Hur mycket avdrag får man på hovskägg?

Sv: Hur mycket avdrag får man på hovskägg?

Så du menar att dressyrtävling bara är till för "moderna sporthästar" :confused:

Förvräng inte det hon skriver. Självklart stänger man inte ute någon, men man kanske ska ha en häst som är lämpad för användningsområdet? En welsh cob gör sig utmärkt som dressyrponnyer (då det finns två olika "inriktningar" av wc, en sportigare och en körigare), men på sistone har det ju blivit inflation i att tävla med diverse olika kör/arbetsraser vilket kanske inte alltid är det lämpligaste. Det är förvisso en annan diskussion, men..Hur hade det btw sett ut om någon hade tävlat GP med en häst med hovskägg och ardennerfläta? Det hade inte varit ok, dressyr ska vara stilrent och inte slafsigt. Lite hovskägg jovisst, men hovskägg ner till marken.

Dessutom det du skrev om hovskägg och mugg, saker och ting är inte direkt som de var på 60talet. Man upptäcker nya saker och konstaterar att man kanske hade fel.

jag skulle inte ha något emot att det skulle komma någon o tävla högre klasser med både ardennerfläta och hovskägg...

rider dressyr med mitt kallblod o försöker få hans man o växa ut då jag tycker det är finare med lång man på han o även hovskägg skulle aldrig få för mig o klippa det om jag inte behövde som tex. då han fick ett sår som behandlades (ej mugg) o han är torr o fin i karlederna.

o tycker inte alls det är slafsigt med hovskägg om det är vårdat visst skall man inte komma med lerklumpar till en tävling men det tror jag ingen gör heller.....

Tar mig friheten att svara eftersom jag och Immer skrivit i princip samma sak.

Det är förvisso en annan diskussion, men..

Ja det är det.

Hur hade det btw sett ut om någon hade tävlat GP med en häst med hovskägg och ardennerfläta? Det hade inte varit ok, dressyr ska vara stilrent och inte slafsigt. Lite hovskägg jovisst, men hovskägg ner till marken.

Ardennerfläta slafsigt?
Välvårdat hovskägg slafsigt?
Håller med om att dressyr ska se prydligt ut, men vi verkar ha lite olika defenitioner på prydligt och välskött! ;)
Jag hade också gärna sett ett sådant ekipage på GP-nivå.

Av mina fem hästar har bara en klarat sig från mugg denna vinter och det är unghästen som har rejält med hovskägg. Den helklippta har varit helt för:devil:.....

Förvräng inte det hon skriver. Självklart stänger man inte ute någon, men man kanske ska ha en häst som är lämpad för användningsområdet? En welsh cob gör sig utmärkt som dressyrponnyer (då det finns två olika "inriktningar" av wc, en sportigare och en körigare), men på sistone har det ju blivit inflation i att tävla med diverse olika kör/arbetsraser vilket kanske inte alltid är det lämpligaste. Det är förvisso en annan diskussion, men..Hur hade det btw sett ut om någon hade tävlat GP med en häst med hovskägg och ardennerfläta? Det hade inte varit ok, dressyr ska vara stilrent och inte slafsigt. Lite hovskägg jovisst, men hovskägg ner till marken.

Dessutom det du skrev om hovskägg och mugg, saker och ting är inte direkt som de var på 60talet. Man upptäcker nya saker och konstaterar att man kanske hade fel.

Konstigt..när jag dömer dressyrklasser tittar jag på om ekipaget utför rörelserna på rätt sätt, jag sitter inte och tittar på om hästen/ponnyn har hovskägg ner till marken och/eller ardennerfläta.

Konstigt..när jag dömer dressyrklasser tittar jag på om ekipaget utför rörelserna på rätt sätt, jag sitter inte och tittar på om hästen/ponnyn har hovskägg ner till marken och/eller ardennerfläta.

Är du helt säker på det :devil:

Jag hade tofsar i öronen och ovårdad oflätad man (hans man står åt alla håll naturligt)på min ädla fullblodskorsning när jag kom tvåa i en Msv B:3 en gång

Jag kanske hade vunnit om jag hade klippt öronen och flätat manen men ridningen räckte åtminstonde till en andra plats ändå :p

Kan säga att Quarso, Kristian Krusenstiernas (stavning??) häst både hade ardennerfläta och hovskägg senast jag såg honom i globen ;)

Senast ändrad av en moderator:

tja,så mkt mer framgångsrik inom en numerärt liten ras kan man ju knappast bli..

kan tillägga att jag har en som jag klipper öron,haka o delvis hovskägg på,och en där hovskägget ryker också,met för att han är snyggast så.

Jag kanske hade vunnit om jag hade klippt öronen och flätat manen men ridningen räckte åtminstonde till en andra plats ändå :p

Du hade antagligen blivit uttagen till landslaget på plats :angel:

Fast jag tycker ändå den här diskussionen säger något om vissa dressyr ryttare. Som vill ha det på ett visst sätt, just för att det ska vara så, utan någon tanke på om det ligger något syfte bakom. Jag tror att man måste våga ifrågasätta konventionen för att kunna utvecklas och bli en skicklig ryttare :idea: Det är ju roligt med variation och det är väl den här konservativa synen att allt måste vara stöpt i samma form som gör dressyren till världens kanske mest osexiga sport

Så du menar att dressyrtävling bara är till för "moderna sporthästar"

Den funderade jag också på, vet inte om jag missuppfattade det hela men det låter i mina öron som att bara moderna sporthästar får tävla dressyr.:crazy:

Får jag fråga på vilket sätt det inte hade varit okej att tävla med hovskägg och ardennerfläta? Väldigt nyfiken på om det står på papper någonstans, kanske du i sånna fall kan länka det? Annars förstår jag inte varför det inte skulle vara okej. Iof har väll alla delade uppfattningar men för övrigt hoppas jag åtminstone domarna är såpass kompetenta att de tittat på utförandet och inte utseendet. (Tragiskt nog är det säkert många domare som kollar på utseendet också) Men återkom gärna om det finns något som säger att ardennerfläta och hovskägg inte är okej för i sånna fall måste jag ha missat den delen.

Håller med om att dressyr ska vara stilrent MEN att det kan vara stilrent på olika sätt, knoppat, flätat, utsläppt, osv

Senast ändrad av en moderator:

För min egen del har jag genom mer än 40 år bara erfarenheter som bevisar att det är sant. Dvs hovskägg skyddar mot mugg. För närvarande har jag 3 hovskäggsprydda kallblod och därmed 12 st muggfria karleder.

Immer

Yes! :bow:

Immer

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 235
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 060
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025