Sv: Hur ofta skadad/sjuk?
Sweet skrev:
Tycker det blir nya trådar om sjukdomar och skador här dagligen så nu undrar jag:
Hur ofta är era hästar skadade eller sjuka?
Jag har haft min häst i drygt två år och inte en endaste gång har hon varit sjuk eller skadad annat än små sårskador. Har aldrig varit halt, haft kolik, förkylning, hovproblem eller nåt sånt.
Har haft hästar sedan 72. Då en i taget fram tills 77. Därefter har det ökat och gått fram och tillbaka mellan 2 och 14. Har i stort sett inte behövt veterinär (för sjukdomar och skador) förrän i slutet av 90-talet. (Alltså äver 20 år)En sparkskada på ett halvblod fick sys hemma. Köpte en ridponny som vi fick sy varje sommar i 5 år, olika skador. Sanslöst. Ett shetlandssto fick sparkskada när hon smet in till ett halvblod.
Någon "liten" grej varje år fram tills i år.
För i år brakade helvetet löst.
Först fick ett 24-årigt sto en spark i ögat. Långvarig behandling men vi klarade ögat.
Det andra avelsstoet fick gaskolik.
Samtidigt(mitt i natten) fölade 24-åringen och födde ett föl med inåtrullat ögonlock = operation.
Köpte en 5-årig korsningsponny som hade ett operationsärr/sår som fick skäras upp och börjas om på.
Tävlingshästen blev blockhalt, visade sej efter röntgen osv vara en sträckning i bogen. Förmodligen som han rullat sej i sin box.
Andra fölet som föddes utvecklade bockhov = operation.
Tävlingsponnyn trampade sej själv så illa att hon fick sys, insidan av bakbenet i kronranden.
Nu får jag faktiskt rabatt av veterinären
+ att hon ringer och frågar hur det är.
Tur de känner mej och vet hur jag haft det i alla år med hästarna...
Just nu funder jag på att börja samla frimärken.