Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Kejsarsnitt på måndag, för jag vill inte förstöra muttan!

Vi låtsas!
Om du vore förlossningsläkare och jag din patient.
Jag vill ha snitt för jag nojar över underlivet, du tycker jag är löjlig och diskuterar vaginal förlosssning med mig.

Jag säger till dig:
-ok jag går med på vaginal förlossning men om mitt underliv kommer drabbas av någon typ av men som försämrar min känsel, får problem med smärta, sexliv eller blir inkontinent så får du bära ansvaret gentemot mig eftersom jag bad om snitt.
Jag kommer alltid anklaga dig eftersom du hade valet att göra mig till viljes.

Jag är väl medveten om riskerna med snitt men det är mitt val och oavsett vad jag drabbas av så kommer jag aldrig anklaga någon annan än mig själv, om jag så skulle dö på kuppen.

Tänk dig in i situationen och ge mig ditt svar :)!

Betänk att 1 av 10 får problem vid vaginal förlossning, 2 av 1000 vid snitt (även om sviterna vid snitt är av allvarligare karaktär).

Betänk att 1 av 10 får problem vid vaginal förlossning, 2 av 1000 vid snitt (även om sviterna vid snitt är av allvarligare karaktär).

Definiera "problem" och berätta var du fått de siffrorna ifrån.

Jag kommer alltid anklaga dig eftersom du hade valet att göra mig till viljes.

Jag tror att din förlossningsläkare bara skulle svara att av medicinskt etiska skäl så kan du inte beviljas ett snitt.
Läkare är vana att patienter hatar dem, så jag tror inte att hot av det slaget biter.

I Sverige så händer det dessutom ingenting för läkaren om den följer den medicinska praxis som finns.
Så det är inte som i USA att patienten sedan kan stämma läkaren.
I USA så får man ju å andra sidan lov att betala kostnaden för ett sådant snitt själv.

Och den typ av kapitalistisk sjukvård ger ju helt klart en större valfrihet för dem med pengar.
För dem utan pengar så skulle läkaren i USA svara "Du har tyvärr inte råd".

Den stora frågan är väl varför förlossning eller amning framkallar detta tillstånd?
Vad i det hela är egentligen problemet?

Smärta?
Integritetskränkning?
Annat?

Och vilken är bakgrunden till detta?

Den stora frågan är väl varför förlossning eller amning framkallar detta tillstånd?
Vad i det hela är egentligen problemet?

Smärta?
Integritetskränkning?
Annat?

Och vilken är bakgrunden till detta?

Trevligt att du har så höga tankar om mig men jag vet ej svaret, kan inte hitta svaret i skrift och kan ej heller gissa då jag inte upplevt tillståndet själv.

Är mig veterligen psykiskt stabil :p.
Tror att jag inte skulle ha några problem med vare sig förlossning eller amning, däremot att vara gravid.

Jag menade för din vän.
Hon som fick problem.
Det måste ju vara något som skrämmer henne i det närmaste från vettet.

Har man panikångest så behöver det inte vara något särskilt som "skrämmer" en, man kan få panikångestattacker helt utan förvaning och anledning. Detta går ju att lindra (inte bota) med starka tabletter, men frågan är ju hur bra det är att äta dessa tabletter under en graviditet och slutar man under graviditeten och får självmordstankar (som inte är ovanligt vid panikångest) så är det kasnke inte så lyckat att gå igenom en graviditet, oavsett om man snittas eller föder vaginalt. Det går ju även att lindra med samtalsterapi mm så då får man ju se till att man är stabil innan man blir gravid, men en så stor förändring kan nog sätta det hela på spel igen...

Definiera "problem" och berätta var du fått de siffrorna ifrån.

Siffrorna är tagna ur en publikation från socialstyrelsen via deras hemsida. Jag TROR att den var från 2005.

Jag sparade aldrig den länken.

Det här har jag dock sparat, ca ett år gamla siffror:

10% av kvinnorna får ngn typ av men efter vaginal förlossning.
Av de måste 3-5% åtgärdas med operation.
80% av alla kvinnor får bristningar i underlivet/ändtarmen vid sin första förlossning.
Var femte kvinna blir urin-inkontinent efter vaginal förlossning.
2-4% får bestående men (hit hör bla många som fått sfingerruptur)

Källa: Eva Uustal-Fornell, överläkare bäckenbottenskador, UniversitetsSjukhuset i Jönköping.
Erica Schytt, doktorand ansträngningsinkontinens och kvinnors hälsa efter förlossning.

Det som syftas med men är trasiga underliv av olika grad, blödningar, ärrbildning, smärtsymptom, inkontinens (dubbel/enkel) m.m.
Men enligt siffrorna är de flesta "men" övergående.

Jag menade för din vän.
Hon som fick problem.
Det måste ju vara något som skrämmer henne i det närmaste från vettet.

Men inte upplever jag henne som särskilt ovanlig?
Kollar man bara på senior på detta forum verkar var och annan lida av psykisk ohälsa.
Tror snart jag kan skriva en D-uppsats i ämnet "bipolär".

Förlossningspsykoser och amningspsykoser verkar inte lika ovanligt som det är tabu.

Min granne, 35-årig kvinna, hängde sig straxt efter att hon fött. Lämnade karl och tre barn.

Min klasskamrat 19år ställde sig höggravid på tågspåret.

Både hade utvecklat psykos.

Så med tjejen jag nyss berättade om har jag haft tre närstående som råkat ut för detta.
Kollar jag i bekantskapskretsen så kan jag tillgodoräkna ytterligare några olyckliga själar.

Jag tycker nog inte att Bukefalos är representativt för samhället.
Det är en hög frekvens med psykiska besvär här.
Men jag tror att det beror på att sådana människor dels har mycket tid att hänga på ett forum och dels är litet folkskygga så att de föredrar att umgås så.

Jag har ingen i min bekantskapskrets utanför Bukefalos som mått psykiskt dåligt vid graviditet, förlossning eller amning.
Och då så är jag i en ålder där nästan alla mina vänner har fått barn medan jag kände dem.

Jag har ingen i min bekantskapskrets utanför Bukefalos som mått psykiskt dåligt vid graviditet, förlossning eller amning.
Och då så är jag i en ålder där nästan alla mina vänner har fått barn medan jag kände dem.

Håller med dig!

Jag, som fick kejsarsnitt pga psykiska problem (Diverse diagnoser och ångesttillstånd, fobier etc), anser också att man ska behöva kämpa litegrann. Inte så att man ska behöva vara livrädd för att inte fåt ett snitt beviljat, men jag tycker att alla ska försöka tänka tanken på en vaginal förlossning.

Och sen, dumt nog kanske, så anser jag det vara lite skillnad på vanlig förlossningsrädsla och människor som är sjuka på samma sätt som mig. Jag har dokumenterat sen 16 års ålder om alla mina problem, och dom tyckte absolut inte att jag skulle utsätta mig för en situation som garanterat hade gjort mig sämre bara, och antagligen gjort att jag inte kunnat knyta an till mitt barn på samma sätt.

Men jag tror att det beror på att sådana människor dels har mycket tid att hänga på ett forum och dels är litet folkskygga så att de föredrar att umgås så.

Alltså, det spelar ju ingen roll vad vi har för personliga erfarenheter.

1. Vi vet att människor med olika typer av psykisk ohälsa skaffar barn.
2. Vi vet att det finns något som heter förlossningspsykos och amningspsykos. En del människor drabbas av det. Det finns säkert statistik att gräva fram på detta om någon av oss absolut vill veta hur vanligt det är :)

.

Du har säkert rätt gällande Bukes medlemmar men psykisk ohälsa är iaf så pass vanlig att försäkringskassan slagit larm gällande alla som är sjukskrivna för stress, utbrändhet m.m. (= psykisk ohälsa).

Då kanske det är din bekantskapskrets som är lite merovanlig, vem vet?

Enligt min BM så var jag långt ifrån den första med psykiska problem som hon pratade med under graviditeten. Tvärtom fanns det tydligen rätt så många. Antingen sådana som mig, som var sjuka redan innan, eller andra som utvecklade dåligt mående just under graviditeten.

Snitt är bäst för dem som mår bäst av det, de som verkligen är inställda på snitt mår bättre av snitt än såna som varit inställda på vaginal förlossning & sedan får akutsnitt om de verkligen inte insåg under förlossningen att de ville ha snitt.
& detta finns forskat om, alltså att de som väljer snitt är mer nöjda med sin förlossning än andra.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=788591&lid=puff_788551&lpos=rubrik

Är det inte logiskt att många blir lite mer nöjda när de själva fått vara med att råda och bestämma?
Oavsett ämne?
Då kan jag tänka mig att de flesta lite lättare kan acceptera problemen de får med på köpet.
Bl.a. kanske man är lite medveten och informerad om riskerna vid tex snitt?
Rent generellt känns det som att de som får planerat snitt är mer pålästa om alla nackdelar än de som föder vaginalt (obs: bara en känsla).

Tja, jag har varit mamma i över 1 år nu, och jag har aldrig fått någon typ av ångest över någonting som har med Sebastian att göra.

Mjo, till viss del kanske. Jag är lättare utsatt för ångest om jag är trött, vilket jag är för det mesta sen han föddes. Men det är något indirekt.

Min panikångest, eller andra sorters ångest, relaterar för det mesta till specifika saker/situationer. Den kommer inte "bara sådär", utan det finns alltid en orsak.

Min son fick ett stort jack i pannan som 7 månaders. Blodet forsade och det var blod överallt, och såret var DJUPT. Jag reagerade inte med någon ångest alls, utan med rationellt tänkande och gjorde vad som behövdes för att lugna honom, torka blod ochfå såret tejpat.

MEN, hade dom beslutat att utsätta mig för en vaginal förlossning, hade jag antagligen sparkat ihjäl den personalen som skulle vara i närheten av mig. Och jag hade med väldigt stor sannolikhet inte kunnat knyta an till min son på rätt sätt, när hela hans födelse skulle vara ett trauma.
Nu fick jag däremot bara smärta samma dag, och en väldigt lätt smärta dagarna efter det.
När dom insåg att morfinet inte fungerade på mig, efter 6 sprutor och jag hade slutat att andas en gång, så bytte dom läkemedel och det tog bort smärtan helt i princip. Och jag hade både ork och psykisk hälsa till att lära känna vår nya bebis.

Jag tror att din förlossningsläkare bara skulle svara att av medicinskt etiska skäl så kan du inte beviljas ett snitt.
Läkare är vana att patienter hatar dem, så jag tror inte att hot av det slaget biter.

I Sverige så händer det dessutom ingenting för läkaren om den följer den medicinska praxis som finns.
Så det är inte som i USA att patienten sedan kan stämma läkaren.
I USA så får man ju å andra sidan lov att betala kostnaden för ett sådant snitt själv.

Och den typ av kapitalistisk sjukvård ger ju helt klart en större valfrihet för dem med pengar.
För dem utan pengar så skulle läkaren i USA svara "Du har tyvärr inte råd".

Fast enligt vissa känner svenska läkare en rädsla för negativa efterverkningar för deras proffession.

http://www.alltombarn.se/halsa/kejsa...en-okar-1.2767

Men där är det rädslan för att göra medicinskt fel som beskrivs.
Döda och hjärnskadade bebisar är inte roligt att ha på sitt samvete.
Det kan nog plåga en läkare in till vanvett.

Jag skulle gärna vilja veta om denna rädsla också har minskat på antalet förlossningsskador hos barn?
Som t.ex. CP-skadorna.
För om det är så tycker jag nog att trenden är bra.

Snitt är ju så väldigt bra när det behövs och så oerhört onödigt när det inte behövs.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
17
· Visningar
1 305
Senast: Sofie.S
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 967
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 853
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 108
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar