Hur ligger sadeln?

Sv: Hur ligger sadeln?

Som alltid så skiljer sig meningarna åt kring en sadels bekvämlighet och passform eftersom både vi människor och hästar är olika skapta. Och nej, jag köper inte en sadel utan att ha sett och provridit i iaf samma modell sadel först :) Ska snart ringa den omtalade sadelutprovaren för lite råd och testridning i olika sadlar och hoppas på att frågetecknen klarnar!

Förnyar tråden med en fråga om modellen Piab Elegant Dressyr. Rak/svängd? Hur stora är knästöden?

Har inte prövat :) Börjar lite lägre i prisklass först...ähum. Skrev just på sadellistan att Piab inte passade Acce då den var för smal i kanalen och för smal i normal bomvidd. Ska pröva Hubertus en vända också, sen hamnar vi kanske på Prestige i slutändan :)

Hej

På denna häst bör du absolut inte ha kilbossa då allt tryck hamnar där= inte behagligt för hästen. Sadeln ligger i bakvikt vilket även det orsakar tryck på fel ställe av hästens rygg. Trycket hamnar inte där hästen ska bära utan där den inte ska bära om jag nu inte snurrar in mig själv i orden...

Ok, jag börjar om från början... Risk att detta blir lååångt...

En häst i frihet visar spänst och luftiga rörelser. När trycket från ryttaren placeras fel, kompenserar hästen och rör sig annorlunda (ofta med låst rygg och mark-bundet). Resultatet blir ryggont, hältor, ledinflamationer, stelhet, stress, ovillighet osv. En häst som din som ser ut ungefär som min kan inte bygga muskler på ett lätt sätt i fel sadel. Sadeln ska placera ryttaren via säte, bom och bossor nära hästens egen gravitations punkt = barbacka punkten. Då frigörs bogblad, manke och ryggmuskler.

Sitsen grundas i bäckenets placering och vinkel. En korrekt sits är avslappnad med rak rygg och korrekt placerad skänkel. I det läget går gravitations-kraften rakt genom kroppen. Ett säte som är djupt i bakkant, eller en stigbygel-krampa som är placerad för långt fram, tvingar ryttaren att kämpa för att hålla sits och skänkel på plats. Man får jobba lika mycket mot sadeln som med hästen...

När du kontrollerar hur din sadel ligger:

Lägg den utan något under på hästens rygg, håll handen lätt i sätet och ta den andra handen och känn längs med hela bossan. Känn var trycket är. Gör detta på båda sidorna. Det är mycket viktigt att sadeln släpper bak. Det ska inte vara några mellanrum eller håligheter längs hästens rygg och sadeln.

Ett tips till dig och din häst, ha en bra fårskinnspad direkt mot hästens rygg så att möjlighet finns att bygga muskler mot manke osv...

Hoppas att detta är till någon hjälp...

Lycka till.

Stübben har jag också slängt ett öga på, vad bra att du tipsade om de nyare modellerna för det hade jag inte koll på! Har dock kanske lite svårt att hitta en sådan för "mitt" pris är jag rädd. Såg över plånboken och får nog dessvärre dra ner priset runt 4-5000 högst....

Såg att County också är svängd i bommen. Åsikter?

Senast ändrad:

Ditt inlägg satte ord på det som, iaf jag, har diffusa kunskaper om, så det var absolut till hjälp! Jag ser själv 1+1 och du lade ihop det till 2, om du nu förstod mig ;) Rundbossor och fårskinnspad är noterat.

Du är bra du fjordtokan :) Det med padden har jag koll på, och det var en äldre modell jag kikade på av Countyn när jag uppfattade den som rätt svängd så då stämmer det ju. Den hade även rundbossar... :)

Ja, sadeln måste vara ngt vidare för att fårskinnspad skall få plats. Men till en häst som Hanna_Z har är det att rekomendera med en fårskinnspad för att den hästen skall kunna bygga muskler lättare. Är såklart skönt för alla hästar att ha direkt mot ryggen, den är ju stötavlastande också...

Detta var en intressant tråd att följa, lycka till Hanna_Z.

Intressant! Då kan man alltså säga att min modell av häst är än mer betjänt av pad vid muskelbygge än bara som utfyllnad av utrymme i en vid sadel tills musklerna finns där? Om jag förstod dig rätt nu.

Sen är jag lite nyfiken på när du säger pad direkt mot ryggen, är så invand att man ska ha schabrak för smutsens skull, så hur tänker du kring det? Har du enbart pad då och inget "smutsskydd" alls? Dum fråga kanske, men alltid bättre än att inte följa med i resonemanget.

Hittade en hel tråd om varför man har fårskinnspad, lite intressant läsning iaf för den som vill söka... :)

Men nu infogar jag också en fråg om fårskinnspad, i väntan på nya sadelprovningar och funderingar. Då jag inte har möjlighet att göra stort hål i fickan på pad, funkar det med en "billig" från tex B-jes? Såg att den har kanal och det har jag fått för mig är bättre än utan kanal iaf. Fyller dock denna pad så mkt som det skulle kunna behövas åt min häst vid muskelbygge? Tips mottages tacksamt.

Ja, för att din häst ska få möjlighet att bygga muskler lättare så behöver den ha en fårskinnspad direkt mot ryggen, annars gör den inte så stor verkan. Fårskinnspadden gör störst verkan för alla hästar direkt mot ryggen. De går ju att tvätta så smutsen får man stå ut med :), brukar även tumla i 15 minuter efter tvätt och sedan borsta igenom padden för att sedan låta den torka själv. Använd fårskinnstvätt... Ett tips till din häst speciellt (använder denna själv också) är att köpa en correctionspad från Mattes lammull, den kan du bygga på med filt ilägg och sedan plocka bort allteftersom din häst musklar sig. Går att få tag på beg marknaden om man har lite tur, strl M=17". Om man tycker denna är för dyr så använd en fårskinnspad med kanal så att luft kan cirkulera mellan pad och rygg. De billigare fungerar också. Padden tar ungefär en bomvidd...

Hoppas det blev lite tydligare :)

Senast ändrad av en moderator:

Absolut! Och tack för tvättråden :) Tyvärr blir det nog billighetsalternativet med fårskinnspad- med kanal. Ska dock kika på correctionspad som du tipsade om...

Mätte Acce idag för senaste mätningen gjordes förra sommaren när han var igångsatt och fått lite muskler kring manke och rygg. Efter repeterade mätningar visade det sig att han nu är nere på 90 grader i bomvinkel. Det var mindre än vad jag trott faktiskt.. I somras låg det iaf på 95 grader. Då var han heller inte fullt så musklad, så är jag ute och cyklar om jag tror att med bra träning och en bra sadel kan vi hamna runt 100 grader när han är i ok form?

Hej,

Det tror jag absolut ska kunna gå bra :) Med rätt sadel händer en hel del på rätt kort tid. Vissa får byta sadlar fyra till fem gånger på ett år när dom börjar muskla och ändra sig...

Tar lite tid bara, man vill ju att musklerna ska komma över natten :rofl:

Var bara extremt noga när du provar sadlar. Känn efter själv också även fast du har en sadelutprovare med dig. Kika gärna in på rid*in.se hemsida (man får väl inte skriva namnet helt). Där kan du läsa en hel del bra grejjer också :bump:
Står mycket om att göra en egen sadel koll bl.a. Det är av dom jag lärt mig en hel del nyttiga saker och ska fortsätta utbilda mig :)

Hoppas att allt går bra med dig och din häst i fortsättningen :)

Lycka till!

Tack!! Jag uppdaterar tråden om det händer något matnyttigt :) Sitter dock och klurar på vilken hemsida du har skrivit om... Antingen har jag inte sett den eller så är mina trötta hjärnceller inte riktigt med. PM:a om du vill o får tid över!

Idag fick jag med mig kameran och kunde ta kort på Acces rygg, behövs det fler vinklar får ni säga till...
19802651.jpg

19802894.jpg

19802895.jpg

Ursäkta häst i hårfällning, det är ojämnt och tussigt lite här och var :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 228
Senast: Badger
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 987
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Det verkar superintressant, man får reda på så mycket om sadelns uppbyggnad mm inte bara se hur den ligger på hästen. Fasen min egen...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: godishanna
·
Utrustning Jag köpte en ny dressyrsadel av en sadelutprovare i våras. Jag påpekade när jag provred den att den åkte fram en aning. Utprovaren...
Svar
19
· Visningar
6 365

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?
  • Selenbrist

Omröstningar