Jo men jag pratade inte om undervisningen, eller examinationen, jag pratar om seminarier.
wikipediar seminarium då
https://sv.wikipedia.org/wiki/Seminarium#cite_note-2
Alltså precis som skrivet är det inte ren föreläsning eller undervisning där en lärare förklarar ett ämne. Utan är ett samtal studenter emellan som ska delta i en diskussion om ett ämne.
Om studenterna inte är där kan de inte diskutera.
Om de inte säger någonting diskuterar de inte.
Om de säger någonting men inte läst texten bidrar de inte med någonting vettigt.
En students lärande i den här situationen beror till mycket stor del på om övriga studenter deltar i seminariet aktivt.
Om man ska ge ett exempel. Om tolv studenter med en seminarieledare ska diskutera The Remains of the Day på litteraturkursen B-nivå Engelska, som alla skulle ha läst till seminariet så blir det inte ett seminarium om 5 inte läste boken och 6 inte vågar prata. Eftersom det då inte blir ett seminarium mellan 12 studenter utan en diskussion mellan en student och en seminarieledare.
Att kunna prata om och att ha läst boken tillhörde kursen. Att strunta i båda eller ena borde gett underkänt. Men jag tror inte det gjorde det tyvärr.
Det är ju alltså meningen att studenterna ska klara av att läsa en bok och klara av att diskutera den på det främmande språket som de studerar. Att helt enkelt tenta av boken är inte riktigt samma sak.
Seminarier är inte ett nytt påfund från 2000 -talet utan antagligen en av de äldsta formerna av tillägnande av kunskap på universitetet. Att faktiskt kunna diskutera filosofi och kunna prata engelska.