Sv: Hur löser man detta? hjälp! (långt)
Jag blir lite orolig när man ser vissa hästägares ressonemang.
En hästs mage är uppbyggt att under hela dygnet äta i små mängder. Matsmältningen bygger på att arbeta med en liten fodermängd i taget hela tiden. Det är självklart svårt att ge dom tillgång till ströfoder jämt men fyra ggr per dag bör hästarna få minst.
Morgon Lunch, Em, kväll.
Det var någon här som skrev att 1 kg hö inte var någonting.
Vad e det för skitsnack
. För en häst som äter ca 8 kg
hö per dag är 1kg = 1 åttondel. Det är väl procentuellt av vad dom äter på ett dygn inte så lite.
Ofta på sådana stall där dom utfodrar för få ggr per dag får hästarna magsår. Det är ett mkt vanligt problem.
Det blir så just för att hästens mage mår inte bra av att få 4-5 kg i en klump för att sen vänta flera timmar. Då går tarmarna tomma och arbetar inte hela tiden vilket resulterar i fel vätskenivå i tarmsystemet.
Därför kan just 1 kg vid lunch göra så att mycket färre antal hästar får magsår.
För ca 15år sedan var man inte lika informerade om detta problem och stallarna hade ofta bara fodring 2 ggr per dag. Men med tanke på hur upplysta vi är om detta faktum med hästarnas matsmältning idag så tycker jag inte att man bör ha någon hästhållning om man inte kan tillgodose detta.
Jag stod tidigare på ett stall med just samma problem. Hästarna fick dessutom bara gå ut fyra timmar per dag. Ibland inget alls då vädret var för "dåligt". Allt pga av lättja
Precis allt som var naturligt för hästarna togs ifrån dem.
Min unghäst stog på bakbenen varje dag då hon skulle få komma in och äta och även min gamla häst va mer vild än tam.
Jag flyttade efter ett tag och köpte mig en egen gård och idag kan en ettåring leda in hästarna från hagen. Mat hysterin finns inte kvar och dom stimuleras hela dagarna i deras stora hagar.
Mitt råd till din vän är att flytta. Mot idioter har man aldrig rätt.