Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Skulle?
Debatten om Belgisk Blå kan väl ingen ha missat?
Men du vet kossor kan ju inte ha psykiska problem med muttan.

MEN, hade dom beslutat att utsätta mig för en vaginal förlossning, hade jag antagligen sparkat ihjäl den personalen som skulle vara i närheten av mig.

P.g.a. smärta eller att förloppet inte går att kontrollera eller för att främmande människor skulle hantera dig naken och i underlivet?

I mitt jobb skulle ett kejsarsnitt utan medicinsk indikation vara olagligt.
PL

Vi tar heller inte hänsyn till djurens psykiska hälsa så där missar du vad som hade kunnat vara medicinsk indikation om djuret hade varit människa.
Även i djurens värld dödas och förskjuts avkommorna av både sina mödrar och fäder (psykos?).

Å andra sidan är det säkert inte lika vanligt som i människovärden eftersom att kan man anta att ett djur är psykiskt sjukt så avlivas dem generellt.
Sedan har vi styrd avel och avlar inte på djur som visar tecken på instabil mentalitet.
Där får våra tamdjur svårt att föra vidare psykiska defekter.

Kollar vi på det vilda är det generellt den starkaste som överlever.

Jag tror att djur klarar sig bättre psykiskt av 2 orsaker.
1. De kan inte känna skam.
2. De kan inte gå och stressa upp sig inför att förlossningen skall komma.

Jag tror att djur klarar sig bättre psykiskt av 2 orsaker.
1. De kan inte känna skam.
2. De kan inte gå och stressa upp sig inför att förlossningen skall komma.

Sannolikt, men det borde ändå finnas en psykologisk orsak till att djur (mödrarna) förskjuter eller dödar sina avkommor.

Bland annat dom två sistnämnda orsakerna, och en hel del till. Som exempelvis att jag behövde ploppa ut ungen så fort som möjligt, för att kunna börja med mediciner igen. Mediciner som orsakar missbildningar på foster, och som gjorde att jag fick vara utan i 9 mån och må sämre än jag någonsin gjort typ. Hormonerna gjorde ju inte saken lättare för mig direkt.

Och sen det jag skrivit tidigare, om att risken var för hög att jag inte skulle kunne ta till mig barnet efteråt annars. Och att jag med stor sannolikhet skulle få förlossningsdepression.
Med tanke på min svåra ångest inför situationer jag inte kan hantera, och hur lätt jag har för att bli deprimerad av motgångar, så ansåg läkarna och BM att jag låg alldeles för högt i riskzonen för att dom ens skulle försöka med vaginal förlossning.

Jag var inställd på att jobba med det så mycket som möjligt, och försökte verkligen. Men 1 månad innan BF kände jag att det inte gick, och då fick jag läkartid direkt. Läkaren sa att jag absolut får snitt, pga alla mina orsaker, och gav mig en tid 12 dagar senare.

Smärta är ingenting jag är rädd för, och den är jag inte mer rädd för gällande underlivet heller. Smärta som smärta. Jag står ut med väldigt mycket sådan om jag måste.

Skulle det hända vid en förlossning tror du? Skulle du undvika vaginal förlossning just av det skälet?

Jag vet faktiskt inte hur jag är i en nödsituation, har nog aldrig upplevt någon sån :confused:

Tillägg: Det är just det jag menar, psykiska problem ÄR anledning nog för kejsarsnitt, men då ska man först ha försökt göra något åt dem, tycker JAG. Inte bara säga : Kejsarsnitt på måndag, för jag vill inte förstöra muttan!

Nej, det är ingen risk för mig vid en förlossning.Som sagt uppkommer det bara i ett fåtal speciella situationer.
Men en del kan säkerligen få det. Och då bör man åtminstone försöka bearbeta det innan man är gravid, och när man väl är gravid har man 9 månader på sig. Jag håller fullständigt med om att kejsarsnitt bara ska vara sista utvägen när allt annat inte fungerar.

Senast ändrad:

Har man panikångest så behöver det inte vara något särskilt som "skrämmer" en, man kan få panikångestattacker helt utan förvaning och anledning. Detta går ju att lindra (inte bota) med starka tabletter,

Panikångest behandlas effektivt med vanliga antidepressiva SSRI-preparat, som inte klassas som speciellt "starka tabletter".

Vi låtsas!
Om du vore förlossningsläkare och jag din patient.
Jag vill ha snitt för jag nojar över underlivet, du tycker jag är löjlig och diskuterar vaginal förlosssning med mig.

Jag säger till dig:
-ok jag går med på vaginal förlossning men om mitt underliv kommer drabbas av någon typ av men som försämrar min känsel, får problem med smärta, sexliv eller blir inkontinent så får du bära ansvaret gentemot mig eftersom jag bad om snitt.
Jag kommer alltid anklaga dig eftersom du hade valet att göra mig till viljes.

Jag är väl medveten om riskerna med snitt men det är mitt val och oavsett vad jag drabbas av så kommer jag aldrig anklaga någon annan än mig själv, om jag så skulle dö på kuppen.

Tänk dig in i situationen och ge mig ditt svar :)!

Betänk att 1 av 10 får problem vid vaginal förlossning, 2 av 1000 vid snitt (även om sviterna vid snitt är av allvarligare karaktär).

Att vara gravid och föda barn, oavsett metod är en risk. Är man inte beredd att ta den risken kankse man ska undvika sex?

Dessutom skulle jag inte behandla en patient illa eller nedvärdera problemen även om jag tycker att "risk att muttan förstörs" är ett löjligt argument...

Jag, som fick kejsarsnitt pga psykiska problem (Diverse diagnoser och ångesttillstånd, fobier etc), anser också att man ska behöva kämpa litegrann. Inte så att man ska behöva vara livrädd för att inte fåt ett snitt beviljat, men jag tycker att alla ska försöka tänka tanken på en vaginal förlossning.

Och sen, dumt nog kanske, så anser jag det vara lite skillnad på vanlig förlossningsrädsla och människor som är sjuka på samma sätt som mig. Jag har dokumenterat sen 16 års ålder om alla mina problem, och dom tyckte absolut inte att jag skulle utsätta mig för en situation som garanterat hade gjort mig sämre bara, och antagligen gjort att jag inte kunnat knyta an till mitt barn på samma sätt.

Ja, jag är inte en person som helt "vägrar" folk utan fysiska problem kejsarsnitt. Tvärtom tycker jag att psykiska problem och sjukdom visst är orsak nog till kejsarsnitt. MEN precis som vid fysiska problem ska man faktiskt ta reda på om det går att föda vaginalt!

Jag ser inte ner på någon som fått kejsarsnitt av psykiska skäl, en vaginal förlossning är för mig inte ett bevis på att man är en urstark moder, det är inget betyg på kvinnlighet eller lämplighet som mamma, utan det är bara så att en vaginal förlossning ÄR bättre för modern i de flesta fall där modern inte har svåra psykiska eller fysiska problem.

Jag håller med dig, absolut. Det är därför som jag inte rekommenderar kejsarsnitt till höger och vänster. Jag står för att det är en metod som passar MIG, och att jag faktiskt hellre tar risken med en operation och smärtan som kommer efteråt.

Däremot anser jag att man i största möjligaste mån ska göra det som är bäst för barnet och mamman, och det är ju som sagt i dom flesta fallen en vaginal förlossning.

Det beror på varför man har panikångest.

Jag mår mycket sämre av antidepressiva, i princip alla mina symptom förvärras av dom. Men så är det också bevisat att dom inte fungerar mot min diagnos.

Panikångest behandlas effektivt med vanliga antidepressiva SSRI-preparat, som inte klassas som speciellt "starka tabletter".

Jasså du, då kanske du skulle komma på besök i min familj dom dagarna det är riktigt illa, trots daglig dos av STARKA tabletter (som lätt kan överdoseras och leda till ett tillstånd där familjemedlemmen är totalt okontaktbar och inte ens kan stå upp) så kommer attackerna 1-2 gånger i veckan, ibland helt utan förvarning och ibland p.g.a. att personen i fråga måste ta tag i något etc. Hade han inte ätit tabletterna hade han tagit sitt liv flera gånger om vid det här laget, så visa mig gärna de "normalstarka" tabletter som efftektivt behandlar detta som inga läkare eller psykologer i västsverige än har hittat. Detta är en sjukdom som kommer i många olika former, värre för vissa än för andra och som dom flesta människor som inte har levt med det har väldigt svårt att förstå och sätta sig in i.

Jasså du, då kanske du skulle komma på besök i min familj dom dagarna det är riktigt illa, trots daglig dos av STARKA tabletter (som lätt kan överdoseras och leda till ett tillstånd där familjemedlemmen är totalt okontaktbar och inte ens kan stå upp) så kommer attackerna 1-2 gånger i veckan, ibland helt utan förvarning och ibland p.g.a. att personen i fråga måste ta tag i något etc. Hade han inte ätit tabletterna hade han tagit sitt liv flera gånger om vid det här laget, så visa mig gärna de "normalstarka" tabletter som efftektivt behandlar detta som inga läkare eller psykologer i västsverige än har hittat. Detta är en sjukdom som kommer i många olika former, värre för vissa än för andra och som dom flesta människor som inte har levt med det har väldigt svårt att förstå och sätta sig in i.

Visst finns det de med starka och svårbehandlade ångest och deppressiontillstånd.
Den bästa lösningen är i sådana fall att INTE SKAFFA BARN.

Senast ändrad:

Eftersom jag varken är psykiater eller har träffat din anhörige är det svårt att säga något, speciellt som du inte definierar "starka tabletter" närmare. Skulle jag gissa så beskriver du något annat än "normal" panikångest som behandlas utmärkt med SSRI-preparat, och/eller KBT.

Panikångest är annars ett uttryck som används ganska slarvigt - "oj, nu får jag ju panikångest när jag inte vet om jag ska köpa Aftonbladet eller Expressen!"

Den bästa lösningen är i sådana fall att INTE SKAFFA BARN.

Detta är defenitivt ingen lösning, i vissa fall kan ett barn göra så att personen i fråga som både lider av panikångest och deppresion får tillbaka livsgnistan och glädjen i livet, medans det i andra fall kan vara förödande, så det är nog väldigt individuellt.

Den ångest som man får av att behöva välja mellan aftonbladet och expressen är inte den typ av panikångest jag beskriver nej, det har du alldeles rätt i. Han har fått diagnosen "svår panikångest" och "deprision" och träffat ett 20-tal olika läkare och psykologer och hade det funnits något som behandlat hans tillstånd utmärkt så hade dom nog hittat det vid det här laget, han gjorde sitt första självmordsförsök för ca 10 år sedan och sen dess har han jobbat med detta. Så att du över internet skulle komma på något som mirakulöst botade honom har jag väldigt svårt att tro, det låter inte ens som du har särskilt stor erfarenhet av sjukdomen då du får det att låta som nån sorts huvudvärk som man kan ta en alvedon mot så är allt bra sen.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
17
· Visningar
1 304
Senast: Sofie.S
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 853
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 105
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar