Hur löser man detta? hjälp! (långt)

Ela66

Trådstartare
Jag behöver goda råd om hur följande situation kan lösas.

En nära bekant till mig har sin häst inhyrd i ett stall som har ett 15 tal inhyrda hästar. Stallägaren fodrar morgon och kväll och släpper ut hästarna på förmiddagen. Allt annat får hästägarna stå för själva.
Hästarna får alltså ingen lunchfodring. Min bekant vill givetvis införa detta eftersom hästarna inte mår bra av att gå utan mat hela dagen och är halvt galna när ägarna kommer och ska ta in dem. (de springer omkull människor och rymmer)
De flesta håller med och vill att deras hästar ska ha tillgång till hö under dagen, men inte alla. Några totalvägrar och stallägaren menar att eftersom inte alla vill så får de inte göra någon ändring. Han själv vill inte fodra några hästar alls under dagtid, men de som vill ge sina hästar hö har tänkt köpa ett foderbord med tak där de lägger ut hö kvällen innan så hästarna har dagen därpå. Ändå går inte de andra med på detta. (för tänk om deras hästar ser att andra hästar får äta. då är det synd om dem)

Hela historien är helt sanslös för givetvis ska hästarna få foder under dagen anser jag. Jag har funderat på att ringa djurskyddsinspektör som kan kolla upp saken och se till att hästarna får sitt foder. men...
Om jag gör det kommer alla tro att det är min bekant som ringt dem eftersom hon är den som drivit den här frågan stenhårt. Stämningen i stallet är just nu totalt kaotisk och hätsk.
Hur skulle ni göra i denna situation.
Kan tillägga att hon helst inte flyttar sin häst då de är flera som har hästar där och som trivs väldigt bra tillsammans.
Vad gör man??

Sv: Hur löser man detta? hjälp! (långt)

Våra hästar får heller ingen lunch hö, men får ganska mycket på morgonen så dom klarar sig till dom blir fodrade vid 17-tiden, men eftersom stallägaren inte verkar gå med på att dom som vill ge hö ger dom själva, så verkar det inte vara nån annan lösning än att flytta om ni inte kan komma överens om detta på nåt sätt.

våra hästar åker ut vid niotiden på morgonen. Vi tar då med hösilage ut i hagen, och detta är allt de får innan de kommer in på kvällen runt 17.. Lösdrifterna får även hösilage då, givetvis.
Mao har de inget nder dagen,eftersom de hnner äta upp detta. Ochde klarar sig aldeles utmärkt på detta. Ändå har vi travhästar som tränas hårt.

de kanske behöver fostras när det gäller intagandet? springa på människor och rymmer skulle aldrig tolereras hemma även om de så inte hade fått mat på två veckor! respekten ska inte försvinna bara för att de är hungriga. En häst är väl alltid hungrig om man frågar dem? :)

men de som inte vill att deras hästar ska ha lunchfodring - varför vill de inte det? är de rädda att deras häst ska bli tjock?
går det inte att dela hästarna i två hagar med de som vill ha mat och de som inte vill?
Om stallägaren sköter fodring och in och utsläpp blir det ju inte så värst mycket kvar att göra för respektive hästägare. så då kan väl de som kan åka hem på lunchen och fodra?

Ägaren har uppenbarligen inte koll på vad hästar behöver.
Men vad gör man???

Senast ändrad:

Att flytta skulle visseligen hjälpa bekantingen, men problemet kvarstår ju ändå. Det finns en massa hästar där som inte får något att äta från 8 tiden på morgonen och till ca 17 tiden på kvällen. Det är alldeles för lång tid att vara utan mat tycker jag. Hästarna fodras i stallet innan de släpps ut och ägaren tar inte in dem. Det får ägarna göra när de ska rida. Ouppfostrade är inte hästarna heller. Detta beteende finns bara under den tiden på året när det inte finns bete i hagen. Har de gräs att äta av så är de lugna och fina vid intag och rymmer heller inte.
Ett par av hästägarna fodrar sin hästar dagtid. De tar då in sina hästar i stallet och fodrar där och släpper ut dem igen när de ätit klart. Det är just de som vägrar låta de andra ge sina hästar foder i hagen. (men eftersom de ger sina egna har de tydligen kunskap om att hästar behöver foder oftare.) De vägrar också fodra andra hästar än sina egna.
Förslaget att dela upp hagen på två finns. Tycker det vore väldigt enkelt att lösa på det viset. Problemet är att de inte går med på detta heller. Det verkar inte finnas någon logisk förklaring utan bara att de vill bestämma.

Jag vet inte vad ni ska göra men jag förstår båda parter.

Vi har nu haft lunch hö i ett par år.
Vi i stallet hjälps åt att fodra lunch. (vissa hjälper, andra inte..)
Våra hästar får 1 kg var. Och med de olyckor och tjaffsen det
blir så tycker inte jag att det är värt det längre.
1 kg gör varken till eller från.
Men jag har möjlighet att ta in min häst tidigare och ge mat.

Hade det varit en större mängd hade det varit en annan sak,
men nu är det inte det.

lycka till.

måste bara fråga får alla hästar i stallet samma foderstat??och äter alla hästar lika fort? om man nu skyller på att det är synd om hästarna i andra hagen som får se dom andra äta ,då är det lika synd om dom hästar som äter fort inne som kanske står brevid en annan häst som har sin mat kvar,,är ni i eran hage överens om att ha hö i hgen så är det upp till er att ha det .tycker dom andra att det blir orättvist för sina hästar kan dom göra som er och fodra sina hästar också,varför ska era hästar bli utan för att dom tycker synd om sina när det finns ett enkelt sätt för dom att lösa det
KLART HÄSTARNA SKA HA HÖ UTE TILL LUNCH:bump:

Vet du hur lite 1 kg är?
och nej alla har inte samma foderstat!
Både stora halvblod och lilla shettisen får varit kilo. jämt? knappast!

Visst är det bra med lunch hö. men i rätt mängd.
I kilo är ju ingenting.

Tar hellre in min häst tidigare och ger han 3-5 istället
för att äta 1 kg ute (om de ens får i sig det var).

Tycker du verkligen att det är en bättre lösning att halva gänget får mat ute och halva får stå och titta på när de andra äter?:confused:
De kommer säkert att rymma mitt på blanka dagen istället...

Jag tycker stallägaren har rätt i att det ska vara "en för alla, alla för en" i ett stall.
Självklart tycker jag de ska få mat ute, kan ni inte skaffa storbal med halm, då har de ju att göra ändå?
Men jag tycker inte att man ger vissa och inte andra.

Man ber om att få ett majoritetsbeslut på det, sen kan väl hästägarna själva fodra denna giva om ingen annan lösning står att finna.
Att hästarna inte fodras ute under dagen, är inget en djurskydds inspektör tittar på, om fodring sker tittar de på hur det sker och inte att den inte sker. Man ser på foderintaget över hela dagen och inte till antal fodringar.

Ett förslag är ju att ge morgongivan med grovfoder ute i hagen. Då räcker det en liten stund längre i alla fall.

Och om man ogillar rutinerna på ett stall så får man väl flytta konstigare är det inte. Det här handlar ju inte om djurskydd så varför blanda in en djurskyddsinspektör?

Man kan ju inte ge hur mycket hö som helst om det är lättfödda hästar. (som det är i det här fallet)
Men det är hur enkelt som helst att lägga ut lite hö och en hel del halm så har de att plocka i under dagen. Det handlar ju inte om att hästarna ska få mera mat än vanligt utan att den mat de får ska pridas ut på flera fodertillfällen.

Det förstår jag och det håller jag med om.
Halm är bra.

Boy: majoriteten vill ha hö i hagen, men ägaren anser att de inte får ändra någonting eftersom inte alla är med på det. Hästägarna i fråga vill ju fodra sina hästar själva, men de får inte.
ThomasN: Jo jag tycker helt klart det är en fråga om djurskydd. Hästar ska äta lite och ofta. De mår inte bra varken fysiskt eller psykiskt av att få en så lång period utan foder. Det handlar om hästarnas hälsa. därför tycker jag det skulle vara bra om en djurskyddsinspektör tittade på stallet och dess rutiner. Nu vet jag inte om alla inspektörer jobbar likadant, troligen inte, men vad jag hört av vänner som haft besök av dem så frågar de efter foderrutiner och inte bara hur mycket foder hästarna får. Dessutom är det lättare att göra ändringar när det inte kommer från en av dem som har hästen inhyrd där utan från en myndighetsperson.
Stallägaren fodrar bara hö inne. Vill inte fodra alls ute, tycker det är för mycket jobb.
Jag är så glad att jag har hästen i mitt eget stall där jag bestämmer själv. Men här är det uppenbart att ett flertal hästar inte mår bra. Det måste ju gå att lösa på något vis. Det har gått prestige i frågan tyvärr och de som sätter sig på tvären är mera intresserade av att inte ändra sig än att hästarna ska må bra. Jag lider med de som har sina hästar där.

Senast ändrad:

Halm är ett förslag som även jag tycker är bra. Då får hästarna lite terapi utan att få i sig för mycket mat.

Sen kan man ju kontakta en djurskyddsinspektör utan att göra en anmälan. De är ofta glada att svara på frågor om man använder dem för ren konsultation.

Söker man §16-tillstånd så skall rutiner i stallet ingå så foderrutinerna borde varit uppe i diskussioner med kommunen. För med 15 inackorderade hästar krävs ju ett §16 tillstånd.

Jag har dock mycket svårt att tro att en djurskyddsinspektör kan kräva lunchutfordring.

Man flyttar till annat stall alt köper eget stall. Ni har ingen som helst rätt att påtvinga stallägaren era egna regler.

Boy: majoriteten vill ha hö i hagen, men ägaren anser att de inte får ändra någonting eftersom inte alla är med på det. Hästägarna i fråga vill ju fodra sina hästar själva, men de får inte.

Då byter man stall, om majoriteten säger upp sina platser lär stallägaren upptäcka att något är fel på resonemanget. Om stallägaren utgår ifrån en minoritet, så skulle inte jag anse att det är trevligt i ett sådant stall.
Går det inte att göra en hage för dem som inte vill ha lunchfodring, och för dem som vill ha lunch till sina hästar.

Jag förstår inte resonemanget att man tror sig ha rätt att utöva någon form av "polsk riksdag" eller hur man nu ska uttrycka det, i någon annans stall:confused: Förmodligen har de som flyttat in i stallet gjort det med vetskapen om att man utfodrar hästarna där två gånger om dagen - varför tycker man att det är ok att flytta in under de förutsättningarna för att sedan gnälla och försöka ändra på dem?

Så är det ju, trivs man inte med gällande regler och ingen ändring är möjlig så är det ju bara alternativet kvar att byta stall.

Jag förstår inte resonemanget att man tror sig ha rätt att utöva någon form av "polsk riksdag" eller hur man nu ska uttrycka det, i någon annans stall:confused: Förmodligen har de som flyttat in i stallet gjort det med vetskapen om att man utfodrar hästarna där två gånger om dagen - varför tycker man att det är ok att flytta in under de förutsättningarna för att sedan gnälla och försöka ändra på dem?

Det är givetvis stallägaren som bestämmer men samtidigt så har ju kunden alltid rätt. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 335
Senast: corzette
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama