Hur mycket läxor får barnen i skolan i Sverige?

Sv: Hur mycket läxor får barnen i skolan i Sverige?

Har de? Visst enstaka elever finns det som inte respekterar oss lärare men inte anser jag att alla elever i grupp som totalt är utan respekt. Att skrämma till lydnad är inte något som tilltalar mig alls.

Skolan har alla en åsikt om men har du varit i skolan nyligt? Med barn i år 1 så har jag i stort sett ALDRIG några problem med att få dem att lyssna och göra de de ska. Gult och rött kort hade haft liten och INGEN som helst effekt på de som inte fixar klassrumssituationen som så utan där handlar det om andra åtgärder som stöd av en extra pedagog, anpassat material och uppgifter som tilltalar dem.

Något att tänka på är att i ALLA fall av bristande "respekt" från eleven (vilket inte är många elever i mitt tycke bland de elever vi har mellan 7 år upp till 11 år i dagsläget) är att familjesituationen på ett eller annat sett inte fungerar. gula och röda kort hjälper föga då ofta hela situationen beror på bristande föräldraskap vad hjälper det då att skicka hem ytterligare ett bevis på misslyckande som inte följs upp av föräldern för att denne eller de inte orkar?

Respekt är något som byggs upp ömsesidigt för mig inte något som barn bara ska ge för att det ska vara så. Då har jag ändå haft ganska tunga klasser på slutet med mycket inlärningssvårigheter, stökiga hemförhållanden och diagnoser som Aspergers, adhd mm. Men brist på "respekt" har inte varit ett av problemen.

Min erfarenhet är framför allt från gymnasiet. Kanske inte barn i den meningen, men allt börjar någonstans.

Jag tycker att det är oerhört ouppfostrat när elever drar med sig mobiler i klassrummet, pratar med varandra och visar noll intresse för undervisningen. Dessutom presterar de allt sämre, rent intellektuellt, vilket måste delvis hänga ihop med brist på ambition och koncentration. jag tycker vi är för rädda att ställa krav, faktiskt, och särskilt på ordning och uppförande. Det måste man visa när man kommer ut i arbetslivet - varför ska skolan vara ett undantag?

Har de? Visst enstaka elever finns det som inte respekterar oss lärare men inte anser jag att alla elever i grupp som totalt är utan respekt. Att skrämma till lydnad är inte något som tilltalar mig alls.

Inte skrämma, snarare markera tydligt att ett visst beteende inte är okej. Måste ändå säga att mina erfarenheter av tyskar är att systemet måste fungera bra, för ett mer disciplinerat folk får man leta efter!

Något som vore bra skulle vara om skolan/fritids kunde erbjuda läxläsningstimmar efter skoltid som var frivilliga. Hade man en läxa man inte riktigt fick hjälp med hemma, behövde ju inte vara alla eller varje dag, så kunde man gå dit och få hjälp istället.

Så fungerar det i dotterns tyska skola. Det finns organiserad läxläsning. Men den är lämplig från det att barnen är 9 år enligt skolan. I Tyskland läggs väldigt mycket ansvar på föräldrarna, det är deras ansvar att hjälpa barnen att lära sig. Nu är ju dottern bara 6 år och går i ettan, det kommer ju att bli tuffare framöver.

Vi försöker få till det men i dagsläget erbjuds läxhjälp på området men inte vår skola. Mest är det våra invandrarbarn som utnyttjar det och det är till stor hjälp för dem som har en förälder som inte kan språket. Önskade att vi hade mera resurser så att vi kunde ha det på varje skola så att fler fick använda sig av det.

Instämmer, här är det ju jag som är invandrarföräldern och jag kan inte tyska tillräckligt bra för att alltid kunna hjälpa dottern framöver. Än så länge är det ju lätt men det kommer ju snart att bli sånt som jag inte kan 100% och då behöver vi hjälp.

Det kanske skiljer sig där men i mina åldrar är det inte brist på respekt som är problemet. Jag i min tur har ingen större koll på hur eleverna uppför sig på gymnasiet. :D

Rött och gult kort känns som dåliga konsekvenser för att få barn att göra som man vill. Vi har andra sätt ex - stöd av lärare, mindre grupp, göra klart i klassrummet innan man får gå ut på rast. Lämpliga och anpassade uppgifter som de klarar av.

Silverkedjan: tack! Absolut det finns en vits med att få se var barnen ligger med att få hem matteboken MEN min erfarenhetär dock att de som vill veta och se tar rätt på det ändå och de föräldrar som inte är intresserade struntar i det. :(

Rött och gult kort känns som dåliga konsekvenser för att få barn att göra som man vill. Vi har andra sätt ex - stöd av lärare, mindre grupp, göra klart i klassrummet innan man får gå ut på rast. Lämpliga och anpassade uppgifter som de klarar av.

Jo, det kan jag hålla med om. Fast i högre åldrar måste man kunna ställa fler krav, där eleverna själva tar ansvar för sitt lärande och vilken nivå de vill prestera på, precis som i livet i övrigt. Jag vet inte hur man ska komma tillrätta med problemet, utan att lärarna tvingas agera "föräldrar" och uppfostra ungdomarna i hur man beter sig i offentliga miljöer. Sånt ska de ju veta långt innan, kan man tycka.

Absolut det håller jag med om att kraven ska öka - samt att föräldrar ska vara just föräldrar och inte att lärarna ska bli det. vägen dit kan nog se olika ut men att ha direkta konsekvenser som följs upp är en väg tror jag och sen vad konsekvensen skiftar för olika barn och vilket stöd man har hemifrån.

Jag har förstås ingen lagtext att visa upp, jag vet inte ens om jag själv tror att det är lag :o men det sades att så var lagen

Båda mina barn i tvåan och femman har en läxa över en hel vecka innehållande både matte och svenska (även engelska för femmingen). Största fördelen med läxan tycker jag är att få ta del av barnens skolarbete.

Det är helt frivilligt för skolorna att ha läxor. I mina barns skolor har diskussionen kommit upp vid olika tillfällen om de ska ha läxor eller inte men det har alltid röstats för därför att föräldrarna har trott att det är bra att vänja dem vid att planera tid för läxor och så att vi får ta del av vad de gör i skolan.

Båda mina barn i tvåan och femman har en läxa över en hel vecka innehållande både matte och svenska (även engelska för femmingen). Största fördelen med läxan tycker jag är att få ta del av barnens skolarbete.

Det är helt frivilligt för skolorna att ha läxor. I mina barns skolor har diskussionen kommit upp vid olika tillfällen om de ska ha läxor eller inte men det har alltid röstats för därför att föräldrarna har trott att det är bra att vänja dem vid att planera tid för läxor och så att vi får ta del av vad de gör i skolan.

Nu är jag inte pedagog, men läxor måste ju vara en ganska god träning i att lösa uppgifter självständigt, utan handledning. Och eftersom skolmiljön är så fruktansvärt stökig många gånger torde det vara näst intill omöjligt att koncentrera sig där. Dessutom inbillar jag mig att det är förberedelser för högre studier, då i stort sett all materialanskaffning och bearbetande sker på egen hand. Så jag skulle absolut rösta för läxor.

Liknande trådar

Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 588
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 456
Senast: Bri
·
Övr. Barn I mellanstadiet. Någon som vet vad det är tänkt att de ska lära sig? Är det för att timmarna i skolan inte räcker till för att lära sig...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 139
Senast: Kirre
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 215
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar