Hur många timmar är din hund/hundar ensamma under en dag?

Uttern

Trådstartare
Ja, som rubriken säger ovan. Hur många timmar är din hund/hundar ensamma per dag? Hur har du löst hundpassningen?

- Hundgård?
-Hundrastare?
-Dagmatte/hunddagis?
- Annat alternativ?

Vår hund på drygt 1 år är oftast bara i hundgården från 06.30 till 09.00 på vardagar. 1-2 dagar i veckan är han i hundgården 06.30 till 16. Nu när han varit dålig så har han fått följa med och lämna barnen på förskolan istället för att vara i hundgården. Enstaka helgdagar är han några timmar i hundgården om vi ska iväg, eller som idag när vi grejade i trädgården/maskinhallen och bara har lust att hålla koll på två småbarn.

De sitter i rastgård en del på dagarna, men jag är antingen där inne, inom synhåll eller inom hörbart avstånd 90% av tiden. Hemma själva, utan mig, kanske tre-fyra timmar i veckan. Hemma på gården utan en människa inom synhåll, typ en timme varannan vecka...

Dom är hemma om jag behöver åka till affären osv. Annars så är det alltid någon hemma eller så är dom med på jobbet.

Hemma är har nästan aldrig hemma ensam och så inte mer än någon timme om jag tar en löprunda eller en promenad till affären.
Annars är han själv i sadelkammaren eller i bilen när jag rider. I stället är han med och går lös på gården.

Om jag jobbar eller ska iväg på fest eller annat är han hos hundvakt.
Han har inga problem att vara ensam men tycker det är elakt att lämna honom själv för ofta.

Ännu så länge aldrig själv hemma, hon är ju bara fem månader.

Hon går hos dagmatte och har där en underbar kompis. Där har hon blivit lämnad ensam i en timme, men då haft sällskap av vuxen hund.

Sen låg hon och sov i buren i bilen när jag var inne och hämtade mat på mcd i kanske 10 minuter.

4-6 timmar per gång kanske tre-fyra dagar per vecka. Kortare stunder på typ 1 timme för handling/träning ibland varje dag, men i snitt kanske varannan dag. De är då hemma inomhus.

Jag och mamma bor nära varandra och jobbar olika tider så vi hjälps åt med bådas hundar.

Jag jobbar natt och maken dag så det blir inte så många timmar, de dagar jag jobbat natt och dottern inte är hemma (ganska sällan) så 2-3 timmar på morgonen beroende på när maken åker till jobbet och om jag handlar på vägen hem. Sen kan det bli nån timme om vi åker och tränar samtidigt och dottern inte är hemma. Väldigt sällan det blir uppemot 4-5 timmar, räknar jag på att det blir över det så fixar jag så de får rastning så slipper man känna panik om nåt oförutsett skulle hända och det drar ut på tiden.

Till vardags kanske 30 min på sin höjd. Jag och sambon möts i princip i dörren. Han jobbar ständig natt och kommer hem lagom till jag åker till jobbet.
Han rastar då dem ordentligt och sätter två av dem i hundgård och två blir inne. Vid 09:00 lägger han sig.
Jag jobbar halvtid och är hemma strax efter 12:00.
Så ca 3 timmar är de "själva" i hundgård el med sovande sambo.

Just nu i princip aldrig. Jag pluggar på distans så jag är alltid hemma, annars tar jag med mig hundarna. De är förstås själva i bilen medans man gör saker men lämnar dom sällan hemma. Mest pga Sid är en förbenad tjyv och allt måste säkras. Lättare att stoppa han i bilen :angel: I sommar ska hundgårdarna byggas, då tänker jag att de blir hemma lite mer när man kan lämna dom på ett säkert sätt. Men fortfarande så är jag ju mestadels hemma iom plugget :)

Någon kvart eller så på vardagarna, typ när man är i tvättstugan eller närbutiken. Han är hos mitt ex när jobbar. Någon enstaka gång i månaden är han ensam där ett par timmar.

På helgerna kan det hända att han är i bilen bereonde på vad vi gör och hur vädret är.

Jag har hunddagis så min hund är ensam 1-4 timmar i sträck 1-2 gånger i vecka.
Kan tillägga att min är fortfarande ganska ung (20 månader) och det är viktigt för mig att ensamheten fungerar så även om jag inte måste så ser jag till att lämna henne minst en gång i vecka, så det fortsätter vara en vana.

Nu är jag hemma på gravidpenning, så nu blir det när jag åker på yoga eller ska handla. Dvs 1-2 timmar 1-2 gånger i veckan. Ibland nån mer gång och i nåt fall 3 timmar.

När jag jobbar har jag daghusse samt min mamma som har honom då.

Just nu är jag sjukskriven och kommer sen vara föräldraledig så då är hon såklart hemma med mig. Ensam 30min till ett par timmar om jag tex ska till läkaren.
Normalt är hon med mig på jobbet.

Enstaka gånger får hon vara hemma om vi ska bort på middag eller så och jag bedömer att hon har det lugnare hemma. Beror lite på vad hon gjort på dagen innan också, har hon tex sprungit ett par-tre mil med sambon så har hon det bättre hemma där det är lugnt.

Hon är totalt obrydd och sover bara, tror hon ser det som en liten minisemester att få ha huset för sig själv. :angel:

Våran hänger med sambon och ligger i bilen när han jobbar, kommer ut på raster och lunch.

Hunden blir deppad om jag är hemma och han måste hänga med mig istället för i bilen :cautious:

Jag har antingen med mig hundarna till jobbet eller är dom hos en kompis till mig. Utanför jobbet gör jag mest hundrelaterade saker där dom är med. Dom är sällan ensamma någon längre stund, i snitt kanske 3-4 timmar i veckan.

Båda är ensamhetstränade och trygga med att vara själva så när dom någon gång ibland är själva några timmar i sträck sover dom bara:)

Just nu jobbar jag inte men har tidigare valt jobb där hundarna kan vara med. Sen har de stundtals fått vara i bilen när de inte varit lämpligt att de är med (jobbat med lantbruksdjur och hästar).

Annars är de för det mesta med. De ligger i bilen en stund om jag handlar eller ska in någonstans där jag inte kan eller vill ha med dom.

Ensam hemma: 4h om dagen.
Sambon jobbar skift och jag har semi-fritt arbete så han har sällskap antingen f.m. eller e.m. Är vi hemma eller lediga hela dagen lämnas han ändå själv i några timmar när jag t.ex. är i stallet, eller så är han med i stallet men hemma själv om vi t.ex. går ut och äter och ser på bio på kvällen.

Någon gång i månaden är han ensam mellan 08.30-17.00 med lunchpromenad mellan 12-13. Han verkar obrydd över det både i sättet och på övervakningsfilm men det känns ändå jobbigt när de dagarna inträffar.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 072
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
10 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka