Hur löser man detta? hjälp! (långt)

Sv: Hur löser man detta? hjälp! (långt)

Problemet är väl då att alla "kunder" tycker olika...

Tråkig situation, och jag har varit med om detta. Den stallägaren var extremt bekväm av sig och exempelvis ville hon helst låta hästarna stå inne om det regnade med motiveringen att de inte ville gå ut då.

Nu har jag egen gård och mina hästar får både frukost- lunchhö ute. Ibland händer det att jag inte kan vara hemma över lunchen och då får de extra mycket på morgonen.

Immer

Tycker du verkligen att det är en bättre lösning att halva gänget får mat ute och halva får stå och titta på när de andra äter?:confused:
De kommer säkert att rymma mitt på blanka dagen istället...

Jag tycker stallägaren har rätt i att det ska vara "en för alla, alla för en" i ett stall.
Självklart tycker jag de ska få mat ute, kan ni inte skaffa storbal med halm, då har de ju att göra ändå?
Men jag tycker inte att man ger vissa och inte andra.

Jag tycker det är rätt att alla som vill ge sina hästar foder i hagen har sina hästar i samma hage där de kan äta när de vill. De som vägrar ge sina hästar i hagen utan promt vill ta in sina hästar (2st) och fodra dem inne har sina hästar i en egen hage och fortsättar ta in dem på dagen. Det är en lösning som ingen lider av och alla borde bli nöjda. Däremot vill dessa två, som tar in sina hästar dagtid och fodrar, gå med på det. Prestige och ingenting annat säger jag.
De som har sina hästar där tycker att det finns så mycket andra fördelar med stället att de inte gärna flyttar därifrån. (men kanske måste ändå)
Det är skam att ett stall med stort antal egna hästar, egen ridskola, ridläger och turridningsverksamhet inte kan lösa detta bättre. De borde ha mera hästkunskap.

Problemet är väl då att alla "kunder" tycker olika...

Nej nästan alla tycker lika utom två och de är ju där och tar in sina hästar vid lunch varje dag så de får äta. (pensionärer med gott om tid) De anser att deras hästar behöver äta även under dagen och jag förstår inte att de inte kan förstå att de andra hästarna har samma behov.

Det är skam att ett stall med stort antal egna hästar, egen ridskola, ridläger och turridningsverksamhet inte kan lösa detta bättre. De borde ha mera hästkunskap.

Jag tycker inte det handlar så mycket om hästkunskap. Det handlar om att inackorderingarna vill bestämma reglerna i stallet. Med vilken rätt?

Om det verkligen är så att hästägarna anser att deras hästar lider av hur stallet sköts kan jag inte förstå att man står kvar där. Accepterar de att hästarna har det dåligt för att det vägs upp av andra saker? Eller hur skall jag tolka det?

Och har stallet ett §16 tillstånd?

Ett betydande problem är att du som inhyrd inte förstår att du inte har någon som helst rätt att sätta reglerna i någon annans stall.

Som inhyrd kan man komma med förslag men om detta inte får gehör hos ägarens måste man kunna följa tagna beslut - klarar man inte av det så återstår flytt.

Som stallägare börjar jag lära mig att det gäller att vara tydlig med att det är mina regler som gäller, informera skriftligen och muntligen om dessa vid inflyttning och om någon inte kan följa reglerna så säger jag upp personen ganska omgående. Jag brukar ta ett enskilt samtal för att ge vederbörande en chans men min erfarenhet är att många inte klarar att ta en tillrättavisning utan ställer till en hel del problem genom att prata skit och försöka påverka andra. Det bästa brukar vara att helt enkelt, lugnt och vänligt, säga upp dem p g a att vi inte har samma syn på hästhållning.

Jag blir lite orolig när man ser vissa hästägares ressonemang.
En hästs mage är uppbyggt att under hela dygnet äta i små mängder. Matsmältningen bygger på att arbeta med en liten fodermängd i taget hela tiden. Det är självklart svårt att ge dom tillgång till ströfoder jämt men fyra ggr per dag bör hästarna få minst.
Morgon Lunch, Em, kväll.

Det var någon här som skrev att 1 kg hö inte var någonting.
Vad e det för skitsnack:confused:. För en häst som äter ca 8 kg per dag är 1kg = 1 åttondel. Det är väl procentuellt av vad dom äter på ett dygn inte så lite.
Ofta på sådana stall där dom utfodrar för få ggr per dag får hästarna magsår. Det är ett mkt vanligt problem.
Det blir så just för att hästens mage mår inte bra av att få 4-5 kg i en klump för att sen vänta flera timmar. Då går tarmarna tomma och arbetar inte hela tiden vilket resulterar i fel vätskenivå i tarmsystemet.
Därför kan just 1 kg vid lunch göra så att mycket färre antal hästar får magsår.

För ca 15år sedan var man inte lika informerade om detta problem och stallarna hade ofta bara fodring 2 ggr per dag. Men med tanke på hur upplysta vi är om detta faktum med hästarnas matsmältning idag så tycker jag inte att man bör ha någon hästhållning om man inte kan tillgodose detta.

Jag stod tidigare på ett stall med just samma problem. Hästarna fick dessutom bara gå ut fyra timmar per dag. Ibland inget alls då vädret var för "dåligt". Allt pga av lättja
Precis allt som var naturligt för hästarna togs ifrån dem.
Min unghäst stog på bakbenen varje dag då hon skulle få komma in och äta och även min gamla häst va mer vild än tam.
Jag flyttade efter ett tag och köpte mig en egen gård och idag kan en ettåring leda in hästarna från hagen. Mat hysterin finns inte kvar och dom stimuleras hela dagarna i deras stora hagar.

Mitt råd till din vän är att flytta. Mot idioter har man aldrig rätt.

1 kg är inget..

Det är inte en jämn uppdelning av grovfodret.

Har men en flock som funkar bra och inte bråkar så funkar det säkert.
Men har man inte det är är det inte värt det.

Tror att det här måste vara ett storstadsproblem...för på landet har vi ordentliga hagar med gräs så det är inga hästar som måste matas på "konstgjord" väg! Våra hästar äter gräs, grenar, rötter m m hela dagarna och utfodras med hö och kraftfoder morgon o kväll. Utevistelse ca 8-10 timmar på höst o vinter, längre på vår o sommar.

Så du ska nog ta det lite försiktigt med ditt påstående att hästar som utfodras morgon o kväll skulle lida av magsår p g a det. Det är väl snarare så att för mycket inre stress orsakat av för många timmars innevistelse, stillastående, utan kroppskontakt med andra hästar, för mycket kraftfoder skulle kunna vara orsaken...

Tror att det här måste vara ett storstadsproblem...för på landet har vi ordentliga hagar med gräs så det är inga hästar som måste matas på "konstgjord" väg! Våra hästar äter gräs, grenar, rötter m m hela dagarna och utfodras med hö och kraftfoder morgon o kväll. Utevistelse ca 8-10 timmar på höst o vinter, längre på vår o sommar.

Så du ska nog ta det lite försiktigt med ditt påstående att hästar som utfodras morgon o kväll skulle lida av magsår p g a det. Det är väl snarare så att för mycket inre stress orsakat av för många timmars innevistelse, stillastående, utan kroppskontakt med andra hästar, för mycket kraftfoder skulle kunna vara orsaken...
Jag tror inte att det är ett storstadsproblem faktiskt. I mina hagar finns det inte något gräs eller rötter vintertid att äta. Det är väl isåfall ett "norrlandsproblem" eftersom vi faktiskt har snö här den tiden på året. Min häst är då väldigt beroende av att få sitt hö, annars har han ju ingenting alls att äta på....
Men allt beror väl också på vars man bor och hur hagen ser ut!

Jag tycker inte det handlar så mycket om hästkunskap. Det handlar om att inackorderingarna vill bestämma reglerna i stallet. Med vilken rätt?

Om det verkligen är så att hästägarna anser att deras hästar lider av hur stallet sköts kan jag inte förstå att man står kvar där. Accepterar de att hästarna har det dåligt för att det vägs upp av andra saker? Eller hur skall jag tolka det?

Och har stallet ett §16 tillstånd?

Jag vet ingenting om vad de har för tillstång. De har bedrivit sin verksamhet i många år. Det är allt jag vet.
Problemet finns bara vintertid och som jag fattat det har det varit cirkus kríng detta de senaste vintrarna. De 2 som inte vill gå med på att de andra hästarna fodras i hagen bor (hyr) själva på gården. Därav anledning till att stallägaren inte vill stöta sig med dem.
Jag tycker kompisen ska flytta hästen, men försöken ändå hjälpa henne hitta en lösning på problemet. (men nu ger jag nog upp)

Detta stall ligger ute på landet och har mycket bete i hagarna, men på vintern växer det ingenting. Inte ens ute på landet.

Jag tycker fri tillgång eller inget alls.

men som sagt så har vi ju redan lunchhö..
dock inget att eftersträva om ni inte kan få till mer än vi har.

Lycka till!

Vilken härva...
Här kommer ju två moraliska principer i konflikt med varandra. För det första är det ju faktiskt så att ingen annan än stallägaren som kan bestämma, det är dennes rättighet att ta beslut. Men för det andra handlar det om hästkunskap. I det här fallet så får inte hästarna det de behöver, dvs tillgång till mat större delen av dygnet (ca 18 h).

Jag tycker man måste kunna föra en VÄNLIG och SAKLIG diskussion med stallägaren + alla inhyrda. Funkar inte detta så har stallägaren all rätt att bestämma, och då har man som inhyrd möjlighet att flytta till stall med sundare utfodringsrutiner!

Stallägaren vill inte fatta beslut i frågan. Han säger bara att alla ska vara överens och han inte vill ha extra jobb.
Kompisen har verkligen försökt ha en vänlig och saklig diskussion men alla. Hon har kopierat upp information om hästens behov och matsmältningssystem osv och gett alla och försökt ta det den vägen, men de vill varken läsa eller lyssna de som är emot. De blir tvärilskna bara hon nämner saken. Det är mycket hårda ord i det stallet nu. Ren egoism.

Jag förstår att stallägaren inte vill binda upp sig och få ytterligare en tid att passa.Men om hon får med sig de andra personerna skulle man kanske kunna köpa in lunchgrindar mot en liten hyreshöjning.

Trista hagar där det inte växer någonting - är de anlagda grushagar då eller?

Tycker att ni är inne på fel spår när ni på något vis har intalat er själva att ni har bestämmanderätten i ett stall som ni inte äger eller driver. Har ni framfört er sak men inte fått bifall för ert förslag så är det ju ett rätt oförskämt och märkligt sätt att bete sig att fortsätta väsnas om saken - oavsett vem som ev har rätt i sak.

Ni ska nog vara glada åt att stallägaren verkar vara av den "lugnare" sorten så att ni trots allt har boxplatserna kvar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 335
Senast: corzette
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama