Hur mycket kostar era hundar i månaden?

Sv: Hur mycket kostar era hundar i månaden?

Chihuahua 1,8kg:

ca 150kr/månad -foder, ben, leksaker, påsar. Helt lagomt :D

Det som tillkommer är ev veterinärbesök och den årliga vaccineringen.
(Nej han är inte försäkrad pga byte av bostadsland)
Är inte heller med i SKK eller några andra klubbar.

Till alla; Tack för era svar! Låter som en frisk sällskapshund utan dagpassning kostar i snitt 200-600 kr månad?

Hur är det med veterinärkostnader. Vaccination tex. hur mycket kostar det och hur ofta ska det göras? Hur mycket kostar ett besök hos veterinären i snitt om man misstänker att något är fel och vill ta en koll?

Haha ja kostnaden av en liten hund får väl kompensera för själva köpet av chihuahuan :D

Till alla; Tack för era svar! Låter som en frisk sällskapshund utan dagpassning kostar i snitt 200-600 kr månad?

?

I snitt kanske, men inte nödvändigtvis. Min är helt frisk och utan dagpassning, men tronar ändå på härliga 3000:- i månaden, och det är enormt lågt räknat.

Jag har betalat 150kr per vaccination. Men vet att det kan variera upp till över 400kr.

Jepp dyr i inköp (fast inte så farligt många större raser kostar ändå idag i princip lika mycket) men billig i maten :p
Kanske dock ska säga att jag första året haft en total kostnad på ca 30000kr (inkluderat inköp av hunden), då han har varit inlagd på djursjukhuset och blivit rabiesvaccinerad vilka båda är äckligt dyrt :crazy:

Gabbi: Fast du har ju liksom inte bara det nödvändiga utan en massor med extra.

Senast ändrad:

Min vavva är betydligt dyrare i drift än inköp :rofl: Men så är han snart 8 år gammal också och kostade 6.500 kr vid inköp (innan dom blev poppis) :)

Veterinärbesök kostar väldigt olika.... vaccination minns jag inte exakt, 250 kr kanske (inkl "klinikavgift" om man inte går på drop-intid)... sen har väl veterinärbesök kostat 500 och uppåt för mig.....
i år har vavvan tex kostat:
1200 kr ca när han hade kennelhostan, tog prover då den var så ordentlig
1200-1400 kr ca (minns inte exakt) när han bröt av en klo
1800 ca tandsanering (1-2 ggr/år måste jag gå på det)
Och snart om vet okejar blir det kastration 4500 kr ca (kryptochid kostar mer pga det)
+ han ska vaccineras
hmmm undra om vi varit in nån mer gång? Jag är senil... men i år har han varit dyrast :rofl:

Hur är det med veterinärkostnader. Vaccination tex. hur mycket kostar det och hur ofta ska det göras? Hur mycket kostar ett besök hos veterinären i snitt om man misstänker att något är fel och vill ta en koll?

Vaccination för min hund i våras gick på 350 kr. Det är det ända min hund har varit hos vet.
Nu för ngr veckor sedan fick han ögoninflamtion, då ringde jag till vet, som skrev ut medicin som kostade 200 kr. Skulle gissa på 500-600 kr.

Min hund

Försäkring: 210kr
Foder: ca 300kr
Övrigt: 5-600kr

Dessutom: Hundkurs 800kr + 900kr, resor till och från. Vacc 400kr/år.
Träningsläger, kläder för hundbruk etc.

Gabbi: Fast du har ju liksom inte bara det nödvändiga utan en massor med extra.

Jovisst, men hur ofta kan och vill man ta sig genom livet som hundägare med bara det nödvändigaste? Många tänker nog inte på att man vill göra mer saker när man fått sin hund, och en hel del ägare har inget val eftersom hunden visar sig kräva mer ur friskvårdssynpunkt, eller kanske veterinär synpunkt.
Det är väl kurserna man kan räkna bort ifrån min sammanställning som inte är så nödvändiga egentligen, fastän nyttiga att ha, och simningen då kanske.

Jag lägger inte direkt pengar på träning förutom bensinpengar eftersom jag själv har hållit kurser får jag kurser gratis och annars tränar jag tillsammans med andra instruktörer eller för dem och det är gratis...

Men jag har 2 weimaraner, ganska stora hundar.
Loka: 440 kr i månad i färskfoder
250 kr/månad försäkring (if, högt livvärde)
+ lite medicinering för allergi ca 150 kr/månad

Fortune: ca 450 kr/månad, specialvet.foder
ca 200 kr/månad försäkring (if, har precis sänkt livvärdet något, sparar 50:- på det)
+ ca 300 kr i månaden på vet.koll eftersom hon har (haft) lite njurbekymmer.

Sen tillkommer vaccination på ca 400/hund varje år (rabies och övrigt)

Sista halvåret har jag nog lagt minst 15'000 på Fortunes njurbekymmer, så det har varit dyrt år. Loka har blodöra som ska tömmas igen nästa vecka och det kostar, dessutom verkar det som om BÅDA har fått UVI och detta ska medicineras... Så vem har sagt att hund är billigt;)

Bullterrierhane, 7 mån.

-Foder: ~550 kr/mån.
-Försäkring: ~150 kr/mån (minns inte riktigt:crazy:)
-Godis, koppel, leksak m.m.: ~100 kr/mån
-Dagmatte: 2000 kr/mån

Vi har inte börjat någon kurs än men det kommer väl snart det också... Uschiamej. :p

• Foder - 250:-
  • Försäkring - 200:-
  • Tuggben/leksak - 200:-
  • Kurser/avg - 200:-

Sedan blir ju alltid första året lite dyrare genom inköp av hund, tillbehör och vaccinationer m.m

Sedan har jag inte räknat med bensinkostnad till och från träning/tävling och heller inte tävlingsavgifter som komma skall.

Senast ändrad:

Ca. 500 kr./mån. Mellan, västgöte, 15 kg.

Försäkring ~1500 kr./år delat på 12.
Resten mat, godis, ben o.s.v.

Medlemskap i SKK och rasklubb räknar jag inte, det är ju inga nödvändigheter och är ju vare sig till eller från för min hund egentligen.

F.n. tränas han inte och ställs inte ut så på så sätt är han billig i drift.

Utöver ovanstående tillkommer varje år vaccinationer, ca. 350 kr., och nu i oktober ska han till tandläkaren för första gången, ca. 1500 kr.

18 kg lurcher, 1 år gammal kostar mig ungefär:

Mat 250 kr
Försäkring 222 kr
Ben och tugg 100 kr

Totalt för kostnader jag "inte kommer undan" blir alltså strax under 600 kr +bensin.

Leksaker räknar jag inte med i månadskostnaderna och koppel/halsband och liknande köper jag väääääldigt sällan. Tillkommer extra bensinkostnader för transport till hundvakten på ca 1000 kr i månaden och ytterligare bensinkostnader till playdates och liknande. Så max max 2000 kr/mån totalt.

Den här månaden fick jag usel lön, så var tvungen att köp billig mat till hunden.

Har en goldenhane på dryga året och 32kg.

Denna månad;
Mat- 200 (Brukar vara 600)
Försäkring-173
Ben- köps när dom han har tar slut. Kan ta ett bra tag, men 100kr i snitt kanske.

Leksaker har han i överflöd. Köper nya varannan/vartredje månad kanske.

Saluki, 6 månader.
Foder + tuggben: ca 250-300kr/mån.
Försäkring: ca 2000kr/år.

Sedan kommer jag ställa ut en hel del och förhoppningsvis även tävla lydnad/agility/annat och då blir det en del där med.

Vaccination vid 12 veckors ålder, 1 år och sedan en gång per år om jag inte tänker fel.. Kostar någon hundralapp/gång.

Utöver det kan nämnas att det är riktigt kul att köpa halsband och koppel till sin vovve :angel:
Täcken kan behövas vintertid och reflexer SKA införskaffas. Det kostar också en del, men är ju mer en engångskostnad.

Jag har en fråga...

Hur lyckas man köpa ben + leksaker för 2-300:- i månaden?? :confused:
För det skulle man köpa typ... 4 olika ben och 3 olika leksaker VARJE månad?
Våran valp har vissa ben kvar sen vi fick hem honom.. och leksakerna finns ju kvar.

Annars kanske han äter en säck mat under 1,5 månad just nu, lite över 500:- säcken. Försäkring lite över 200 i månaden.
Sen någon gång då och då kanske han får ett nytt ben, och kanske någon ny leksak.

Men är din hund fortfarande valp? När min var valp låg hon mest och sög på benen, och de räckte i evigheter. Det gör dom inte nu kan jag säga. Min får några märgben och några vanliga ben i månaden, och sen tror jag folk köper hundgodis och bajspåsar och liknande från den slitochsläng posten.

Betalar försäkring per halvår, men ska räkna ungefär.

Lagotton:
Försäkring 190 kr
Mat 300 kr
Träning / tävling / utställning 100 kr (i snitt, för det är inte så ofta)
Koppel / leksaker / bajspåsar / annat onödigt 100 kr
---------------------------
ca 700 kr / månad

Labradoren:
Mat 350 kr
Mediciner + glukosamin 600 kr
Simkort 150 kr
Bajspåsar 100 kr
----------------------------
Dryga 1000-lappen per månad.
Inte vi som står för försäkringen.

Sen tillkommer såklart bil+bensinpengar för att ta sig till och från tävling och träning och simningen.
Värt varenda krona!

*knapplån*

Två schäfrar på 4 år resepektive 6 månader kostar mig just nu ungefär 1500-2000:- per månad.

Foder 1200:-
Försäkring 400:-
Ben och godis 250:-

Sen kör man ju en massa till och från träningar osv. Vaccinationer och andra utgifter kommer ju också då och då samt inköp utav koppel mm. Sen kommer ju avgifter för röntgen, kurser och Mh och allt det där men det är ju engångskostnader.

Men hundarna ligger i lä där trots sina 2000:- för hästen min kostar mig 5000:- per månad.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 084
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 587
Senast: tanten
·
Hundhälsa Hej, Som rubriken lyder väntar en flytt till Grekland för mig och min hund. Rabiesvaccin ordnade jag i måndags. Har du varit till...
Svar
13
· Visningar
798
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • tämja halvvuxna katter
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat