T
Tjalfe
Sv: Hur mycket kan man göra med sin rädsla?
Om du har läst igenom tråden så har du nog också märkt att dom flesta tycker att jag ska göra ett försök. Och det är även vad jag har tänkt göra.
Jag har all tid i världen.
Det är svårt att tänka framåt när man är rädd. Han tvärvänder helt utan för varning. han försöker aldrig kasta av mej(han har aldrig bockat) utan vänder bara och springer hemmåt. Jag försöker i första hand få stopp på honom men efter ett tag brukar jag tappa balansen och trilla av.
Ja det gör han, sista biten brukar han dock trava och när han får se sin kompis stannar han.
Om du läst igeom tråden så har du nog kanske upptäckt att jag inte rider ut längre, jag har slutat med det när jag insett att det inte funkar. Ägnar mej istället åt att tömköra och leda honom promenader. Hoppar även upp och rider lite i paddocken. Och där har vi inga som helst problem.
Ja det är inte så lätt att få stopp på en stor fjording på 500kg när man själv är en liten plutt på 45kg skinn och ben.Lyckas hästen vända hemåt med dig och dra?.
Då skulle jag rekommendera att sälja hästen.
Om du har läst igenom tråden så har du nog också märkt att dom flesta tycker att jag ska göra ett försök. Och det är även vad jag har tänkt göra.
Har den redan lyckats med sitt testande upprepade gånger med dig så kommer det ta lång tid att lära bort, räkna med minst fem gånger så lång tid att rätta till som den har kommit undan med sitt felaktiga beteende.
Jag har all tid i världen.
Tänker DU framåt? Tvärkastar sig hästen eller är det ett "försök" att vända hemåt? Hur reagerar du i dom situationerna?
Det är svårt att tänka framåt när man är rädd. Han tvärvänder helt utan för varning. han försöker aldrig kasta av mej(han har aldrig bockat) utan vänder bara och springer hemmåt. Jag försöker i första hand få stopp på honom men efter ett tag brukar jag tappa balansen och trilla av.
Om du inte får stopp på honom så skulle jag bra gärna vilja veta hur det slutar. Skenar den hela vägen hem alltså?
Ja det gör han, sista biten brukar han dock trava och när han får se sin kompis stannar han.
Ställer mig frågande till varför man öht rider ut om man inte har den grunddressyren
Om du läst igeom tråden så har du nog kanske upptäckt att jag inte rider ut längre, jag har slutat med det när jag insett att det inte funkar. Ägnar mej istället åt att tömköra och leda honom promenader. Hoppar även upp och rider lite i paddocken. Och där har vi inga som helst problem.