Hur mediterar man???

Sv: Hur mediterar man???

Jag tycker det bästa är att gå igenom kroppsdel för kroppsdel och verkligen aktivt släppa den och låta den bli "tung". Börja med några djupa andetag med lång utandning och sen gå avslappningsrundan nedifrån och ända upp till hjässan. Tår, fötter, vader, lår, sköte, ländrygg, mage, bröst, axlar, armar, händer, fingrar, hals, mun, ögonlock, panna, hjässa. När man gör det märker man verkligen var spänd man är i normaltillstånd.

Därefter kan man exempelvis visualisera en byrå med olika lådor som man stoppar ner tankarna i när dom dyker upp. Vet man att man kan plocka upp dom och "behandla" frågan senare är det oftast lättare att släppa dom.
 
Sv: Hur mediterar man???

Vad menar du med det , att meditera är ju inte bara på ett sätt, olika människor hamnar ju i meditativt tillstånd på olika sätt

Jag menar att meditation inte handlar om att slappna av i musklerna eller att "uppnå" något särskilt tillstånd.
 
Sv: Hur mediterar man???

Meditation handlar om att lyssna inåt och ibland kan målet med meditationen visst vara att uppnå ett visst tillstånd. Det finns många olika sätt att meditera på men för dom flesta funkar det bäst om man börjar med avslappning eftersom det är lättare att fokusera på det inre om det inte finns en massa yttre spänningar.
 
Sv: Hur mediterar man???

Kl

Jag tycker att apparna för mindfulness m guidade meditationer är suveräna. Stor möjlighet att påverka tid och annat. Skönt också att "slippa" vara aktiv i själva påhittandet av meditationen och bara hänga på.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 040
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 896
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 092
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp