Sv: Hur mycket läxor får barnen i skolan i Sverige?
Min erfarenhet är framför allt från gymnasiet. Kanske inte barn i den meningen, men allt börjar någonstans.
Jag tycker att det är oerhört ouppfostrat när elever drar med sig mobiler i klassrummet, pratar med varandra och visar noll intresse för undervisningen. Dessutom presterar de allt sämre, rent intellektuellt, vilket måste delvis hänga ihop med brist på ambition och koncentration. jag tycker vi är för rädda att ställa krav, faktiskt, och särskilt på ordning och uppförande. Det måste man visa när man kommer ut i arbetslivet - varför ska skolan vara ett undantag?
Har de? Visst enstaka elever finns det som inte respekterar oss lärare men inte anser jag att alla elever i grupp som totalt är utan respekt. Att skrämma till lydnad är inte något som tilltalar mig alls.
Skolan har alla en åsikt om men har du varit i skolan nyligt? Med barn i år 1 så har jag i stort sett ALDRIG några problem med att få dem att lyssna och göra de de ska. Gult och rött kort hade haft liten och INGEN som helst effekt på de som inte fixar klassrumssituationen som så utan där handlar det om andra åtgärder som stöd av en extra pedagog, anpassat material och uppgifter som tilltalar dem.
Något att tänka på är att i ALLA fall av bristande "respekt" från eleven (vilket inte är många elever i mitt tycke bland de elever vi har mellan 7 år upp till 11 år i dagsläget) är att familjesituationen på ett eller annat sett inte fungerar. gula och röda kort hjälper föga då ofta hela situationen beror på bristande föräldraskap vad hjälper det då att skicka hem ytterligare ett bevis på misslyckande som inte följs upp av föräldern för att denne eller de inte orkar?
Respekt är något som byggs upp ömsesidigt för mig inte något som barn bara ska ge för att det ska vara så. Då har jag ändå haft ganska tunga klasser på slutet med mycket inlärningssvårigheter, stökiga hemförhållanden och diagnoser som Aspergers, adhd mm. Men brist på "respekt" har inte varit ett av problemen.
Min erfarenhet är framför allt från gymnasiet. Kanske inte barn i den meningen, men allt börjar någonstans.
Jag tycker att det är oerhört ouppfostrat när elever drar med sig mobiler i klassrummet, pratar med varandra och visar noll intresse för undervisningen. Dessutom presterar de allt sämre, rent intellektuellt, vilket måste delvis hänga ihop med brist på ambition och koncentration. jag tycker vi är för rädda att ställa krav, faktiskt, och särskilt på ordning och uppförande. Det måste man visa när man kommer ut i arbetslivet - varför ska skolan vara ett undantag?