Hur mycket kan man göra med sin rädsla?

Sv: Hur mycket kan man göra med sin rädsla?

Ja om han inte är styrbar förstår jag verkligen din rädsla! Men en bra tränare kan nog hjälpa dig med det där - förhoppningsvis.

Det jag tvivlar på är om rädslan någonsin kommer försvinna. Och även om jag skulle få ett super tips på hur jag kan få stopp på honom så kommer jag inte våga prova att rida ut iaf:crazy: Det är en så otroligt otäck känsla när han böjjer in nacken och tar i och springer iväg. Känns som att sitta på en skenade stridsvagn:o

Hur mycket NH jag tränara så kommer han ju fortfarande vara lika stark. Och jag kommer fortfarande ha tanken i huvet "om han vill så sticker han, då kan jag inte göra nått åt det"...:(

Det låter som du har mycket Tänk om tankar och katastrof tankar. Jag har själv varit rädd för min häst och grät ofta i stallet och när jag kom hem. Jag började med och försöka tränga bort mitt dåliga samvete, att jag inte kunde rida honom och jobba med honom så som jag ville. Sen har jag gjort det jag känner att jag klarar av just idag. Jag tog ut honom i stall gången och borstade honom, men tyckte det var otäckt och borsta benen, så då gjorde jag inte det. Ställde inte några krav att idag ska jag göra detta och detta. Utan nästa dag när jag borstade så kanske jag kände att idag vågar jag borsta benen. Jag kom över mycket av min rädsla på detta sätt. Men jag tycker fortfarande det är läskigt och va inne i en hage med många hästar. Även att jag vet att det i stort sätt räcker med om jag viftar med händerna så springer dom bort. men jag får nästan en kloustrofobisk panik känsla. Jag hade en tråd här förut "litar inte på min häst" men egentligen så är det hos mig allt finns. Hästen är ju som han är (snäll och vill inget dummt, men han är häst och de kommer alltid ha flykt instinkt). Men mina tankar gör mig rädd och osäker. Jag har inte hållt på med hästar så länge så min okunskap bidrar till rädslan. men jag har läst massor med böcker i häst hantering och vad man säger till hästen med sitt kroppspråk. Och att det du tänker förmedlar du till hästen. Jag har tagit ett steg i taget och jag rider nu i paddocken,men kan inte ha grinden öppen, (han stack efter en gång när en annan häst gick ut så jag ramlade av, så jag vågar inte ha den öppen ifall han sticker). Men det kommer en dag längre fram när jag kan rida med grinden öppen, men när, det får framtiden utvisa. Har oxå tagit hjälp av en western tränare och har gjort lite mark arbete med henne, och nästa gång blir det ridning.
Det finns sätt att minska sin rädsla men man kan inte skynda bort den. Ett litet steg i taget

Har inte läst hela tråden, men de svar du har fått verkar väldigt bra!

Sen undrar jag, hur är hästen på banan? Kan du styra ordentligt? Stanna för små hjälper? Lyssnar den alltid då?
Jag tror det är steg 1 att du lär dig hur du ska stanna och styra så smått som möjligt. Det kan du träna på utan tränare tills du får en sån.

Sen är väl inte det här världens bästa råd, men man FÅR betsla upp hästen om den är okontrollerbar, den dör inte av det. Jag såg att du hade ridit på pelham, men du kanske skulle försöka med något annat?
Såntdär med raka grejjer i bettringarna brukar väl vara bra om hästen inte går att svänga så bra? :p
Vad du väljer för bett beror iofs på hur hästen gör...
Min fjording stack alltid när jag red henne i början. Jag bytte upp till gummipelham på uteritterna, och det löste sig på ett par veckor, eftersom hon inte hade kraften att sticka med det. Samtidigt som jag nötte för att få mina hjälper mindre på vanligt tränsbett såklart.

Hoppas det löser sig.

På ridbanan fungerar det för det mesta super bra. Vissa dagar är han lite "fjording". Alltså lite stummare i munnen. Men för det mesta hjälper det att bara använda sätet för att sakta av eller öka farten.

Men även fast jag sätter på ett riktigt skarpt bett så kommer jag inte våga rida ut.:(

Faktum är att du inte SKA rida ut som det är nu. Det är en risk för ditt och hästens LIV om du rider ut ju - sticker han så där okontrollerbart är det faktiskt livsfarligt så din rädsla är inte irrationell.

Rid på banan, träna en massa och se till att få fatt i den där tränaren så att ni kommer igång så snart som möjligt. Ta med hästen på promenader i skogen i stället så att han får lite omväxling och stimulans. Det är mysigt att gå i skogen tillsammans med sin vän och förhoppningsvis kan era promenader göra att du även börjar känna mer och lita mer på honom?

Sedan får tränaren hjälpa er att komma igång med utreritterna när han/hon tycker att det är dags - och då också tillse att det sker under kontrollerade former.

Är hästen körd något? Annars kan ju även tömkörning och att börja vänja honom att gå in mellan skacklar etc. vara ett sätt för er att jobba på kommunikationen? Om han är körd - kör du och vågar du lita på honom i körningen?

Min foderhäst kan ju sticka med mig när jag rider men är som en dröm när jag kör... så jag har valt att köra henne mycket i perioder då jag känner att jag inte kan lita på henne vid ridningen. Nu är ju hennes "problem" att hon har en period under vår och höst då hon bråkar och sticker, inte som din som verkar göra det 24/7...

låter lite som mig... det är också uteritterna som spökar för oss... dessutom är han inte trafiksäker o de kommer rätt mycket bilar här...

jag har löst det så att jag varvar ridningen mellan ridbana o åkrar o några små skogsvägar där vi känner oss trygga... funkar fin för oss..

och dom gånger vi går ut på lite mer "osäkra" vägar brukar jag ha graman på honom, bara för att jag känner att jag har mer koll då

Jag vet precis hur det känns att vara rädd, jag blir helt väck i huvudet tex om jag hör något ljud som jag tror kan vara traktor, skoter eller cross (vi har aldrig mött något men enligt ägaren är han rädd) helt plötsligt så har jag hoppat av och står brevid utan att jag hinner tänka efter.

jag vet inte vad jag tror ska hända men det är väl att falla av och skada mig som jag oroar mig för.

Jag har berättat för ägaren som stödjer mig i detta vi varvar ridning med körning, jag var inte rädd från början det kom efter att han kickat och bockat i galoppen...och när jag insåg hur mycket läskig trafik som finns!

Så här gör jag nu: rider korta vändor, så mycket jag törs utan att jag flippar ur, inte för långt bort från stallet, mest i skogen. ägaren följer med mig till paddocken och angående galoppen så har hennes dotter hjälpt och visat mig (han är känslig för skänklarna) och jag ska prova när jag känner mig redo.

avstäng mobil telefon i fickan när jag rider ut
använder extra hårdröst för att dölja min rädsla för mig själv och låta sträng när han bråkar, talar lugnt med honom när han blir rädd, det lugnar mig också, jag pratar mycket med honom för min egen skull lättare att slappna av.
Ska skaffa en säkerhetsväst

Det är mina tips...tack för en bra tråd, skönt att fler erkänner att man kan vara rädd, men ändå ha viljan att rida!

Han är inkörd men enligt tidigare ägare var det samma problem där- han försökte vända(vad hon har sagt så lyckades han aldrig sticka med henne, hon klarade av att få honom att fortsätta när hon red ut, eller så kanske hon inte sa som det var.... det vet man ju aldrig.). Det blir ju lite större problem när man kör och om han skulle försöka vända, inte kul att hamna i ett dike med vagn och allt:crazy: Så jag har aldrig vågat mej på det.

Sån här är jag också, upptäcker jag nånting eller bara inbillar mej att jag hör nått som hästen kan tänkas bli rädd för(Tjalle är inprincip helt orädd och reagerar knappt om man skulle släppa en bomb bakom honom) så kastar jag mej av och leder hästen istället:crazy:

Pratade med mina föräldrar igår om hur dom tycker jag ska göra(behålla eller sälja). Dom sa att jag självklart får bestämma själv men att jag skulle behöva ha pengarna till körkort och bil. Dessutom är det ju som många vet dyrt att ha häst och vi har det ganska illa ställt med ekonomin just nu:( Då fick dom mej för en liten stund att börja tänka om igen vilket Tjalle ändrade på.

Gick ut på kvällen och ställde in honom i boxen. Han hade gått ute på ganska mycket bete så han var inte så intresserad av höt. Jag gick in till honom och kände igenom honom lite. Ställde mej och klappade honom lite och då kommer han med sitt stora huvud och lägger det mot mitt bröst och står där i evigheter. Han som aldrig har varit "gosig" är nu helt plötsligt jätte go, jag som minuterna innan gick runt och tänkte på att jag skulle sälja honom:love:
Tror aldrig att jag kommer klara av att göra det tyvärr, även fast jag vet att jag borde göra det:(

Nej man "borde" inte göra något om man har viljan. Ni kan säkert lösa era problem. Hästen dör inte av att ni skippar uteritterna. Om han är osäker att köra ska du inte prova - körolyckor kan bli ännu värre än ridolyckorna. Tänkte mest att vissa hästar - min foderhäst till exempel - kan uppskatta körningen så mycket mer och därför inte bråka då. OM du får för dig att köra honom så ska du förstås se till att få fatt i en van, duktig, erfaren kusk, informera denne om era problem och sedan se till att ni kör ut tillsammans.

Rid i paddocken, njut av att vara tillsammans och försök behålla den där känslan du hade i boxen i går kväll!

Med hjälp av en tränare kanske ni kommer förbi rida-ut-dilemmat men i annat fall får du väl helt enkelt rida honom i paddocken och nöja er med det - ni verkar ju gilla varandra och det går som sagt ingen nöd på hästen bara för att ni inte rider ut. En skogspromenad några gånger i veckan ger honom lite omväxling!

Okej.. Jag tänkte om det var för att du var rädd för att han ska sticka osv som du inte vågade. Om du då känner att hästen inte sticker så tänkte jag att det kasnke går över.

Det finns ingen duktig ryttare som kan hjälpa dig ett par dagar och rida ut med han?
Om du sitter och rider i padocken för länge så kanske det blir ännu värre sen när du väl ger dig ut igen, och det är ju inte så kul om du fått bukt på rädslan.

men det spelar ju inte så stor roll om någon annan rider ut på honom, han kommer ju ändå veta att han kan sticka med mej sen.

Kan man ha en rädsla för ridning och bråkiga hästar men ändå vara hästägare och få det att fungera?
Som många vet har jag inte haft det så lätt med min fjording(och han har defenitivt inte haft det lätt med mej). Bestämde mej för att sälja men det har inte alls funkat. Jag letade och hittade fel på varenda spekulant vilket visade att jag innerst inne ville ha honom kvar. Vårat största problem är ju uteritterna. Han tvärvänder och sticker hem med mej och jag vågar inte längre rida ut.
Till hösten har jag möjligthet att både börja träna NH och rida för instruktör. Men kan jag överhuvudtaget få det att fungera med min rädsla? Att ändå klara av att vara hästägare. Jag mår ju väldigt dåligt psykist och går mest bara hemma hela dagarna, om jag lägger av med ridningen också så kommer jag troligen gå under helt. Jag är alltid orolig för att hästen ska bråka, att jag ska trilla av eller tappa kontrollen. Hästen är i sej är en väldigt bra häst förutom att han helt enkelt inte klarar av att vara utan hästkompisar(där behövs ett bättre ledarskap, jag vet). Han har aldrig bockat, bitit eller sparkat och är väldigt "cool", hoppar inte i luften för små saker. Ändå är jag rädd för honom, han är så stor och stark och jag är liten. Jag känner mej väldigt underlägsen brevid honom. En gång i tiden hade vi det jätte bra, jag var inte alls lika rädd och uteritterna fungerade bra, jag kände mej alltid trygg på honom. Men efter att det hänt en del saker så är jag nervös väldigt ofta. Är det bara NH träning och ridning för instruktör som krävs? Eller är det omöjligt för mej att kunna få det att fungera igen?

Ja jag tror det är fullt möjligt för dig att vända din rädsla och känna dig trygg igen. Jag har en visserligen inte så hög men stark och obstinat fjording som vid första körningen placerade mig och vagn i en björk,stack vid uteritter,vägrade sakta av och jag tyckte han var rätt pestig.
Med hjälp och råd av en nh-tränare ändrades både min och hästens inställning till varandra..jag är ledare,inte han. I samråd med bl.a. stallägare bytte jag bett till ett liverpoolbett som är väldigt skarpt men som gjorde att jag knappt behövde ta i tygel/töm och på tre månader har Pontus gått från "jag vill inte samma sak som dig nu så jag går hem istället,du får åka med eller kliva av typ" till harmonisk och kolugn även utan sällskap och jag njuter av att galoppera efter en fin sandväg eller köra en runda trygg i vetskapen om att han saktar av på "whoo" och dönitar på "ptroo" och dessutom tycker våra turer är lika kul som jag gör :).
Vi övar start,insaktning och stopp varje gång vi är ute just för att det ska sitta stenhårt även om vi tokgalopperar.

Grattis:bow: Hoppas det kommer gå lika bra för mej!

Tog mej en tur i paddocken förut. han har varit "avställd" nu ett tag pågrund utav en hälta. Så det var lite läskigt. Har bara ridit på min lill A/B-ponny senaste tiden så han kändes ju ännu större än vanligt:eek: Men ju längre man rider ju mindre blir hästen känns det som:)

men jag funderar på att byta sadel, det känns inte som jag kommer "ner" ordentligt och det känns ostadigt. Känns som att om han skulle ta ett litet steg åt sidan så druttar jag i backen:crazy: Funderar på en westernsadel, men då blir det ju svårt att träna dressyr, och ännu svårare att hoppa ett hinder.

hum kan du inte prova yoga fanns ju en jättebra artikel om de i hästfocus, för de verkar som att du mår dåligt i själen, inte är rädd för hästen ,, ja har prova yoga, va oxå rädd men det är betydligt bättre nu, jag är oxå arbetslös med mer,

Kan du inte skippa ridningen ett tag och bara göra markarbete, så du lär känna honom ordentligt, och du kommer känna dig säkrare. Åk iväg till någon tränare som kan visa dig olika övningar. Jag gjorde en sk join up med min häst i måndags för första gången hos en tränare och provade själv hemma igår. Och idag vid ridningen så märkte jag skillnad, han lysnade mycket mer på mig.
Jag vet en tjej som hade en fjording som stack iväg med henne på ryggen, hon fäste ett grimskaft i bettet/tränset (minns inte riktigt hur hon satte fast det). Men när hästen stack så drog hon till i grimskaftet och det hjälpte mycket, till slut så behövde hon bara röra lite i skaftet och nu så rider hon ut själv utan grimskaft.

Om du känner dig osäker är en westernsadel skön att rida i. De är ju väldigt stadiga och du har dessutom stöd både framåt och bakåt. Hästen ska jävlas rätt mycket med dig för att du ska åka ur en sådan :idea:

Men att hoppa eller rida dressyr i en westernsadel är kanske ingen höjdare precis. Om du har råd kan du ju ha flera sadlar kanske eller försöka få låna en westernsadel ett tag för att prova på och se vad du tycker?

Sedan har jag tänkt på en annan sak. Jag har förstått att du rider en del klassisk dressyr och hoppar lite (rätt?) och en tanke kan ju faktiskt vara att börja träna något annat? Varför inte prova på att rida hästen i lite westernträning helt enkelt? Eller AR?

Då har ni något att jobba med på ridbanan och kanhända kan det nya träningssättet också göra att du får en bättre kommunikation och att ni till sist faktiskt blir ett så tryggt ekipage att du kan börja rida ut igen?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag bytte stall i december efter att jag hamnat dels hamnat i mellan två parter som inte var helt överens och för att jag kände mej...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: cirkus
·
Ridning Hej! Min valack som jag ägt i fem år nu har plötsligt blivit jätterädd för allt när jag är ute med honom När jag leder honom så kastar...
Svar
13
· Visningar
1 787
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar