Det är så komiskt, han är inte alls matmotiverad för fem öre, men har lärt sig "hämta"- helt av sig själv också. kom sig av att jag låg och vilade och han kom med en leksak och ville leka. Jag mådde inte bra och ville inte men ville inte bara avvisa så jag sa att han var duktig och klappade. Han hämtade en till och envisades. Jag besvarade med att klappa och berömma. Sedan igen en tid senare och då fick han ett hundkex. Då hämtade han fler och fick fler kex. Och så en dag sa jag "hämta" och gav kex och han sprang i väg och hämtade. Varje gång han kom med en leksak fick han beröm, kex och jag sa bara "hämta" och så en dag sa jag hämta bara sådär och så kom han med en leksak. Han hade lärt sig själv ordet hämta- han som INTE vill lära sig saker och tycker att lyda är asdrygt, han är chef över sig själv.
Han kan hämta vad som helst för att få kex, är han kexsugen kommer han med tex ett papper eller varför inte en tröja
Varje gång vi går ut sparkar jag av mina inneskor i luften, han vet om det, står redo att springa efter och hämtar tillbaka dem stolt som en tupp. Sparkar jag av mig mina andra skor glor han på mig och går. Du kan hämta dina jävla skor själv, latmask, säger blicken
Varje kväll vi går och lägger oss ska han ha kex, givetvis får han göra lite saker för dem också, han har nyligen lärt sig att sätta framtassarna på sängkanten. Tricket med kex på näsan är också nytt, vi har utökat det med att ge mig framtassarna också, lite ostadigt ännu, men snart så. Han böjer ner huvudet så kexet trillar av när jag gör en viss handrörelse också, också nylärt. Verkar som att han tycker sådan här saker är roligare än andra typ lydnadsövningar.