Hur mycket avdrag får man på hovskägg?

Sv: Hur mycket avdrag får man på hovskägg?

Tror knappt man får ha utsläppt på lokalt, har aldrig sett någon.. Tror det kanske är en "oskriven regel" att hästen ska vara flätad på något sätt?

min frieser har haft utsläppt man på lokalt och han har en lång man...har även ridit oknoppade hästar med korta manar också. Vissa ggr har man ej hunnit fixa manarna och då har det fått bli som det blir.

Poängen har ingenting med eventuellt hovskägg att göra.
Dressyr är heller ingen skönhetstävling, vilket många tycks tro.

Immer

faktiskt så är det lite av en skönhetstävling. de ekipage med bäst karisma och utstrålning är de som det går bäst för oavsett om ett ekipage utan det utför samma rörelser och moment på banan. utstrålningen är faktiskt ett av de allra viktigaste tingen inom dressyren!:rofl:

Kl
Alla hästtyper är ju inte som finast i samma "styling"
Vi brukar fixa kallbloden så att de har klippta örontofsar, ansade undersida huvud och baksida ben, men det som hör till hovskägget är kvar. tar dock bort framsida av hovskägget så hovarna kommer fram, n låter baksidan med långt hår vara orört. Då finns kallblodskaraktären kvar men det ser ansat ut.

Men en jättelurvig häst kan man ju inte ta framtill på, då ser det ju lite knasigt ut!

skulle väldigt gärna vilja se en bild på det:crazy:

faktiskt så är det lite av en skönhetstävling. de ekipage med bäst karisma och utstrålning är de som det går bäst för oavsett om ett ekipage utan det utför samma rörelser och moment på banan. utstrålningen är faktiskt ett av de allra viktigaste tingen inom dressyren!:rofl:

Visst att det kan hamna på "allmänt intryck" och att det kan ge något gratispoäng i gränsfallen, men om en domare skulle döma UPP ett ekipage som inte gör bra ifrån sig teknikmässigt i momenten - då skulle jag bli riktigt besviken.
Det är alltid trevligt att se hästar med utstrålning och som ser allmänt vackra ut, och självklart är det i regel snyggare med vårdat kontra ovårdat utseende.
MEN - det som inte har med ridningen och prestationen att göra ska bara vara en kul grej på sidan av för att få vara stolt över sin snygga häst snarare än kopplat till poäng/placering.

Vilket moment i TR hänvisar du till?
Jag måste ha missat det kapitalt :smirk:

Immer

Sedan när sitter karisma och utstrålning i klippt hovskägg och ansade öron? För att inte tala om knoppad man? :confused:

Min häst (jag skriver häst eftersom han ska börja tävla mot storhästar i år :angel:) är visserligen en korsningsponny, jag vet inte vad det är för raser i honom men jag tror iaf att det är welsh cob i honom!

Eller vad tror ni?
(På den bilden syns ju dock inte allt hovskägget eftersom han har senskydd på).

Hur som helst, han har visserligen ryckt man som jag alltid knoppar på dressyrtävling men hovskägget, det rör jag inte! :love:
Utan allt hans långa och tjocka hovskägg skulle han inte alls se lika maffig ut tror jag. Han är jättefin i sitt hovskägg, och vi har då aldrig fått avdrag för det! :)

Det är ju så mycket snyggare med kort man och klippt hovskägg.!

Kära nån då, det där är väl ändå en smaksak?
Personligen tycker jag att raser som welsh cob verkligen är fina i sitt naturliga "hårsvall", liksom en häst av halvblodstyp är finast i välryckt man o.s.v.

Senast ändrad:

Ja du får ha utsläppt man i dressyr.
Har alltid det, går så mycket bättre för oss då ;)

avdrag får man väl inte pga det? :o men jag tkr det skulle vara snyggare att behålla hovskägget och den långa manen eftersom det är mer naturligt och snyggare på en cob. :) men det är ju såklart en smaksak! (:

Du får inga avdrag för en rastypisk häst. Hade tidigare en cob korsning med massor av hovskägg och dom fick alltid följa med på tävling. Tyckte han såg konstig ut då jag en gång, oxå fick för mig att ta bort, men aldrig mer....
De flesta tyckte han såg häftig ut med sina hårbollar kring benen.

kl

Så man får (ska) ha flätad/ knoppad man. Men inte ardennerfläta??

Klippt hovskägg ser rent utsagt förjä*ligt ut på dom flesta kallblod och grövre hästar/ ponnyer! Väl ansat hovskägg däremot är alltid snyggt! Tycker att man ska få ha vilken "frisyr" på hästen så länge det ser snyggt och ordentligt ut och passar just den rasen (En del raser spelar det inte så stor roll om dom har hovskägg eller inte. Till exempel). Eller ska man klippa manen kort på shettisar som tävlar dressyr och knoppa den bara för att det "ska" se ut så? :smirk:
Tycker det är lite för mycket "ska" inom dressyr

MEN! jag har en kompsi som tävlar upp till LA5 med vinster och plac på en TINKER! Han e superfin svart med 4a vita och har man en sånn häst kan man ej klippa hovskägget. Spellar ingen roll de e ju som att ta bort hans personlighet. + klipper man sånnt hovskägg så ser bet bara cp ut för dom har för kraftigt för att det ska se snyggt ut de står bara ut, man måste raka bort det då med klippmaskin.

Dessutom skyddar hovskägget karlederna på hästarna.. Jag klipper bara det på mina om de fått mugg för att jag ska kunna få muggen att försvinna. ( Har nog haft mugg 1 gång på nån av mina hästar under de 15 år som jag haft egen häst) Tycker det är mkt finare med hovskägg än utan :)

man behöver ju inte klippa av hovskägget för att de får mugg...? Går ju att ta bort utan att klippa bort det.

Jag förstår din "vånda". Vi har också en superfin dressyrponny som är welsh av cob-typ. Mycket man och mycket benbehåring. De är ju så fina "naturliga". Vi är inne på samma linje, hur skall man hantera benbehåringen. Vi har ansat hovskägg men inte tagit bort allt. Nu har vi stor vånda för nu skall de starta sin första nationella start och vi vet inte hur vi skall göra med just benen. Hon är klippt på kroppen men inte benen. Det syns en tydlig linje. Skall vi klippa benen också eller inte? Hur har du gjort?

Hej, det får du gärna göra. Vi beslutade oss i allafall för att bara ansa med saxen och hon blev så fin.:love:

Lägg ut bilderna här, jag vill också se:P

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 235
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 060
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?