Hur löser man detta? hjälp! (långt)

Sv: Hur löser man detta? hjälp! (långt)

Nu har kompisen och några av de andra bestämt sig för att flytta sina hästar. Saken är löst för deras del ialla fall. (hoppas bara det ordnar sig för de hästar som står kvar)

Ok, då hade ni ju inget problem egentligen. Var ju bara att ge fri tillgång på de som ville ha fodring på dagen ELLER lägga ut så mycket att det räckte hela dagen.

Jo problemet var ju att de inte fick ge sina hästar foder i hagen för två av hästägarna. De har sina hästar i hage intill och gick inte med på att de andra hästarna skulle äta i hagen. Deras hästar kunde se det och "bli avundsjuka".
Eftersom de inte gick med på det och stallägaren sa att alla ska vara överens blev det ju ett stort problem.

Det goaste tycker jag är att dom som säger NEJ tar in sina hästar och ger dom lunch.
Vilka knäppgökar.

Tror att det här måste vara ett storstadsproblem...för på landet har vi ordentliga hagar med gräs så det är inga hästar som måste matas på "konstgjord" väg! Våra hästar äter gräs, grenar, rötter m m hela dagarna och utfodras med hö och kraftfoder morgon o kväll. Utevistelse ca 8-10 timmar på höst o vinter, längre på vår o sommar.

Så du ska nog ta det lite försiktigt med ditt påstående att hästar som utfodras morgon o kväll skulle lida av magsår p g a det. Det är väl snarare så att för mycket inre stress orsakat av för många timmars innevistelse, stillastående, utan kroppskontakt med andra hästar, för mycket kraftfoder skulle kunna vara orsaken...

Jag ska inte alls vara försiktig med det påståendet då jag nyligen var hos veterinären med en av mina hästar och då fick höra detta om en av veterinärens andra patienter som hade just magsår.
Självklart är dom faktorerna du nämnde också en anledning men den vanligaste orsaken är faktiskt För få mål grovfoder om dagen.

För det andra bor jag själv på landet och mina hästar går i en hage på 3 hektar blandad terräng på vintern. Det finns inget gräs alls i hagarna nu men självklart massor på vår, sommar och höst. Det gör att jag nu på vintern måste utfodra dom flera ggr per dag i hagen.
Fantastiskt att dina hästar har gräs året om i hagen. Trodde inte det var möjligt i detta nordliga land. Du e nog den enda hehe.
Även i skåne brukar det ju komma lite snö ibland även om det inte ligger lika länge som runt stockholm och för att inte tala om norrland.
Har du växthus över hagen?

Visst finns det grenar i hagen men det skulle inte mina hästar bli mätta på. Du kanske har islänningar,nordsvenskar eller shetlandsponnyer. Dom brukar klara sig på att bara titta på ett träd och bli tjocka.

När man läser ditt inlägg så förstår man graden av omognad och trovärdigheten sjönk till=0 kan jag säga...

Det var alldeles för mycket dumheter och nedlåtande uttalanden i texten för att jag ska vilja bemöta den i övrigt.

Hälsningar från en "tant" som haft hästar i över 30 år och som inte haft en enda med magsårsbesvär, trots avsaknad av lunch och e m utfodringar i hagarna:eek:
Detta trots att vi har haft; halvblod, fullblod, varmblodiga travare, welsh, russ OCH shettisar:eek:

Till Jevee

Icke trovärdig och omogen?
Jag lyssnar mer på en veterinär för jag anser den mer trovärdig trotts dina 30 år i branchen.

Jag orkar inte med pajkastning då det inte leder någon vart men det finns många "hästtanter" som anser sig själv experter för att dom började rida någon gång på 60 talet. Men den kunskapen som finns idag fanns inte då och det gäller att hänga med.
Förr visste man ju inte ens att hästarna hade magsår bara för att den bajsade lite löst. Äh sa man då, det blir bättre av sig själv. Det var inte många hästar som kollades då gastroskopin inte var så utveklad som idag.
Så det är ju inte så konstigt att inte hästarna hade magsår då heller.

Kompisen till personen som startade denna tråd står troligen på ett sådant stall som drivs av en typisk "hästtant" med trettio års erfarenhet och som inte ger vika på gamla rutiner, nya lärdommar och ideer.
-Passar det inte så flytta, det är jag som bestämmer, så här har vi alltid gjort...
Jag känner igen schargongen, jag flyttade.

Trist när det inte finns nån demokrati.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 335
Senast: corzette
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama