Hur mycket kan man göra med sin rädsla?

Sv: Hur mycket kan man göra med sin rädsla?

Det behöver inte ta tid att komma över sina rädslor, så fort man inser att känslan bara är en del av en själv, något som ska finnas där men inte styra hela livet, så kommer tillvaron att förändras dramatiskt i loppet av få sekunder.

Vi är inte enbart våra känslor, tänk på det. Vi är mer än våra känslor! Hästen förhåller sig till oss och om våra känslor är dominerande så ser hästen bara känslorna inte personen bakom. :)

Det funkar om vi väljer att kliva in i vår egen kropp och hitta vår balans och harmoni, då gör hästen likadant.

men det spelar ju inte så stor roll om någon annan rider ut på honom, han kommer ju ändå veta att han kan sticka med mej sen.

Det är ju inte säkert. Om du bygger upp förtroende, och självförtroendet i paddocken först, så tror jag att det kommer bli lättare för dig att klara uteritterna sen :)
MEN om hästen inte får gå ut nått på ett tag, kan den bli himla glad över att få komma ut sen och då kommer det säkert bli så att den bråkar, och det är ju dumt om den börjar redan första gången du är ute.
Därför tycker iaf jag att du ska be nån rida ut på den.

Jo jag har/är väldigt sugen på att prova western, jag gillar verkligen den ridstilen. Största problemet är ju att det inte finns så många tränare här omkring i just den grenen. Dressyr/hopptränare svärmar det av i klubben, och det är även där alla mina kompisar håller hus.
Jag kan inte så mycket om western, men är det varierande och så? Inte bara spring runt, runt, runt i alla gångarter?:o

Som det ser ut just nu har jag bara råd med en sadel. Sadeln han har nu passar inte honom heller så jag blir i vilket fall tvungen att byta till en annan. Så nu har jag beslutsångest! Western eller en vanlig allround?

Söta du,
det handlar om dina känslor och ditt inre, vilken sadel eller vilken inriktning du väljer spelar ingen roll.
Jobba med dig själv, hitta din balans och harmoni och umgås med din häst från marken så kommer det att ske stora förändringar på kort tid. Upptäck var du har din balans, var hästen har sin balans. Lek och lär känna varandra genom små gester och nyfikenhet på livet.
:)

Har du provat westernsadlar? Jag upplever att man sitter lite säkrare i dem, och det kan ju hjälpa dig med rädslan? Men kanske det kan vara svårare med vissa hjälper etc (vissa upplever ju det) och gillar man att hoppa så..tja, jag hoppar hellre barbacka, får inte in nån bra teknik med westernsadel (mest pga bakvalv och horn).
Men det är ju helt upp till vad du vill och känner för.

Jag rider inte själv western men är intresserad och ska nog testa lite någongång... så jag kan inte svara tyvärr. Men jag har förstått att man använder lite andra hjälper än i den traditionella ridningen - och det lilla jag känt mig säker nog för att prova har fungerat jättebra på min häst. Just det där med att mer jobba med att hästen ska gå undan för tryck än följa (ledande) tygeltag etc. har fungerat kanon och jag har faktiskt tillämpat samma princip i körningen också med bra resultat.

Om du köper begagnad sadel har du kanske råd med två? Ibland finns det ju jättebilliga sadlar på blocket etc.

En medryttare som rider honom i skogen någon gång i veckan tyckte jag också lät som en klok idé.

Usch jag lider med dig - vet själv hur rädsla kan ställa till det.

Den sadeln jag har nu är begagnad och jag får förhoppningsvis 2500-2900 för den. Har sett att det finns westernsadlar begagnde i den prisklassen också, men det räcker ju inte till två sadlar. Jag får spara lite;)

Rädslan sitter inuti och kommer inte att försvinna med ny sadel, ny ridstil eller andra nya grejor. Du måste ta tag i orsaken. Om rädslan ska släppa måste du ta små steg, jobba även med andra rädslor. Vad mer är du rädd för? Rädslor är som troll - de spricker om man tar fram dem i ljuset. Och - det kan vara farligt att rida och vara med hästar. Och det är farligt att köra bil eller gå över gatan. Det är farligt att leva. Oavsett vad man är rädd för finns det inget annat sätt än att utmana rädslorna i små steg och jobba på att låta tanken ta makten över känslorna. Minnas alla framsteg och glömma alla bakslag. Tro att i dag går det bra. Och inse att om man har en häst som är för svår är vägen väldigt lång. Då behöver man mycket hjälp och stöd av rätt tränare som förstår att ta små steg och inte pressar för mycket. Eller hitta en trygg läromästare som hjälper till på vägen. Men om du verkligen vill så går det.

Jag har INGEN erfarenhet med ridning och rädsla..

Däremot har jag kraschat med häst och vagn lite FÖR många gånger..

-92 välte jag med trilla och kom i kläm och släpades med 50 meter efter grusväg.. brytet ben, skadade kotor i ryggen och skrubbsår

oktober -05flyger ur vagn med min tinkerkorsning.. vet ej riktigt vad som hände men jag bröt revben och fick hjärnskakning och va blåslagen
maj och juni -06 maj.. söndersparkad vagn inne på ridbanan.. jag fick hjälp att få stopp å jag klarade mig oskadd
juni -06 samma häst igen.. slog över vagnen på hemvägen så de gick i skengalopp 2 km.. DET va sista gången den hästen kördes..

I förrgår landade en NY maratonvagn här hemma på gården.. DET går INTE att få rädslor att försvinna helt efter otäcka händelser. Det gäller att skaffa sig självförtroende OCH posetiva upplevelser som gör att man kan hantera "panikattackerna" när de kommer..

Det är mina erfarenheter i alllafall.. 15 juli i fjol var 3e gången jag körde 4-hjulig vagn sen min olycka -92 ..Då va jag vit och grön omväxlande i ansiktet.. Min kompis HÖLL i mina axlar när jag körde och fick VISA vad som var höger och vänster för jag var blockerad TOTALT..

Det gick bättre och bättre för varje pass vi fick köra.. Å nu har jag en maratonvagn här hemma som sagt.. Dock kändes i magen vid tillfället när jag vände..
Vad jag vill med detta? Rädslor GÅR att lära sig att hantera..MEN det tar lång tid.. Å jag kan säga att någon NOJJIGARE person med säkerhet än vad jag är .. Det går knappt att få fram..

LYCKA TILL!
Anna-Carin

Anna-Carin

Låter precis som jag.

Fast jag är nog snäppet värre.
Blir rädd bara om en häst hostar när jag sitter på... då vill jag gå av. :crazy:
Fast det gör jag ju inte utan jag tvingar mig att rida som det var tänkt men jag är glad när det är över...

Blev så här rädd efter mina två senaste barn... Helt obefogat så finns rädslan där, jag som "aldrig" varit rädd för hästarna förut... nu är jag livrädd, så rädd att jag skakar efter en ridtur ibland (speciellt om jag rider ut). :cry:

Använder säkerhetsväst för att känna mig lite tryggare, men jag spänner mig, trycker mig ur sadeln (för att slippa sitta på hästen :confused: ) och kan inte alls rida normalt och avslappnat.

Tack och lov har jag hittat en tjej som ska hjälpa mig.
Hon kör mkt NH och akademiskt.

Så först ska vi få allt att fungera från marken (ledarskapsträning).
Sen ska jag sitta upp och göra övningar stillastående med hästen :D(få honom mjuk och följsam).
Sen ska vi börja med övningar i skritt.

Det här upplägget passar mig och min rädsla perfekt! ;)

Dessutom så går man ju inte vidare förrän ett moment fungerar.

Man börjar inte rida förrän det fungerar från marken och man börjar inte trava förrän det fungerar i skritten osv.

Hej! Jag kan också bli så rädd så rädd så rädd. Visste inte vad jag skulle göra. Jag vet att jag behöver rida min häst för att lära känna honom och därigenom bli säkrare. Men då mina ridkompisar blev gravida precis när jag köpt hästen så har det inte blivit så mycket uteritter,vilket är det jag vill.

Jag hade en djurkommunikatör hos mig i helgen,(alla tror ju inte på detta) som jag tyckte var duktig och efter det känndes det mycket bättre. Vi red ut igår och jag kände mig mycket modigare än jag gjort på länge. Jag tvingade mig när han började bli lite tittig att vara lugn och rida. Men tillslut blev han ju ändå rädd för något och satte av i galopp. Nu blev det inte så långt för vi hade en häst framför oss. Men så typiskt. Jag ska nu inte bli rädd utan rida igen och tro att det blir bättre ju fler gånger vi får kommit ut.

Det får ta den tid det tar. Man ska inte tvinga sig om man är livrädd, tycker jag.

Kram/ Baldricks

kan du inte höra med förra ägaren om hon känner för att hjälpa dig? hade jag sålt en häst som var svår så hade jag haft intresse i att hjälpa till - man vill ju om inte annat det för hästen skull ;) .

Nej hon är inte intresserad:(

Hur länge har du haft din häst?

Jag har en fjording och jag vet hur tunga de kan vara, man känner sig verkligen liten när de får för sig att bralla iväg! Hade jag varit du hade jag väntat med uteritterna tills du fått ut en tränare, och efter ett tag kunde h*n följa med dig ut i skogen. Förutom att du håller i tyglarna kan ju din tränare även använda ett grimskaft eller en longeringslina och fästa i bettringarna? Hon har lättare att hålla fast din häst från marken.

Fjordingar har tyvärr en tendens att bli lite stumma i munnen men det går att öva upp, jag rider min med ett vanligt tredelat bett och han går oftast väldigt fint med det (förutom i galoppen då han kan bli väldigt stark).

Om du mår dåligt och har nära till stallet vore väl det bästa om du kunde ägna så mycket tid som möjligt där, putsa träns, gör riktigt fint i stallet och pyssla i största allmänhet. Stallet är en väldigt lugn miljö om man känner sig orolig (tkr iaf jag) och man blir säkrare på sin häst ju mer tid man umgås med den. Ta med fika och sätt dig i hagen och bara studera hur din häst beter sig med sina kompisar? Förståelse och kunskap är nyckelord när man handskas med så stora djur. Hoppas det går bättre för er snart!

Har också varit jätterädd men börjar komma över det.
Jag fick överta min häst från min dotter för de passade inte ihop och han var ganska jobbig och stack också ibland.
Jag jobbade jättemycket med lydnad på dressyrbanan där jag kände mig trygg. Först bara i skritt sen även trav och galopp. Jag gick väldigt långsamt fram så att ev. konflikter var så små att jag ej blev rädd, men jag var verkligen superkonsekvent att han skulle lyda direkt annars gjorde jag om tills han lyssnade(mycket beröm och en gobit då och då när han var duktig). Lärde honom även att lyssna lydigt till röstkommandon så att man har den hjälpen också.
Är fortfarande rädd men vi har fått en bra "relation" och nu törs jag rida ut(och kan njuta) i alla gångarter men det tog flera månader att komma dit.
Jag blir lite stressad av tränare vill hellre jobba på i min egen takt men det är ju olika.
Lycka till.

Jo jag har/är väldigt sugen på att prova western, jag gillar verkligen den ridstilen. Största problemet är ju att det inte finns så många tränare här omkring i just den grenen. Dressyr/hopptränare svärmar det av i klubben, och det är även där alla mina kompisar håller hus.
Jag kan inte så mycket om western, men är det varierande och så? Inte bara spring runt, runt, runt i alla gångarter?:o

Som det ser ut just nu har jag bara råd med en sadel. Sadeln han har nu passar inte honom heller så jag blir i vilket fall tvungen att byta till en annan. Så nu har jag beslutsångest! Western eller en vanlig allround?

Faktiskt så kan jag rekommendera en westernsadel till uteritterna (men försök inte hoppa över diken eller så för det kan göra OOONT! :rofl: ) och långa delade westerntyglar.

Gör såhär- så snart ni kommit en bit bort och du vet med säkerhet att hästen tänker framåt dvs inte tänker försöka vända hemåt så snurrar du fast tygeländorna runt sadelhornet. Låt tyglarna hänga, de ska inte dra, men sätt fast dom i hornet för att de inte ska hänga och slänga så mycket. Sen sitter du och "åker" och tränar på att bara följa med. Du kan hålla i hornet om det skulle bli problem med balansen. om hästen så skulle få för sig att springa iväg ska du bara sitta där och hålla balansen och avslappningen. givetvis "får" du ta tyglarna och sakta av om den börjar dra iväg med dig, men ta ett par sekunder först till att behålla lugnet och stabiliteten och sen tar du i tyglarna, försök att påverka med sitsen i första hand.

Att träna på att "åka häst" är ett jättebra sätt att få bort ridrädsla och att bli lugnare själv. Att man känner att det inte spelar så stor roll vad hästen gör, du har ändå kontroll över dig själv.

Senast ändrad:

Gör såhär- så snart ni kommit en bit bort och du vet med säkerhet att hästen tänker framåt dvs inte tänker försöka vända hemåt så

Du har nog inte förstått riktigt hur det ligger till. Hästen vänder ALLTID men det kan bli när som helst. Ibland kan vi ha tagit oss lååångt hemifrån och helt plötsligt tvärvänder han

om hästen så skulle få för sig att springa iväg ska du bara sitta där och hålla balansen och avslappningen.

Så jag ska alltså låta hästen sticka med mej och låta honom "vinna" och göra som han själv vill?

givetvis "får" du ta tyglarna och sakta av om den börjar dra iväg med dig,

Det är ju där problemet ligger, jag får ju inte stopp på honom.

Nej uppenbarligen har jag inte förstått problemet. Lyckas hästen vända hemåt med dig och dra? Då skulle jag rekommendera att sälja hästen eller skaffa en medryttare till uteritter även om det känns som att ge upp. Har den redan lyckats med sitt testande upprepade gånger med dig så kommer det ta lång tid att lära bort, räkna med minst fem gånger så lång tid att rätta till som den har kommit undan med sitt felaktiga beteende.

Tänker DU framåt? Tvärkastar sig hästen eller är det ett "försök" att vända hemåt? Hur reagerar du i dom situationerna?

Om du inte får stopp på honom så skulle jag bra gärna vilja veta hur det slutar. Skenar den hela vägen hem alltså? Ställer mig frågande till varför man öht rider ut om man inte har den grunddressyren.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag bytte stall i december efter att jag hamnat dels hamnat i mellan två parter som inte var helt överens och för att jag kände mej...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: cirkus
·
Ridning Hej! Min valack som jag ägt i fem år nu har plötsligt blivit jätterädd för allt när jag är ute med honom När jag leder honom så kastar...
Svar
13
· Visningar
1 787
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel