Hur många hundar är lagom?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Ameli
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 4 292
Sv: Hur många hundar är lagom?

Beror ju självfallet på flera faktorer... Men vad känns som er "maxgräns"?
Jag skulle nog säga 2. I alla fall nu när jag är singel och bor ensam. Möjligtvis 3 när man nån gång i framtiden förhoppningsvis är sambo.
Hur många hundar har ni idag?
En.
Ålder?
Snart 17 månader.
Ras?
Flatcoated retriever
Kön?
Hane.
Vad gör ni med er hund/ar, tränar eller ren sällskapshund?
Sällskapshund. Tänker prova agility och hoppas att han ska tycka om det. Har även funderat på lydnad, men det kanske blir rallylydnad istället.. Känns som jag börjar sent, men ska gå nån lydnadskurs senare i år förhoppningsvis, och då får vi se.. Apporterar mycket, får söka efter dummy. Ska nog börja spåra lite och göra lite mer avancerade sök. Nu är det mest sök av dummy i lägenhet/hus.
Hur bor ni?
Lägenhet, 2:a
Har ni några andra djur eller tidskrävande intressen?
Rider 2 gånger i veckan. Ridskola och medryttarhäst. Det som tar mest tid av det är medryttarhästen. Har tänkt börja ta med min hund till hästen när han är lite mognare och lydigare.
Familj/barn?
Nej

Men vad känns som er "maxgräns"?
svårt att säga, men jag har under en tid haft 3 hundar och det var inga problem. av olika anledningar har jag inte kvar två utav dom.

Hur många hundar har ni idag?
1, snart 2
Ålder?
3år,

Ras?
Australisk Terrier, nr 2 är rottweiler

Kön?
Hanar båda 2

Vad gör ni med er hund/ar, tränar eller ren sällskapshund?
Vidar är en ren sällskapshund visst vi hittar väl på små trix å sånt.
Rottisen kommer jag att träna å tävla bruks å lydnad :)

Hur bor ni?
1:a men inomhus ska hunden ändå inte göra nått annat än att ta det lugnt.

Har ni några andra djur eller tidskrävande intressen?
3 Kattor som sköter sig mest själv :p

Familj/barn?
varken sambo eller barn, bor själv med mina djur :)

Vad känns som er "maxgräns"? : Har ingen bestämd maxgräns

Hur många hundar har ni idag? : 7 vuxna och 3 valpar

Ålder? : Mellan 6 år och 11 veckor

Ras? : Jämthund, finsk spets, basset fauve de bretagne & australisk terrier

Kön? : 3 tikar och 4 hanar

Vad gör ni med er hund/ar, tränar eller ren sällskapshund? : Jagar, tränar viltspår, lite allmänlydnad, ställer ut & går jaktprov när tid och lust finnes

Hur bor ni? : På lantgård. Inget vansinnigt stort hus, men det räcker gott och väl till. Inhägnad tomt och gångavstånd till jakt och träningsmarker.

Har ni några andra djur eller tidskrävande intressen? : föder upp fjäderfän av olika slag. Har tidigare haft +120 tackor och fött upp lamm. Då hade vi också ett flertal vallhundar, men inga fauvar

Familj/barn? : Gift med 3 barn

Som du säger så beror detta på olika faktorer, och i min situation så har det ändrats från att just nu ha en till att pojkvännen har en och vi planerar att ha två till i framtiden när vi bor större. Så är jag ensam så är 2 max, men med en partner som hjälper till så bestämde vi att vår maxgräns ska bli 4.

Vad känns som er "maxgräns"? 4
Hur många hundar har ni idag? 2
Ålder? 2 och 3 år
Ras? Chihuahua och Amstaff. Nr 3 o 4 ska vara chihuahua och rottweiler.
Kön? Hanar
Vad gör ni med er hund/ar, tränar eller ren sällskapshund? Mest sällskapshundar (men självklart aktiveras amstaffen på annat sätt än chihuahuan)
Hur bor ni? Lägenhet, 2a
Har ni några andra djur eller tidskrävande intressen? Nej
Familj/barn? Pojkvän. Barn i framtiden, men då vill vi att alla 4 hundarna ska växt till sig och alltså inte va valpar.

Beror ju självfallet på flera faktorer... Men vad känns som er "maxgräns"? 2 är max för mig
Hur många hundar har ni idag? 2
Ålder? 11 och5
Ras? dalmariner/golden/dobermann och leonberger
Kön? tik och kastrerad hane
Vad gör ni med er hund/ar, tränar eller ren sällskapshund? Tiken tränade jag mycket agility med när hon var yngre, nu är båda sällskapshundar.
Hur bor ni? gård
Har ni några andra djur eller tidskrävande intressen? Ja, hästar men dom sköter dottern mestadels.
Familj/barn? Ja man och tre barn , varav två bor hemma, samt en svärson som mer eller mindre bor här.

Anledningen till min gräns vid två är att det är vad jag kan ta med mig när jag ska någonstans. Ska vi vara borta längre än hundarna kan vara själva måste dom ju med.

Jag tycker 1 hund är lagom och min absoluta maxgräns går vid 2 så länge jag inte bestämmer mig för att bli uppfödare...
Bor i stan men i ett riktigt hundområde med mycket grönt och hund anpassat, alltså perfekt för att ha hund

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 841
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 441
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 684
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 980
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka