Inte alls. TS handlade fortfarande om läxor i grundskolan. Inte gymnasiet. Det du snackar om finns det troligen inga studier alls kontra läxor eller icke läxor till och hör således inte till tråden. Du har ju lyckats lära dig tre språk, är det så märkligt om andra lär sig språk på andra sätt än att traggla glosor? Och fortfarande, det går alldeles utmärkt att ha en läxfri grundskola (låg och mellan) och faktiskt prestera högt på de nationella proven... Det är DESSA vi har att förhålla oss till med att mäta elever i låg och mellanstadiet idag, inget annat. Är man så pådriven borde man veta det. Min dotter börjar skriva nationella prov nästa vecka, hon går i trean. Dina exempel är dessvärre väldigt haltande. Multiplikationstabellen ingår i läroplanen som ett krav att kunna i trean, det ingår i de nationella proven. Uppenbarligen är eleverna i vår kommun tillräckligt förberedda för dessa prov, det vill säga, de kan den. Utan läxa på den. Engelska skriver de inte i trean, utan i sexan, men till skillnad från för 15 år sedan börjar engelskan idag redan på förskolan och inte i fyran, barnen utsätts för denna i skolan i sex år innan det är dags för nationella prov, förutom alla ställen i övrigt där de utsätts för det. Det går, uppenbarligen, även att lära sig språk utan att traggla glosor.
Nu får du gärna svara på varför till exempel mina barn inte skulle kunna bli läkare och advokat för att de inte har läxor upp till mellanstadiet, för nej, jag fattar verkligen inte det?