Hur överlever man utan hund? När är det ok att ge upp en hund och se sig besegrad?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske lite mycket begärt att @Enya med sin synbegränsning ska lyckas fota snorungarna in action? Bättre att prata med polisen så kanske de kan åka förbi lite oftare de tider hon är ute och går, kanske även kan vara en idé att berätta för lokaltidningen om hennes situation? Jag tror väldigt många skulle med rätta bli upprörda att några sparkar på pinnen och att de jävlas med henne och spionen.

Ju fler som är medvetna om det, desto fler som kan hålla ögonen öppna och säga ifrån om de ser någonting = mer pinsamt för de som bråkar när fler vuxna känner till det och kanske pratar om det hemma, men även i skolan hur en del (inte) uppför sig mot de som är mer utsatta i samhället.
Berättade på en på AF i Skåne och hon blev som du så väldigt upprörd och erbjöd sig åka hit och följa med till skolan och prata med ungarna där.

Då får du försöka att ordna det.
Låtsas gå till jobbet och sedan vara hemma och få dem på bild när de provocerar.
Om det är en vuxen så kan det bli rättegång.
Just när det är så här kallt är det mycket lugnt överlag, inte många ute, ungar frysar. Skönt för mig, nu är det "bara" snöröjningen och stampet på loftgången som han ogillar. När det blir varmare igen är det mer rörelse på ungarna så då antar jag buset är igång igen, men jag hinner ju inte se något när jag tittar.

Sen är det ju så att det inte är din uppgift att bedöma om ett brott har begåtts. Du kontaktar Polisen och beskriver vad som hänt. Dokumentera varje tillfälle noggrant. Sen är det Polisens uppgift att bedöma om ett brott har begåtts och om/vad de kan göra åt det.
Problemet jag har tänkt är att jag inte ens vet vem det är, vet inte hur de ser ut alls eller något. På sin höjd har jag hört fniss. Det är allt.
Men jag ska lyfta det i alla fall så att det kommer fram både till hyresvärden och polisen.

Ja, om det är mer omfattande och återkommande än enstaka bus eller random infall för stunden.
Eller om det riktas mer mot dig än mot alla andra som bor längs skolvägen (t.ex. för att testa om du hör det, eller för att du har en hund som de vill trigga)
Skulle jag säga i alla fall utan att vara juridiskt kunnig. Utan tvekan på nivån rimligt att anmäla för att låta de som kan dra den linjen i vart fall.

Det låter i vart fall på din beskrivning som det är på en nivå där det är uppenbart att det finns ett uppsåt att irritera (möjligen i form av likgiltighetsuppsåt för att man skiter i hur det man gör skadar andra).
Det känns riktat mot mig specifikt. Att få hunden att skälla eller få mig att titta- jag som går med pinne. Speciellt med tanke på ungdomarnas beteende i övrigt under det här året jag har bott här.

Ja, alltså vanliga ljud som förekommer kring lägenheten måste ju hunden tåla om han ska bor där. Annars är det ju en stress för honom konstant mer eller mindre. T.ex. snöröjning, att folk rör sig normalt i trapphuset och runt huset osv. Det man inte kan kräva är att han inte ska reagera om någon bankar på dörr/fönster.

Men de där vanliga vardagliga ljuden som sker i ett bostadsområde är ju på ett sätt ett större bekymmer eftersom de får vara där och kommer vara där. Frågan är om han är rädd för ljudet av snöröjningen eller om han tycker att ljudet är obehagligt (likt att vi kan tycka att metallbestick på porslinstallrik låter obehagligt). Är han rädd så kanske det kan gå att få honom att förstå att snöröjningen inte är farlig. Men är det likt bestick på porslin så är det ju svårare.
Jo jag vet det och han bryr sig inte normalt om ljud som hörs runt oss. Inte heller snöröjning egentligen, på det viset han är van. Men detta låter verkligen massor.

Jag vet inte om det är rädsla eller obehag, tror det är rädsla i och med att han reagerar på höga dunsar och sådant i väggen och fönstret också, så det är nog att han inte riktigt vet vad det är och att det ju tar tid att skotta loftgång, trappa och utanför dörrarna här nere. Traktorn stör inte honom. Inte när man skyfflar snö på asfalt heller.

Jo jag vet det och han bryr sig inte normalt om ljud som hörs runt oss. Inte heller snöröjning egentligen, på det viset han är van. Men detta låter verkligen massor.

Jag vet inte om det är rädsla eller obehag, tror det är rädsla i och med att han reagerar på höga dunsar och sådant i väggen och fönstret också, så det är nog att han inte riktigt vet vad det är och att det ju tar tid att skotta loftgång, trappa och utanför dörrarna här nere. Traktorn stör inte honom. Inte när man skyfflar snö på asfalt heller.

Kan du låna skyffeln och gå och göra det ljudet på loftgången när du har hunden med dig? Så han får se vad som låter och får vänja sig.

Kan du låna skyffeln och gå och göra det ljudet på loftgången när du har hunden med dig? Så han får se vad som låter och får vänja sig.
Nog ingen bra idé eftersom jag inte går i den trappar och samtidigt kan ha hund, tänker att det är tur jag inte fick lägenhet på andra våningen för det hade varit jobbigt.

Men andra idéen är bättre, att titta på när de skottar, ska tänka på det!

Hund ingår i vardagsljud dagtid, men sena kvällar, nätter och tidiga morgnar är reglerna hårdare för då sover man oftast. Så därför brukar det inte tas hänsyn till om en granne störs av en hunds ljud dagtid för att den vaknar pga nattjobb.
Nu har jag bara läst hit, så ber om ursäkt om deta visar sig inaktuellt nu.

Åtta minuters ylande är inte normalt vardagsljud.

Under en kort tid i samband med flytt kan hundar behöva mer hjälp att landa och hitta trygghet, då får man informera grannar/hyresvärd och vända ut och in på sig för att inte överskrida stresströskeln.

Det är rastypiskt för husky att ha separationsångest.

Under en kort tid i samband med flytt kan hundar behöva mer hjälp att landa och hitta trygghet, då får man informera grannar/hyresvärd och vända ut och in på sig för att inte överskrida stresströskeln.

De här har du såå rätt i, många huskys går aldrig att lämna ensamma o många har fler huskys för att minska lite på separationsångesten o ibland hjälper inte ens de. Jag har 5 stycken o kan inte lämna dom ensamma i huset mer än 10-15 minuter för sen drar dom igång o ylar, skäller o försöker ta sej ut o de va något jag va beredd på.

Skaffar man husky så får man helt enkelt va beredd på att hitta lösningar för att inte utsätta dom för stressen som separationsångest innebär, de e mitt ansvar som hundägare

De här har du såå rätt i, många huskys går aldrig att lämna ensamma o många har fler huskys för att minska lite på separationsångesten o ibland hjälper inte ens de. Jag har 5 stycken o kan inte lämna dom ensamma i huset mer än 10-15 minuter för sen drar dom igång o ylar, skäller o försöker ta sej ut o de va något jag va beredd på.

Skaffar man husky så får man helt enkelt va beredd på att hitta lösningar för att inte utsätta dom för stressen som separationsångest innebär, de e mitt ansvar som hundägare

Oj! Är det såå illa! Jag har hört att de är flockbundna men trodde att flera tillsammans skulle vara nöjda med varandras sällskap.

Oj! Är det såå illa! Jag har hört att de är flockbundna men trodde att flera tillsammans skulle vara nöjda med varandras sällskap.
För vissa funkar de jättebra med flera men de e ingen garanti. Mina e betydligt lugnare med varandra än om jag lämnar dom en o en men dom fixar inte att bli lämnade för länge i huset, hundgård går mycket bättre o i bilen e de inga problem.

Nu har jag tur o jobbar hemifrån o kan ha med dom precis överallt då min närmsta hundvakt bor 140 mil bort men man får va beredd på att behöva dagmatte, hunddagis o tyvärr räkna med att dom kan ställa till ett himla liv.

Min ena skrek så mina tidigare grannar började undra om han va döende när jag hämtade posten en dag o lämnade honom inne… Då va han ensamhund :meh:

För vissa funkar de jättebra med flera men de e ingen garanti. Mina e betydligt lugnare med varandra än om jag lämnar dom en o en men dom fixar inte att bli lämnade för länge i huset, hundgård går mycket bättre o i bilen e de inga problem.

Nu har jag tur o jobbar hemifrån o kan ha med dom precis överallt då min närmsta hundvakt bor 140 mil bort men man får va beredd på att behöva dagmatte, hunddagis o tyvärr räkna med att dom kan ställa till ett himla liv.

Min ena skrek så mina tidigare grannar började undra om han va döende när jag hämtade posten en dag o lämnade honom inne… Då va han ensamhund :meh:

Tack för info! Intressant.

Tack för info! Intressant.
Ännu tydligare märks separationsångesten om mina inte fått ordentligt med aktivering, de skriks, ylas o skälls för fullt. Ena tiken e tyst men tuggar på väggar, lister o dörrkarmar om man lämnar dom för länge o dom andra stressar upp sej till den nivå att dom kissar ner sej så mina lämnas inte mer än 10-15 minuter i huset för de e vad dom fixar utan större problem än kanske nåt skall :)

Jag tänker dels att det inte är konstigt att han blir stressad när ni har blivit i princip trakasserade både i hemmet och på promenader i ert nya område. Samt att huskyn som andra sagt har en stark flockinstinkt som kan göra det svårt generellt att lämna dem helt ensamma. Kan du prova att låna en hund (som förstås då själv måste vara trygg med att bli lämnad) som sällskap åt honom och se om det gör någon skillnad?

Sedan att 3-4 timmars promenad per dag kanske också är lite för lite, inte nödvändigtvis i tid men i intensitet. Jag gick ungefär det med huskyn som hade pensionerats från livet som professionell draghund, körde även lättare drag ibland, men det var ju en lugn "pensionär" så att säga. Det här är vad jag förstått det som en ung hund med mycket energi? Om du inte kan erbjuda drag personligen, kan han springa lös i inhägnad utöver promenaderna så han får möjlighet att sträcka ut? Om det nu finns tillgång till inhägnat område med högt stängsel där du bor. Det bästa vore ju antagligen att dra och ta ut sig på det viset, håller tummarna för att du hittar något sådant. Det är svårt att få den typen av aktivering med promenader, hur många timmar man än går, man kan gå en hel dag och hunden är inte trött för det.

Du borde läsa hela tråden innan du svarar.

Jag vet att det är rastypiskt för en husky att ha separationsångest. Min har inte haft det under alla de andra åren utan det är nytt och har kommit i samband med flytten.

Jag hade hunddagis, vilket står i tråden om du läst den, det var dock mycket stressigare för honom, han har hela tiden mått bättre hemma och inte haft separationsångest förrän nu. Så jag har tagit ansvar som hundägare. Att insinuera något annat är fult.

Jag tänker dels att det inte är konstigt att han blir stressad när ni har blivit i princip trakasserade både i hemmet och på promenader i ert nya område. Samt att huskyn som andra sagt har en stark flockinstinkt som kan göra det svårt generellt att lämna dem helt ensamma. Kan du prova att låna en hund (som förstås då själv måste vara trygg med att bli lämnad) som sällskap åt honom och se om det gör någon skillnad?

Sedan att 3-4 timmars promenad per dag kanske också är lite för lite, inte nödvändigtvis i tid men i intensitet. Jag gick ungefär det med huskyn som hade pensionerats från livet som professionell draghund, körde även lättare drag ibland, men det var ju en lugn "pensionär" så att säga. Det här är vad jag förstått det som en ung hund med mycket energi? Om du inte kan erbjuda drag personligen, kan han springa lös i inhägnad utöver promenaderna så han får möjlighet att sträcka ut? Om det nu finns tillgång till inhägnat område med högt stängsel där du bor. Det bästa vore ju antagligen att dra och ta ut sig på det viset, håller tummarna för att du hittar något sådant. Det är svårt att få den typen av aktivering med promenader, hur många timmar man än går, man kan gå en hel dag och hunden är inte trött för det.
Han har alltid tidigare klarat av att vara helt ensam utan att må dåligt, inge som helst problem. Trots flockinstinkt. promenaderna har varit lagom ihop med mental aktivering, speciellt när vi flyttade hit eftersom skogen ger mer mental aktivering här än i Skåne, där marken är platt rakt fram och inte är mycket till skog heller.

Det fungerar inte nu med tanke på så mycket som påverkar honom i yttre faktorer.

Jag har för övrigt satt ut annons på honom nu. Så nu kan alla buke hundexperter om inte kan läsa trådar förfasa sig över ännu en som skaffat sig en hund som man inte klarar av och sedan säljer.

Det kvittar liksom hur många gånger jag skriver olika saker så verkar det inte gå fram helt hos en del.

Jag motionerar min hund på en nivå som alltid han har verkat nöjd med.
Jag ger honom mental stimulans på en nivå han alltid varit nöjd med.
Han har aldrig tidigare haft separationsångest.
Han har alltid tidigare kunnat vara hemma ensam utan problem.
Han har aldrig brytt sig om ljud utifrån (det är just specifika ljud nu, inte alla).
Han ylar inte som en husky, han kan liksom inte, och tillåts inte sättas igång med att träna upp det heller.
Han skäller mer, men tillåts inte att skälla på en störande nivå, och gör inte.
Han har inte ylat och stört på en överdriven nivå trots klagomål- jag har spelat in honom och vet, med fakta, hur mycket han har låtit, och har åtgärdat varje gång för att bryta beteendet. Och lyckats. Till nästa gång någon verkar trigga igång det.
Han fick sluta på hunddagis för att han inte mådde bra av att vara där.
Det var svårt att förutse att jag och han skulle bli områdets hackkycklingar. Men om man ska tro det så kan man ju inte flytta någonstans alls.
Jag bor på det bästa området här, jag är glad att inte bo i ett sämre för då misstänker jag att vi skulle vara mer utsatta. Dels jag pga att jag är ett lått offer för tex rån osv och så honom för att det inte är en "avskräckande" hund att närma sig, lätt att behandla illa.
Jag valde detta området utifrån honom just, lugnare, mer natur, mindre stress, balkong osv. Jag kunde få en billigare och större lägenhet i centrum, men valde bort den eftersom jag inte tycker centrum hade passat honom. Han trivs här utanför centrum, han trivs i lugnet, han trivs i att ha koll i området, spionera på vad som händer och inte händer, han trivs med naturen runt hörnet.
Det märktes på honom att han trivdes med flytten rent generellt egentligen.

Till alla som verkligen har läst och som har kommit med råd och förståelse vill jag tacka! Det var i första hand inte en tråd där jag bad om råd utan en tråd för att jag var uppgiven då det känns som att jag nått världens ände, men jag har fått många bra tips, men också bra förståelse för hur situationen uppstått. Det är inte lätt när saker sker som är svårt att förutse.

Jag ska kontakta både hyresvärd och polis angående störningarna som vi har utsatts för, oavsett. Beslutet om att inte ha kvar honom är inget lätt beslut, av två anledningar. Dels att kärleken till honom är oerhört stor och dels att ha hund är meningen med mitt liv, mitt "antidepressiva", det som gör mig lycklig, glad och han får mig att skratta varje dag, han vet hur man gör.

Utan hund finns det ingen som helst anledning för mig att ens lämna lägenheten längre.

Jag hade hunddagis, vilket står i tråden om du läst den, det var dock mycket stressigare för honom, han har hela tiden mått bättre hemma och inte haft separationsångest förrän nu. Så jag har tagit ansvar som hundägare. Att insinuera något annat är fult.
Nu insinuerade jag inget mot dej utan förklarade bara tar man behöver va beredd o ha lösningar o speciellt när man skaffar en hund vara ras e känd för att ha separationsångest.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 868
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 621
Senast: Enya
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 036
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 015
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama