Nej inte nya för i dag, men nya i situationen som sådan. Att han gjorde det den första gången som instängd när han flyttat till mig när han var 9,5 månader och sedan inte gjorde igen ser jag inte som tecken på separationsångest. Den saker reddes ut när han insåg att vi kom tillbaka. Det var ingen ångestsituation i honom då, inte som det är nu. Det är en klar och tydlig skillnad på hur han är märker jag. Då kunde man vifta bort det med engångsförteelse, valpigt osv, nu däremot är det separationsångest. Däremellan har han kunnat vara ensam och helt lugn och trygg utan problem. Jag ser och märker på honom att han just nu inte mår bra och ju mer jag påverkas av hans mående desto sämre mår han.
Jag vet inte vad i lägenheten som är dålig eftersom det fanns så mycket mer störningsmoment där vi bodde förut- utan att han rörde ett öra. Men jag tror, om jag får leka amatörpsykolog, att han känner av att jag tycker det är jobbigt att bli utsatt ute, han reagerar själv inte nämnvärt på ungdomarna, skäller och viftar på svans, inte aggressivt och hade jag släppt fram honom hade han velat bli klappad, och inne reagerar jag inte på ljud, men han gör, kanske sätter han ihop det med barn och ungdomar som är på oss ute- där kan han se dem och vet vad det handlar om, här kan han inte och kan inte vakta mig. Att han vaktar mig förstod jag först när grannarna stod i mörkret utanför min lägenhet runt hörnet, där ingen lampa finns och där man liksom inte får plats flera. Hans reaktion var inte "snäll husky som älskar människor" utan en vakthunds. Hans reaktion kom för att jag hoppade till.
Jag har faktiskt ingen aning egentligen, förändringar är att mina barn inte flyttade med oss men han har bott i lägenhet sedan han var yngre än året (troligen sedan han kom från Ryssland som fyra månader gammal), att han har bättre natur och skogar här som han verkligen älskar så mycket mer, men även att barn och unga har betett sig illa här, men aldrig mot oss tidigare. Här har folk ringt på dörren, bankat i väggen och på fönstret vid flera tillfällen och det har heller aldrig skett tidigare. Spring på loftgång och trätrappan samt snöskottningen låter massor också, samtidigt i andra lägenheten lät det massor i trapphuset och smällar av dörrar och skrik osv. Önskar han kunde prata.