Hur musklar man överlinjen?

BusBarro

Trådstartare
Kanske låter som en riktigt dum fråga men alla vi dressyrryttare eftersträvar juh att få vara hästar riktigt musklade och fina så dom orkar det vi kräver av dom.

Fin fint musklad.

Då till min fråga. När man är ute och tävlar på lokal/regional nivå tycker jag mig faktiskt nästan aldrig se en välmusklad överlinje (dåligt med dom iaf). Hur musklar man då överlinjen? Vilket arbete är det optimala?

Jag menar först och främst den här punkten, där ser man ofta som en "grop" på många hästar.

muskelbild.jpg

MVH Frida

Sv: Hur musklar man överlinjen?

Intressant frågeställning. Jag har också lagt märke till denna punkt och ser att den finns eller inte en del beroende på typ av häst och formen på manken.
I övrigt kan jag bara säga att min förra häst hade aldrig under de tio år jag ägde honom så fin överlinje som när han pga konvalecens skrittades i fem månader. Det var inte roligt och tyvärr fick han sluta sina dagar i alla fall men effektivt var det.

Nu ger jag mig in på djupt vatten, men jag gör ett försök *hukar mig för att få mothugg och får höra att jag har fel* :angel:

En häst som går i en "korrekt form" alltså bär sitt huvud avslappnat, välvd från baken, över ryggen och halsen tränar också de muskler för att orka gå där.

Voila! En välmusklad överlinje!! :D

Det kanske finns fler sätt.. :banana:

Det är en smart fråga och observant.

Det har att göra med hur mycket man bromsar sin hästs rörelser,:angel: hur framtung man arbetar den:angel: , och hur väl man lyckas spänna pilbågen i en jämn båge :o

Den översta muskeln i det här området heter Trapezius och är egentligen frambenets översta muskel

Trapeziusfrmre.jpg

När hästen lyfter sitt framben roterar denna bogbladet så att övre delen går bakåt, och den nedre delen går framåt.

Tarpeziusfrmre.jpg
.
Här är den med i bakåtförandet av benet i och med att den drar bak bogbladet.

Hästens rörelser startas av en vilja / en tanke, men fortsätter i reflexartade mönster. En häst i fri form tex skritt hindras inte och kan därför röra bogbladet mycket.

En häst i bra balans är också lätt i framdelen och kan också röra bogbladet mycket.

Många av ryggens muskler sitter ihop via bindväv och ryggligamentet Är hästen spänd i ryggen och/ elelr inte har ngn axial rotation. så kommer bogbladets rörelser att hindras.

Hur mycket hästen kan röra bogbladen har att göra med hur mycket plats den har att röra bakdelen, och ryggen. En för kort tygel i relation till hur mycket ryttaren förmår lyfta bröstryggen, blockerar bakbenen och resten av kroppen.

ryttaren på din länkade bild har lyckats spänna pilbågen väldigt mycket och då fylls detta område ut extra. man säger att 'den växer upp ur manken'

sedan finns det många fler muskler i överlinjen, dessa kan du stärka bra i galopp i lång och låg form tillexempel:)

nu blev jag trött.... (ps svarar på det andra i morgon)

Senast ändrad:

En häst som bär sig rätt musklar sin överlinje. Och med varierat arbete såsom klättring i skogen (gärna kuperade hagar) ihop med dressyr och gymnastikhoppning så får man ofta en mycket välmusklad och trevlig häst!

kan den där gropen inte också bero på hur hög och skarp manke hästen har? det finns ju vissa hästar som har en "onormalt" hög manke, att det bildas en liten grop där manken övergår till hals?

Den hästen jag sett som haft störst grop där är faktisk Milton.... Ja, hopphästen ni vet...

Tack för ett jättebra svar! Nu förstår jag. Det finns juh tusentals saker som kan hindra hästen att inte rotera bogbladet.

Men det beror väl på exteriör också.. Min ponny har hög manke och lågt ansatt hals, och därmed uppkommer det en STOR grop. Jag tror aldrig den kan komma att fyllas.. han är bygd fel.

Överlinjen är så mycket mer än halsen!
Glöm inte resten av kroppen. Se på länden, se på översidan av rumpan (gluteusmusklerna är "motorn"). Se på bröstryggen. Hur inbäddad är svansen?

Men jag skulle vilja säga att de två grundläggande faktorerna för fint utvecklade muskler är att hästens miljö är anpassad till individen, samt att den är ordentligt utfodrad med rätt mängd protein.

Och med hästens miljö menar jag att den ska ha bra hagar och en okej flocksammansättning (självklart för mej att hästen får gå med andra hästar) så den får röra sej, umgås och träna sej på ett bra sätt de där övriga timmarna på dygnet då den inte är med en människa. Kuperade hagar och en bra flock och vips så är hästarna läckra i överlinjen....

Ofta ser jag hästar där båda dessa faktorer förbises - och att verkligen rättvist bedöma deras muskulatur går inte!
Ett typiskt tecken på proteinbrist är just att överlinjen tunnar ur.

Jag skulle nästan vilja stoppa ut näsan och säga att man kan fodra sej till en "bra" överlinje... Men det är mest för att jag har fått lära mej att man kan "maxmuskla" (i yta sett) en häst med foder - men det krävs träning för att det ska finnas styrka.

Ja, när den biten är ordentligt kollad - så hänger det ju också på utrustning och sadel... Till exempel den trekantiga muskeln som ligger just där din pil pekar - men också bakom manken (trapezius) - brukar bli förtvinad när hästen går med för trång sadel.

Sedan hänger det litegrann på gener också. Det finns konvexa hästar och det finns konkava - de konkava kräver en hel del jobb för att kunna få "vacker" överlinje. Medan den konvexa ramlar ut ur livmodern med fin överlinje.

Min mening - man måste se till helheten.
Ofta beror det inte enbart på ridningen, att en häst är tunnt musklad i överlinjen. Det finns massor av faktorer utöver.
Ofta tror jag det glöms bort....

Håller med dig - har två avelsston som inte rids ö h t och de har en mycket fin välmusklad överlinje, just pga tillräckligt med protein i foderstaten och stora kuperade hagar där de verkligen får klättra uppför och nedför och gör det också i alla gångarter (ibland står man med hjärtat i halsgropen när de kommer nergalopperande med sina stora magar..)

Det är som sagt många faktorer som spelar in, inte minst hästens exteriöra förutsättningar och att man har en mycket väl tillpassad sadel, men i grunden kan man få en fin överlinje genom foder, bra hagar och hästkompisar.

Jag håller egentligen med er båda två.

Men tycker att det blri en stor sklinnad i överlinjen när man börjar rida unghästen.
För att proteinet skall användas för att bygga upp muskler krävs ju attmusklerna ansträngs så pass att det behövs nya byggstenar, annars omvandlas ju bara en stor del av proteinet till fett.

Och ett överhull kan ju maskera en hel del...

*KKL*
En häst som en gång har byggts upp rejält har lätt för att få tillbaka det även efter en lång konvalescent.
Min val. har efter nära ett års vila fortfarande mkt av sin "hingstnacke" kvar. Men har en grop framför sin höga XX-manke.

Stoet skulle aldrig kunna få en sdn med sin exteriör, oavsett hur illa hon reds.

Val. föddes upp med gott om mat o var verkligen skitsnygg som unghingst.
Ville att han skulle ha pumpat upp sig innan han blev val. eftersom de oftast tappar mycket.då.
Efter kastrationen så tappade han bara hingstrumpan o blev lite tjockare överlag.

När jag läser ditt svar så slås jag återigen över "den bortglömda skritten".

Jag har alltid förespråkat långa skrittpass, helst utan ryttare, och går långa promenader med mina hästar.

Det är tidskrävande, men pga grund av många faktorer är det även en "livsförlängare".

Tack var din bild så förstår jag bättre de rörelser och punkter som hästens massör bett mig hålla efter på min häst.

Jag tar relativt ofta ut min häst på skrittpromenader. Jag gillar att gå nämligen.

Jag tror att det till en viss del har hjälpt till att muskla på honom på "rätt" ställen. Sedan klättrar vi också, matte måste ju också få upp flåset ;)

Kuriosa: gropen kallas lansmärke eftersom den är bra att vila lansen i.

Så alla vi som rider våra hästar lite mindre bra, vi kan ju börja med medeltidsridning och använda gropen till något nyttigt istället! :)

Har haft samma funderingar själv, har dock sett stora förändringar på min xx -häst. Han har haft allt från stor grop (omusklad o proteinbrist) till noll grop (bra igång, bra foder). Tycker det är intressant att det tas upp om fullbloden, som ju brukar ha mera manke - men just att jag sett så stora skillnader på min egen får mig att fundera på foder etc,. hos dessa högmankade hästar man ser ute o tävlar.

Det är väl som allt annat komplext, just med tanke på utrustning, ridsätt, hästens exteriöra förutsättningar, foder, psykiskt välmående, gamla spänningar i muskulaturen som förhindrar utveckling etc.

Just nu har jag en häst som får mycket bra foder, hyfsad träning och som utvecklat bra muskler utom just i "lansmärket". Ska nu ge regelbunden specialmassage och se om det ger resultat.

*knapplån*

Viktigast att hästen är självbärig - men söker bettet. Då utvecklas dessa muskler hos hästen - istället för i ryttarens armar.

jacko skrev:
Kuriosa: gropen kallas lansmärke eftersom den är bra att vila lansen i.

Så alla vi som rider våra hästar lite mindre bra, vi kan ju börja med medeltidsridning och använda gropen till något nyttigt istället! :)

Ställa en Coca-cola flaska??

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 925
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 734
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA