Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Och sen är det som sagt ingenting man behöver tänka på, eftersom det inte ens känns.

OT

Åh fan så kateter känns inte?

Alltså, man kan inte tala ur egen sak och tro att det samma för alla.
Mig satte de, till min stora frustration, kateter på när jag opererat ett finger.
Vaknade ur narkosen och kände mig sprängande kissnödig och med en märklig och skavande känsla i underlivet.
Ville gå till toaletten men fick veta av sköterskan att jag inte alls var kissnödig för jag hade kateter.

Efter flera timmars tjat från min sida om skav och att det kändes som jag skulle sprängas så drog de tjurigt ut den förbannade katetern, vilket sved för jäkligt.
Sedan gick jag upp och kissade flera dl med en mkt envis sköterska hängandes över toalettstolen.
Det konstaterades även i samma stund att jag på fyra timmar lyckats få en rejäl urinvägsinfektion.

Hade inga problem när jag kom in akut på operation och hade fö aldrig någonsin i hela mitt liv haft uvi och heller aldrig efteråt.

Så, min poäng, upplevelserna kan skilja enormt.
Fick jag prata ur egen sak skulle jag råda alla att undvika kateter in i det sista.

Självklart kan upplevelserna variera enormt, som med allt annat. Men kateter i samband med förlossning brukar faktisktinte göra ont, för man är i princip alltid bedövad när dom sätter in den. Och gör dom det bra, så känns det inte närden tas bort heller.

Jag var noga med att min kateter skulle sättas först efter spinalen börjat verka, och skynket var uppe etc. Sen tog dom bort den ungefär 4-5 timmar senare, och dom var både försiktiga och duktiga så det kändes inte alls. Men det var skönt att känna sig kissnödig igen, och gå på toa själv :D
Har jag förstått det rätt så ska man väl inte kunna känna sig kissnödig om katetern sitter rätt?

Och fick jag prata ur egen sak, så hade jag kunnat rekommendera kejsarsnitt till alla, eftersom det fungerade så perfekt för mig ;)

Självklart kan upplevelserna variera enormt, som med allt annat. Men kateter i samband med förlossning brukar faktisktinte göra ont, för man är i princip alltid bedövad när dom sätter in den. Och gör dom det bra, så känns det inte närden tas bort heller.

Jag var noga med att min kateter skulle sättas först efter spinalen börjat verka, och skynket var uppe etc. Sen tog dom bort den ungefär 4-5 timmar senare, och dom var både försiktiga och duktiga så det kändes inte alls. Men det var skönt att känna sig kissnödig igen, och gå på toa själv :D
Har jag förstått det rätt så ska man väl inte kunna känna sig kissnödig om katetern sitter rätt?

Och fick jag prata ur egen sak, så hade jag kunnat rekommendera kejsarsnitt till alla, eftersom det fungerade så perfekt för mig ;)

Nej, man ska inte vara kissnödig men det var jag trots att det rann i katetern och trots att det rann ännu mer när den togs bort och jag fick gå på toaletten.
Misstänker att den extrema kissnödigkänslan kan ha berott på att jag hade fått uvi.

Ja, något fel låter det ju som i alla fall.

Jag vet en hel del som gärna ligger med kateter tills dagen efter en operation, för att det är så bekvämt :D

Jag ville ha bort min så fort som möjligt, för jag ville kunna gå och röra mig fritt. Så 4 timmar efter operationen avslutades tvingade jag mig upp på benen (Dom tar inte bort den om man inte kan stå själv). Det var svårt, gjorde rätt så ont (Morfinet man får efteråt hjälpte inte mig tyvärr) och mina ben hade absolut inte full styrka i sig än, men med mycket envishet och lite hjälp av den nyblivna pappan så gick det. Sen fick han köra mig i rullstol utomhus, för jag behövde komma UT därifrån.

Ja, något fel låter det ju som i alla fall.

Jag vet en hel del som gärna ligger med kateter tills dagen efter en operation, för att det är så bekvämt :D

Jag ville ha bort min så fort som möjligt, för jag ville kunna gå och röra mig fritt. Så 4 timmar efter operationen avslutades tvingade jag mig upp på benen (Dom tar inte bort den om man inte kan stå själv). Det var svårt, gjorde rätt så ont (Morfinet man får efteråt hjälpte inte mig tyvärr) och mina ben hade absolut inte full styrka i sig än, men med mycket envishet och lite hjälp av den nyblivna pappan så gick det. Sen fick han köra mig i rullstol utomhus, för jag behövde komma UT därifrån.

Haha du, jag förstår dig :D

Jag har förresten opererat blindtarmenm som vuxen. Det gjorde ont som fn i två dagar men jag hade inga problem med att ta mig upp även om jag gick lätt framåtlutad. Inom en vecka var jag fullt återställd på alla sätt.
Var i bra fysiskt skick innan operationen.

Fast en blindtarmsoperation kan kanske inte jämföras med snitt övht?

Men jag pratade om att sätta in en kateter, och vad jag förstår så gjorde dom det på dig när du fortfarande sov (vilket ju verkar väldigt konstigt eftersom man inte ska behöva kateter efter en operation om man inte har problem med att kissa sen när man väl vaknat)? Alla jag pratat med som fått en kateter satt i vaket tillstånd och på rätt sätt (då den inte ska kunna skava) har inte kännt ett dyft, och ingen har fått någon bedövning som någon tidigare skrev (kan ju hända att man får det efter förlossning om man är öm där av andra skäl). Visst kan det gå fel nån gång och som du beskriver det så lät det ju som den satt fel, annars skulle det ju inte skava och det är ju helt onödigt att sätta kateter om patienten kan kissa själv, så det var nog mer ett undantag än en regel, i regel så känns det inte alls och den sitter bara i nån minut tills blåsan är tömd (om inte operationen är så stor så man inte kan gå själv, då kan den ju sitta längre för bekvämlighetens skull) sedan tar dom ut den för att se om man kan kissa själv nästa gång.

Senast ändrad:

Men jag pratade om att sätta in en kateter, och vad jag förstår så gjorde dom det på dig när du fortfarande sov (vilket ju verkar väldigt konstigt eftersom man inte ska behöva kateter efter en operation om man inte har problem med att kissa sen när man väl vaknat)? Alla jag pratat med som fått en kateter satt i vaket tillstånd och på rätt sätt (då den inte ska kunna skava) har inte kännt ett dyft, och ingen har fått någon bedövning som någon tidigare skrev (kan ju hända att man får det efter förlossning om man är öm där av andra skäl). Visst kan det gå fel nån gång och som du beskriver det så lät det ju som den satt fel, annars skulle det ju inte skava och det är ju helt onödigt att sätta kateter om patienten kan kissa själv, så det var nog mer ett undantag än en regel, i regel så känns det inte alls och den sitter bara i nån minut tills blåsan är tömd sedan tar dom ut den för att se om man kan kissa själv nästa gång.

Alla jag känner har samtliga haft problem med sin kateter oavsett vilket ingrepp man är inlagd för dvs det behöver inte vara barnafödande.

Haha du, jag förstår dig :D

Jag har förresten opererat blindtarmenm som vuxen. Det gjorde ont som fn i två dagar men jag hade inga problem med att ta mig upp även om jag gick lätt framåtlutad. Inom en vecka var jag fullt återställd på alla sätt.
Var i bra fysiskt skick innan operationen.

Fast en blindtarmsoperation kan kanske inte jämföras med snitt övht?

Min blindtarmsoperation är nog att jämföra för idag har jag ett nästan 10cm långt ärr på magen :crazy:

Jag förstår precis vad du menar men det finns nästan alltid två sidor och det var det jag ville belysa.
Jag känner flera som haft både positiva och negativa kateter erfarenheter.

Ja, jag upplever att det var onödigt att de satte kateter på mig men kanske berodde det på att jag opererades akut och således både hade ätit och druckit bara två timmar innan operationen.
Sedan kunde väl inte de veta att jag snabbt brukar ta mig upp efter narkos.

Ja visst är det så, självklart finns det två sidor, men jag tycker inte att just katetern är något att oroa sig över när det gäller snitt/förlossning/operation eftersom i dom allra flesta fall brukar detta gå alldeles smärtfritt, men självklart finns det "skräckhistorier" med det som med allt annat, men det är ju som att säga att "Gå inte över gatan, det finns faktisk dom som blivit överkörda" och i min värld är det lite onödigt att skrämma upp folk "helt i onödan", men som du skriver så kanske mitt första inlägg var lite väl enkelriktat eftersom det alltid finns minst två sidor på allting.

*delvis KL*

Alla våra patienter som gör gynop får kateter, (inte skopierna dock) UNDER OP när de är sövda. Så jag kan inte se att det är något konstigt. Det beror väl lite på hur snabbt man "borde" vara på benen igen. Sedan finns det en anledning till att man oftast har den kvar till dagen efter, vi drar aldrig en KAD på vår avd efter 16 pga att det tar några timmar för blåsan att fylla sig igen, och det är jobbigt för pat att behöva springa på natten flera gånger. Vi har dessutom "kissobs" på de som haft KAD, vilket innebär att vi med några timmars mellanrum kollar att pat kissat ordentligt, antingen genom mätning eller scanner.

Det är tyvärr inte jätteovanligt att det rinner lite i påsen, men attt det fortfarande står urin i blåsan. Om pat känner sog kissnödig trots KAD brukar vi helt enkelt rucka lite på den, eller spola den, hålen kan ju ha "klibbat igen", speciellt om man använt xylocain vid insättandet, det är en gel, som kan fastna i hålen.

Lyckas man få en UVI efter att ha haft KAD väldigt kort tid har nog personalen som satt den kanske inte tvätta tillräckligt innan tyvärr.

Samma här, mitt liv och min dotters...

Ska f ö på ett samtal hos spec-MVC idag för att se hur min förlossning kommer se ut i dec-jan. Snitt igen eller självmordsförsök nr 2 (känns det som då förra slutade i katastrofsnitt, liksom min egen födelse)... Brr.

Då så röntgar de så sent som möjligt i stället.
När risken för att påverka DNA är som minst.
Och när de kan se på ultraljud hur stort barnet blir.

Mina barn var små.
Mellan 2½-3½kg
Och då så var mitt bäcken stort nog.

Ok, tack för svaret :) Mitt första barn vägde 4 kg så jag har inte så stora förhoppningar på en liten bebis nu.

Ja det hade varit intressant. Jag gjorde min blindtarmsop för väldigt många år sedan dvs innan man titthålsop.

Har idag ett fult ärr över hela sidan där man tydligt ser skillnaden ovan och under ärret.

*kl*

Ärr på livmodern som kan spricka vid en vaginal förlossning och morfin efter kejsarsnitt.....

Jag stod upp 10 minuter efter mina förlossningar och det UTAN att få en massa morfin eller smärtstillande alls och UTAN att ha jävligt ont.

Senare fick jag två panodil mot eftervärkarna..... kejsarsnittspatienterna får morfin ( alla?).......

Jag gick själv till patienthotellet ( en bit från förlossningsavdelningen, inte så långt när man inte precis har fött barn, men då kändes det ganska långt :angel:) efter 6 timmar, hade gått tidigare ifall jag hade släppts i väg tidigare, men det var mitt i natten och mycket att göra.

Men, morfin efter en förlossning , hur många kan föda genom kejsarsnitt UTAN bedövning? Vi kanske ska börja med att erbjuda alla "Ett kejsarsnitt- tack"- personer enbart lustgas till sina förlossningar ( alltså sånna personer som INTE har medicinska skäl)?

Hur många är det inte här som faktiskt har fått lustgas enbart eftersom man varit för mycket öppen när man kommit in? *räcker upp en hand * 3...*

Kejsarsnitt är bra, för de som verkligen behöver det.:bow::bow: Dit anser jag personer med traumatiska minnen räknas, även olika fysiska medicinska skäl, men borde panikångest räknas dit?Går det itne att behandla panikångest? Om ens panikångest är så allvarlig att man itne kan föda vaginalt pga det, är det så god idé att skaffa barn innan den är behandlad så man kan föda vaginalt? Tänk om man få en panikångestattack när barnet skadar sig, sätter i halsen eller vad som helst.......:eek:

Nu är jag ohyggligt okunnig om panikångest, så jag ber om ursäkt ifall jag trampar någon på tårna. Upplys mig gärna om jag har fel! :bow:

Kejsarsnitt är bra, för de som verkligen behöver det.:bow::bow: Dit anser jag personer med traumatiska minnen räknas, även olika fysiska medicinska skäl, men borde panikångest räknas dit?Går det itne att behandla panikångest? Om ens panikångest är så allvarlig att man itne kan föda vaginalt pga det, är det så god idé att skaffa barn innan den är behandlad så man kan föda vaginalt? Tänk om man få en panikångestattack när barnet skadar sig, sätter i halsen eller vad som helst.......:eek:

Nu är jag ohyggligt okunnig om panikångest, så jag ber om ursäkt ifall jag trampar någon på tårna. Upplys mig gärna om jag har fel! :bow:

Det beror på, jag har panikångest. Men den uppkommer enbart vid ett par specifika situationer. Situationer där mitt ev. barn inte skulle vara med. Jag är faktiskt ohygglig effektiv och rationell i nödsituationer där andra står och glor i chock eller bryter ihop.

Visst kan det finnas skäl till att man får göra kejsarsnitt pga psykiska problem men jag har svårt att ha sympati för de som inte ens vill försöka komma över sin fobi.

Förövrigt så tolkar jag Skugge som att hon tycker alla som "har lust" att ta kejsarsnitt borde få det. Dvs de som inte ens har rädsla som ett skäl. Utan helt enkelt alla som tycker det verkar jobbigt eller pinsamt.

Senast ändrad:

Det beror på, jag har panikångest. Men den uppkommer enbart vid ett par specifika situationer. Situationer där mitt ev. barn inte skulle vara med. Jag är faktiskt ohygglig effektiv och rationell i nödsituationer där andra står och glor i chock eller bryter ihop.

Skulle det hända vid en förlossning tror du? Skulle du undvika vaginal förlossning just av det skälet?

Jag vet faktiskt inte hur jag är i en nödsituation, har nog aldrig upplevt någon sån :confused:

Tillägg: Det är just det jag menar, psykiska problem ÄR anledning nog för kejsarsnitt, men då ska man först ha försökt göra något åt dem, tycker JAG. Inte bara säga : Kejsarsnitt på måndag, för jag vill inte förstöra muttan!

Jag har en mkt nära vän som har panikångest.
Hon är generellt en till synes fullt normal och vaken tjej som, liksom escodobe, "är ohyggligt effektiv och rationell i nödsituationer där andra står och glor i chock eller bryter ihop".
Hon är kontrollerad och verkar ha en väl utvecklad överlevnadsinstinkt :p

Hon och hennes panikångest blev inte riktigt tagna på allvar då den inte ansågs vara av så allvarlig grad utan överkomlig.
När hon började noja över förlossningen fick hon kalla handen och hänvisad till aurora.
Snabbt kände hon att hon tappade kontrollen och panikångesten nådde sin kulmen en bit in i graviditeten.
Hon blev bokstavligt talat riktigt fysiskt sjuk.
Svimmade, fick hjärtklappning, kräktes och var övertygad om att hon skulle dö för minsta lilla.
Åkte in akut två gånger.
Fick börja medicinera och läkarna var rädda för att hon skulle utveckla psykos.
Först så långt fick hon snitt beviljat.
Efter detta fick hon nästa bakslag när hon skulle försöka tvingas till att amma.

Barnet är idag 3 år. Min vän går på KBT och kämpar för att komma tillbaka till den psykiska status hon hade innan graviditeten.
Hon vill ha ytterligare ett barn men denna gång är hon lovad snitt och ingen kommer tjafsa om mjölk ersättning.

En människas psykologiska hälsa ska man inte leka med när tom den friskaste kan bli helt waecko av att vara gravid och amma.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
17
· Visningar
1 305
Senast: Sofie.S
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 966
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 853
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 108
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar