Sv: Hur ligger sadeln?
Hej
På denna häst bör du absolut inte ha kilbossa då allt tryck hamnar där= inte behagligt för hästen. Sadeln ligger i bakvikt vilket även det orsakar tryck på fel ställe av hästens rygg. Trycket hamnar inte där hästen ska bära utan där den inte ska bära om jag nu inte snurrar in mig själv i orden...
Ok, jag börjar om från början... Risk att detta blir lååångt...
En häst i frihet visar spänst och luftiga rörelser. När trycket från ryttaren placeras fel, kompenserar hästen och rör sig annorlunda (ofta med låst rygg och mark-bundet). Resultatet blir ryggont, hältor, ledinflamationer, stelhet, stress, ovillighet osv. En häst som din som ser ut ungefär som min kan inte bygga muskler på ett lätt sätt i fel sadel. Sadeln ska placera ryttaren via säte, bom och bossor nära hästens egen gravitations punkt = barbacka punkten. Då frigörs bogblad, manke och ryggmuskler.
Sitsen grundas i bäckenets placering och vinkel. En korrekt sits är avslappnad med rak rygg och korrekt placerad skänkel. I det läget går gravitations-kraften rakt genom kroppen. Ett säte som är djupt i bakkant, eller en stigbygel-krampa som är placerad för långt fram, tvingar ryttaren att kämpa för att hålla sits och skänkel på plats. Man får jobba lika mycket mot sadeln som med hästen...
När du kontrollerar hur din sadel ligger:
Lägg den utan något under på hästens rygg, håll handen lätt i sätet och ta den andra handen och känn längs med hela bossan. Känn var trycket är. Gör detta på båda sidorna. Det är mycket viktigt att sadeln släpper bak. Det ska inte vara några mellanrum eller håligheter längs hästens rygg och sadeln.
Ett tips till dig och din häst, ha en bra fårskinnspad direkt mot hästens rygg så att möjlighet finns att bygga muskler mot manke osv...
Hoppas att detta är till någon hjälp...
Lycka till.