Hur många hundar är lagom?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Ameli
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 4 292
Sv: Hur många hundar är lagom?

Hur många hundar har ni idag? 2st
Ålder? 2 och 1
Ras? Schäfer-collie , Dvärg pinscher-chihuahua/tibetansk spaniel
Kön? Tik , Hane
Vad gör ni med er hund/ar, tränar eller ren sällskapshund? Dom är sällskap, Fast den stora hon skulle behöva mer tänkande "jobb".
Hur bor ni?I ett hus med stor gräsmatta.
Har ni några andra djur eller tidskrävande intressen?" katterna ;) nej dom klarar sig själv. Hästarna är det andra tidskrävande jag har.
Familj/barn? Sambo
Smärtgränsen ?Helst skulle jag vilja ha 5 hundar, men smärtgränsen går vid dom jag har nu.

Senast ändrad:

Vad känns som er "maxgräns" ?
Max fyra stycken.

Hur många hundar har ni idag ?
Två stycken men det blir i alla fall en till om några år samt en större hund i framtiden.

Ålder ?
20 månader resp. 8 månader.

Ras ?
Tibetansk spaniel.

Kön ?
Hane resp. tik.

Vad gör ni med er hund/ar, tränar eller ren sällskapshund ?
Sällskap/utställning.

Hur bor ni ?
Relativt stor tvåa med balkong.

Har ni några andra djur eller tidskrävande intressen ?
Nej bara hundarna.

Familj/barn ?
Nix, ensam.

kl
Vad känns som er "maxgräns" ?
2 egentligen, det är mycket bökigare med fler

Hur många hundar har ni idag ?
3, den tredje är dock inte min utan sambons, vi hjälps såklart åt

Ålder ?
10 år, 9 år och 5 år

Ras ?
Kinesisk nakenhund, bostonterrier, tax/york

Kön ?
3 hanar

Vad gör ni med er hund/ar, tränar eller ren sällskapshund ?
Sällskap

Hur bor ni ?
4,a med egen ingång

Har ni några andra djur eller tidskrävande intressen ?
Inte jag, sambon spelar fotboll

Familj/barn ?
Sambo + inneboende

Hur många hundar har ni idag? 3 st
Ålder? 13-15 år (uppgifterna varierar), 11 år samt 9 veckor
Ras? Schäfernågonting, Labrador samt Kelpie
Kön? Kastrerad tik, kastrerad hane samt hane (skall ej kastreras)
Vad gör ni med er hund/ar, tränar eller ren sällskapshund? Den gamla tiken är pensionär. Labben tävlar lydnad på elitnivå och hobbyspårar och den lille Kelpien ska bli min nya tävlingshund i lydnad, spår och ev sök
Hur bor ni? Alldeles för trångt (49 kvm). Men finns det hjärterum så finns det stjärterum!
Har ni några andra djur eller tidskrävande intressen? Nej
Familj/barn? Sambo, inga barn

Jag tycker nog att 2 hundar är rätt lagom. 1 är för lite. 3 är helt okej. Är de i fin form och tillräckligt lydiga så kan man nog ha ett helt gäng, men det blir lite besvärligt när de har olika behov som måste tillgodoses. Den allra äldsta hunden är t ex inte särskilt snabb på promenaderna längre, och orkar/vill inte träna på samma sätt som mellanhunden. Samtidigt så vill jag ju att hon ska hålla igång så mycket som möjligt så det blir lite längre promenader i snigeltempo, och sedan en rask längre promenad med mellanhunden de dagar som tiden finns. Sedan är det såklart en fråga om ekonomi också, om man inte är uppfödare så får man ju inte in några pengar på hundarna utan ekvationen är ganska simpel. Ju fler, ju dyrare.

Beror ju självfallet på flera faktorer... Men vad känns som er "maxgräns"?
Max tre. Vi har inte planer på att skaffa någon mer.

Hur många hundar har ni idag?
Två

Ålder?
Ett och ett halvt + fyra månader

Ras?
Dvärgpinscher

Kön?
Hanar

Vad gör ni med er hund/ar, tränar eller ren sällskapshund?
Sällskapshundar som tränar; viltspår, utställning och vardagslydnad. Så småningom även agility.

Hur bor ni?
Lägenhet, trea på nästan 80 kvm med balkong. Strax utanför stadskärnan, fina grönområden.

Har ni några andra djur eller tidskrävande intressen?
Näpp, inte direkt. Jag fotar och nördar en hel del.

Familj/barn?
Näpp, inte än.

Hur många hundar som är max beror helt och hållet på individerna. Har man en bra samansatt flock är det inga problem med 10hundar. Har man en dåligt fungerande flock kan det vara hus i helvete med två hundar.

Hur många hundar har ni idag?Två egna och oftast två-tre träningshundar
Ålder?1 år / ½år
Ras?Collie, Whippet
Kön? Tik, kastrerad hane
Vad gör ni med er hund/ar, tränar eller ren sällskapshund? Tränar lydnad och spår
Hur bor ni? Hundanpassad gård. Flera hundrum i huset samt inhägnad rastgård.
Har ni några andra djur eller tidskrävande intressen? fyra katter och två hästar. Vi använder hästarna i hundverksamheten.
Familj/barn?Sambo.

Senast ändrad:

3-4st

2st men är på g att skaffa nr 3.

Ålder?
12 och 4

Ras?
Border collie

Kön?
Hane (kastrerad) och tik

Hundarna används dagligen på gården. När vi inte jobbar på gården eller slappar i soffan är vi ute på träningar och tävlingar i vallning.

Hur bor ni?
På gård

Hundarna är det största intresset men har även får och några fjäderfän. Mina andra intressen sysslar jag med när det är lite lugn och ro, oftast på kvällarna. Då scrappas och 'decas' det för fullt. Gör smycken, bakar, saftar och syltar. Eller så ändrar jag om nåt i huset.:D

Familj/barn?
Nope.

Men vad känns som er "maxgräns"? Min maxgräns går egentligen vid två, brukar vara enkelt med hundvakt, plats i bilen och tid att aktivera båda.

Hur många hundar har ni idag? 4:D Hund nummer 3 kom på köpet med sambon (eller om det var tvärtom;):D) och hund nr 4 var sambon så envis att vi skulle ha ("har du TVÅ så ska jag också ha det" *SUCK*)

Ålder? 5,4,3 och 1

Ras? Vit Herde, American Akita, Vit Herde, Siberian Husky

Kön? Tik, kastrerad hane, tik och tik

Vad gör ni med er hund/ar, tränar eller ren sällskapshund? Äldsta vita blir en del lydnad, spår och trick men mest är hon nöjd med att vara hemma och lata sig;), akitan är mest sällskap, tanken är att sparka igång husse att köra viltspår med honom, yngsta vita tränar och tävlar jag lydnad, utställning och ska försöka hinna med både spår (bruks) och viltspår, huskyn är planerad att bli nästa utställningsstjärna;), givetvis blir det en del drag med henne, mest med cykel nu, ska börja viltspåra med henne också (jösses vad jag kommer få motion!!!:D)

Hur bor ni? Har precis köpt en gård på landet!

Har ni några andra djur eller tidskrävande intressen? Nix, inte nu (hur skulle jag hinna med det med alla vovvarna??;))

Familj/barn? Sambo

Har två sällskapshundar, hanar. En bearded collie, 8 år, och en chi/jrt, 3 år. Skulle inte vilja ha en till. Eller, jo, jag skulle vilja ha en till, men jag vill inte ha tre hundar så det får vänta :p

Vi promenerar, är i stallet och jobbar natt inom äldrevården.

Bor på "landet", lägenhet i bottenvåningen på en villa. Har häst, medryttarhäst och katt utöver hundarna. Ingen familj.

Senast ändrad:

Idag två, får en valp till hösten och planerar (minst) en till runt 2013-2014. Jag har ingen "smärtgräns" vad gäller antalet hundar, så länge jag känner att jag hinner med att ge alla individer den stimulans och träning som just den hunden vill ha/kräver. Men för att dra till med en siffra så säger jag 6 st :D.

Ålder?
Ras?
Kön?

En kastrerad dvärgchnauzerhane på snart 4, en australian shepherd tik på 20 månader. Valpen som kommer i höst är en DS, sen så blir det en aussie till senast 2014.

Min DS är en sällskapshund som mest bara hänger med, men min sambo har börjat träna rallylydnad med honom, något som passar dem båda :laugh:

Min aussie tränar jag tävlingslydnad, agility, bruks (spår och rapport), viltspår och vallning och planerar att tävla/göra prov i alla dessa grenar. Har hittills hunnit börja tävla i lydnad och agility med bra resultat.

Hur bor ni?

Villa med trädgård, på landet

Nej, mina hundar är min livsstil

Familj/barn?

Sambo. Barn nej, och vill heller inte ha några

Senast ändrad:

2-3 st, men egentligen är en optimalt då jag många gånger känner att jag får dåligt samvete för den andra hunden. Som det är nu så har sambon och jag varsin hund, vi delar på en del saker men överlag har jag huvudansvaret...

2st men det planeras för en tredje. Vad, hur och när är inte bestämt...

Ålder?

7 och 2 år

Ras?
Flat coated retriever och petit basset griffon vendéen

Kön?
Hanar varav flatten är kastrerad.

Flatten är min, vi tränar och tävlar i lydnad och spår, tränar även lite sök. Ibland så kör vi även lite viltspår och apportering. Basseten är sambons och han är i första hand jakthund, men under icke jaktsäsong så blir det lydnad och spår för aktivering.

Hur bor ni?
Hus med stor tomt :)

Hundarna är det största intresset, men det blir även en hel del jakt & skytte som till en viss del går att kombinera med hundarna.

Familj/barn?
Bara sambon!

Som mitt liv ser ut nu är 3 absolut max. Sen i framtiden kan jag nog tänka mig max 4 till.

3 men tycker 2 är perfekt, skulle inte ha min yngsta men kuden inte säga nej när jag erbjudande om en sån lovande valp och det har jag inte ångrat :love:

Ålder?
8 år, 5 1/2 år, 2 år

Ras?
Dvärgschnauzer p/s

Kön?
Tikar

Den äldsta är bara sällskapshund och är nöjd med det. Den i mitten är avelstik och haft 3 kullar, utställningshund när hon var yngre nu väntar vi på att hon ska bli veteran samt tränar lite lydnad och uppletande på hobbynivå. Den yngsta tävlas i viltspår och utställningar, förhoppningsvis tävling i lydnad och spår också under året innan det är dags för en valpkull om ca ett år.

Hur bor ni?
Lägenhet

Nej, hundarna tar det mesta.

Familj/barn?
Bor och lever själv.

Men vad känns som er "maxgräns
Max 3 tror jag.......

Två hundar men vill gärna ha en tredje.

Ålder?
3 år resp 1½ år.

Ras?
Japansk Spets & Boxer

Kön?
Två Tikar

Mestadels sällskapshundar, men vi pysslar en hel del med lydnad och spårträning, agility och vi går även lite kurser för att vi tycker sånt är skoj.

Hur bor ni?
Hyr en miindre "gård".

Lever för mina djur, har bla två hästar, ett gäng med katter å kaniner.

Familj/barn?
Nej, jag å mina djur är tillräckligt! ;)

Glömde ju att svara på ursprungsfrågan.

Jag tycker att "lagom" är en hund :D, men maxgränsen är 3, kanske 4 om det är en mindre krävande individ eller de andra är äldre. Det viktigaste tycker jag är att ha individuell tid för alla individer. Gamla som unga!

Har en idag (2årig dvärgschnauzerhane), planerar en till hund (aussie) om typ ett år.
Tränar lydnad, agility och freestyle aktivt. Har dessutom en del andra intressen :p (bland annat 5 kaniner)

Två känns som max nu. Hur det blir i framtiden visar sig. Bor i lägenhet med sambo, inga barn (men barn lär det väl förhoppningsvis bli inom hundens livstid så man får väl ha det lite i tanken också).

Senast ändrad:

*KL*
Tre, tror jag. Länge tänkte jag att två var idealet och hade det i många år men nu tycker jag faktiskt att det är skönt med bara en. Har dock luddiga planer på en hund till om något/några år.

En

Ålder? Ras? Kön?
Treårig cairntik

Leia är en aktiv sällskapshund, vi kör agility, viltspår och rallylydnad men även lite annat.

Hur bor ni?
Lägenhet med nära till skogen

Häst på foder men det går ju bra att kombinera med hunderiet för det mesta

Familj/barn?
Nix

*KL*

Tva kanns som max grans och en ar nog "lagom". Jag planerar en valp om ungefar tva ar. Min tjej's uppfodare planerar en till kull fran Mandy's kull syster da.

En

Ålder? Ras? Kön?
Tre arig rottis tik.

Mandy ar en tjej med mycket hog 'drive' och behover mycket job. Vi tranar lydnad och IPO. Hon ar dessutom en terapi hund som "laser med barn" och besoker skolor, sjukhus, och alderdoms hem.

Hur bor ni?
En hast gard med ungefar 2 hektar (tror jag det ar) med staket runt forutom hast hagar dar hundar kan vara trygga.

Tva hastar att rida och en tavlar jag i dressyr. Jag jobbar egentligen inte utanfor hemmet, men tar en del fotografi uppdrag, dock inte mer an att det ar roligt.

Familj/barn?
Barnen ar uppvuxna och de tva narmaste bor sex timmar hemmifran. Mannen jobbar utomlands sa jag star for hela skotseln av garden. Forhoppningsvis har mannen slutat jobba och kan skota manga sysslor pa garden nar nasta valp kommer.:D

2st
2st, varav den ena är en 14årig JR herre, som är den minst krävande hunden jag mött. Han vill inte längre hänga med på promenader och aktiveras mer än klappar och mys. Så jag räknar smärtgränsen på 2 hundar + honom.
Ålder?
14 och snart 2
Ras?
Jack Russel, Ungersk Vizsla
Kön?
Hanar, JR är kast.
JR-Enbart sällskap/gårdshund.
Vizslan - Fågeljakt sensommar-vinter. I övrigt allmänlydnad, ska börja lägga spår när snön försvinner.
Ska gå en allmänlydnadskurs med start i slutet på mars, för att få komma ut lite bland andra hundar och träna på det, samt för att få lite nya infallsvinklar.
Hur bor ni?
I villa på landet
Nej, försöker gymma en del, springer när det är barmark (Men då hänger hunden med)
Familj/barn?
Sambo, en dotter på 2½. Har ständigt dåligt samvete för att jag tycker jag borde göra mer med hunden. Men han mår bra och blir aktiverad varje dag, så jag försöker tänka bort det dåliga samvetet.

Idag en och det är maxgräns, ska ju hinna med också.

En.

Ålder?

Nästan två (i maj).

Ras?

Jack Russell Terrier.

Kön?

Hane.

Han har bara varit här i två veckor så vi lär känna varandra men aktiv sällskapshund kommer det att bli, första kursen börjar antagligen 14 april.

Hur bor ni?

60kvm lägenhet.

Tre katter (inte jätteförtjusta me börjar vänja sig. Har en foderislandhäst men åker hem nästa vecka, kommer ev tillbaka i sommar.

Familj/barn?

Sambo.

Tack för all respons :)

Har som sagt två hundar idag, en äldre papillonhane på 12 år och en chihuahuatik på 4 år. Tiken är en omplaceringshund som haft en tuff start i livet och är väldigt ängslig och orolig av sig. Min papillon är dock hennes trygga punkt och han har en lugnande inverkan på henne. Det är därför jag funderar på att skaffa en till nu medan pappisen fortfarande är pigg och alert.

Tänker lite som så att skaffar vi en ny nu så får vi hjälp av den gamle att vänja in tiken så att hon kan bli trygg med en ny familjemedlem. Tänker jag fel? Tror nämligen det kommer bli svårt med att skaffa en ny när väl pappisen är borta. Vi kan ju ha många år kvar med honom men det kan ju gå fort också att han blir gammal och helst vill jag ha två hundar. Vi hade tänkt skaffa en tik till, men ska vi titta efter en lite "äldre" typ 2-3 år eller en valp?

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 841
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 441
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 684
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 980
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka