Hur mycket kan man göra med sin rädsla?

Sv: Hur mycket kan man göra med sin rädsla?

Nej en annan häst skulle inte lösa problemet. Då flyttar jag bara problemet vidare. Och det finns ingen häst som är 100% genom snäll och säker. Tjalle är den bästa hästen man kan ha på många sätt, han är orädd och har aldrig hittat på dumheter i paddock/ridhus. Köper jag en annan häst så kanske den har helt andra "olater". dessutom tror jag att jag kommer ångra mej om jag säljer honom om jag inte gett honom och mej en ordentlig chans. Då kommer jag gå runt och tänka "tänk om jag gjort så och så, då kanske det hade funkat".
Han är verkligen en helt underbar kille! I helgen hade vi några bekanta här som provred, dom har aldrig suttit på en häst förut. Och Tjalle gick som om han hade en äggkartong på ryggen, och stog ut med att dom slet och drog åt alla håll.

Det kan ju faktiskt vara så att DU inte passar med just den typen av olater. Eller med hästens personlighet. Jag red en häst jag gillade jättemycket och som jag visserligen hade lite strul med men inget jag kände var "övermäktigt" men som trappades upp tills jag blev fegare och fegare och kände mig som en riktig mes som förmodligen tillockmed triggade hästen att hitta på hyss. Med nästa ryttare var det inte alls samma "problem" bara lite småtestande som den snabbt slutade med. Slutsats = hon passade bättre med den hästen än mig.
Men sen så är det många andra hästar som kunnat upplevas som jobbiga eller problemhästar som JAG ändå känner mig trygg på. Helt beroende på hur man passar ihop personlighetsmässigt och vilka styrkor man själv har.

Man kan inte ändra på sig själv, bara uttrycka sig på olika sätt. Man har ändå i grunden olika styrkor och svagheter. Hästarna är det samma sak med, de är olika individer som man inte kan ändra på, men man kan trigga bra eller dåliga saker, oftast omedvetet.

KL
Håller med Totola och det var det jag försökte säga i mitt förslag till TS nedan. dvs jag förstår hur TS tänker att inga hästar är 100% osv, men - typen av olat eller problem varierar ju. Om du blir rädd av en häst som drar och sticker, så kommer det ju göra en oerhörd skillnad att få en häst som INTE gör sådant. som sagt - i min erf. är det ganska vanligt att just fjordingen om den inte är uppfostrad rätt gör så. de blir som murbräckor med sina tjocka halsar och kompakta massa, dvs tämligen och betydligt mer opåverkbara än många andra typer av hästar.

Även till Totola:

Jag har ridit många hästar med andra olater som jag klarat ännu sämre än min hästs olater. Bl.a har jag ridit på "stissiga" hästar som flyger i luften bara den ser ett löv, och sånt hatar jag. Har vart i kontakt med hästar som sparkas och bits, stegrar och bockar. INGET utav dom här grejerna har min kille ägnat sej åt en enda gång. Så tyvärr tror jag att det är svårt att hitta en häst som passar mej bättre. Det skulle isåfall vara en kopia av honom fast i modell mindre. I dressyren har vi det underbart tillsammans, han är lagom mycket framåt för min smak och både han och jag tycker det är skit kul(när jag inte är allt för orolig självklart).
Men skulle det vara så att det inte kommer bli bättre trots NH-träning och hjälp av tränare, så kommer jag självklart byta häst! Men vill ge honom och mej en ordentlig chans först så att jag inte ångrar mej sen.
Tänk vad hemskt det skulle vara om samma sak hände med nästa häst, då skulle jag bli tvungen att sälja den också. Har aldrig sålt en häst även fast jag faktiskt är i behov av det(min första ponny som jag inte har någon användning av stor här ute och skrotar). Har verkligen jätte svårt att sälja mina kompisar:(

Förstår att du inte vill sälja en ''vän'', jag är nog likadan. :3 Även om det smartaste kanske hade varit att hitta en annan häst så är det svårt att ge upp. Prova med tränare och så som du tänkt dig, men nån gång, om det inte löser sig, måste man inse att det helt enkelt inte fungerar. Fast vi hoppas ju förståss att det ska lösa sig till det bästa ;)

Den andra ponnyn (antar att du blivit för stor?) kan du kanske aktivera på andra sätt än ridning, så blir det ju inte att den bara ''står och skrotar''? :P Samtidigt kanske det ger dig lite självförtroende att byta häst mellan varven; ponnyn kanske du kan stanna om han/hon försöker sticka, eller så försöker den inte ens. Så har du det med dig när du går till fjordingen nästa gång. :)

Ja ponnyn är urväxt för länge sen! Men eftersom hon är en riktig liten "muskelklump" och jag inte väger så mycket så tar jag mej en ridtur i mellan åt. Och när jag inte gör det så tömkör jag henne eller går promenader, så hon står inte bara och skrotar. Och den här damen är en riktig rackarunge! Har försökt sälja henne men hon passar inte till något. Hon går inte att köra då hon blivit rejält skrämd. Små barn kan inte rida henne då hon är otroligt busig och "testar" väldigt ofta. Och hon passar inte heller som bara sällskap då hon blir knäpp av att bara gå i hagen. Så jag har låtit henne gå kvar här eftersom jag trotts allt kan rida lite på henne och jag tycker det är roligt att tömköra.
Hon testar mej väldigt ofta och bockar ofta av mej. Visst är det jobbigt och jag har väldig respekt för henne. Hon sparkar även väldigt mycket, speciellt när hon är brunstig. Men jag bli ändå inte lika rädd för henne då hon är så liten. Jag kollar liksom ner på henne, på Tjalle måste jag kolla upp och känner mej underlägsen.
Så min lilla dam får nog stanna kvar hos mej ett tag till. Har haft henne sen hon var liten och ridit in henne själv. och än så länge tycker hon det är skit kul när vi är ute på ridtur!:love: Tur att jag inte verkar växer mer:rofl:
Min lilla busunge:
SNV30186-2.jpg

SNV30184.jpg

jasmin2-3.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Har du förresten funderat på att kontakta en homeopat? Dom duktiga kan ju fixa både det ena och det andra, även om det är mentalt. (Tänkte mest på ponny nu eftersom det verkade vara den som är mest skum, men kanske kan dom hjälpa till med fjordingen också..?)

En djurpratare menar du? Vart får man tag på sånna?

Ja, men om den får göra saker och inte bara står, så är det ju inget fel alls att ha kvar den :P
Gullig.

Nej homeopater är inte djurpratare utan de ger naturmedeciner/homeopatmedel till hästar utifrån vad som saknas eller vad som kan hjälpa till att ta bort problem de har. Man gör det väldigt individuellt efter hästen.
Det som är lite intressant är ju att man kan hitta lösningar till många saker (åtminstone de duktiga homeopaterna) både fysiska obalanser och mentala.

Jaha ok, vart får man tag på sånna? har funderat på att prova sån där munkpeppar då hon blir hemsk när hon är brunstig, annars är hon jätte trevlig.

Men hon får nog inte riktigt göra tillräckligt. Tror det är en anledning till att hon är "grinig" ibland. Innan jag skaffade Tjalle höll jag bara på med henne varenda dag, men nu är det inte så längre. Kan hon vara svartsjuk och känna sej undan knuffad?:confused:

*knapplån*

Nu har jag inte följt upp hela tråden och vet inte vad du har för problem med den lilla men beträffande fjordingen så vet jag själv att det är svårt. Vi har haft ett prakexemplar på ridskolan som dock har blivit mycket bättre men mer träning återstår. Jag har ett förslag på tränare då jag vill minnas du bor ganska nära. Om du vill kan jag pm:a namnet, det är möjligt att du redan känner till henne.

Jag tror att TTEAM skulle vara en metod som skulle kunna passa till denna typen utav häst. Jag är inte så insatt men denna metod verkar lämplig till så många olika sorters hästar och individer, finns Många bra böcker inom ämnet. Vet själv att fjordisar som förvisso egentligen är helt underbara individer i regel (själv mycket förtjust i rasen) - kan vara riktigt jobbiga om de inte är välhanterade från början eller att man inte "har pli på dom".

Så kan det säkert vara; kände en nordsvensk korsning som var hemsk! Gick t.o.m. till attack i hagen när man skulle mocka där! Hon var inte aktiverad alls och jag var bara där och hälsade på på sommrarna och ibland vinterlovet (inte min häst ;) ) men efter att hon blivit riden varje dag i ca två veckor var hon som en ängel, glad och trevlig både från hästryggen och marken. Så var det varje gång jag kom dit; två veckor elak häst, sen blev hon snäll.
Nu är hon såld till verksamhet där hon blir använd varje dag efter vad jag hört, hon trivs säkert bättre med det.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag bytte stall i december efter att jag hamnat dels hamnat i mellan två parter som inte var helt överens och för att jag kände mej...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: cirkus
·
Ridning Hej! Min valack som jag ägt i fem år nu har plötsligt blivit jätterädd för allt när jag är ute med honom När jag leder honom så kastar...
Svar
13
· Visningar
1 787
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 605
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar