Du har rätt i att på mellanstadiet behövs bara läsläxor så att barnen övar de viktigaste studiefärdigheterna av alla, läsvana och läsförståelse. Sedan tror jag att det är bra om mellanstadieeleverna kan multiplikationstabellerna upp till 13 som ett rinnande vatten innan de börjar högstadiet. Det kräver lite hemträning. Allting i högstadiematten kommer att gå så mycket lättare om barnen förstår multiplikation, och har tabellerna automatiserade.Men alltså - uppenbarligen fungerar det alldeles utmärkt med läxfri grundskola i låg och mellanstadiet. Jag kollade upp nu och hela vår kommun har samma system som mina barns skola. Skolan i kommunen har många brister - men är en av de främsta när det kommer till nationella proven vilket väl ändå får ses som mätsystemet för hur barn klarar sig i skolan - i landet, i både trean och sexan.... Jag tror att läxfri skola kommer att komma mer och mer, eller mer studieanpassad skola till eleven. Alla ska ha samma chans att gå ur skolan med godkända betyg. Det kan innebära att den ena eleven klarar sig utmärkt med att få hem läxa, till exempel för att det finns föräldrar som kan hjälpa till, medans andra barn är det meningslöst att ge läxa till för de fixar den inte ändå och då kanske det är bättre att sätta in extra resurser i skolan och göra den där.
Jag förstår hur @Fruentimber menar och jag håller med henne där. Svensk skola är på väg mer åt det individuella hållet att inte stöpa en i samma form samtidigt som alla barn ska ha samma möjligheter att klara sig igenom den. Och framförallt, det går utmärkt att bedriva en vettig skolgång utan läxor. Däremot är det väl inte så vanligt än att vi inte sett så många forskningsrapporter på det, men det lär ju komma.
Sedan vet jag inte vad ni som lärare som älskar läxor har för ungar i era klasser men när det gäller språk är det inte alls så atrt det behövs tragglas glosor. Mina barn har lärt sig korrekt engelska och utmärkt arabiska och spanska på att lyssna och prata språket, det är inte en enda glosa tragglad i det här huset, någonsin. Barn lär sig språk snabbt, det är till exempel en av anledningarna till att engelska idag redan börjar i förskolan även om det är på leknivå. Att tro att barn inte lär sig att ta ansvar utifrån läxors vara eller icke vara är bara löjligt. Jag kan däremot ge en poäng att barn med akademiker föräldrar har bättre möjlighet i skolan. Ingen har ifrågasatt det alls i tråden, däremot blir det då än viktigare att alla barn ska ha samma möjligheter I skolan.
Att vara nöjd med att bara bli godkänd dvs säga få E eller D i betyg på högstadiet är för lite, om du vill att icke-medelklassbarnen ska ha en chans att konkurrera med mer priviligierade elever för att komma in på universitetens högstatusutbildningar. Det är inte godkänd som gäller då, utan det är A och +B-kunskaper som behövs för att lägga den grund som är nödvändig för att till fullo tillgodogöra sig undervisningen på gymnasiet. Sedan behövs också konkurrenskraftiga kunskaper, speciellt i övningämnen som språk och matematik från gymnasiet, för att hänga med på och gå ut från de mer krävande högskoleutbildningarna.
Det är en fantastisk förmån att få vistas i en flerspråkig hemmiljö, och få med sig olika språk hemifrån. Men hur tänker du att de elever som kommer från strikt enspråkiga hem, där det enda språket kanske inte ens är skolspråket, ska lära sig sina engelska och svenska glosor om de inte övar hemma? Dina barn får ju uppenbarligen all övning man kan tänka sig hemifrån utan läxor, men så är det inte för majoriteten av alla elever.
Du får gärna tala om hur din plan för att alla elever ska ha samma möjligheter i skolan ser ut. Hur utjämnas det försprång ett barn har, vars intresserade föräldrar varje kväll har läst sagor, och diskuterat det lästa med barnet, med ett barn som missat den stimulansen under sina viktigaste och formbaraste år? Om inte alla barn ska uppfostras på institution från tidig ålder utan inblandning av ojämlikhetsskapande föräldrar, är det omöjligt.
Läxor är ett sätt att minska gapet mellan dem som har föräldrar som vet vad som gäller, och dem som inte har det, eftersom de insatta föräldrarna kommer att se till att deras barn har de kunskaper som krävs vare sig barnen får läxor eller ej. Vilken är din förklaring till att andelen icke-medelklassstudenter har minskat så ordentligt på de utbildningar som brukar räknas som svårast och finast, sedan läxorna minskat eller upphört i grundskolan?