Hur mycket avdrag får man på hovskägg?

Sv: Hur mycket avdrag får man på hovskägg?

Sen är ju alla domare människor och alla människor har olika smak. En del gillar inte hovskägg och då är det möjligt att domaren ger lägre poäng - helt omedvetet. Samma sak gäller fjordingar, skäckar, tigrerade - diskriminering förekommer inte bara angående människor.

Å andra sidan har jag tre hästar som har fått sitt hovskägg bortklippt, och ingen av dem har mugg. MEN min cob hade mugg när han hade hovskägg..

Att göra ett uttalande efter tre hästar, kan vi då konstatera att det är inte relevant.

Alla jag har pratat med, veterinärer, hovslagare,tränare etc har sagt att tidigare sas det att hovskägg skyddade men man har kommit fram till att sådant är inte fallet. Det är bättre utan hovskägg om man vill undvika mugg.

Jag hade inte velat se det på en dressyrbana, men alla tycker ju olika. Jag tycker att hästarna ska vara knoppade och ordentligt klippta, hovskägg, öron etc.

Får jag fråga på vilket sätt det inte hade varit okej att tävla med hovskägg och ardennerfläta? Väldigt nyfiken på om det står på papper någonstans, kanske du i sånna fall kan länka det? Annars förstår jag inte varför det inte skulle vara okej. Iof har väll alla delade uppfattningar men för övrigt hoppas jag åtminstone domarna är såpass kompetenta att de tittat på utförandet och inte utseendet. (Tragiskt nog är det säkert många domare som kollar på utseendet också) Men återkom gärna om det finns något som säger att ardennerfläta och hovskägg inte är okej för i sånna fall måste jag ha missat den delen.

Håller med om att dressyr ska vara stilrent MEN att det kan vara stilrent på olika sätt, knoppat, flätat, utsläppt, osv

Skrev slarvigt, regelmässigt hade det självklart varit okej. Jag kopplar ardennerfläta och hovskägg till tunga raser som kanske inte är de direkta dressyrhästarna, därför hade jag reagerat om jag hade sett det på en dressyrbana på GP-nïvå, (även lägre klasser men där har man ju sett det ett antal ggr)...

Ursäkta n00b-fråga, men får man ha utsläppt man i dressyr? :confused:

Har för mig att man får det på lägre nivåer, tror jag läst det här inne någonstans :) annars säger vi väll knoppat eller flätat då :P

Skrev slarvigt, regelmässigt hade det självklart varit okej. Jag kopplar ardennerfläta och hovskägg till tunga raser som kanske inte är de direkta dressyrhästarna, därför hade jag reagerat om jag hade sett det på en dressyrbana på GP-nïvå, (även lägre klasser men där har man ju sett det ett antal ggr)...

okej, då är jag med :P

Tror knappt man får ha utsläppt på lokalt, har aldrig sett någon.. Tror det kanske är en "oskriven regel" att hästen ska vara flätad på något sätt?

Har för mig att man får det på lägre nivåer, tror jag läst det här inne någonstans :) annars säger vi väll knoppat eller flätat då :P

Vore intressant att veta säkert! :idea:
(Var det fio som skrev att h*n tävlat med utsläppt man?)

Vissa hästar ser helt enkelt inte kloka ut i flätad man... Så för dom undantagsfallen kanske det faktiskt skulle se prydligare ut oflätat.?

Jag tävlade en lokal LC:2 med utsläppt man en gång. Gick finfint men jag hade hellre knoppat om jag hade haft kunskapen om hur man fick dom fina vid den tiden. Jag tillhör nog de konservativa som anser att alla ska se likadana ut (i princip, dvs knoppar, helst inget hovskägg, svarta kavajer) så att det är just ridningen som ska skilja ekipagen åt. Fast om det handlar om grövre hästar som har "snyggt" hovskägg (dvs inte dom fjun som mitt halvblod lyckas odla fram) så kan det få vara kvar tycker jag :)

Intressant. Personligen tycker jag det är ganska så vettigt, eftersom unghästklasserna främst är inriktade på sportavel. Inga frieserhingstar blir godkända i asvh väl? Är det så har de väl heller inget att göra i diverse unghästchampionat.

Alla jag har pratat med, veterinärer, hovslagare,tränare etc har sagt att tidigare sas det att hovskägg skyddade men man har kommit fram till att sådant är inte fallet. Det är bättre utan hovskägg om man vill undvika mugg.

Min shettis har rejält med hovskägg o är alltid torr o fin i sina karleder. Hon är alltså undantaget som bekräftar regeln då, enligt alla sakkunniga du talat med. Jag hade också för många år sedan en halvblodskorsning som också hade rejält hovskägg och aldrig någonsin problem med karlederna.

Å andra sidan har nuvarande halvblodsdamen också fina karleder trots att det inte finns ens ett strå till hovskägg....

För övrigt håller jag med om att det ska se stiligt o pryligt ut på dressyrtävling. Men tänk vad tjusig en välputsad och välflätad tinker kan se ut. Har sett flätor som måste ha tagit många timmar att få till. Urtjusigt! Det har dock inget med RIDNINGEN att göra, och det är ju trots allt RIDNINGEN som är intressant på dressyrtävling.

Men vad som ska bedömas är inte hästens hovskägg, skägg, öron osv. Visst ska både ryttaren och hästen vara i uppvisningsskick, men någonstans går gränsen.
Nog tusan är det väl fortfarande ridningen som räknas?

Immer
På nåt sätt tycker jag det hela känns ganska självklart.. Inom dressyr finns det ju flertalet delbedömningar, men det är ju ändå helhetsintrycket som är avgörande. Man vill ha ett intryck av en lätthet i steget, en samlad och kontrollerad häst och ridning, bl a. Klart att helhetsintrycket sabbas lite om hästen har en massa hovskägg - vilket får rörelserna att se onödigt klumpiga och tunga ut. Samma sak med att ha manen oknoppad eller hästen långhårig - det förstör lite uttrycket av ett samlat ekipage om det flaxar omkring diverse hår från olika kroppsdelar.

Mina hästar är rätt oansade - men så aspirerar jag för tillfället inte på att se ut som ett tävlingsekipage i dressyr, heller. Det kommer nog ändras på när tävlingssäsongen börjar - precis som att jag då kommer rida med vitt schabrak och i kavaj osv..

Intressant. Personligen tycker jag det är ganska så vettigt, eftersom unghästklasserna främst är inriktade på sportavel. Inga frieserhingstar blir godkända i asvh väl? Är det så har de väl heller inget att göra i diverse unghästchampionat.
Håller med.

Visst skulle man kunna släppa alla såna regler, totalt skita i ytan när man bedömer dressyr, slopa det där med hästraser, osv - då skulle väl alla som tjatar om "hästrasism" bli lyckliga. Men hur bra vore det för aveln och sporten, egentligen? :confused:

Regelverken är ju till för att främja hästarna och ridningen som sportgren. Visst kan det verka väldigt stifft och kanske fördomsfullt/löjligt ibland, men jag tycker ändå att det fyller en väldigt bra funktion.

För övrigt håller jag med om att det ska se stiligt o pryligt ut på dressyrtävling. Men tänk vad tjusig en välputsad och välflätad tinker kan se ut. Har sett flätor som måste ha tagit många timmar att få till. Urtjusigt! Det har dock inget med RIDNINGEN att göra, och det är ju trots allt RIDNINGEN som är intressant på dressyrtävling.

:bow:

Immer

Visste att jag läst det någonstans :idea:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 235
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 060
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar