Hur ofta skadad/sjuk?

S

Sweet

Tycker det blir nya trådar om sjukdomar och skador här dagligen så nu undrar jag:

Hur ofta är era hästar skadade eller sjuka?

Jag har haft min häst i drygt två år och inte en endaste gång har hon varit sjuk eller skadad annat än små sårskador. Har aldrig varit halt, haft kolik, förkylning, hovproblem eller nåt sånt. :bow:

Sv: Hur ofta skadad/sjuk?

Jämt.

Det är alltid nåt skit.
Som tex nu när nya hästen blev jagad av en vallack utan normalt hästbetteende (som numera har fått flytta) i hagen och drog på sig en senskada efter 5 dagar....

I övrigt har det varit hältor, mugg, lymfangittendens, trasiga hovar, skavsår av boots, allmän snedhet, chipfraktur i en kota med operation, spark på knä=rejält svullet, etc etc.

Jag har lärt mig att ta det mesta med jämnmod :smirk:
Hästägande är en enda lång prövan av ens tålamod och ekonomi...

Haft min i drygt ett år, och på det året har han haft en virus infektion med feber 2 dagar, och varit halt en gång pga sömtryck, vilket gick över när sömmen rättades till dagen efter.

sen är han fullblod :angel: så små-sår av den mer bagatell artade typen är mer frekventa, men som sagt, har bara varit ytliga, och behandlas med klorhexidin.

Förr: Två decennier utan minsta lilla problem. Hade några åldersrelaterade koliker på 30+ hästen och en på 28-åringen. Sen en skum atypisk livmoderinflammation plus en kolik (ätit något dumt i hagen) på 15+ stoet.

Två fånganfall, bägge på samma mark på äldre hästar (andra hästar på samma mark opåverkade)

Sen 2000 bröt helvetet, eller möjligen millenieförbannelsen ut.. Och sen dess kan det sammanfattas som ELÄNDE.. Det har gått troll i mitt hästeri och de tävlar om vem som ska åka till vet. Ganska lite SJUKDOM dock (en erlichios, en autoimmun sjukdom och så en lunginflammation och en luftvägsinfektion på föl). nej här satsar vi på SKADOR och liknande...

Just nu är det unghästen som håller veterinärräkningarna uppe och ser till att försäkringspremien är en bra investering. 2 år gammal, 11 klinikbesök.. och vi har inte sett slutet än.. =/

Så, jg skulle AKTA mig för att tycka 'jag är förskonad'. Jag hade som sagt en herrans massa år utan minsta lilla problem, och nu har jag NÄSTAN inte annat än problem. (Fast jag har en T-märkt häst som tränar på nivå INGEN trodde skulle vara möjlig *knock on wood* så liite medgång i eländet har jag om man ser det så.. fast jag hade ju föredragit att han INTE blev T-märkt jag..)

Jag har ju en eksemhäst o han mår kass den här tiden. Annars har mina hästar klarat sej bra tycker jag. Stoet är nu 8 år o hade en stafylokockinfektion en gång för tre år sedan. Eksemhästen halkade o fick snett bäcken för tre år sedan o så lustigt...även ungvalacken skadade benet, vrickning då han gick i hingsthage, för 3 år sedan...Har inte tänkt att det var samma år för alla!! Stoet smittade eksemhästen, men det gick fort över för jag hade medicin hemma o ringde bara in mer...F ö är det lugnt.

Från det jag föddes (för 16,5 år sen :smirk: ) tills förra året när jag sålde sista ponnyn så hade jag aldrig haft EN enda häst med några bekymmer (möjligtvis en shettis jag tog hand om med fång).
Ingen förkylning, hälta, feber eller annat.

Men när storhästen inköptes så tror jag inte det hann gå många veckor innan problemen kom smygande.
Ganska stora sår, febrig, lymfangit, småhältor och sista var lymfangit.
Har nog inte hunnit gå en hel månad med frisk häst...Haft rejält med otur det här året, hoppas att det vänder :( :o :crazy: .

Hej!

Mina två första hästar såg inte en veterinär nån gång. Den ena klarade tom sej från kvarkan som övriga 25 hästar i stallet fick.

Min nuvarande är en sån där millenniebugg... Världens mysigaste häst i hela världen som började som 4-åring med en odefinierad sjukdom vars ärr hon kommer leva resten av livet med, som 5-åring halt, som 6-åring halt, 7-åring igen halt och nu har hon precis visat 1 grad hälta på samma jäkla bakben igen, nu är hon 8 år.

Jag börjar fundera på att sälja häst och börja knyppla, fast med hennes sjukdomshistoria blir det nog ruskigt svårt att "bli av" med henne.. / Lavinia, förföljd av hältor igen och igen

Inte överdrivet tycker jag

Fräsen:
I våras: Fång med efterföljande hovproblem (lindriga)
Förra året: Skrubbsår på knäet efter att ha gått omkull i hagen

Bonita:
4 kolikanfall på 2 år (vid alla tillfällena räckte det med en kramplösande/smärtstillande spruta sen var hon OK igen.)

Förra året: Caspian - Kraftig kolik/tarmblockering, stog på hbg djursjukhus i en vecka, därefter en saftig räkning på 22.000, han är inte försäkrad.

Några år sedan: Daisy, 4 grader hälta på vänster framben och ömmande sullen bog på vänster sida. Boxvila i 6 veckor, därefter liten sjukhage i 1 månad.

Flera år sedan: Beatrise - Stora problem med bogarna och frambenen, ständiga behandlingar och klinikbesök under 4 månaders tid. I maj för 3 år sedan åkte hon till Trapalanda *snyft*

8 år sedan (När vi ägde två russton också): Tilda, skenar genom staketet och trasslr in sig svårt i taggtråd, 1 vecka på djursjukhus.

Så ser vårt sjukchema ut under den tiden vi bott här (9 år)

Sweet skrev:
Tycker det blir nya trådar om sjukdomar och skador här dagligen så nu undrar jag:

Hur ofta är era hästar skadade eller sjuka?

Jag har haft min häst i drygt två år och inte en endaste gång har hon varit sjuk eller skadad annat än små sårskador. Har aldrig varit halt, haft kolik, förkylning, hovproblem eller nåt sånt. :bow:

Har haft hästar sedan 72. Då en i taget fram tills 77. Därefter har det ökat och gått fram och tillbaka mellan 2 och 14. Har i stort sett inte behövt veterinär (för sjukdomar och skador) förrän i slutet av 90-talet. (Alltså äver 20 år)En sparkskada på ett halvblod fick sys hemma. Köpte en ridponny som vi fick sy varje sommar i 5 år, olika skador. Sanslöst. Ett shetlandssto fick sparkskada när hon smet in till ett halvblod.
Någon "liten" grej varje år fram tills i år.
För i år brakade helvetet löst. :crazy: :crazy:
Först fick ett 24-årigt sto en spark i ögat. Långvarig behandling men vi klarade ögat.
Det andra avelsstoet fick gaskolik.
Samtidigt(mitt i natten) fölade 24-åringen och födde ett föl med inåtrullat ögonlock = operation.
Köpte en 5-årig korsningsponny som hade ett operationsärr/sår som fick skäras upp och börjas om på.
Tävlingshästen blev blockhalt, visade sej efter röntgen osv vara en sträckning i bogen. Förmodligen som han rullat sej i sin box.
Andra fölet som föddes utvecklade bockhov = operation.
Tävlingsponnyn trampade sej själv så illa att hon fick sys, insidan av bakbenet i kronranden.
Nu får jag faktiskt rabatt av veterinären :o + att hon ringer och frågar hur det är. :cool:
Tur de känner mej och vet hur jag haft det i alla år med hästarna...
:o
Just nu funder jag på att börja samla frimärken. :angel:

Oj jag glömde ju :o att ena avelsstoet blev så ömfotad tre veckor innan fölning att fick ge henne smärtstillande och sko henne :o

Hon ska INTE ha fler föl.. har tävlat en hel del, fått ett stoföl som går 150-hoppningar så vi tyckte att hon kunde gå till avelsboxen.
*suck*

(Finns fler anledningar till att hon inte ska ha föl.. :angel: )

Kan passa på att ta min kompis häst när jag ändå är igång :smirk:

Hon köpte den som 3 åring 2001.
2001 - Kotledsinflamation - Ryggproblem - spruckna hovar (ordentliga blödande sprickor)
2002 - Mer ryggproblem - Gick omkull när hon galopperade i skogen = muskelbristning i bogen
2003 - skenar ut i skogen och skadar sig allvarligt (rids inte mer det året)
2004 - Opereeras för tarmomvridning - lösa benbitar i vänster bakben
2005 - spänningar i nacken - blockhalt på höger fram - kraftig förkylning.

Fattar inte hur hon orkar hålla på :crazy:

JAg har nog haft tur hitills... Om man bortser från en del små sår och sånt... så är det allvarligaste hitills en hovböld på korsningen som jag haft i drygt två år.

Nordisen som jag hade i fyra år (såldes för ett år sen) var hälsan själv. Endast vargtänder på henne förutom vaccinationer.

Dock har jag haft hästar som passerat igenom stallet av olika anledningar. Oftast vanvårdsfall under omplacering. En av dem fick sluta här hemma på gårdsplanen... men han var nog den häst som jag lärde mig mest på när det gäller hästsjukvård.

Stoet har jag haft i 2,5 år, hon hade en hovböld i oktober -04, annars inget.
Valacken har jag haft i 3 månader och han har redan lyckats skada sig, han gjorde sig riktigt illa i hagen i juli, fick ca 15 små och större sår på benen som fick sys.
Han var aldrig halt av det, men när jag tog hem honom var han typ 2 graders halt på bäggre fram. :smirk:

Har ganska så bra tur, hästen har aldrig varit sjuk.
Hon har väldigt sällan sår som är över 2 cm maximum storlek, har det för första gången nu, skada från hagen.
Seddan har hon blivit biten i mulen å på så sätt fått en skada där med en läpbit hängandes kvar som vi tog bort med veterinär.
Seddan hade hon för smal sadel ett tag när hon var borta hos fodervärd trot att jag sa att dom skulle köpa ny, vilket dom inte gjorde.
Å så har hon sparkat sig själv en gång på insidan av ena frambenet.

Detta är under en två års period å det är bara vid ett tillfälle som jag inte har kunnat rida henne, ibland har man tur :angel:

Har faktiskt friska och hela hästar...Som hitintills aldrig varit sjuka/skadade :)

MinA är mer skadad än frisk... Men det är som det är.
har hon inte skurit sig på eltråd så är det väl spricka i benet eller senskada. Men jag har börjar vänja mig¨. Har oxå varit med om sårskador, pinne i ögat och lymfangif... Börjar tröttna men jag är van =S

Jag undrar om jag törs skryta lite här. Jag menar då kanske det går åt skogen snart för mig.
Ja, jag chansar. Har en islänning som stod på Strömsholm i 13 dagar i våras för en spark på knäet. Det blev infektion i börsan tror det stavas så. Dom spolade varannan dag men det blev inte bättre. Sedan var dom tvungna att operera genom att skrapa bort det innanför så att infektionen gick bort.
Efter att han kom hem fick han kolik 3 ggr på 3 veckor. I samma veva fick mitt halvblod på 2 år kolik. Fick ta hem veterinär till honom också akut en kväll förstås.
Har även ett halvblod på 21 år och en fjording på 11 år. Dom har inte varit sjuka på länge, peppar, peppar ta i trä.
Halvblodet hoppade in i en taggbuske förra våren så han fick lite dropp i ögat i ca 10 dagar. Han har varit lite svullen i bakfötterna pga överansträngning. Men efter vila några dagar har han varit bra igen.
Fjordingen tror jag hade en hovböld sist hon var sjuk för några år sedan. Bortsett från att hon är lös i magen vintertid när hon får hösilage. Därför ska vi gå över till torrt hö till henne igen denna vinter.
Tycker inte det är så mycket när man har 4 hästar. Eller.....?

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
19 20 21
Svar
408
· Visningar
35 284
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 065
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
945
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur