Hur mycket kan man göra med sin rädsla?

Sv: Hur mycket kan man göra med sin rädsla?

Detta med spö, man ska inte använda spö för att sätta sig i respekt det går inte.Har själv haft en fjording ett tag vi kom inte överens men han var väldigt väl uppfostrad av förra ägaren men jag och hästen kom inte överens så jag vet att fjordigar kan vara väldigt besvärliga och bestämda han fick för sig att när vi red ut tillsammans med andra skulle han inte gå sist för då var han helt omöjlig han bockade mm.Nu är jag van vid min andra häst på 160 imanken så det kändes ganska löjligt när han bockade. Men just min andra häst och jag har haft en hel del konflikter som vi har löst nu tycker jag. Men det är att sätta sig i respekt som gäller och om du mot förmodan rider ut om så bara några meter från stallet se till att det är du som vänder hem och inte hästen. Gör detta några gånger. Försök att komma lite längre varje dag och du det behöver inte vara långt bort men se till att du vänder hästen hem. Hoppas att det löser sig för dig. Men jag vet hur omöjliga fjordigar kan vara så stå ut för tillslut går det.:bump: :bump:

KL*

Jag har fått en liten idè här. Jag gillar inte att rida på skarpa bett, vet egentligen inte varför. Jag rider honom på ett vanligt tredelat sötmalmsbett. Nu har jag fått en liten fundering på att om jag t.e.x tar på honom ett pelham. Då kan jag väl ha tyglar i den ringer som sitter i själva bettet och rida med det men sen även ha en tygel som går till hävstången som jag kan ha som "nödbroms". Det kanske kan få mej att känna mej säkrare. För använder jag då den översta tygeln så har jag ju ett vanligt tredelat(eller rakt eller tvådelat beronde på vad jag väljer), skulle han sen få för sej att sticka så kan jag ta den andra tygeln och kanske har större chans att få stopp på honom? vad tycker ni om det? Vilket bett passar isåfall bäst?

Jag har svårt att svara på din fråga om bettet där men jag undrar om du någon gång ridit ut med honom när ngn har gått bredvid och haft ett grimskaft på honom? Tror du att den personen skulle följa som en vante när han vill vända hem eller kunde ni med gemensamma krafter hindra honom från att få sin vilja fram?

nej jag tror aldrig jag haft någon som lett honom. Därimot så har min pappa ALLTID varit med på cykel. OM han verkligen vill sticka hem så gör han det, men jag tror risken är mindre att han gör det om någon leder. Ibland kan jag ju leda honom promenader helt själv och det går bra, men jag kan ALDRIG rida ut helt själv.

Tror inte att det hjälper att byta bett, min erfarenhet med envisa fjordingar är att de struntar i vilket, kanske hjälper i början men sen så vänjer dom sig snabbt... Men är du säker på att han trivs med bettet? Om inte kanske ett ''skarpare'' (annan mundel) ligger bättre och känns bättre för honom?

Men om någon kn leda dig hade det kanske gått bättre..eller med ridsällskap.

Jag har ju inte tänkt använda hävstången ditt som tätt. Utan ha den tygeln hänga löst. Bara så att jag vet själv att jag har en nödbroms om det skulle hända nått. Det har ju aldrig hänt att han stuckit i paddocken med mej, så jag lär ju säkert inte behöva använda den. har inte tänkt använda ett skarpare bett som lösning på vårat "uteritts-problem" om det var de du trodde.;)
Utan använda i paddocken för att lugna min oro eftersom jag har tanken att han lika gärna kan sticka där som i skogen.

Jag tycker det verkar som att han gillar det här bettet, han gapar efter det när man kommer med tränset, tuggar och skummar ur munnen när vi rider, så har han inte gjort med andra bett.

Har tyvärr inget ridsällskap, annars hade problemet varit ur vägen. Här finns bara shettis-bäbisar.

I så fall, då riskerar han ju inte att bli okänslig av det:)
Tuggar? De ska inte tugga och skumma mycket, utan suga och få lite vitt läppstift ;) Tuggar de så stör bettet dem, eller handen som håller det. Men känns han avslappnad och lyhörd så passar det väl. :D

Nja det var inte direkt tugga jag mena, visste inte riktigt hur jag skulle förklara det:crazy: han verkar nöjd med det iaf. fast det är lite för långt.:( Hur påverkar det?

Jag tycker du ska hitta en bra instruktör. Jag har en nordsvensk, och för några dagar sedan så skulle jag rida ut på honom och möta upp några andra längre bort. Jag ledde min häst från markan förbi hagen där hans kompisar fanns och det gick jätte bra (trodde han skulle krångla massor). Sen skulle jag sitta upp en bit innan jag möte upp dom jag skulle rida med, då börjar han vandra runt och fram och tillbaka, väl uppe så dröjde det inte många sekunder innan jag kände att han höjde huvudet och tog fart, full fart mot stallet. tänkte då att antingen klamrar jag mig fast eller kastar mig av i farten innan det går för fort. gjorde det sista....
Kände då att jag klara inte av denna häst och funderade allvarligt på och sälja honom. Men idag har jag varit hos en tränare, skulle ha tagit ridlektion, men när jag berättade mina problem så sa hon - ja, då går vi in i rundpaddocken och börjar rida in den här hästen... så nu är allt från början. Jag ska lära mig att flytta över ledarskapet jag har på marken till hästryggen. Och jag ska rida med en tie down, (tror det hette så..) liknande martingal. Så att han inte kommer upp med huvudet sen ska jag jobba mycket med böjda spår och ställande. Jag förstår precis din rädsla jag har den oxå, och den blev inte bättre av den senaste flygturen jag fick ta..:mad:

Glömde skriva att han har stuckit okontrollerbart i paddocken oxå..

Verkar han trivas fast bettet är för långt kan det väl inte göra stor skillnad? Jag är inte säker..men långa bett ligger väl lite osttadigare, och är de delade kan de nypa lättare, tror jag.

Just i ett sånt här fall tycker jag det är ok att ta hjälp av allt som gör att du känner dig tryggare, oavsett om det är "snällt" mot hästen eller inte. Envisas man med att rida ut på en häst som inte vill är man ju ändå elak mot hästen (enligt den själv...) skarpare bett, stadigare sadel, säkerhetsväst, graman om man nu tycker det hjälper osv. Så länge man inte missbrukar dom när det inte behövs.

Du kanske förresten skulle ta hjälp av en djurkommunikatör för att försöka få reda på varför den inte vill gå?
Ibland är det ju som det låter på dig; att hästen har tagit över kommandot och tappat respekten, men oftast finns det en orsak till att den började med det öht. Hemkär? Dåligt anpassad sadel? Får lätt träningsvärk eller varit öm? Varför är den så "hård" i munnen?
Jag tror att hästar ofta protesterar för att det känns som att vi inte lyssnar på dom. Eller att vi t ex lägger över för mycket ansvar på en häst som inte pallar med ansvaret vilket ju också indirekt är att inte lyssna på hästen och anpassa sig till den :p

Visualiseringar är f ö bra. När jag rider hästar (som iofs ändå är "snälla") som gärna vänder hemåt så försöker jag sätta fokus långt fram dit jag ska, sen tänka att man sugs fram genom en tunnel så risken för att man tänker bakåt minskar. Rider jag en stressad häst försöker jag tänka på fågelkvitter, gröna ängar m.m. som får mig lugn. Även kan jag försöka tänka mig hästen i ett läge när den ser snäll ut för att jag ska få inställningen att hästen är snäll. Att visualisera problemlösning kan också vara en bra idé, när man väl valt en metod som bör fungera på ens egen häst så visualiserar man hur hästen trilskas och man löser det genom sitt briljanta korrigerande och vips! så är hästen på väg åt rätt håll! :rofl:
så snart du känner att nu går det bra så kan det vara nog för den ridturen. OM hästen protesterat för att den fått träningsvärk eller ömmande rygg t ex så är det ju också bra att försöka få bort det ur hästens hjärna.

KL*

Nu är mitt självförtroende i bott igen. Det hade äntligen börjat kännas bättre. Och det kändes som jag hade kontroll över hästen, att han lyssnade på mej. Men inte då. Igår stack han flera gånger, både när jag ledde honom på promenad(om man nu kan kalla det för promenad, det var bara några meter från gården). Och även när jag skulle longera honom i paddocken stack han iväg. Jag försökte hur många gånger som helst, det blev likadant varje gång. Som tur var så kom min granne förbi(Mycket hästkunnig, tuff, erfaren människa!) och hjälpte mej.
men det känns ändå som jag har "förlorat" och att han har tagit ännu ett steg förbi mej:cry:
Och idag får jag hem en ny sadel som jag måste prova. Jag har ingen vidare lust att hoppa upp och rida på honom nu. Just nu är han ett stort, starkt, eldsprutande monster i mina ögon:(

Usch.. :(
Själv undrar jag hur jag kommer reagera.. bröt handleden igår, kommer jag våga rida Crow igen? (skrev en tråd om det i Gnägg). Ingen rädsla att leda..men ommer jag våga sitta upp när den tiden kommer?
Lycka till. :)

Ajaj:crazy: Ska läsa tråden. Jag har dlrig direkt skadat mej när jag trillat av. Fick en spricka i svanskotan en gång när jag hoppade med min lilla ponny, trillade av och min säkerhetsväst som var lite för liten slog in svanskotan:crazy: Annars har jag klarat mej bra än så länge.

Igår var jag iaf uppe på ryggen på mitt eldsprutande monster och det gick kanon!:D Skrittade iofs bara lite och travade några steg, men jag tyckte det räckte. Sen sa mamma att hon såg våran granne komma med barnvagn en bit bort på vägen så då skyndade jag mej att hoppa av, IFALL det skulle vara så att Tjalle skulle blir rädd för barnvagnen. Givetvis reagerade han inte öht:smirk:

Det är ''brutit handleden+varning för billig bomlös'' eller nåt sånt, min tråd på gnägg alltså.. :3 Har lagt in röntgenbilder nu med.

ush..har hört att det gör *** ont att slå i svanskotan.. :crazy: aldrig provat själv :angel:
Vad bra! :D Det går ju på rätt väg :P
Jag får nog rida lugna gamla Dacke lite när handen läkt..men jag är galen så jag hoppar nog upp på Crow igen.. det försvåras ju bara lite av att han inte är inriden än.. :crazy:

Just nu är han ett stort, starkt, eldsprutande monster i mina ögon:(

Det man får tänka på är att det enbart sitter i ens eget huvud. Visst, hästen kanske ÄR jobbig och ouppfostrad, men huruvida man ser den som omöjlig/farlig det sitter i det egna huvudet.
Ibland kan det vara skönt att tillåta sig själv att känna detta, att man accepterar känslan men försöker inse att det är just en känsla, inte "den absoluta sanningen".
Under den perioden kan det vara bra att ge sig själv trygghet, att göra det man klarar av och känner sig trygg med. När man sen kommit tillrätta med sina känslor och lagt det bakom sig (vilket brukar ske när man accepterar sina känslor men förstår att det är just känslor och inget annat) så kan man gradvis ta sig lite längre ifrån tryggheten.

Det är viktigt - väldigt mycket viktigare än man tror faktiskt - att INTE tänka på hästen som ett eldsprutande monster. Hästen känner av din rädsla och om du är rädd är du definitivt ingen ledare hästen kan förlita sig på...

En kompis har tipsat mig (har ett shiresto på foder som har ovanan att rusa hem några gånger om året i samband med brunst) att rida med en graman för att kunna förhindra att hästen kör upp huvudet och tar bettet. Det kanske kan vara något att prova? Om han kör upp huvudet när han sticker alltså.

Om inte annat kan ny utrustning göra att du KÄNNER dig tryggare. Behöver jag ens påtala vitsen med att rida med hjälm och säkerhetsväst alltid förresten?

Sedan tror jag personligen inte att du kommer att få bukt med ridningen förrän du har fått övertaget ordentligt från marken. Om han sticker när du promenerar med honom eller när du longerar så har han ingen respekt för dig. Den respekten saknas då även när du sitter på ryggen. Jag har jobbat mycket från marken, flytta undan för tryck, böjningar, stanna på kommando, stå på kommando (jag kan numera lägga grimskaftet och gå runt hästen och hon står kvar där jag lämnade henne) bara få stanna och äta på kommando, fortsätta gå på kommando etc. etc. in absurdum. Det har hjälpt hur mycket som helst på ridningen också - även om vi fortfarande har lite bekymmer ibland.

Så träna massor från marken, läs böcker om NH etc och utför alla övningar du kan komma på. Miljöträna med presenningar som prasslar och dunkar som dunsar etc. tills dess att hästen litar på och respekterar dig. Sedan rider du!

KL*

Nu är mitt självförtroende i bott igen. Det hade äntligen börjat kännas bättre. Och det kändes som jag hade kontroll över hästen, att han lyssnade på mej. Men inte då. Igår stack han flera gånger, både när jag ledde honom på promenad(om man nu kan kalla det för promenad, det var bara några meter från gården). Och även när jag skulle longera honom i paddocken stack han iväg. Jag försökte hur många gånger som helst, det blev likadant varje gång. Som tur var så kom min granne förbi(Mycket hästkunnig, tuff, erfaren människa!) och hjälpte mej.
men det känns ändå som jag har "förlorat" och att han har tagit ännu ett steg förbi mej:cry:
Och idag får jag hem en ny sadel som jag måste prova. Jag har ingen vidare lust att hoppa upp och rida på honom nu. Just nu är han ett stort, starkt, eldsprutande monster i mina ögon:(

Inte läst hela tråden men ska du inte fundera på att helt enkelt skaffa en annan häst? Fjordingar som ej är uppfostrade är riktigt riktigt jobbiga i min erfarenhet, går, drar och plöjer rakt över en och som du säger, sticker gärna vid ridning. Det jag försöker säga är att jag tror din rädsla skulle vara en helt annan att hantera om du inte ständigt blev utsatt för situationer där hästen inte uppför sig och är rent ut ouppfostrad och olydig.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag bytte stall i december efter att jag hamnat dels hamnat i mellan två parter som inte var helt överens och för att jag kände mej...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: cirkus
·
Ridning Hej! Min valack som jag ägt i fem år nu har plötsligt blivit jätterädd för allt när jag är ute med honom När jag leder honom så kastar...
Svar
13
· Visningar
1 787
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 605
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar