Hur mycket kan man göra med sin rädsla?

Sv: Hur mycket kan man göra med sin rädsla?

Lyckas hästen vända hemåt med dig och dra?.
Ja det är inte så lätt att få stopp på en stor fjording på 500kg när man själv är en liten plutt på 45kg skinn och ben.

Då skulle jag rekommendera att sälja hästen.

Om du har läst igenom tråden så har du nog också märkt att dom flesta tycker att jag ska göra ett försök. Och det är även vad jag har tänkt göra.

Har den redan lyckats med sitt testande upprepade gånger med dig så kommer det ta lång tid att lära bort, räkna med minst fem gånger så lång tid att rätta till som den har kommit undan med sitt felaktiga beteende.

Jag har all tid i världen.

Tänker DU framåt? Tvärkastar sig hästen eller är det ett "försök" att vända hemåt? Hur reagerar du i dom situationerna?

Det är svårt att tänka framåt när man är rädd. Han tvärvänder helt utan för varning. han försöker aldrig kasta av mej(han har aldrig bockat) utan vänder bara och springer hemmåt. Jag försöker i första hand få stopp på honom men efter ett tag brukar jag tappa balansen och trilla av.

Om du inte får stopp på honom så skulle jag bra gärna vilja veta hur det slutar. Skenar den hela vägen hem alltså?

Ja det gör han, sista biten brukar han dock trava och när han får se sin kompis stannar han.

Ställer mig frågande till varför man öht rider ut om man inte har den grunddressyren

Om du läst igeom tråden så har du nog kanske upptäckt att jag inte rider ut längre, jag har slutat med det när jag insett att det inte funkar. Ägnar mej istället åt att tömköra och leda honom promenader. Hoppar även upp och rider lite i paddocken. Och där har vi inga som helst problem.

Ber om ursäkt om jag låter elak eller något åt det hållet, men jag ville att du skulle få en annan synvinkel och då kan man inte alltid mesa :crazy:

En sån häst som du beskriver är nämligen den typen av häst som fick mig uterittsrädd (nåja, inte överdrivet men till den grad att jag inte gillar att rida ut själv och helst undviker att rida ut på hästar jag inte känner).
En ponny på ett tillridningsstall där jag jobbade som jag lyckades trilla av första ridturen (då red jag med sällskap) för att den på hemvägen av alla ställen kastade sig åt sidan. Då tänkte jag inte så mycket på det eftersom jag ansåg att jag varit klantig som trillat av :p han testade ett par gånger att vägra gå men gick efter ett tag.
Nästa gång red jag en annan häst och red ut med en annan tjej som red ponnyn. Det var en tuff tjej som var van att rida galoppörer och tydligen var hon lite "för" tuff för ponnyn testade henne hela tiden och det kändes som att den ville demonstrera vem som hade kontrollen, men till sist gick den när den insåg att hästen jag red började komma långt ifrån.
När jag sen blivit schemalagd att rida ut hästen själv sa jag emot för att jag av tidigare erfarenhet lärt mig att om en häst är testig när man rider i sällskap så kan den bli riktigt jobbig när man rider ut själv. Ägarna trodde inte på det utan sa nåt i stil med "men den ponnyn som är så snäll!" (vilket den var, men bara i ridhuset). Slutade med att jag kom ca 100 meter sen skenade ponnyn hem. När en häst eller ponny skenar betyder det att den är utom kontroll tills den börjat använda rätt hjärnhalva. Jag kastade mig av så fort jag fick chans men råkade landa med ryggen i ett järnrör.
Såna risker SKA man inte utsätta sig för. Visst om man har hybris och tror att man kan kuva hästen, men det är bra mycket hälsosammare att jobba med grunderna och försöka sudda ut gränserna mer och mer tills man är säker på att hästen inte kommer sticka.

Tycker du verkar ha gjort ett bra val ur din synvinkel men jag själv skulle valt att sälja hästen.

Jag har också varit inne på att sälja men jag tror då att jag kommer ta med min rädsla över till en ny häst. Känns som det är bättre att jag reder ut min rädsla nu än att jag blir rädd för ännu en häst.

Har även lovat både förre ägaren och hästen att det här ska få bli hans sista hem. han har fått flytta mycke och jag vill inte att han ska behöva genom gå en flytt igen. Dessutom har jag väldigt svårt för att sälja min kompis.

Om jag säljer honom så kommer jag nog gå och tänka livet ut: "Tänk om det hade funkat om jag gjort så och så..." Och gå och ångra mej. Därför gör jag allt jag kan nu, och funkar det inte då så får jag väl helt enkelt sälja.

Jag sålde en häst som jag inte längre kände att jag "klarade av" vid uteritter trots att jag haft honom ca 4 år, det var bara på sista tiden som jag inte längre gillade att rida ut på honom pga en incident där han vägrat gå och börjat rygga (inget märkvärdigt med det i sig, det brukade jag låta honom göra) och fastnade med benskyddet i en stor hög med stängselståltråd som låg precis bredvid vägen. När jag insåg att HAN kunde göra illa sig var det inte roligt längre och jag började undvika allt han vägrade gå för. Var skitsnäll att rida ut med andra dock.
Nya ägaren passar mycket bättre med hästens psyke, jag älskar fortfarande den hästen på många sätt men ångrar inte att jag sålde honom. När jag sen skaffade en ny häst som var väldigt trafiksäker fanns inga spår av uterittsrädsla längre, bara att jag stressar upp mig när det blir tråkigt (precis som hästarna! :p) och man rider ut själv.

Man kan göra massor med sin rädsla!! Bara man inte sätter för höga krav/mål. Varje gång man klarar nått man har varit rädd, för så växer självförtroendet och rädslan krymper.
Har varit så rädd för hoppning så att jag har hyperventilerat när jag har försökt. Bröstet helt enkelt stelnade ihop och jag fick inte luft.....Hästen min blev tidigar svettig bara av att gå in på en ridbana med hinder.
Idag, tre år senare, har vi hoppat på utebanan och då legade räckena på 80-90 cm och oxrarna på 80 cm. Vi var helt enkelt världsbäst idag!!!
Rädslan kommer nog alltid att finans kvar, men det känns som att jag kan hantera den!

Man kan också fundera över hur roligt ridning skulle vara ifall det var en ofarlig leksakshäst man satt på, helt säkert och tryggt. För mig har pirr i magen ända sedan de första ridskoelåren varit en del av ridningen, och jag var väldigt harig i början, ville bara rida lugna, snälla hästar. Men pirret är också en stor anledning till att jag tycker det är så speciellt kul... den där känslan av att faktiskt våga och klara av något man varit lite rädd för gör att ridningen blir ett så speciellt spännande intresse jämfört med andra roliga saker som typ... se på film.
Ibland har jag blivit less på att jag ska hålla på och vara nervös, jag har önskat mig tuffare... men så rätt vad det är har man, genom att tvinga sig att göra det som känns LITE pirrigt kommit ett steg längre och faktiskt BLIVIT tuffare, och de grejer som var läskiga för ett år sen är ingenting längre.

Det kommer ordna sig för dig med! Pressa dig inte till för stora steg i taget bara. Och se det som att din rädsla kanske faktiskt också ger dig något positivt. Lycka till!

För en tid sedan tvivlade jag på mig själv angående min unghäst.
Jag har tidigare hållt på mycket med unghästar och även ridit in men efter en avåkning kom rädslan.

För 3 år sedan valde jag att betäcka mitt sto. Året därpå kom en underbar hingstunge ut (idag kastrerad).
Jag hade ingen rädsla mot honom överhuvudtaget tills för några månader sedan.
Han är absolut inte farlig eller dum på något vis utan det var jag som helt plötsligt mer och mer tänka på vad som kan hända.
Känslorna svallade och till slut orkade jag inte mer. Jag var väldigt försiktig i min hantering, vilket man ska vara, men tyvärr så han började visa tendenser till nervositet...det var då jag beslöt mig för att sälja honom och försöka hitta en äldre häst i stället.

Några dagar senare var jag hos en tränare med en kompis till mig och där fick jag provrida en 3 årig hingst som varit riden i endast 2 månader.
Det avgjorde saken...jag kände att det var inte så farligt.
Jag fick också många goda råd och tips och sedan dess har jag bestämt mig för att behålla honom.

Han är min älskling, jag var med ändå från början och han är en riktigt läcker kille. Dessutom är han världens snällaste...egentligen.

Nästa dag jag var i stallet så tänkte jag...f*n..jag klarar det här.
Jag var mer bestämd i hanteringen (absolut inte hård men inte mesig), mer rakryggad, mer rakt på sak....och det visade stora resultat på en gång.
Sedan har det inte varit några problem alls.
Det är klart att unghästar är alltid unghästar men när den dagen kommer då vi kör fast så får jag se till att ta hjälp av proffessionella människor.

Ta med din häst till en tränare..NH är ju jättebra. Starta om från början med ledarskap och övningar från marken.
Fungerar det inte från marken så gör det heller inte det vid ridningen.

Lycka till :)

Jag har suttit och läst tråden och jag har kommit fram till att du har två problem.
1: Din häst är ouppfostrad, säkert inte av dig efter som du säger att förra ägaren oxå hade problem med honom och han har bytt ägare många gånger. Vad jag skulle göra är att lämna honom till en bra tränare som jobbar med lydnads biten och som sedan kan träna dig och hästen tillsammans.
2: du är rädd vilket inte alls är svårt att förstå, det är inte normalt att gilla att förlora kontrollen regelbundet. Men du är rädd i grunden oxå eller hur? det är andra problem som du måste jobba med.

Jag är oxå rädd ibland som tex när jag ska rida en ny häst, men är hästen cool så blir jag lugn. Jag har ett arab sto som jag har haft i 12 år i början tyckte jag hon var läskig för hon rörde sig så fort och hon hoppade undan för allt. jag började rida i sällskap i skritt sedan i trav, innan jag vågade gallopera så fick min mycket modigare vän rida före på henne och visa att hon var kontrolerbar, vi har haft 12 fantastiska år vi kan ha väldiga diskussioner under ridturerna men jag blir inte längre rädd. Första gången hon skulle ridas med kossor för några år sedan så fick en mer erfaren ryttare ta över igen och när jag sett att det gick bra så red vi som aldrig förr, hon är så ivrig att hon står och hoppar men det är inget problem för jag har kontrollen.
Jag har en arabhingst oxå som jag varit rädd att rida har haft honom som föl och ursäkterna har varit många till att skjuta upp inridningen men nu har han varit iväg och blivit inriden, han är jätte fin jag gjorde samma sak igen lät en tryggare och duktigare ryttare rida först och sedan satt jag upp och vi rider ut hur som helst nu.
Jag kan ta många fler exempel men vad jag vill ha fram är att det kan vara viktigt att se andra kontrollera det man själv är rädd för att inte kunna kontrollera.
Men din häst behöver uppfostras innan du försöker något själv, som någon skrev tidigare, i nu läget är det farligt att ge sig ut med din häst, särskilt för dig.

Lycka till med din häst

Jag antar att det inte var menat till mig....;)

Använd *kl* nästa gång så vet man vem det är riktat till..nu förstod jag det ändå men alla kanske inte gör det ;)

sorry. trodde jag svarade trådskaparen.

Jag är själv i samma situation som du... har inte kunnat rida ut på min häst på mer än ett halvår. Det är ju väldigt trist!
Min häst bockar dock sammtidigt så man kan inte göra så mycket annat än att hålla i sig...:o
Din häst däremot, bockar väll inte? Då har du iallafall en god chans att sitta kvar, om man så säger.
Du kan ju, som de andra redan sagt, börja med att leda honom. Ha ett spö i ena handen pch led honom i repgrimma med långt grimmskaft, eller motsvarande. Om han försöker att vända eller stanna så smäller du till honom lite med spöet, ABSOLUT INTE HÅRT bara för att få honom att vakna till och fatta att du är kvar och att du bestämmer.
Har du en grimma kan du också slita till lite för att liksom säga "Hallå där, jag besdtämmer". Om du däremot leder med ett bett kan han ju ont i munnen.
Börja med korta promenader i början, bara för att se att han e med dig.
Sedan kanske du har någon somkan leda dig en bit när du rider?
Ja, det är så långt som jag har kommit med min häst, ska snart börja rida ut utan ledare, att denne bara går med.
Skriv gärna och berätta hur det går! Det kommer nog att gå super bra!:D

Det är så tråkigt med denna rädsla. Igår skulle vi ut igen. Nu går det bra tänkte jag men så kommer den där j-a olustkänslan och tränger sig på en. Jag blir förbannad.:devil:

En bit gick allt bra, speciellt när det körde en bil förbi bakifrån. Då är hAN som lugnast. Sen red vi förbi kor, igenom en gård och två hästar i en hage. Han var som en fiolsträng och jag fick be hon som gick bredvid att hålla i tygeln. Han var helstissig tyckte jag.

Tänker att han behöver vänja sig vid olika miljöer och ska faktiskt fråga en kille som är både säker och orädd om han skulle vilja rida ut honom ock kolla läget. Jag vet inte hur man ska vända sig när man behöver rida hästen för att det ska bli bättre men inte vågar.
Snacka om att ha rumpan bak.:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Vilken trycker man på om man vill svara trådskaparen. Det blir fel hur jag än gör...

Då trycker du "svara på detta" på ett utav dom inläggen jag har skrivit.:D

Till alla: Tack för alla tips och stöd! Skulle vilja ha en som rider på honom, speciellt rider ut. Jag har en äldre erfaren kompis som brukar rida honom i ridhuset men jag tror inte att hon heller vill utsätta sej för att rida ut:( Annars är det ganska svårt att få tag på nån. Känner till diverse aggressiva ryttare men dom gör inte på riktigt rätt sätt tycker jag. Dom bara slår hästen:crazy:

Har ju en pojkvän som är HELT orädd men han kan inte mer än gas, broms, sväng på hästen så det funkar ju inte det heller:(

Hade gärna hjälpt dig om du bott här..(och godkänt min ridning ;) )

Hur menar du när du säger att de slår hästen? Slår de den när den är rädd, eller när den trotsar? :confused:
En väl genomtänkt tillsägelse med spöet i precis rätt ögonblick, bestraffar ju bara hästen precis när den gör fel. Om den då stannar upp, flyttar sig åt sidan eller vad man nu ville, så berömmer man den på en gång. :D
Inlärning sker ju via tillsägelser och beröm, tillsägelsen kan ju både vara ett speciellt ord, ex NEJ, eller lite löst men bestämmt smisk med spöet. ;)

Det här är liksom: PANG PANG PANG "Hästjävel!!!" Och sen en massa hack i sidorna på hästen med sporrar. Det slutar med att hästen FLYR åt det enda hållet som är möjligt, och jag har aldrig hört nått beröm efter. Det här är alltså en stor stark karl och inte nån liten tös.

Okej då förstår jag.
Jag menar såklart inte heller att du ska slå din häst, men jag tycker att du ska prova leda honom en bit, och ha med spöet, och sedan vända hem igen. Vill han då vända innan dig så gör du så här:
*Du går framför honom eller på vänster sida, om han försöker att vända, sliter du snabbt i grimmskaftet med ena handen. Samtidigt som du har ett lite längre spö i andra handen. Spöet viftar du då med mot hans rumpa, förhoppningsvis flyttar han då rumpan och vips står ni åt andra hållet igen, och promenaden kan fortsätta! :)
Flyttar han sig inte för viftningen med spöet, eller kanske tillochmed sparkar mot det, står du bara kvar på din plats. Stirrar på hans bakdel och går upp i grad med spöt. Dvs. först pekar du bara med det på baken, sedan om inte det hjälper börjar du vifta med det. Hjälper inte det heller börjar du nudda honom med spöet, först försiktigt och sedan hårdare och hårdare tills han flyttar baken.
Direkt han gör rätt så berömmer du honom mycket och går vidare på eran lilla promenad.
Du måste verkligen prova att leda ut med honom! Även om ni inte är redo att börja rida ut än så har ni mycket glädje av att kunna ta promenader tillsammans :)

Min sambo är ungerfär som din. Orädd ( respekt har han dock) och kunskapsmässigt gas och broms. Han skulle rida ut själv på min häst ( för jag skulle inte hänga med i hans tempo om jag promnerade sa han). Det gick jättebra sa han . Han var så duktig. Även en annan gång när jag gick bredvid och sambon red gick hästen jättelugnt. När jag sen satt upp i slutet på turen fick jag ju ett jättehopp för ngt eklart. Så undrar hur mkt man överför till hästen och hur mycket han egentligen är rädd för.:confused:

Ja tack för ditt tips. Har tänkt köpa en repgrimma för dom verkar ge lite bättre "effekt". han skulle aldrig sparka mot spöt, jag har nästan aldrig sett honom sparka öht. Därimot så tror jag att han kan bli "förbannad" och dra till ordentligt så att jag tappar taget. Så har hänt förut när jag har försökt få kontroll över honom med hjälp av ett spö. Och då har jag inte en chans att hålla emot:eek:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag bytte stall i december efter att jag hamnat dels hamnat i mellan två parter som inte var helt överens och för att jag kände mej...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: cirkus
·
Ridning Hej! Min valack som jag ägt i fem år nu har plötsligt blivit jätterädd för allt när jag är ute med honom När jag leder honom så kastar...
Svar
13
· Visningar
1 787
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 605
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar