Hur mycket avdrag får man på hovskägg?

Sv: Hur mycket avdrag får man på hovskägg?

Jo, så hemsk såg han inte ut när han var klippt ju.
Men problemet är ju att han är inget halblod, och jag vill inte ha ett halblod. Jag vill ha en welsh cob eftersom att det är det han är.
Tycker att det är dumt att låtsats vara eller ha något som man inte har...

Dessutom hus kul är det att se ut som alla andra?

Men måste en welsh cob ha mycket hovskägg då?

Att klippa hovskägget är inte halvblodens trademark utan det går utefter vad ägaren själv tycker. Jag skulle klippt din hästs hovskägg för att jag tycker att det ser fint ut på honom- inte för att jag vill att han skulle vara ett halvblod, eller låtit bli att göra det bara för att han är en welsh cob.

Min häst har både haft ansat och utväxt hovskägg och hon får aldrig mugg- även om det varit lerigt och blött i hagen. Jag tror det är fler faktorer än hovskägget som spelar in.

Absolut är det andra faktorer med i spelet.
Men jag är ändå övertygad om att hovskägget skyddar.

Immer

Absolut är det andra faktorer med i spelet.
Men jag är ändå övertygad om att hovskägget skyddar.

Immer

Jag är faktiskt lite kluven ändå.

Kände också en tinker, han hade ju självklart hovskägg övers till tre hästar, han fick mugg ganska snabbt så de var tvugna att raka av allt för att de skulle behandla.
Jag kan ju ändå tänka mig att i de extrema förhållanden som vi har i våra hagar, där hästarna måste vistas i leran utan att kunna flytta undan till en torrare plats, så är hovskägget nog mer en nackdel.
I det vilda så rör sig hästarna ständigt mot nya platser och trampar nog inte upp marken lika rejält som när de står i en stängslad hage på samma yta hela tiden.

Mina hästar går i en extremt lerig hage, och har i princip gjort det sedan hösten 2006 (förutom några veckor förra våren då det var torrväder). De har alla hovskägg och ingen har mugg.

Immer

jag har oxå en welshcob, klippt hovskägg o klippt man o han är inte mindre welsh cob för det, bara mkt snyggare!

Men måste en welsh cob ha mycket hovskägg då?

Nej, absolut inte!
Det bestämmer ägaren själv. Men det är så mycket snyggare med eftersom att de framhäver deras styrka och kraft i gångarterna (enligt mig i alla fall).

på till kliniken påpekade dom att det va jättevanligt att hästar med mkt hovskägg får just mugg. detta pga att väta samlas under hovskägget och det lixom torkar inte lika lätt.

gäller o se till o borsta o hålla rent.
man kan frisera bort lite också så det inte blir så tätt.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 235
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 060
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?