Hur mycket avdrag får man på hovskägg?

Sv: Hur mycket avdrag får man på hovskägg?

Har själv haft en welsh cob som hade problem med just mugg så länge han hade hovskägg. När det klipptes bort var det inte längre ett problem.

Jag är medveten om att hovskägg inte behöver betyda arbetshäst, men har man en häst som är byggd som en arbetshäst i grunden, kan man med ett par enkla knep förändra dess utseende. Tycker att det är mycket snyggare utan hovskägg, men det är som allting annat en smaksak. Att det skulle skydda mot mugg däremot, det kommer jag inte att gå med på.

Och hur mkt av det som lärdes ut på sextiotalet har inte uppdaterats idag? ;)
Inte allt givetvis, men mycket.
Jag har också fått lära mig att tinker tex, lätt får mugg pga sitt kraftiga hovskägg.
Och när man tänker efter är det ganska logiskt, mkt hovskägg = mycket fukt när det är blött och lerigt. Torkar långsamt dessutom och blir instängt.
Min häst har inget hovskägg, och hon har inte heller fått mugg trots viss lera i hagen.

Enligt en veterinär ska "lagom" hovskägg vara det bästa. Inte jättemkt, men inte helt kalt heller.
Jag kör dock på kala karleder men gör rent och torrt minst 1 gång om dagen, har funkat hittils!

helt OT, men iaf ^^

Ha du din ponny så som du tycker är finast och satsa på att dra uppmärksamheten från domarna till din ridning istället för ert utseende! ;) :)

Det kommer alltid att finnas domare som dömer ner pga det ena och det andra som inte faller dem i smaken, men majoriteten tror jag håller sig till just det som SKA dömas, dvs ridningen!

Knapplån ang. detta med hovskäggets vara eller inte vara...

Jag har en spanjor, således inget hovskägg alls. Har gått i ren lera under denna härliga vinter och inte en tillstymmelse till mugg. Inte en enda gång under de fem år jag haft honom - trots de klassiskt leriga hagarna.

Så brist på hovskägg behöver inte betyda mugg...

Personligen tycker jag en welsh cob ska se ut som en welsh cob, och du ska ha din häst som du tycker den blir finast.

Nu har man väl iofs kommit på att problemen med Tinkrarna ofta beror på fotskabb, det kliar = skrubbar upp sår = blir mugg av det. För att behandla skabben effektivt klipper man bort hovskäggen.

Jag vet massor med hästar som fått mugg just för att man klippt dom. (alltså inte bara klippt bort små tofsar) Men då har de gått ute i hage som riktiga hästar (vilket fina dressyrhästar sällan gör) :angel:

En cob, tinker, kallblod med klippta hovskägg ser löjlig ut, tappar karaktären helt

En ädel häst med tofsar i öronen eller vid karleden ser ovårdad ut.

Den domare som drar ner betyget för oklippta ben bör allvarligt fundera på sin lämplighet som domare :cool:

Jag klipper hovskägg, skägg, öron, ja rubbet på min häst när jag ska tävla. Det är snyggare tycker jag. Det gör även att min lite "grövre" häst ser ädlare ut.

är väl inget fel med att ha en häst som ser grov ut..vill man ha en ädlare häst så köper man väl en sån också och inte en grov häst som man gör allt för att dom ska se ädlare ut.

sen tycke jag att hästen ser välvådad ut om man sköter hovskägg och man och svans, då spelar de ju ingen roll om det är långa eller kortklippta.

däremot när öronhåren sticker ut som små toffsar..dom kan man ju klippa för de tycker tillome jag att de kan se lite slaffsigt...inte i öronen men så de inte sticker ut.

tycker hästar ska se ut som dom raser dom är och förstår inte meningen med att klippa dom och få dom att se ut som nån annan ras.

och varför skulle liksom inte mycket hovskägg osv kunna se välskött och välvådat ut?

tycker hästar ska se ut som dom raser dom är och förstår inte meningen med att klippa dom och få dom att se ut som nån annan ras.

Det där håller jag med om faktiskt, låt hästen vara den ras den är och visa upp sej som sån! Hästar har olika särart och det gör väl inget om det syns, så länge det inte är ovårdat.

Och det anser jag gäller även användning, att man i alla fall tänker en halv tanke på vad hästen är ämnad för - rasmässigt, innan man börjar "göra om" dom. :cool: Eller i varje fall tar med det i beräkningen.

Kl
Alla hästtyper är ju inte som finast i samma "styling"
Vi brukar fixa kallbloden så att de har klippta örontofsar, ansade undersida huvud och baksida ben, men det som hör till hovskägget är kvar. tar dock bort framsida av hovskägget så hovarna kommer fram, n låter baksidan med långt hår vara orört. Då finns kallblodskaraktären kvar men det ser ansat ut.

Men en jättelurvig häst kan man ju inte ta framtill på, då ser det ju lite knasigt ut!

Men manen på ett kallblod kan jag tänka mig är fin att ha knoppad (kort) eller flätad på tävling, för att framhäva halsen och se lite mer tillfixad ut!

Hoppas det, man börjar tvivla när man läser vad som står här :crazy:

Kl
Alla hästtyper är ju inte som finast i samma "styling"
Vi brukar fixa kallbloden så att de har klippta örontofsar, ansade undersida huvud och baksida ben, men det som hör till hovskägget är kvar. tar dock bort framsida av hovskägget så hovarna kommer fram, n låter baksidan med långt hår vara orört. Då finns kallblodskaraktären kvar men det ser ansat ut.

Men en jättelurvig häst kan man ju inte ta framtill på, då ser det ju lite knasigt ut!

Men manen på ett kallblod kan jag tänka mig är fin att ha knoppad (kort) eller flätad på tävling, för att framhäva halsen och se lite mer tillfixad ut!

Skule vara jätte intressant om du hade en bild eller kan förklara lite mer ingående hur du trimmar hovskägget!!:)

Bedömnngskriterierna står på alla dressyrprogram.

Hitills har jag inte sett punkterna hovskägg eller man.

Däremot kan man mycket väl se prydlig ut, men det kan amn göra med hovskägg också.

Som flera påpekat får du ju inga poängavdrag men det ger ett väldigt "lufsigt" intryck.

Till dig och andra som säger att Tinker har mkt mugg. Kan inte det bero på att de ofta har vita ben? Vad jag vet så är vita ben känsligare? Iaf alla hästar jag träffat som haft mugg, utom en helbrun, var hästar med 3 bruna ben och sen mugg på det 3:e vita benet.

Min nsv med grymt mkt hovskägg har aldrig varit fuktig eller lerig i karlederna de gånger jag kännt efter. Det kan liksom inte tränga in där ^^

Varför kan inte en dressyrhäst ha hovskägg egentligen?
De ska ju ofta se maffiga ut!

Måste också säga att en arab i stallet hade hovskägg och jag tror inte att det är dem du menar med arbetshäst...

För att dressyrhästar ska se stilrena och välvårdade ut. Inte naturliga och vilda ut...
Angående det där med maffiga så kan jag inte hålla med dig på det sätt jag uppfattar att du menar. Dagens sporthästar är ofta ädla och långbenta men ska ge ett maffigt intryck på ett helt annat sätt.

jo men inte som dagens stilrena sporthästar ska se ut. Dessutom tillhör väl majoriteten av de raserna körhästar

jo men inte som dagens stilrena sporthästar ska se ut. Dessutom tillhör väl majoriteten av de raserna körhästar

Menar du seriöst att man måste ha "dagens stilrena sporthästar" som ideal i det här fallet, eller råkade det bara låta så? :crazy:
"dagens stilrena sporthästar" har också mycket körhäst i sig, så hur det är relevant vete sjutton.

Så du menar att dressyrtävling bara är till för "moderna sporthästar" :confused:

Och för övrigt instämmer jag med Totola, den kategorin av hästar innehåller en stor portion körhäst :p

Immer

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 235
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 060
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025