Jag tänker också att en polisanmälan att visa för hv kan ge @Enya lite mer på fötterna när hon pratar med honom. Förklara att hunden låter p.g.a. barn/ungdomar bankar på rutan osv. Det blir ju genast ett mycket svårare jobb att få hunden att vara tyst om den blir provocerad av folk utifrån. Det kan göra att hv får större tålamod med att hunden låter.
Vet inte om han eller grannen bryr sig om det, hans snöröjning är ju en av de sakerna som gjort honom rädd. Frågan är hur man ska backa tillbaka igen så att han inte är rädd för ljud och kan vara ensam, för att vara ensam när det inte låter är ju även nu ett problem verkar det som. Visserligen har det gått bra i helgen, men vem vet när det verkligen gäller hur det går då.

Alltså jag är inte så säker på att Polisen kommer att strunta i en sådan anmälan.
Det är mycket möjligt att de agerar.
Bäst är ju naturligtvis om man vet vem eller vilka det är.
Foto är bra.
Skolan kan säkert identifiera rätt barn utifrån det.
Jag har inget foto och vet inte alls vem det är, vare sig ålder eller något annat. Kan likväl vara en vuxen rent krasst. Men tänker att det troligen är ungar eftersom det är sådana som står för allt annat skit här. Jag har insynsskydd för fönsterna så att hunden inte ser ut- och folk inte kan glo in.

Ang. det här att annonsera efter dagmatte eller träningskompis till hunden. Nu gjorde jag det motsatta, jag annonserade efter hund att promenera med. Skrev i en lokal hundgrupp på facebook. Fick jättemånga svar men de allra flesta verkade mest vilja kunna höra av sig och be om hundvakt, inte intresserade av att regelbundet "låna ut" sin hund även om de kanske inte var i behov just varje gång. (Jag skrev alltså att jag ville ha hundsällskap, inte ha betalt för att vara hundvakt men de flesta verkade tolka det som gratis hundpensionat.)

Nu innan jag har egen hund hade jag älskat att ha en hund "på deltid" och det måste ju finnas fler som mig, din hund @Enya låter ju dessutom som en perfekt turkompis. Kanske är svårt att få tag i just den personen, men bör ju inte vara omöjligt.
Jag hade en kompis som inte ville ha hund under studietiden men gärna ville ha hundsällskap, hon var dagmatte och två hundar när ägarna behövde ha hjälp. Så det finns ju absolut!

Vet inte om han eller grannen bryr sig om det, hans snöröjning är ju en av de sakerna som gjort honom rädd. Frågan är hur man ska backa tillbaka igen så att han inte är rädd för ljud och kan vara ensam, för att vara ensam när det inte låter är ju även nu ett problem verkar det som. Visserligen har det gått bra i helgen, men vem vet när det verkligen gäller hur det går då.

Ja, alltså vanliga ljud som förekommer kring lägenheten måste ju hunden tåla om han ska bor där. Annars är det ju en stress för honom konstant mer eller mindre. T.ex. snöröjning, att folk rör sig normalt i trapphuset och runt huset osv. Det man inte kan kräva är att han inte ska reagera om någon bankar på dörr/fönster.

Men de där vanliga vardagliga ljuden som sker i ett bostadsområde är ju på ett sätt ett större bekymmer eftersom de får vara där och kommer vara där. Frågan är om han är rädd för ljudet av snöröjningen eller om han tycker att ljudet är obehagligt (likt att vi kan tycka att metallbestick på porslinstallrik låter obehagligt). Är han rädd så kanske det kan gå att få honom att förstå att snöröjningen inte är farlig. Men är det likt bestick på porslin så är det ju svårare.

Även när det rör sig om barn/ungdomar?
Ja, om det är mer omfattande och återkommande än enstaka bus eller random infall för stunden.
Eller om det riktas mer mot dig än mot alla andra som bor längs skolvägen (t.ex. för att testa om du hör det, eller för att du har en hund som de vill trigga)
Skulle jag säga i alla fall utan att vara juridiskt kunnig. Utan tvekan på nivån rimligt att anmäla för att låta de som kan dra den linjen i vart fall.

Det låter i vart fall på din beskrivning som det är på en nivå där det är uppenbart att det finns ett uppsåt att irritera (möjligen i form av likgiltighetsuppsåt för att man skiter i hur det man gör skadar andra).

Jag har inget foto och vet inte alls vem det är, vare sig ålder eller något annat. Kan likväl vara en vuxen rent krasst. Men tänker att det troligen är ungar eftersom det är sådana som står för allt annat skit här. Jag har insynsskydd för fönsterna så att hunden inte ser ut- och folk inte kan glo in.
Då får du försöka att ordna det.
Låtsas gå till jobbet och sedan vara hemma och få dem på bild när de provocerar.
Om det är en vuxen så kan det bli rättegång.

Då får du försöka att ordna det.
Låtsas gå till jobbet och sedan vara hemma och få dem på bild när de provocerar.
Om det är en vuxen så kan det bli rättegång.
Kanske lite mycket begärt att @Enya med sin synbegränsning ska lyckas fota snorungarna in action? Bättre att prata med polisen så kanske de kan åka förbi lite oftare de tider hon är ute och går, kanske även kan vara en idé att berätta för lokaltidningen om hennes situation? Jag tror väldigt många skulle med rätta bli upprörda att några sparkar på pinnen och att de jävlas med henne och spionen.

Ju fler som är medvetna om det, desto fler som kan hålla ögonen öppna och säga ifrån om de ser någonting = mer pinsamt för de som bråkar när fler vuxna känner till det och kanske pratar om det hemma, men även i skolan hur en del (inte) uppför sig mot de som är mer utsatta i samhället.

Jag inser att vi har stora kulturskillnader i hur vi ser pa att ringa till polisen. Har ringer man till polisen och fragar om rad hur man kan losa vissa problem (som grafitti pa staketet, eller att barn kastar saker over staketet), det innebar inte nodvandigtvis en anmalning. Dessutom har vi poliser som inte gor annat an ror sig mellan skolorna bara for att synas och prata med barnen. Har ar det sjalvklart att ringa polisen bara for att be om rad om hur man kan losa vissa problem.

Det brukar fungera utmärkt.
Hon tar massor av foton, och de är bra, riktigt bra.
Problemet är nog mer att det är svårt att hantera hund, pinne och telefon samtidigt när något händer. Och inomhus när det ringer på är det ingen där när jag öppnar, jag ser ingen. Inte heller när det bankar på fönster eller vägg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 871
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 626
Senast: Enya
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 038
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 021
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama