Hur löser man detta? hjälp! (långt)

Sv: Hur löser man detta? hjälp! (långt)

Trista hagar där det inte växer någonting - är de anlagda grushagar då eller?

Tycker att ni är inne på fel spår när ni på något vis har intalat er själva att ni har bestämmanderätten i ett stall som ni inte äger eller driver. Har ni framfört er sak men inte fått bifall för ert förslag så är det ju ett rätt oförskämt och märkligt sätt att bete sig att fortsätta väsnas om saken - oavsett vem som ev har rätt i sak.

Ni ska nog vara glada åt att stallägaren verkar vara av den "lugnare" sorten så att ni trots allt har boxplatserna kvar.

Du har missuppfattat mig en hel del. Det är inte ett stall jag har min häst i utan en nära vän. (Jag har min häst hemma.) De har rejäla gräshagar så hagarna är det inget fel på, men om vintern växer det inte gräs. Gär det det någonstans i sverige om vintern? Här har det i alla fall varit minusgrader i ett par veckor och då växer inget gräs. När snön kommer kan inte hästarna komma åt det gamla gräset under och det är då problemet uppstår.
Ägaren vill ha så lite arbete som möjligt men även han har problem med sin häst om vintern. Det är hans häst som springer omkull människor när han inte fått äta på hela dagen. (men han ser inte kopplingen ingen mat-hysterisk häst.) Hästen är alltså inte sådan annars.
Jag tycker alla hästar har rätt att få foder ofta för det är skapta för det och mår inte bra annars. Det här är ju för hästarnas skull och ingenting annat.

Du kanske inte vet men jag har frågat flera gånger. Finns ett §16-tilstånd för stallet ifråga?

Nog för att stallägare bestämmer, men nog anser jag att det får vara någon hejd på VAD de överhuvudtaget ska bestämma om. Varför ska en stallägare bestämma över HUR MYCKET min häst ska äta egentligen ?? Jag betalar för maten och sköter utfodring, ändå säger han nej. Dålig stil anser jag. En stallägare behöver för tusan inte bestämma allt in i minsta detalj. Är ju som att en stallägare säger: Nej, jag anser inte du ska sko din häst nu...

Nog för att stallägare bestämmer, men nog anser jag att det får vara någon hejd på VAD de överhuvudtaget ska bestämma om. Varför ska en stallägare bestämma över HUR MYCKET min häst ska äta egentligen ?? Jag betalar för maten och sköter utfodring, ändå säger han nej. Dålig stil anser jag. En stallägare behöver för tusan inte bestämma allt in i minsta detalj. Är ju som att en stallägare säger: Nej, jag anser inte du ska sko din häst nu...

Man kommer överens om vilka regler som gäller när man skriver på kontraktet om stallplatsen. Sen gäller de reglerna. Gillar man inte reglerna så flyttar man inte in.

Däremot tycker jag inte man hux flux kan ändra regler hur som helst som stallägare.

Fast ibland kan saker se bra ut på ett papper, men fungera dåligt i verkligheten. Ska man inte då kunna förhandla fram något bra..? Jag har stått i så många stall, en del superbra där verkligen stallägaren FATTAR hur en häst är funtad, och i en del där man verkligen INTE förstår hur hästen är skapt. I de stall där dom inte bryr sig är det gamla inrotade vanor som spökar, och nåde den som försöker ändra. För så här har vi gjort i 30 år och det funkar.

Jo givetvis kan man framföra åsikter men det är inte hyresgästerna som bestämmer. Det blir polsk riksdag om hyresgästerna skall bestämma stallets regler.

Tycker att ni är inne på fel spår när ni på något vis har intalat er själva att ni har bestämmanderätten i ett stall som ni inte äger eller driver. Har ni framfört er sak men inte fått bifall för ert förslag så är det ju ett rätt oförskämt och märkligt sätt att bete sig att fortsätta väsnas om saken - oavsett vem som ev har rätt i sak.

Ni ska nog vara glada åt att stallägaren verkar vara av den "lugnare" sorten så att ni trots allt har boxplatserna kvar.

Och hur mycket växer det hos dig under vintern?? Själv har jag just nu ½ meter snö i mina hagar.. Så då växer det inte speciellt mycket kan jag lova...:)

Kanske kan det bli annorlunda om alla de som vill tex ger 100 kr extra per man till stallägaren? Kanske kan det få denne på andra tankar. Borde ju bli en nätt summa totalt.

Jag vet att stallhyror osv är dyrt men jag tänkte bara hur man ska kunna ändra grundinställningen hos stallägaren. Pengar verkar ibland vara det enda som biter.

Är medveten om att det inte är du som har din häst där, uttryckte mig lite slarvigt. Förstår i o f sig inte din inblandning i det hela då, men det är ju din ensak.

Jag förstår heller inte din, och även någon annan som skrev ett inlägg, som uttalade sig om stallägarens bekvämlighet etc etc och jag undrar vad ni har med det att göra egentligen? Om han/hon väljer att vara bekväm eller ej, det är väl dennes ensak. Handlar det om att djuren lider och att det är brott mot djurskyddslagar etc så tycker jag att ni ska anmäla personen istället och låta rätt person bedöma situationen. Jag betvivlar i o f sig att det föreligger något sådant förhållande, om jag ska gå efter det du skrivit hittills. Häst som springer över folk, det kan lika gärna bero på brist på uppfostran och hantering, att det skulle bero på någon form av mathysteri/hunger det är din/er tolkning.

Vi har gräs i våra hagar, trots snö och is, de går och rotar o gnafsar i sig rötter och det gräs som finns under. Det är ju inte meningen att de ska gå på något slags sommarbete året runt. Jag tror att risken för att människan skapar sjukdom hos häst genom överutfodring är betydligt större än att svenska hästar skulle lida av hunger...men det är kanske mer en diskussion som hör hemma på foderforum eller hästvård än här.

Din fråga är hur du ska lösa problemet som din vän har men jag tycker mer att det verkar som om du vill få bekräftat att du har rätt i sak och att stallägaren har fel. Detta löser inga problem. Om man tror att en snusförnuftig attityd, information som ni letar upp för att bekräfta era teorier och som man sedan sticker under näsan på stallägaren, skitsnack m m, ska lösa problemet då är man antagligen ute och seglar. Det är sällan man löser något genom att idiotförklara motparten.

Återigen - har ni ( din vän ) framfört era åsikter i frågan på ett lugnt och vänligt sätt? Om ja; vilken respons fick ni? Ett nej, oavsett motiveringen, det är stallägarens beslut. Vad bör man då göra? 1. Man accepterar det tagna beslutet, släpper frågan och går vidare i tillvaron.
2. Man accepterar inte beslutet, säger upp sin plats och flyttar.
Förhoppningsvis till ett nytt ställe där man från början ser till så att värderingar och skötseln av hästarna är den som man som inhyrd önskar.

Det är väl inte svårare än så egentligen, eller?

Ingen här har pratat om att stallägaren ska bestämma hur mycket foder hästarna ska äta. vart har du fått det ifrån? Varje hästägare bestämmer själva hur mycket deras häst ska äta varje dag.

Kanske kan det bli annorlunda om alla de som vill tex ger 100 kr extra per man till stallägaren? Kanske kan det få denne på andra tankar. Borde ju bli en nätt summa totalt.

Jag vet att stallhyror osv är dyrt men jag tänkte bara hur man ska kunna ändra grundinställningen hos stallägaren. Pengar verkar ibland vara det enda som biter.

Jag har kommit med exakt det förslaget men ingen var beredd att betala mer än de gör idag. Stallägaren hade säkert gått med på det men de två som sätter sig på tvären skulle inte gjort det ändå.

Jag svarade allt tidigare i tråden, men jag vet inte. Har ingen aning om vilka tillstånd de har. Men verksamheten på gården har pågått i många år och de har vanliga ridläger och konfirmationsläger under somrarna som är väldigt populära. Det är ett ganska välkänt ställe.
Har faktiskt inte tänkt på att fråga kompisen vad som står i hyreskontraktet för stallplatsen. (om det nu finns ett vilket jag hoppas) Ska fråga henne om det.
Till saken hör väl också att många av de som har hästarna där inte har så speciellt stor hästkunskap. (även endel tror den själva) Tror det är anledningen till att det här inte kommit upp tidigare.

När det gäller hagarna så antar jag att hagar nere i skåne ser annorlunda ut om vintrarna än de gör här i mellansverige. Det går inte att rota fram grässtrån eller rötter i mina hagar under vintern i alla fall. Det lovar jag.
Jag kan hålla med dig om att det inte borde vara svårare än att flytta sin häst om man inte tycker stallet är bra. Det skulle jag själv gjort om jag hamnat i den här sitsen. Jag ville ändå försöka hjälpa kompisen (och framförallt deras hästar) eftersom flytta är det sista hon vill. Hon pratar om det här ofta och låter mer och mer desperat. Jag tänkte att det kanske finns andra vägar att gå, andra förslag är just de jag kommit med, andra vinklingar som jag inte tänkt på. Det är lätt att tappa vidvinkelseendet ibland. Flera röster som gör sig hörda kan vidga vyerna en hel del. Det är i första hand hästarnas bästa jag tänker på. Det är orsaken till att jag själv engagerat mig i saken.
Jag tackar för alla åsikter.
Frågan har engagerat många.

Senast ändrad:

Dela hagen på två och ställ ut en hösilagebal. Ägaren får inget extrajobb (om hyresgästarna ställer ut balen) och de som har hästar som de inte vill ska få lunchfoder (låter helknäppt i mina ögon) kan ha sina i en separat hage.
Annars ser jag flytt som det enda tänkbara alternativet.

Dela hagen på två och ställ ut en hösilagebal. Ägaren får inget extrajobb (om hyresgästarna ställer ut balen) och de som har hästar som de inte vill ska få lunchfoder (låter helknäppt i mina ögon) kan ha sina i en separat hage.
Annars ser jag flytt som det enda tänkbara alternativet.

Jag skulle INTE ställa ut en silagebal rätt ut i hagen.
Med tanke på hur dåligt det skulle bli av att ligga direkt på leran, utsatt för regn och snö.

Bygg isåfall en foderhäck så silaget kommer upp ifrån jorden.

Det behöver ju knappast vara anlagda grushagar för att det inte ska växa? Vi bor lixom i sverige,och här uppe i norrland är det då inget som växer på vinter, vi har nämligen snö fulla hagarna och det går inte att komma åt några rötter eller gräs här.

Orkar inte läsa hela tråden nu, ska strax del piller till mina patienter så jag hinner inte heller ärligt talat.

Bara funderar på varför man flyttar till ett stall som har rutiner man inte kommer tycka om? Det kan ju inte ha kommit som en överraskning att det inte serveras lunch?

Missförtå mig rätt. Jag svarade på VARFÖR en stallägare ska bestämma HUR mycket andras hästar ska äta...och det gör ju eran i ert fall eftersom ni INTE får ge mat mitt på dagen. Det är ju samma sak som att bestämma hur mycket foder andras hästar ska ha...eller hur. Du missförtod mig totalt.

Men ok, gör så här då. eftersom ni inte få fodra på dagen så lägg ut REJÄLT på morgonen istället då...så det räcker till kvällen. Då kan ju ingen komma att påstå att era hästar fodras på dagen. Men ärligt talat anser jag det vara sandlådenivå i erat stall attt gräla om en häst ska få äta mitt på dagen eller inte. Printa ut lite info istället om hur en hästs matsmältningssystem funkar så kanske det går upp ett ljus för bakåtsträvarna.

På papper kan vad som helst se bra ut..men i verkliga livet kanske pappersreglerna inte alls var bra. Sånt händer väl överallt. Finns ju många som tex tagit ett jobb och allt har låtit såååå bra INNAN dom satt sig in i rutinerna..sen visade det sig kanske inte var så himla hoppsan trots allt.

Missförtå mig rätt. Jag svarade på VARFÖR en stallägare ska bestämma HUR mycket andras hästar ska äta...och det gör ju eran i ert fall eftersom ni INTE får ge mat mitt på dagen. Det är ju samma sak som att bestämma hur mycket foder andras hästar ska ha...eller hur. Du missförtod mig totalt.

Men ok, gör så här då. eftersom ni inte få fodra på dagen så lägg ut REJÄLT på morgonen istället då...så det räcker till kvällen. Då kan ju ingen komma att påstå att era hästar fodras på dagen. Men ärligt talat anser jag det vara sandlådenivå i erat stall attt gräla om en häst ska få äta mitt på dagen eller inte. Printa ut lite info istället om hur en hästs matsmältningssystem funkar så kanske det går upp ett ljus för bakåtsträvarna.

Nej. stallägaren bestämmer inte hur mycket foder varje häst ska ha. Han bestämmer bara hur många fodringstillfällen det ska vara. I detta fallet två. De som vill fodra sina hästar flera gånger får göra det själva tycker han. Dock är det alltså två hästägare som inte går med på att de andra hästarna fodras i hagen. (foder som hästägarna själva vill lägga ut kvällen innan på en fodringsplats med tak.
Hur mycket foder är alltså upp till var och en.
Kompisen har skrivit ut papper om hästens matsmältning och hur de fungerar och vad de har för behov när det gäller foder och utfodringsrutiner. De läste inte ens pappren utan sa bara blankt nej.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 335
Senast: corzette
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama