Hur mycket avdrag får man på hovskägg?

Sv: Hur mycket avdrag får man på hovskägg?

PM:a? :)
Vill bara se, tycker man får göra vad man trivs med så länge inte hästen tar skada.

Tänkte ju visa hela hästen, eftersom att folk har kommenterat om att grövre hästar ser konstiga ut utan hovskägg. Bara benen ger ju kanske inte så mkt precis..

jag tycker inte man räknas till dressyrryttare när man rider omkring i en bomlös sadel på ett kallblod faktist :smirk:

Nej! Inte klippa hovskägget!

Jag sparar alltid hovskägget på hästar som har riktigt, långt hovskägg. Dels för att håret har en funktion, och dels för att det är mycket finare!

Något som är fult däremot tycker jag är lindade ben på hästar med mycket hovskägg. Men lindor ska du ju ändå inte ha när du tävlar dressyr. Och behöver hästen av någon anledning lindor hemma så spelar det ju ingen roll om det ser lite tokigt ut!

Däremot klipper jag bort den lilla tofsen som varmblod och halvblod ofta har, snyggare utan och jag kan inte se att den har någon funktion för att tex skydda karleden.

Nähä, så tävlingsgrenen dressyr går alltså ut på att man ska visa upp sitt fina halvblod? :smirk:

Jag måste ha missat delar av TR...

Däremot klipper jag bort den lilla tofsen som varmblod och halvblod ofta har, snyggare utan och jag kan inte se att den har någon funktion för att tex skydda karleden.

Det har den visst.
Den lilla tofsen du pratar om är väl så viktig och fungerar som känselspröt och kan motverka att hästen sätter ner hoven på ett mindre lämpligt ställe.

jag tycker inte man räknas till dressyrryttare när man rider omkring i en bomlös sadel på ett kallblod faktist :smirk:

om alla dressyrryttare skulle vara som du så skulle nog inte vi som rider i bomlöst på kallblod VILJA kalla oss för dressyrryttare! :eek: :cool:

Du vet att både bomlösa sadlar (med engelskt utseende) och kallblod faktiskt FÅR tävla dressyr va?
Och att man dessutom kan rida dressyr utan att tävla! :banana:

Det är inte utrustningen som avgör hur man rider.
För övrigt kan jag upplysa dig om att många kallblod har betydligt bättre ridbarhet än många s k ridhästraser.

Immer

Har inte varit inne så mycket nu på sista tiden och vill tacka alla för alla råd.
Hovskägget är kvar, och visst är det jobbigt i den här leran med en stor gäggaklump bakom hoven. Men karleden är alltid torr trots leran och det skulle den inte varit utan skägget!

Skulle gärna se bilder på kallblod som inte har hovskägg.
Ska se om jag kan leta upp en bild på min polle när vi köpte honom, då var han klippt. Kan säga att han ser urdum ut eftersom att han har ganska korta ben som bara såg ännu mindre ut utan skägget och han såg otroligt opropotiornelig ut. :smirk:

Ursäkta för luddigt inlägg... :o

Ok här kommer bilder.
Tyvärr så är bilderna inte helt rättvisa då han har mycket mer muskler på de senare då han har hovskägg eftersom att han är mer tränad. Har inte heller jätte bra bilder, men ni får stå ut ändå!:smirk:

Med hovskägg:
(LC dressyr tävling, kom 3:a :D)

Ignorera min sits! Jag kan bättre!

Utan hovskägg:

Kommentera!

Hmm... Din såg ändå lite "halvblodsliknande" ut utan hovskägget, så det funkar ändå! :p
Personligen hade jag nog av rent principiella skäl inte klippt, utan trimmat till det lite.
Men lite mer objektivt så såg det helt ok ut med klippt också! :idea:

Jo, så hemsk såg han inte ut när han var klippt ju.
Men problemet är ju att han är inget halblod, och jag vill inte ha ett halblod. Jag vill ha en welsh cob eftersom att det är det han är.
Tycker att det är dumt att låtsats vara eller ha något som man inte har...

Dessutom hus kul är det att se ut som alla andra?

Oj, skrev halblod hela tiden istället för halvvblod...:angel:

Nej, det är på väg att växa ut;)
En månad efter att vi köpt honom förra året och då hade de tidigare ägarna rakat honom.
Så det så!:D

Hästar som drabbas av mugg tillhör främst halvblodsras som ju har mycket lite hovskägg, men tunn känslig hud med lite hår som skyddar mot väta och ofta vita tecken som gör huden än känsligare. Man hjälper inte dessa hästar genom att klippa hovskägget, allt handlar om utseende och tradition.

Frieseraveln har långsamt börjat få fram hästar som hävdar sig mot halvbloden i dressyrringen, det är ett ganska stort steg på kort tid att göra om en körhäst till ridhäst men halvblodsförbunden har redan blivit så rädda att friesrar är förbjudna att delta i europeiska unghästchampionat, trots att det faktiskt är en varmblodsras. Det finns inget som tyder på att hovskäggen ligger frieserhästar i fatet i bedömningen.

Det räknas som en "dödssynd" att klippa sin frieser, de ska visas fram på ett mer naturligt sätt och ett sätt som är korrekt ur traditionell synpunkt (jämför t.ex. fjordingar och PRE). Det är visserligen korrekt att visa sitt halvblod med kapad man och svans och ansat hovskägg, då man traditionellt inte ville visa fram hästens individuella karaktär utan ha alla militärhästar så lika som möjligt. Andra raser har annan bakgrund och traditioner, det är därför olyckligt om bara halvblodshästarnas traditioner ska vara norm för tävlingsridning. Är det inte trevligare med mer mångfald på tävlingsbanorna? Ofta passar småraserna bättre för fritidsryttare än moderna halvblod då man har andra avelsmål än elithästar åt elitryttare, det gör att man antagligen får dras med en allt större andel "udda" hästraser åtminstone i lägre klasser. Domare och deltagare får väl helt enkelt vänja sig vid att inte alla hästar är halvblod och att inte alla ryttare ser halvblodet som den ideala hästen att efterlikna!

Ulrika

Jo, det är det faktiskt. Jag har själv tre stycken kallblod med mycket hovskägg. De har gått i lera i ett och ett halvt år nu men ingen av dem har haft mugg.
Att hovskägget skyddar karleden mot bl a mugg är en av de första saker jag fick lära mig på sextiotalet.

Immer

Min häst har både haft ansat och utväxt hovskägg och hon får aldrig mugg- även om det varit lerigt och blött i hagen. Jag tror det är fler faktorer än hovskägget som spelar in.

Av någon anledning är det hästarna med vita ben i stallet som får mugg här. En arabkorsning som har vita strumpor på alla ben har mugg runt om, en svartbrun häst som har ett vitt bakben får mugg just där..

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 235
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 060
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?