Hur många timmar är din hund/hundar ensamma under en dag?

Oftast är Svansson inte ensam mer än 1 timme 2-3 dagar/vecka eftersom jag och sambon jobbar om varandra. När vi har APT. (1 gång/månad) är han antingen ensam hemma dom timmarna, i bilen eller hos mina föräldrar beroende på dagsform, väder osv.
Behöver jag åka iväg någonstans och vara borta mer än typ 2-3 timmar så brukar jag försöka göra det när sambon är hemma eller när mina föräldrar kan passa honom.

Tidigare gick han på dagis när jag jobbade kontorstider men han blev pensionerad därifrån för några år sedan. Dock har han fått vara dör några strödagar när jag är borta över dagen/en natt och föräldrarna jobbar :)

Min är 6 månader och har precis börjat på hunddagis. Ensamhetsträningen är ju uppe nu i ca 30 min i ett sträck. Annars tränar vi väldigt mycket på att vara i olika rum .

Våra hundar är i hundgård mellan ca 07-16.15 dagtid :) Vi tar i regel in dem så fort vi kommer hem. Vi har dem i mina föräldrars hundgård för tillfället, så det är fyra hundar som är där - vet inte om jag kan kalla dem ensamma direkt, men utan människosällskap är de ju.
Min pappa jobbar hemifrån, så oftast släpper han ut dem en sväng mitt på dagen.
Åker vi iväg enstaka timmar lämnar vi dem i huset, om de inte följer med då.

Jag jobbar hemifrån så hundarna är hemma med mig och behöver nästan aldrig vara ensamma. Innan jobbade jag på hunddagis där de fick vara med, innan det en gård där jag hade Tinja med mig.

Men ibland får de vara själva i några timmar om jag ska bort på typ ett möte eller något. Aldrig varit något problem. Om jag är borta längre brukar hundarna hänga med, men går inte det har jag folk som gärna ställer upp som Tinja-vakt :D

Oftast inte mer än 1-2 timmar, ibland uppåt 3-4 om det är nåt speciellt. Har hänt ett par gånger att alla människor i huset varit borta längre tid än så, och då har någon kompis varit och släppt ut dem en sväng :)

Min hund (och 4 fd hundar) är i hundgård 2 dagar per vecka. Det blir rätt långa dagar då jag pendlar långt dessa dagar. Åker hemifrån 05.45 och kommer hem ca 16.30.
Funkar bra, hunden skuttar till hundgården med glädje och tar det lugnt hela dagen även om han är vaken i mellanåt. Har en kamera så jag kan se och höra honom, grannarna rapporterar nån gång då och då men har inte varit några problem hittills.

Ja, som rubriken säger ovan. Hur många timmar är din hund/hundar ensamma per dag? Hur har du löst hundpassningen?

- Hundgård?
-Hundrastare?
-Dagmatte/hunddagis?
- Annat alternativ?

Jag jobbar hemifrån främst. Alt så brukar hunden kunna följa med.
Så hon blir väl själv ca 2 h per dag och ibland mer om man åker och handlar etc.

Behöver jag vara borta längre stunder/dygn etc så får hon vara hos grannarna, särbo eller pappa de få gånger det behövs.

Ascot är på dagis i veckan så han är mkt sällan ensam. Kan ev bli 30 min på en vardag om ngt behövs handlas under veckan. Under helg och annan ledighet kan det bli att han är själv ca 4 h men det är sällan då mina helger generellt är vigda åt hundträning och då jag eller mina föräldrar oftas tar med honom om vi ska någon stans. Är främst om både jag samt mina föräldrar (vi har honom tillsammans) ska bort på kvällen och Ascot inte kan följa med någon av oss som han blir själv någon längre stund (4-5 h).

15 min några ggr i veckan.
Hunden har separationsångest så lämnar bara för träning.
Har lämnat henne 1 timme vid ett tillfälle när det va tvunget men målet är att kunna åka och handla 1,5 timme utan att behöva fixa hundvakt :D

Sammanräknat är han ensam i snitt 8½ timmar om dagen, 5 timmar på förmiddagen, cyklar hem och rastar på lunchen, sen 3½ timme på eftermiddagen. Om någon månad flyttar vi till hus och då blir det hundgård från ca 06.30 till typ 16.30 med hundkompis i hundgård bredvid.

2- 3 dagar i veckan ca 8 h MEN förstås med rastning och sällskap vid lunch. Övriga dagar 0-5 h beroende på hur dagen ser ut. Äldre hund som sover bort ensamtiden och även har sällskap av sina två kattkompisar.

Min hund har gått på samma hunddagis i hela sitt liv, och han är ytterst sällan ensam. Jag tänkte på det förut att den killen har inte varit ensam särskilt många timmar i hela sitt snart 11-åriga liv!... Antingen är han på dagis eller med oss (husse eller matte), någon enstaka gång hos någon annan familjemedlem om vi behöver åka iväg nånstans. Han kanske är ensam mellan 0-6 timmar per månad totalt sett....

Min är med på jobbet, och ensam hemma några timmar en eller ett par ggr i veckan när jag har annan fritidsaktivitet.

För första gången någonsin jobbar både jag och min man kontorstider, sedan ett år tillbaka. Det har löst sig över förväntan :bow: Ca 2 dagar i veckan är det ensamtid ca 7-17 men våra grannar rastar 2 gånger per dag på tomten (inhägnad, över 3500 kvm) eller promenad med lek och bus en stund. Övriga dagar lämnas hon (numera de) till min syster. Vi har precis köpt en hund till (vuxen) trots att vi innan tänkt att vi inte borde ha en hund till när vi är så beroende av andra för att lösa vardagen. Sen dök rätt hund upp och han levde redan ett liv med mycket ensamtid så han får det ändå en förbättring i vår vardag.

Jag tycker att ensamtid är viktigt att diskutera och framförallt reflektera över själv som hundägare, men ännu viktigare är hur hundens sammanlagda aktivering och livssituation ser ut :)

Eftersom jag har hemmet som arbetsplats och min man även arbetar hemma e hel del, så är våra hundar nästan aldrig ensamma, annat än när vi åker in till stan för att handla. Ibland kan de vara ensamma lite längre, men det tillhör undantagsfallen och de har absolut inga problem med detta.

Ungefär 2 dagar i veckan är hon i sin hundgård medan jag jobbar på kontoret i stan. Övriga dagar jobbar jag hemma och då är hon ju med mig inne i huset. Annars är hon ensam någon timme hit och dit om vi ska någonstans dit hon inte kan följa med. Varierar om hon får gå ut i hundgården eller vara inne i huset det gångerna.

Ja, som rubriken säger ovan. Hur många timmar är din hund/hundar ensamma per dag? Hur har du löst hundpassningen?

- Hundgård?
-Hundrastare?
-Dagmatte/hunddagis?
- Annat alternativ?
Om det krisar riktigt mycket så max 4 timmar, men sambon jobbar natt så han är hemma på dagarna och jag på nätterna. Är vi borta båda två så är Svea antingen med oss eller hos någon av våra föräldrar

Långt ifrån alla dagar han är ensam alls, men vi brukar se till att lämna honom någon gång per vecka, ex när vi storhandlar.

Vi hade flera backup-plans när vi hämtade honom, men slängde ändå ut en dagmatte/husse-annons på en köp och sälj sida. Några grannar från huset bredvid svarade, ett pensionärspar som ”alltid” haft hund men nu var utan. Helt fantastiska och Skrället ÄLSKAR dom. Blir helt varm inombords av att se några som älskar vårt Skrälle lika mycket som vi gör och att det är ömsesidigt :heart

Ojoj vad många svar! Tack alla för era svar! Håller på läser igen.. det går lite sakta bara.
återkommer!

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 072
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
10 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat