Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Sv: Hur man gör för att få kejsarsnitt beviljat!

Detta är defenitivt ingen lösning, i vissa fall kan ett barn göra så att personen i fråga som både lider av panikångest och deppresion får tillbaka livsgnistan och glädjen i livet, medans det i andra fall kan vara förödande, så det är nog väldigt individuellt.

Och hur barnet mår av att ha en sjuk förälder är inget man behöver ta hänsyn till?

Jag är själv i sitsen att om jag vill ha barn, så måste det ske med nån annan än min älskade. Han är dels orolig över det genetiska arvet och hur hans ev. beteende skulle påverka ett barn.

Jag blir snart 29 och även om jag inte vill ha barn NU så är det ett beslut som måste tas inom överskådlig tid.

Han är dessutom den mest underbara person du kan tänka dig, och skulle barnet ärva bara lite av hans bra egenskaper så skulle det kunna skratta sig lycklig. Det finns ingen som jag hellre skulle kunna tänka mig skaffa barn med.

Men man måste se längre än till sig själv. och vad man egoistiskt vill ha Att ett barn är så skört och förtjänar en trygg och stabil uppväxt. Jag har vänner som växt upp med föräldrar med svåra psykiska problem och aldrig att jag skulle utsätta mitt barn för sådant.

Visst, sjukdomar kan alltid dyka upp i efterhand. Men vet man om att förutsättningarna är dåliga från början bör man tänka efter innan man sätter ett barn till världen.

Jag har vuxit upp med en psykiskt sjuk pappa, och det enda "men" jag fått av det är väl att jag har lärt mig att acceptera människor med alla deras brister och känna oerhörd empati, men jag har också blivit en väldigt stark person som vet att man inte kan lita på att alla andra ska sköta saker och ting utan att man själv få ta ansvar för sitt liv. När jag var liten hade han dock inga känningar alls av detta, det kom tillbaka när jag var i tonåren ungefär, jag skulle inte vilja ha någon annan pappa i hela världen. Hade jag skaffat barn nu hade det säkert hjälpt honom jätte mycket, eftersom han då fick något glädjande i sitt liv (det har han nu också men ett barn är ju alltid ett barn). Kan du leva med honom så kan ett barn det också, så länge hans psykiska ohälsa inte visar sig i aggretioner mm, men då borde ju inte du leva med honom heller.

Senast ändrad:

Låtsas att han blev så sjuk när du var liten. Hur tror du ett barn mår av en förälders självmordsförsök? Av att se en förälder få en panikångestattack och tror att den ska dö? Eller att komma hem till en förälder som "är så borta att den inte ens kan stå" som du skrev.
Jag VET hur det påverkar barn. Dels av de som levt med sådana föräldrar dels vad de som arbetat med dessa barn säger.

Så länge personen är så dålig som du beskriver så tycker jag det är rent oansvarigt att föra in barn i den miljön.
(Gränsen har vi satt betydligt lägre)
Barn kan inte välja om de orkar leva med en sådan person, det kan vi vuxna!

Och då har jag inte nämt att det finns forskning som påvisar att det ärvs både genetiskt och socialt.

Ska narkomaner och alkoholister skaffa barn, bara för att de har partners som "kan leva med dem"?

Om en alkoholist eller narkoman skaffar barn skadar detta barnet fysikt, jag tycker inte det går att jämföra, plus att detta är två sjukdomar som är självförvållade och går att bota på ett bra sätt.

Om man vill skaffa barn eller inte är upp till var och en, det kan ingen annan bestämma, själv skulle jag ju hellre komma hem och se min pappa har en panikångestattack då jag vet vad detta är och att det är en sjukdom och att det inte är mitt fel, än ha ha en pappa som slår mig eller min mamma eller förgriper sig på mig, och sånt syns ju inte på utsidan så man kan inte sätta en gräns på vilka som ska få skaffa barn eller inte. Jag kom sällan i kontakt med det när jag var yngre eftersom pappa alltid gick in och la sig om han var dålig och så tog mamma hand om mig, jag visste att han var sjuk och att det skulle gå över snart, ett barn förstår mer än man tror.

Jasså du, då kanske du skulle komma på besök i min familj dom dagarna det är riktigt illa, trots daglig dos av STARKA tabletter (som lätt kan överdoseras och leda till ett tillstånd där familjemedlemmen är totalt okontaktbar och inte ens kan stå upp) så kommer attackerna 1-2 gånger i veckan, ibland helt utan förvarning och ibland p.g.a. att personen i fråga måste ta tag i något etc. Hade han inte ätit tabletterna hade han tagit sitt liv flera gånger om vid det här laget, så visa mig gärna de "normalstarka" tabletter som efftektivt behandlar detta som inga läkare eller psykologer i västsverige än har hittat. Detta är en sjukdom som kommer i många olika former, värre för vissa än för andra och som dom flesta människor som inte har levt med det har väldigt svårt att förstå och sätta sig in i.

Är man en sådan lämplig förälder om det är så här allvarligt? Då är det väl inte fråga om vilken förlossningsmetod man ska använda utan en fråga om man ens SKA skaffa barn innan man har fått ordning på sitt liv/ sin sjukdom....

Jag vet inte exakt vad en bekant till mig har för problem, men hon mår ungefär som du beskriver, tar tabletter, sover dagarna i ända och mår allmänt piss och jag skulle aldrig tycka att hon är redo för att föra ett barn in i sitt liv nu. Det är för jävligt att ens tänka tanken att det skulle kunna vara en lösning.....

Man ska aldrig räkna med BÅDA föräldrarna för plötsligt en dag kan man råka stå där helt själv.....

Min pappa har vart en kanonpappa hela min uppväxt, jag skulle inte kunna tänka mig att någon annan skulle gjort ett bättre jobb. Men det är som sagt lätt att stå på utsidan med pekpinnar och sätta upp regler om hur andra borde göra, när man inte vart med om det själv. Min pappa jobbar heltid och sover deffenitivt inte bort hela dagarna, han har varit sjukskriven vissa perioder när han "gått in i väggen" men inte heller då sover han bort dagarna, han tar hand om hem och familj, sen får han sina anfall, men det får mamma som lider av migrän också, då kan inte hon heller stå på benen, ska man förbjuda alla med migrän att skaffa barn också?

Skulle du säga till någon som satt i rullstol att "få ordning på sitt liv innan du skaffar barn" också eller? Jag förstår inte att det ska vara så svårt att fatta att detta är en sjukdom som folk lever med hela sitt liv, dom flesta t.om. utan att dom runt omkring vet något, det går inte att ta ett piller och ta sig i kragen så är allt bra. Då skulle jag nog påstå att dom som kräver kejsarsnitt för att inte förstöra underlivet är betydligt mindre mogna och psykiskt friska för att skaffa barn.

Senast ändrad:

Det är rätt stor skillnad för en åtta åring om mamma ligger på psyket efter att ha försökt ta livet av sig och om pappa har ett migränanfall

Den ångest som man får av att behöva välja mellan aftonbladet och expressen är inte den typ av panikångest jag beskriver nej, det har du alldeles rätt i.

Inte jag heller. Det är inte panikångest, utan ett exempel på hur en handikappande diagnos används väldigt slarvigt.

Han har fått diagnosen "svår panikångest" och "deprision" och träffat ett 20-tal olika läkare och psykologer och hade det funnits något som behandlat hans tillstånd utmärkt så hade dom nog hittat det vid det här laget, han gjorde sitt första självmordsförsök för ca 10 år sedan och sen dess har han jobbat med detta. Så att du över internet skulle komma på något som mirakulöst botade honom har jag väldigt svårt att tro, det låter inte ens som du har särskilt stor erfarenhet av sjukdomen då du får det att låta som nån sorts huvudvärk som man kan ta en alvedon mot så är allt bra sen.

Din anhörige har tydligen både panikångest och depression (stavas så där) och kanske annan ångest också, eller rentav ytterligare diagnoser. Då blir det betydligt svårare än "bara" panikångest.

Jag har ganska stor erfarenhet av panikångest, både privat och i mitt yrke eftersom det ändå är ganska vanligt.

Jag kritiserade inte din pappa just utan personer som är så pass allvarligt sjuka som din bekant till exempel.

Min pappa var alkoholist, och jag lovar dig att även om han faktiskt hade sina goda stunder så har min barndom varit ett helvete, och då hade jag ändå mamma som tog hand om mig. Att inte veta om pappa var full eller ej, att inte veta vad som hände när han var full.... inget tryggt liv kan jag säga i alla fall. Och trygghet är det jag i dag är i stort behov av, att veta vad som händer, var jag har folk osv.

Visst finns det personer med problem som är bra föräldrar, men jag tycker ändå att man ska tänka mer än en gång innan man skaffar barn om man mår så dåligt som den du beskrev.

Jag har några personer i min närhet som "bevisat" att det nog inte var så smart att skaffa barn, barnet är det som betalar......

Alla har rätt att skaffa barn, men jag tror att man ska tänka på barnet lite grann också.

Vem har pratat om att någon ligger på psyket?? Man behöver inte vara inlagd för att man har panikångest. Det verkar som om du är väldigt dåligt insatt i detta och du verkar inte ha någon förståelse för hur hur människor kan må och för deras situation. Det som jag mår mest dåligt av som är relaterat till min pappas sjukdom är sånna som du som inte vet vad dom pratar om och påstår att folk med panikångest inte är lämpliga föräldrar och inte borde få skaffa barn, SÅNT mår man dåligt av att höra, inte av att se sin pappa ligga på sängen en stund för att i nästa stund komma upp och och säga att han älskar en, det har inte tagit så hårt på mig iaf...

Min pappa och min "bekant" är samma person, det trodde jag framgått.

Som jag skrev innan så tycker jag att alkoholism är en helt annan sak, det är inte jämförbart, att en alkoholist skaffar barn tycker jag också är ren idioti, men det är ju samtidigt inget man kan förbjuda, alla människor har rätt att göra som dom vill, men visst blir det synd om barnen i många fall.

Vem har pratat om att någon ligger på psyket?? Man behöver inte vara inlagd för att man har panikångest. Det verkar som om du är väldigt dåligt insatt i detta och du verkar inte ha någon förståelse för hur hur människor kan må och för deras situation. Det som jag mår mest dåligt av som är relaterat till min pappas sjukdom är sånna som du som inte vet vad dom pratar om och påstår att folk med panikångest inte är lämpliga föräldrar och inte borde få skaffa barn, SÅNT mår man dåligt av att höra, inte av att se sin pappa ligga på sängen en stund för att i nästa stund komma upp och och säga att han älskar en, det har inte tagit så hårt på mig iaf...

Det var du som skrev att din pappa , knappt var kontaktbar pga av mediciner och om han inte hade haft dem så hade han tagit livet av sig flera gånger om. Att personen inte fått nån effektiv hjälp mot ångesten och depressionen.
Av det du skriver verkar det absolut inte vara en lämplig miljö att medvetet ta in barn i.

Faktum med att jag tror att mina kunskaper om panikångest,depression och ångestsyndrom kan vara större än dina. Det ändrar inte min åsikt att är man så illa däran att man riskerar självmord och/eller självmordsförsök, inte är kontaktbar i barnetsnärvaro och lider av diverse andra bieffekter en svår depression eller svåra ångestsyndrom kan ge bör planera att skaffa barn.

Senast ändrad:

Min pappa och min "bekant" är samma person, det trodde jag framgått.

Som jag skrev innan så tycker jag att alkoholism är en helt annan sak, det är inte jämförbart, att en alkoholist skaffar barn tycker jag också är ren idioti, men det är ju samtidigt inget man kan förbjuda, alla människor har rätt att göra som dom vill, men visst blir det synd om barnen i många fall.

Det är klart du tycker alkoholism är en helt annan sak, men jag anser ju dock att allvarliga psykiska sjukdomar faktiskt är "värre" än alkoholism.

Först förklarar du hur allvarligt sjuk din pappa är, sedan försöker du få det att låta som om det inte är så farligt:confused:

Jag ber om ursäkt om jag missuppfattat dig, jag har inte sovit nå vidare i natt :( och är nog lite för snabb när jag läser.

Jag känner de som trots att de är vuxna fortfarande lider av sviterna av att se sin förälder kräla om kring på golvet och skrika "nu dör jag" till sitt lilla barn. För de flesta sexåringar tror faktiskt att det kommer hända. Eftersom föräldrna är de som ska vara trygga. Som fått gömma rakblad för att föräldern ska skära sig elelr varit rädd för att gå till skolan eftersom de tror att mamma kommer hänga från taket när de kommer hem.
Det är vad svåra deppressioner och ångest kan göra med folk, det är lite skillnad mot "att behöva ligga på sängen en stund"

Det är klart du tycker alkoholism är en helt annan sak, men jag anser ju dock att allvarliga psykiska sjukdomar faktiskt är "värre" än alkoholism.

Först förklarar du hur allvarligt sjuk din pappa är, sedan försöker du få det att låta som om det inte är så farligt:confused:

Jag ber om ursäkt om jag missuppfattat dig, jag har inte sovit nå vidare i natt :( och är nog lite för snabb när jag läser.

Nä, jag har sovit inatt och har fått samma uppfattning. Först är han jättesjuk och sen handlar det om att han "behöver ligga på sängen ett tag"....

/QUOTE]

Värre skulle jag inte säga, men de kan vara lika illa ur barnets synpunkt.

Allt beror på hur svår sjukdomen är, vilket stöd som finns runt omkring och hur den yttrar sig.

Han är jätte sjuk, och skulle det inte vara för tabletterna så skulle det gå illa, jag har aldrig påstått något annat. Sen att det för min del inte är "så farligt" är väl en annan sak? Jag säger bara (och har sagt hela tiden) att jag som barn inte har tagit skada av det, jag har aldrig blivit utsatt för det när jag var yngre eftersom han gått iväg när det varit illa. Nu när jag är vuxen ser jag ju det i ett annat ljus, nu pratar ju mamma med mig om hur jobbigt det är etc så nu ser jag ju det på ett annat sätt och ser hur illa det verkligen var, men det såg jag aldrig när jag var barn, då tyckte jag inte det var så illa och hade som sagt inte ont av det, har jag förklarat mig tydligt nog?

Jag poängterade hur starka tabletterna var genom att beskriva hur han blev om han tog bara en enda för mycket, detta händer inte ofta men har hänt.
Jag har aldrig skrivit att han inte fått någon effektiv hjälp, bara att man inte kan "fixa" det bara sådär, det är inget som går över. Jag skrev att han försökt begå självmord en gång, och att det var då han fick hjälp (blev inte inlagd med tvångströja i madrasserat rum). Jag skrev också att om han inte fått hjälp (alltså börjat äta mediciner) så hade det säkert skett fler gånger.

Av det du skriver ser jag inte att du har några som helst kunskaper om vare sig panikångest eller deppression.

Jag känner de som trots att de är vuxna fortfarande lider av sviterna av att se sin förälder kräla om kring på golvet och skrika "nu dör jag" till sitt lilla barn. För de flesta sexåringar tror faktiskt att det kommer hända. Eftersom föräldrna är de som ska vara trygga. Som fått gömma rakblad för att föräldern ska skära sig elelr varit rädd för att gå till skolan eftersom de tror att mamma kommer hänga från taket när de kommer hem.
Det är vad svåra deppressioner och ångest kan göra med folk, det är lite skillnad mot "att behöva ligga på sängen en stund"

Jag vet precis vad det kan göra med folk som inte får hjälp, har aldrig påstått nåt annat. Och folk som inte accepterar sin sjukdom och söker hjälp är jag helt med på inte bör skaffa barn, men panikångest och deppression är sjukdommar som man faktisk kan leva med och ändå vara en bra förälder, så att säga att dom som lider av psykiska sjudomar inte borde skaffa barn tycker jag är fruktansvärt trångsynt.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
17
· Visningar
1 304
Senast: Sofie.S
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 853
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 105
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV